Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
AngryObi
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 55
Joined: Sun Jan 20, 2013 1:47 pm
Location: København

Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by AngryObi »

Hej der.

Jeg skal til at spille Battlestar Galactica for anden gang, med en gruppe der aldrig har spillet det, og ikke har spillet så mange forskellige brætspil. Jeg har de to første udvidelser, der indeholder 4 modules hver, og jeg kan ærlig talt ikke helt fornemme hvilke jeg bør inkludere. Råd modtages med kyshånd! :)


/Mads
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by Larsine »

Første gangs spillere = Base game. Jeg havde svært nok ved at overskue denne del, så at begynde at blande Cylon Leaders, New Caprica, Pegasus og andet godt med mener jeg ikke gør dem en tjeneste.
AngryObi
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 55
Joined: Sun Jan 20, 2013 1:47 pm
Location: København

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by AngryObi »

Jeg har købt spillet brugt herinde, så alle kort er blandet sammen. Vil det være et problem, såfremt man bare lader være med at bruge de ekstra moduler?
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by netsapiens »

AngryObi wrote:Jeg har købt spillet brugt herinde, så alle kort er blandet sammen. Vil det være et problem, såfremt man bare lader være med at bruge de ekstra moduler?
Det afhænger jo meget af spilllerne, men jeg vil sige som Lars, og anbefale at du skiller det ad. Spillet er ikke svært at forstå når man er fire runder inde i det, men det er LORT når man får det forklaret, og det kan tænde folk af hvis der er en times regelforklaring for noget de aldrig har prøvet før.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by Bostrup »

Jeg ville i hvert fald holde mig væk fra Cylon Leaders, New Caprica, Ionian Nebula og Conflicted Loyalties.
Cylon Fleet (fra Exodus) kunne man vel godt spille med.
AngryObi wrote:Jeg har købt spillet brugt herinde, så alle kort er blandet sammen. Vil det være et problem, såfremt man bare lader være med at bruge de ekstra moduler?
Der er klart kort der ikke giver mening hvis man ikke spiller med Pegasus-pladen (og dermed reglerne for executions) og Treachery-kortene.

Hvis man spiller med Cylon Fleet skal "Cylon Attack"-kortene ikke være med. Spiller man uden Cylon Fleet skal "CAG Chooses"-kortene ikke være med.
(gælder både Crisis og Super Crisis)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by Larsine »

Men alle kortene fra udvidelserne er jo markeret, så det tager mindre tid at sortere dem fra, end at forklare reglerne til dem.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by glorn »

Hvis gruppen består af spillere der aldrig har prøvet battlestar galactica før, så vil jeg nok dele det op og kun tage basis spillet.
Hvis gruppen består af erfarne brætspillere kan man godt tage pegasus og treachery kortene med. Det gør spillet lidt lettere, men indfører nogle overvejelser som mange erfarne spillere vil nyde.
Men hvis der kun er 1 eller 2 nye spillere vil jeg nok være lidt grovere og sige tough luck og så tage de dele med du og de andre gerne vil spille med. Personligt syntes jeg ikke new caprica gør spillet sjovere og visse dele af exodus udvidelsen er ikke i min smag (hele conceptet med at en spiller kan ryge helt ud af spillet i slutfasen er bare ikke sjov for den spiller)

Det vigtigste for en førstegangsoplevelse med BSG har dog i mine øjne ikke noget at gøre med udvidelser, men noget at gøre med antallet af spillere. Jeg vil kraftigt anbefale at spille spillet 5 eller 6. Dette skyldes at 4 personers spillet har en spiller der går med den "tabende" side halvvejs inde i spillet. Det bliver enten 3 mennesker mod 1 cylon eller 2 mod 2. og der ryger balancen lidt desværre.

en ting der kan hjælpe fra udvidelserne er dog at reglerne for hvad man må sige om sine kort er blevet klarere. så uanset hvad foreslår jeg du læser den del.
David.
AngryObi
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 55
Joined: Sun Jan 20, 2013 1:47 pm
Location: København

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by AngryObi »

Tusinde tak for alle jeres svar.
Jeg sætter mig og læser regelbøgerne mere eller mindre igennem og danner mig et overblik over hvad mine forklarings-evner kan håndtere ift. hvilke moduler jeg tager med. Men uanset hvad bliver der cuttet lidt ind til benet, så der ikke bliver for meget at forholde sig til. Heldigvis er dem jeg skal spille med relativt kvikke, så jeg tror og håber vi får en fed spiloplevelse!
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Battlestar Galactica: Hvilke modules skal jeg bruge?

Post by Tallens »

Vi spillede i weekenden 2 spil. Begge 7 personers spil, begge med 2-3 Cylons + 1 Mutineer.

Vi havde 2 nye med, og 5 garvede, og som en anden sagde "Tough luck" for de 2 nye, men det går jo som det altid gør, en af de nye bliver cylons, og er ikke helt sikker på hvad de kan, og laver alle de klassiske fejl, men det er også fedt - det er der nemlig også plads til i BSG :D

Som udgangspunkt vil jeg som alle andre her sige at hvis alle er nye, så spil -kun- med basis spillet og spil det en 2-3 gange før i begynder at hive ting ind.

Pegasus, Daybreak og Exodus har alle nye characters, og dem ville jeg nok altid tage med hvis jeg kunne (måske med undtagelse af Garius v2).

Tag dele med fra Pegasus (undgå New Caprica) efter et par spil, så lidt fra Exodus (drop Ionian Nebula, og undgå Cylon Leaders), og til sidst prøv Daybreak tingene.

Det anbefales at hvis du vil spille med "Daybreak" at du fjerner de andre 2 udvidelsers variants (mere eller mindre) da Daybreak virker bedste med grundsettet (specielt dens Trachery Kort er så meget mere "imponerende" når de står for sig selv - det er det vi gjorde, og det givet et meget mere dynamisk spil :)

//Tallens'out
Image
Post Reply