10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Mikkel »

Har fået den fedeste tjans og kan slet ikke vente på at komme i gang!

Jeg arbejder på et bibliotek i Gribskov Kommune og vi har haft stor succes med skak hver tirsdag for børn i alderen 8-12.

Snakken faldt så på brætspil og her fortalte jeg så mine kollegaer at jeg har en stor passion for disse, så hvorfor ikke gøre det muligt at komme og låne et spil og spille det på biblioteket (i første omgang, jeg kontakter Aalborg bibliotek senere på ugen og hører om deres erfaringer med deres udlån af spil som folk kan tage med hjem og spille).

Så nu har jeg fået "go" til at finde 10 spil som passer primært til de 8-12 årige (eller deromkring). Men jeg kunne godt bruge lidt ideer til hvilke spil jeg kunne købe ind. Her er dem som jeg selv har i tankerne:

- King Of Tokyo
- Forbidden Island
- Carcassonne
- Small World
- Dominion (for de ældre børn grundet engelsk tekst på kortene)
- ...?

Alle gode forslag modtages :)

På forhånd tak!
Image
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Nissi »

Nogle andre idéer kunne være: Hanabi, Jaipur, Kamisado, Munchkin, Bohnanza, 7 Wonders, Stone Age, Ticket to Ride og P.I.

Det er i hvert fald spil jeg synes er forholdsvis nemme at gå til. Så er der også både til de 8 årige og de 12 årige.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Gunness »

Kingdom Builder har også simple regler, og det har været en succes når jeg har prøvet det med børn. Men ellers er især Stone Age en god idé.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Larsine »

Gunness wrote:Men ellers er især Stone Age en god idé.
Hvad? Skal du til at lære de uskyldige børn om at gå ind i "The love hut" og resultatet af dette? :-)
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Wed Nov 19, 2008 11:27 pm
Location: Hvidovre

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Johannesson »

Larsine wrote:Hvad? Skal du til at lære de uskyldige børn om at gå ind i "The love hut" og resultatet af dette? :-)
"The love hut"? Jeg troede at det var udlændingeservice-hut og der var tale om familiesammenføring. :D
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by BlueSwan »

Kanon! Men hvorfor ikke også spil til os voksne i kommunen? :wink:

Glimrende forslag her i tråden. Ticket To Ride er et MUST til den målgruppe vil jeg mene.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Michael_Olsen »

Robo Rally vil jeg mene er et god bud, eller eventuelt Asteroyds (som vist har lidt nemmere regler). Det rammer relativt bredt og kan hjælpe til med at udvikle børns evne til at planlægge.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Larsine »

Michael_Olsen wrote:Robo Rally vil jeg mene er et god bud, eller eventuelt Asteroyds (som vist har lidt nemmere regler). Det rammer relativt bredt og kan hjælpe til med at udvikle børns evne til at planlægge.
Hvis man tænker på hvad børn (og vi andre) kan lære af at spille brætspil, og bruger det som argument for at spille, så mener jeg der er meget man har misforstået.

Brætspil skal spilles fordi det er sjovt, ikke fordi man evt. kan lære noget.

Jeg mindes en formand for FBO der ved åbningen af et spiltræf i slut 80'erne holdte en længere åbningstale, hvor han bl.a. fortalte, og blev citeret i den lokale dagspresse, at ved hjælp af brætspil lærte vi en masse om historie, geografi og økonomi. Der er altså mange bedre måde at lære historie, geografi og økonomi end ved at spille brætspil.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Michael_Olsen »

Larsine wrote:
Michael_Olsen wrote:Robo Rally vil jeg mene er et god bud, eller eventuelt Asteroyds (som vist har lidt nemmere regler). Det rammer relativt bredt og kan hjælpe til med at udvikle børns evne til at planlægge.
Hvis man tænker på hvad børn (og vi andre) kan lære af at spille brætspil, og bruger det som argument for at spille, så mener jeg der er meget man har misforstået.

Brætspil skal spilles fordi det er sjovt, ikke fordi man evt. kan lære noget.

