Mine hylder med brætspil
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
Re: Mine hylder med brætspil
Michael Kieslings Wikinger opdagede jeg ret sent, men det er jo en solid medium Euro. Vanuatu var et spil, jeg ingen forventninger havde til, hvor jeg blev meget overrasket over et lidt hårdt og nådesløst men super-godt spil. Desværre opførte designeren sig så skandaløst øretæveindbydende i forbindelse med genudgivelsen af dette spil og indsamlingen af penge til hans efterfølgende projekt, at jeg aldrig har pakket mit spil ud. Keythedral og Key Market har jeg aldrig fået taget mig sammen til at kaste mig over. Jeg føler mig ret sikker på, at de ville tiltale mig, men der er desværre hele tiden nogen, der overhaler dem indenom.
frouvne, administrator

Jeg tror du bliver glad for Lagoon, når man ser hvad du ellers kan li at spille 

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Det var I hvert tilfælde en positiv Kickstarter-proces og spillet ser super-lækkert ud. Når du siger sådan, bliver jeg nødt til at rykke det lidt frem i køen...JoelP wrote:Jeg tror du bliver glad for Lagoon, når man ser hvad du ellers kan li at spille

frouvne, administrator

Jeg stiller gerne op på et tidspunkt.Frouvne wrote: Dvonn er en af mine egne favoritter, men det syntes jeg, det har været svært at få nogen til at spille med mig.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der holder af spillet!Bostrup wrote:Jeg stiller gerne op på et tidspunkt.Frouvne wrote: Dvonn er en af mine egne favoritter, men det syntes jeg, det har været svært at få nogen til at spille med mig.

frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Einfach Genial spillede vi en del en overgang. Super abstrakt og super aggressivt, når man spiller det for alvor. Og det er vel sådan, det skal spilles! Letters from Whitechapel har en fin blanding af bluff og deduktion. Vil man opnå en intens spænding i luften er det et godt bud. Samarkand: Routes to Riches. Togspil med kamelkaravaner? Sødt og hyggeligt familiespil der alligevel er ret hårdt. Og så kan det spilles med familien på en halv times tid. Burde være i alle spilsamlinger. Battlestar Galactica gav anledning til at få se en af de bedste tv-serier jeg har set. Spillet virkede udmærket men så vendte jeg ryggen til et øjeblik og der var 8 udvidelser (nå ja, måske lidt færre) som ifølge nogle var fuldkommen uundværlige. Og så er det lidt op ad bakke at hive det frem igen ... selvom jeg ved, jeg burde. Domaine. Det behøver jeg vist ikke sige så meget om. Benhårdt Eurogame. Ja, I hørte rigtigt. Uden sammenligning Klaus Teubers bedste spil. Ja, I hørte rigtigt igen! Elasund: The First City var nu heller ikke så ringe endda og da i hvert tilfælde langt bedre end det middelmådige The Settlers of Catan, som jeg godt allerede nu kan afsløre, man ikke finder i mit hjem! Endelig står der Endeavor, som var på bordet så sent som i sidste uge. Jeg syntes ikke det har kant og karakter som de forrige spil, men det er godt skruet sammen og en fornøjelse at spille.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Vinci har jeg aldrig skilt mig af med selvom Smallworld står på hylden. Jeg kunne godt se problemet med afslutningen af Vinci, hvor alle tæskede på dem, der stak snuden for langt frem, men der er alligevel noget, der stadig tiltrækker mig ved Vinci fremfor de pussenussede brikker i Smallworld. Om Vinci nogensinde kommer på bordet igen kan jeg dog godt tvivle lidt på. Tysk tekst på komponenter, hvor lidt det end er, trækker aldrig i den rigtige retning. Stephensons Rocket var meget abstrakt men efterlod et godt indtryk. Jeg kunne egentlig godt forestille mig, at det er et af de Knizia-spil, der holder godt, da kompleksiteten var lidt højere end i gennemsnittet af hans spil. Med Mystery Express er vi ovre i en helt anden genre, nemlig deduktionsgenren. Sødt og charmerende men jeg blev ikke overbevist. Åh, så ærgerligt for det kunne være noget, vi kunne samles om herhjemme.
Puzzle Strike var en god videreudvikling af deckbuilding-mekanismen. I mine øjne et solidt spil - men jeg tror faktisk ikke rigtig på, at det vil blive spillet igen. Carolus Magnus er et meget abstrakt spil, hvilket ikke er nogen overraskelse, når der står Leo Colovini på æsken. I mine øjne er det et af hans bedste spil og så er det et ideelt tre-mandsspil. Pueblo er et spil, hvor det spatielle virkelig kommer ind, når man bygger sine små tetris-brikker op i højden. Det holder jeg stadig meget af.
frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 839 times
Tribune synes jeg også har fungeret rigtig godt de få gange, jeg har prøvet det.
La Citta havde jeg og spillede nogle gange, men solgte det så (til dig, så vidt jeg husker?
). Jeg kan godt lide den lidt agressive stil og muligheden/risikoen for at skabe nogle kædereaktioner i forhold til borgere, der trækkes til andre byer. Men det virkede ofte bare alt for fastlåst, med meget få reelle valgmuligheder i en runde.
Til gengæld vil jeg gerne slå et ekstra slag (høhø) for Vinci. Jeg har spillet det en del gange på Yucata med nogle gamle venner, og nu har vi også fået spillet den fysiske udgave et par gange. Der er jo reelt ikke ret mange brikker med tysk tekst, og den smule der er, vænner man sig hurtigt til. Jo, der bliver slået på tæven, men der er også gode muligheder for at lave nogle fine civ-kombinationer og fx. mere eller mindre spærre andre spillere inde via diplomati. What's not to like?
La Citta havde jeg og spillede nogle gange, men solgte det så (til dig, så vidt jeg husker?

