Rollespil: Gumshoe System - Trails of Cthulhu ?

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
Post Reply
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Rollespil: Gumshoe System - Trails of Cthulhu ?

Post by SmiteMeister »

Er der nogen her, der har erfaring med dette system?
Jeg overvejer at købe det, men er lidt tilbageholdende, da vores rollespilsgruppe er på 7 ! mand.

http://www.pelgranepress.com/site/?p=242

mvh
Thore
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Rollespil: Gumshoe System - Trails of Cthulhu ?

Post by Larsine »

Jeg har ikke spillet Trails of Cthulhu, men Esoterrorist, som også bruger Gumshoe systemet.

Jeg er ikke stor fan af systemet, men man kan i hvert fald ikke sige at det kommer i vejen for historien. Når jeg spiller har jeg lidt fornemmelsen af at spille et meget minimalistisk system. Faktisk synes jeg nogle gange at det er så minimalistisk, at vi lige så godt kunne spille et helt systemløst scenarie.

Der er to typer skills, investigative skills, som man aldrig ruller for, for det skal ikke være dem der stopper historien. Hvis du leder efter noget, og der er noget at finde, så finder du det, og hvis du vil vide mere, og der er mere du kan få at vide, så kan du bruge et point på at finde ud af det. Typisk har man 1-3 point i sine investigative skills.

Og så er der general skills. Med alle general skills er der 3/6 chance for at alt lykkedes (eller mislykkedes) med mindre du puttet ekstra point i det, og disse point er din eneste begrænsning. GM kan dog bestemmer at sværhedsgraden er højere, eller lavere (2 til 8), men normal er den 4. Hvert point giver +1 på dit D6 for om det lykkedes, så med +3 er du sikker på at det lykkedes (på en normal sværhedsgrad). Typisk har man 0-12 point i sine action skills.

Og så er der lidt regler for skade, helbredelse osv. som jeg ikke lige husker. To skud med en revovler er typisk nok til at slå et menneske ihjel, men i andre tilfælde kan man også overleve 4-5 skud. De fleste våben giver D6 i skade, men nogle modifiers (-1 til +2), men f.eks. håndgranater, dynamit og væltende buldozere sagtens kan give 3D6 eller 5D6.

OK system, men det er helt klart historierne jeg spillet det for.
User avatar
SmiteMeister
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Thu Sep 14, 2006 9:37 pm
Location: nyborg
Contact:

Re: Rollespil: Gumshoe System - Trails of Cthulhu ?

Post by SmiteMeister »

Det lyder nu meget godt. Vi har en gang imellem kortere eventyr på 5-8 sesioner - ofte med pregenererede karaktérer som tvinger os som spillere ud i uvante omgivelser.

Disse eventyr er ret stramt komponerede og handlingsmættede, hvor historien er i fokus - ikke så meget med levelling og kampagne-udviklinger. Der er ikke så meget faffin' about - og derfor tror jeg trails of cthulhu vil være helt perfekt til os.

tak for dine input, larsine

mvh
Thore
Post Reply