Dungeon crawl til ungerne

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by digter »

Jens_Hoppe wrote:Jeg var meget imponeret af det tematiske i Mice & Mystics, men desværre mindre imponeret af de mekaniske elementer. På trods af et imponerende historiefortællingsarbejde, inspirerende artwork, og et hav af forskellige scenarier, hver med deres egen baggrundshistorie, var scenarierne meget ens rent mekanisk: Gruppen rykker fra rum til rum i "dungeonen", i generel retning fra startrummet til finalerummet (ofte er der kun én vej mellem dem). I hvert rum spawner nye monstre, som man derefter skal nedkæmpe. Når det er gjort rykker man videre til næste rum. Kamp mellem en helt og et monster er en mekanisk tung og langvarig proces som involverer terningslag efter terningslag (mange af dem uden effekt, for at det ikke skal være løgn!), og det er en proces man skal igennem mange, mange gange i hvert scenarie.

Når man 30. gang i et scenarie skal sende en rotte eller en lille kakerlak til de evige jagtmarker, kan man altså godt blive lidt træt... "Historien om Colin" ved man desværre ret hurtigt hvad handler om: Massakre på endeløse horder af monstre.
Hmm. Jeg giver dig ret i alt hvad du skriver og jeg er generelt ikke den store fan af dungeon crawlers, men jeg synes mange af de elementer du kritiserer ved Mice & Mystics er at finde hos de fleste spil i den genre?

Jeg ville personligt aldrig gide at spille Mice & Mystics med en gruppe voksne, men jeg synes det fungerer fortrinligt med børn. Bevares, den 9 årige herhjemme er først inden for det sidste år blevet introduceret til brætspillenes forunderlige verden, så det er ikke sikkert han stiller samme krav, eller har samme forventinger som dine børn/dit barn (nu HAR du vel spillet det med børn?). Jeg kan blot konstatere at han elsker spillet, historien og karaktererne og jeg synes at spillet formår at skabe en fed tematisk oplevelse. At mekanikkerne har deres mangler er han sgu ligeglad med - endnu :) Jeg tror blot at det styrker hans følelse af kontrol. Forudsigelighed og genkendelig er ikke altid af det onde, når det kommer til børn. At han elsker spillet så meget, gør at jeg også finder det aldeles underholdende, på trods at dets tydelige mangler.

Mice & Mystics er for mig at se, et rendyrket familiespil og bør ikke spilles i andre sammenhænge imo.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by JoelP »

digter wrote: Mice & Mystics er for mig at se, et rendyrket familiespil og bør ikke spilles i andre sammenhænge imo.
Mice and Mystics fungerer fantastisk som voksenspil for mænd 30+, hvis man tager det som det det er. En Ameri-skraldet rutsjebanetur med fed historie. Nej, det er ikke et AP-inducerende pibe-spil med 7 forskellige slags resourcer, men der findes også masser af mennesker, som har brug for en pause fra den slags en gang imellem.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Larsine »

digter wrote:Bevares, den 9 årige herhjemme er først inden for det sidste år blevet introduceret til brætspillenes forunderlige verden
Hvorfor har du ventet så længe? Som 9 årig burde han allerede være erfaren Vikong-Con deltager, og kunne spille lige op med mange voksne :wink:
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Jens_Hoppe »

digter wrote:Hmm. Jeg giver dig ret i alt hvad du skriver og jeg er generelt ikke den store fan af dungeon crawlers, men jeg synes mange af de elementer du kritiserer ved Mice & Mystics er at finde hos de fleste spil i den genre?
Muligvis, jeg har ikke prøvet så mange forskellige. Og forstå mig ret; det er ikke det at man skal slås mod monstre, som går mig på - det er mere omfanget og hyppigheden af det, samt det faktum at det er så mekanisk tungt som det er. Hvorfor kunne spillet/scenarierne f.eks. ikke været stykket sådan sammen, at det kun var i nogle rum man skulle slås mod monstre? Og ikke mindst selve kampmekanismen med alle angrebs- og forsvarsterningerne: Med det antal terninger man typisk slår mod hinanden, er der rigtigt mange angreb og forsvar som resulterer i absolut ingenting. Hvis Colin skal slås med en rotte, hvorfor så ikke bare have ét (sæt) terningslag som fortæller resultatet af kampen? Spillet er i forvejen rigeligt langt, og det er mit klare indtryk af det meste af tiden bliver brugt på ikke-væsentlige terningslag, så hvis man kunne skære noget af spilletiden på den konto, ville det da være super.
digter wrote:(nu HAR du vel spillet det med børn?).
Jeg har udelukkende spillet det med min 9 årige søn. :D Og problemet er ikke at det er for simpelt eller noget (han er på ingen måde rendyrket strategi-brætspiller), men alene at man bruger så meget tid og så mange kræfter på at lave de samme ting hele tiden... Da vi spillede det, kunne jeg fornemme at han havde svært ved at holde interessen fanget.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by digter »