Til gengæld vil jeg gerne slå et ekstra slag (høhø) for Vinci. Jeg har spillet det en del gange på Yucata med nogle gamle venner, og nu har vi også fået spillet den fysiske udgave et par gange. Der er jo reelt ikke ret mange brikker med tysk tekst, og den smule der er, vænner man sig hurtigt til. Jo, der bliver slået på tæven, men der er også gode muligheder for at lave nogle fine civ-kombinationer og fx. mere eller mindre spærre andre spillere inde via diplomati. What's not to like?

Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Colosseum er jo familieudgaven af The Princes of Florence. Jeg kunne lide begge spil, men familien var mere til Colosseum, så det var den der vandt i vores familie.At Colosseum stadig står på mine hylder, tror jeg man kan takke Larsine for. Det blev spillet så ofte i en lang periode i deres familie, at jeg tænker, det må være iorden. Blev da også introduceret for det af Larna - på et Consim-møde velsagtens - og det virkede fint. Men jeg fik aldrig introduceret familien for det ... og nu står det der og samler støv.
Da din familie indeholder flere brætspilsnørder, og færre børn, end min familie, kan jeg fint forstå at det var The Princes of Florence der vandt hos jer.
Jeg ser absolut ingen grund til at have begge spil i en spilsamling.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Interessant betragtning. Det vil jeg tage med i mine betragtninger næste gang, der bliver reduceret i samlingen.Larsine wrote:[...] Jeg ser absolut ingen grund til at have begge spil i en spilsamling.
frouvne, administrator

-
- 1000+ indlæg
Skam dig! Nu er jeg nødt til at køre til Hellerup og tvinge dig til at spille det!Frouvne wrote:Puzzle Strike var en god videreudvikling af deckbuilding-mekanismen. I mine øjne et solidt spil - men jeg tror faktisk ikke rigtig på, at det vil blive spillet igen.

Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- Sir William
- 1000+ indlæg
Du siger bare til, kan jo være jeg fristes.Frouvne wrote:Interessant betragtning. Det vil jeg tage med i mine betragtninger næste gang, der bliver reduceret i samlingen.Larsine wrote:[...] Jeg ser absolut ingen grund til at have begge spil i en spilsamling.
Kun spillet det på DC med Larsines familie, og fandt det fornøjeligt.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
En af de ting jeg håber at få ud af denne snik-snak om mine spil, er at blive lidt mere bevidst om, hvilke spil jeg har lyst til at bevare og af hvilke grunde. Det kommer formentlig til at betyde en udrensning i min spilsamling og forhåbentlig også, at jeg bliver lidt mere kritisk, når jeg skal erhverve mig spil. Inden jeg begynder at decimere samlingen er der dog lige nogle spil som allerede er sorteret ud af den, som jeg vil skille mig af med. Spillene i min samling er der hyldeplads til, men det bliver der jo nok ikke ved med at være...Sir William wrote:Du siger bare til, kan jo være jeg fristes.Frouvne wrote:Interessant betragtning. Det vil jeg tage med i mine betragtninger næste gang, der bliver reduceret i samlingen.Larsine wrote:[...] Jeg ser absolut ingen grund til at have begge spil i en spilsamling.
Kun spillet det på DC med Larsines familie, og fandt det fornøjeligt.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Det kan jeg da godt se, du bliver nødt til. Hvornår skal jeg vente at se dig? [Du har vel oceaner af tid her op til jul?!]netsapiens wrote:Skam dig! Nu er jeg nødt til at køre til Hellerup og tvinge dig til at spille det!Frouvne wrote:Puzzle Strike var en god videreudvikling af deckbuilding-mekanismen. I mine øjne et solidt spil - men jeg tror faktisk ikke rigtig på, at det vil blive spillet igen.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg

frouvne, administrator