Det endte med at blive noget af en brætspilsdag igår.
Jeg havde en aftale i Slangerup hos Robert, hvor også Bugge og Jørn (kan ikke huske hans brugernavn herinde) dukkede op. Aftalen var at spille Automobile og Belfort og den viste sig at holde.
Vi startede med
Automobile, som Robert allerede havde sat op til (og til min rædsel havde han også allerede valgt den orange farve, den lømmel...

). Automobile er et rigtigt Martin Wallace spil med en ordentlig dosis number crunching, men med et solidt tema. Temaet er som navnet antyder, at bygge biler i 20'erne og 30'ernes USA og sælge dem for en profit, men man skal passe på med udbud og efterspørgsel, så man hverken får bygget for mange eller for få biler.
Vi nåede to spil. I første spil havde jeg stor succes med at få monopol på de billige biler. Jo længere fremme på brættet ens fabrik ligger, jo mere moderne er den og det giver grimme tabs kuber at være umoderne, hvilket så er en stor fordel for en billig bil fabrik som ligger med et stort hul op til den næste billig bil fabrik, som jeg vil tro meget sjældent kommer i spil i et 4-personers spil. Den vigtige fabrik nappede jeg og da Robert så samtidigt var så flink at lukke den eneste anden konkurrerende billig bil fabrik havde jeg et marked med stor efterspørgsel for mig selv, og det kunne selv jeg ikke forpurre, så jeg endte med en lidt pinlig sejr. Pinlig fordi, jeg havde misforstået at man fik penge for sine fabrikker til sidst og jeg havde sat hele min sidste tur op til at få lukket min fabrikker, så jeg kunne tjene penge på dem, hvilket jeg pev højlydt over. Det viste sig jo så bare at de actions, som jeg ikke skulle bruge på at lukke fabrikker kunne bruges på at bygge endnu flere biler til mit monopol marked og booom så havde jeg solgt 27 ud af 28 billig bras biler til stakkels intetanende amerikanere.
Andet spil var så en katastrofe fra min side, da jeg ville prøve nogle ting af og holdt mig fra det lukrative billig bras marked. Jeg troede at jeg kunne få en stor bid af medium markedet, men Robert og Jørn blev ved med at pumpe biler ud til det marked, så jeg tabte en masse i den kamp. Imens havde Søren sat sig på en god bid af både de helt dyre biler og billig bras markedet, hvilket han navigerede i så flot at han hev sejren hjem lige foran Jørn og Robert, imens Jons bilimperium halsede langt langt efter de tre andre.
Et rigtig Wallace spil og jeg måtte have hjælp af en lommeregner flere gange. Billig bræs bilerne virkede lidt for stærke i et 4-personers spil, men ellers hang temaet godt sammen og hvis man er til Wallace og økonomi spil, så er Automobile virkelig et bekendtskab værd. Jeg er ikke helt Wallace fanatic, men det er fedt nok at få prøvet nogle af hans spil en gang imellem.
Efter bil produktion og salg skulle vi så hjælpe en flok dværge, elvere og gnomer med at få bygget
Belfort. Belfort er et solidt miks af worker placement og area control, hvor man ved hjælp af de bygninger man bygger, både får placeret sig i forhold til area control delen i byens distrikter og også får særlige individuelle steder til sine dværge, elver og gnom workers, som giver forskellige fordele.
Jeg byggede straks Bandits Guild, så de andre måtte betale mig, hvis de skulle røve, hvilket bare medførte at jeg det meste af spillet var banditten. Dette havde så både en synlig fordel i form af at sjæle ressourcer fra de andre, men også havde en stor meta spils fordel, der gjorde at de andre spillede mindre optimalt for at banditten ikke skulle stjæle deres ting. Ha!
Robert og Jørn havde nogle gode maskiner i gang i de bygninger, som de havde bygget imens Søren samlede workers og jeg fokuserede på banditten og area control elementet. Det lykkedes mig at have mange andenpladser i scoringsrunderne, hvilket nok var det afgørende, da slutscoringen endte med at give mig en kneben sejr lige foran Robert. Solid omgang worker placement og area control med fantastisk artwork, så særdeles tiltagende bekendtskab.
Vi takkede af for en særdeles hyggelig dag med gode spil og da jeg endelig efter en nedbrudt bus kom hjem til min lejlighed i Taastrup havde Mani gæster på besøg. Det var Line, Manis medstuderende, og hendes kæreste Jakob, som Mani havde hygget med det meste af dagen og blandt andet havde spillet Ave Caesar med. De ville så gerne prøve at spille
Ticket to Ride, så jeg blev hurtigt overtalt til at forlænge min spildag med en omgang 1910 Ticket to Ride US version sammen med et par newbies.
Det var en stor succes og både Line og Jakob fangede hurtigt gameplayet (det gør alle jo med aller tiders klart bedste gateway spil!) og de drillede endda hinanden flere steder. Jeg var den eneste, som forbandt øst og vest og de store billetter endte med at give mig sejren tæt forfulgt af Line, som havde tæppebombet østkysten med ruter og fuldført en masse billetter der. De var helt begejstret over spillet og efter de var taget hjem fik Mani en sms med spørgsmål om, hvor man kunne købe spillet henne....

Jeg tror sgu vi fik to nye medlemmer til vores fantastiske hobby der.... Herlig dag.