Jeg plejer ikke at skrive i denne tråd, men jeg synes lige jeg vil slå et slag for et spil jeg modtog i går: Omega Centauri (
http://boardgamegeek.com/boardgame/33759/omega-centauri).
Baseret på Paul Listers (Boardgameguru) anbefaling tog jeg chancen med en forudbestilling, og hold da op et spil. Det er virkelig tæt på at gå direkte ind på min top-10.
4x science fiction på en time (for "standard" spillet, 2 timer+ for "advanced" spillet), masser af svære beslutninger, og masser af muligheder.
Down-time er der nærmest ikke noget af, og det er ikke mindst på grund af et lynhurtigt (og deterministisk) kamp system. Selvsamme kampsystem vil formenligt få nogen til at rynke på næsen, men i mine øjne fungerer det tilfredsstillende.
Her er ikke adskillige skibstyper med diverse opgraderinger, her er din flåde med et antal skibe, og så er det et spørgsmål om hvilke teknologier du har. Og teknologierne gør virkelig en forskel.
Jeg kan kun anbefale at man ser det an hvis man har muligheden. Det får ihvertfald de varmeste anbefalinger herfra, og hvis man overhovedet er til 4x / strategi spil, skylder man sig selv at prøve det : - )