Sir William wrote:Tror dog, at jeg udforske andre muligheder i RR, det må kunne lade sig gøre. Ærgerligt hvis Kiev + industri er for dominerende.
Det er den ikke, men det er ikke overraskende at det er en strategi man falder over tidligt, fordi det er oplagt at man hurtigt kan score ret mange points. Problemet med Kiev-banen er at pointene fra den stagnerer ret hurtigt: Som du skriver får man kun max. nogle-og-40 points fra den, selv hvis man satser rigtigt hårdt på den (OG får 9'er toget fra "?"-kortet - og hvem siger man gør det? - eller ligger pointene det meste af spillet højst et sted i 30'erne). Så de nogle-og-40 points skal man op og score
rigtigt tidligt i spillet, hvis man ikke skal blive overhalet af en Vladivostok spiller, som alene på den bane nemt kan score 120+ points pr. runde i de sidste par runder.
Jeg har stort set set alle former for degenererede strategier vinde: Vladivostok uden andet, Kiev + lidt andet, industri uden andet, osv. Normalt ser jeg St. Petersborg banen som en måde at få "?" brikker på snarere end som en pointkilde, men jeg har også set en sejr hvor en spiller satsede hårdt på den og vandt.
Så fortvivl ikke.

Hvis der er enighed i spilgruppen om at Kiev er en stærk strategi, vil det automatisk blive mere attraktivt at satse på noget andet (fordi der så er en række actions der ikke er så efterspurgte). Hvis I synes at 9'er toget fra "?" kortet er en essentiel del af strategien, vil der blive tilsvarende mere kamp om at få det.
Jeg er selv ofte lidt af en one-trick-pony i spil som dette, og mens jeg har haft succes med Kiev, er det mere normalt at jeg ser mit fine Kiev-projekt blive overhalet af en Vladivostok-spiller til sidst: Som sagt kan man score vanvittigt mange points deroppe, ikke mindst hvis man har de spor-specifikke actions meget for sig selv.
Den eneste fællesnævner jeg synes at kunne se blandt de forskellige strategier er
ingeniører, og det virker svært at vinde uden i det mindste at have nogle af dem. Hvis man skal tro forummet på BGG, er det især et problem hvis man lader en spiller få mange af dem, OG giver ham mulighed for at tage de returnerede 1'er tog som industrier, da man kan score sygt mange points på den konto. Såå, pas på ingeniørerne og pas på hvem der får 1'er industrierne!