JoelP wrote:
digter wrote: Mice & Mystics er for mig at se, et rendyrket familiespil og bør ikke spilles i andre sammenhænge imo.
Mice and Mystics fungerer fantastisk som voksenspil for mænd 30+, hvis man tager det som det det er. En Ameri-skraldet rutsjebanetur med fed historie. Nej, det er ikke et AP-inducerende pibe-spil med 7 forskellige slags resourcer, men der findes også masser af mennesker, som har brug for en pause fra den slags en gang imellem.
Hver sin smag. Jeg undgår generelt AP-inducerende pibe-spil og elsker de afslappede af slagsen. Dungeon Crawlers er bare for klodsede og omstændige imo. Måske har jeg bare ikke prøvet det rigtige, hvem ved.
Larsine wrote:
digter wrote:Bevares, den 9 årige herhjemme er først inden for det sidste år blevet introduceret til brætspillenes forunderlige verden
Hvorfor har du ventet så længe? Som 9 årig burde han allerede være erfaren Vikong-Con deltager, og kunne spille lige op med mange voksne :wink:
Du har selvfølgelig ret, men når faren selv ikke har spillet i meget længere tid, så er der ikke så meget at gøre ved det :) Jeg lover at det nok skal blive bedre med de to piger på henholdsvis 2 år og 1 måned :)

Apropos dungeon crawlers, så har jeg ofte set at Dungeon! bliver anbefalet til yngre spillere, men jeg har ikke selv undersøgt det nærmere.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Frouvne »

Jeg så lige Tom Vasels præsentation af Super Fantasy: Ugly Snouts Assault og tænkte det kunne være aktuelt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by JoelP »

Frouvne wrote:Jeg så lige Tom Vasels præsentation af Super Fantasy: Ugly Snouts Assault og tænkte det kunne være aktuelt.
Jeg købte selv Super Fantasy i Essen, og det er super godt. Men jeg tror ikke umiddelbart det kan skaffes nogen steder
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Frouvne »

Nej, jeg kan heller ikke umiddelbart finde en forhandler. Men det må jo dukke op og jeg ved at Claus fra Boardgamer andetsteds har sagt, at han vil forsøge at dykke ned i det. Så måske man kan være heldig. Ellers må man jo lægge et godt ord ind for at få fingrene i et brugt eksemplar! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

Frouvne wrote:Jeg så lige Tom Vasels præsentation af Super Fantasy: Ugly Snouts Assault og tænkte det kunne være aktuelt.
Har lige set lidt på billederne og læst headeren på Geek'en. Kunne måske være en mulighed, men havde foretrukket miniatures. Om ikke andet, kommer det i hvert fald med en bunke Heroquest-inventar :)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by netsapiens »

Jeg har netop lagt en ordre på en kasse Super Fantasy: Ugly Snouts Assault, til levering direkte fra Italien.

Fragten er noget lort, men hvad gør man ikke for sine kunder :)

Forvent en pris mellem 325,- og 350,-
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Jeg har netop lagt en ordre på en kasse Super Fantasy: Ugly Snouts Assault, til levering direkte fra Italien.

Fragten er noget lort, men hvad gør man ikke for sine kunder :)

Forvent en pris mellem 325,- og 350,-
Det lyder spændende, Det vil jeg holde øje med.
frouvne, administrator

Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by ozimek »

Argh! Jeg så lige, at der har været en Heroquest 25th anniversary edition kick starter kampagne. Den er så blevet droppet igen, fordi folkene bag den ikke havde sikret sig rettighederne. :?

Hvis spillet kan sælges for 4-500 brugt, burde der da være basis for et reprint. Har rettighedsindehaverne bare ikke taget sig sammen, eller har man vurderet at spillet var for umoderne til at kunne sælges i dag?
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by JoelP »

ozimek wrote:Argh! Jeg så lige, at der har været en Heroquest 25th anniversary edition kick starter kampagne. Den er så blevet droppet igen, fordi folkene bag den ikke havde sikret sig rettighederne. :?

Hvis spillet kan sælges for 4-500 brugt, burde der da være basis for et reprint. Har rettighedsindehaverne bare ikke taget sig sammen, eller har man vurderet at spillet var for umoderne til at kunne sælges i dag?
Det er vist Games Workshop, der har rettighederne til HQ, og de er fuldstændigt ligeglade med efterspørgsel.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Larsine »

Det er Hasbro (som overtog MB i 1984), som har rettighederne til HQ I de fleste lande. GW var bare samarbejdspartner, og leverede figurer. GW har rettigheder til figurerne og rettigheder til en del af navnen på figurerne, f.eks. fimir.

Der har været store diskussioner om dette på BGG i forbindelse med 25th Edition udgaven, men man bliver træt af at læse det hele.
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

Re: Dungeon crawl til ungerne

Post by Boardgamer.dk »

Super Fantasy: Ugly Snouts Assault er på lager, hvis der er nogen der føler sig fristet til en Dungeon Crawl :)
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
Post Reply