Jeg mindes en formand for FBO der ved åbningen af et spiltræf i slut 80'erne holdte en længere åbningstale, hvor han bl.a. fortalte, og blev citeret i den lokale dagspresse, at ved hjælp af brætspil lærte vi en masse om historie, geografi og økonomi. Der er altså mange bedre måde at lære historie, geografi og økonomi end ved at spille brætspil.
Hmm, jeg ved ikke om det måske ikke er lidt off topic, så jeg tror bare jeg kommer med et kort svar, og så lader den ligge der.

Brætspil skal spilles fordi det er sjovt, ja. Ligesom bøger skal læses fordi man nyder det (det er "sjovt"), og film skal ses fordi man underholdes.
Mange af de bedste bøger lærer mig noget samtidig (om verden, om mig selv, om andre, ...). Det samme med film, og det samme gør sig, mener jeg, gældende med spil.

Jeg er selvfølgelig klar over at et folkebibliotek ikke er en pædagogisk institution som sådan(*), men derfor mener jeg nu alligevel at der ikke er noget galt i at tænke i de baner også.

Slutteligt, jeg har fundet ud af at brætspil for mig kan være den bedste måde at lære historie på. Jeg vil dog blot nøjes med at konstantere dette for ikke at gøre beskeden her for langt.

(*) Lov om biblioteksvirksomhed §1: " Folkebibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet..."
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Mikkel »

BlueSwan wrote:Kanon! Men hvorfor ikke også spil til os voksne i kommunen? :wink:

Glimrende forslag her i tråden. Ticket To Ride er et MUST til den målgruppe vil jeg mene.

Når mine kollegaer får øjnene op, for dem nye verden, så kan jeg måske få lov at udvide sortimentet lidt :)
Som jeg tidligere har skrevet til dig, så er mit mål (og håb) at der kan laves en åben-hus-spilleaften engang til efteråret. Og her skal der være mulighed for at spille både børne og voksenspil :)

Tak for foreløbige inputs!
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by chr88 »

Jeg arbejder selv frivilligt med unge indvandrere i den aldersgruppe, og det spil med ubetinget størst succes har været Incan Gold! De elsker simpelthen push your luck-mekanismen. Så det spil vil jeg klart råde dig til at købe! Man kan spille helt op til 8, og børnene lærer endda lidt om sandsynligheder og matematik! :)

Can't Stop er også et fint spil pga. push-your-luck-mekanismen, og ellers har Pit også været en kæmpe succes (og det koster kun 50 kroner og kan også spilles af op til 8 spillere). Jungle Speed/Jungle Speed Safari/Dobble eller andre lignende "speed-spil" har også været et stort hit i den aldersgruppe.
solsikke
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 23
Joined: Mon Sep 23, 2013 3:41 pm

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by solsikke »

Jeg kan udover de allerede nævnte Carcassonne, Forbidden Island og Ticket to Ride anbefale Takenoko, Würfel Bohnanza og Settlers Madagasca (junior-udgave).
Sanne
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Mikkel »

Jeg tror jeg er blevet enig med mig selv, og kommet frem til:

King Of Tokyo
Forbidden Island
Carcassonne
Small World
Dominion
Stone Age
Kingdom Builder
Incan Gold
Ticket To Ride
Takenoko

Er der en Ticket to Ride version I vil anbefale? Jeg har aldrig selv spillet det.

Tak for jeres hjælp :)
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Larsine »

Da vi havde prøvet T2R ville mine børn helst have Europa, da de syntes at det var nemmere med et kort de kunne forholde sig til. Men reglerne i USA er helt klart de nemmeste (ingen tunneller, ingen færger, ingen stationer, ingen specielle lange billetter).

Så rent spilteknisk, synes jeg USA er bedst for børn og nybegyndere, men personligt foretrækker jeg Europa.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 10 stk. spil skal indkøbes - men hvilke?

Post by Mik »

Nu er der altså intet i vejen for at spille Europakortet med standardreglerne. Lidt ligesom at man kan spille Carcassonne uden Farmerreglen. Vi spillede jo oprindeligt T2R på Europakortet uden særlige regler, bortset fra færger, medens spillet stadig var i prototypeform.

Standardspillets styrke har altid været at reglerne er så simple at de kan skrives ned på bagsiden af en togbillet.
Image
Post Reply