Das Motorsportspiel

Her finder du officielle regelændringer, varianter, scenarier, FAQ, videoer med regelgennemgange, strategiartikler og meget andet til udvalgte spil
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Das Motorsportspiel

Post by Larsine »

Das Motorsportspiel er et fantastisk væddeløbsspil, men der er nogle uhensigtsmæssigheder i spillet, som kan ødelægge oplevelsen for alle.

Tid

Det er vigtigt at spillet spilles på tid. Uden en tidsbegrænsning på hver spillers tur, er det simpelthen kun et spørgsmål om at slå heldigst. I reglerne er det nærmest sneget ind som en lille sidekommentar, og det fremgår at man skal have mellem 10 og 60 sekunder, og en spiller skal fungere som tidstager. Men de har langt fra specificeret hvad man skal nå at lave i de 10 til 60 sekunder, hvilket har resulteret i alt fra "man skal nå alt" til "den tid man må bruge på at flytte sin bil".

Den definition vi spiller med på Viking-Con, Rubicon og Djengis Con er:

1) Forrige spiller nulstiller uret
2) Du bestemmer dig for hvor mange terninger du vil bruge (minimum den røde)
3) Du slår terningerne
4) Du bestemmer dig for om du vil bruge oversiden eller undersiden af terningerne, og i hvilken rækkefølge, og lægger dem ind i en boks i korrekt orden
5) Du flytter bilen, og tæller højt hvordan du bruger terningerne
6) Du nulstiller uret, og går tilbage til 1)

Alt dette skal du nå på den tid vi er blevet enige om. Typisk starter vi med 30 sekunder, og skærer 2 sekunder af i slutningen af den tur hvor den førende bil er kommet over målstregen.

Kun hvis der sker fejl, uret skal ændres, eller ved diskussioner stoppes uret, ellers bør det køre i en uendelighed.

Ur

Det er vigtigt med et ur der er godt til at tælle ned, og som nemt kan nulstilles. Jeg har prøvet med en lang række elektroniske æggeure, skakure, og spille ure.

Et gammeldags timeglas med sand fungere ikke. Det kan ikke indstilles, og der er ikke nogen alarm der fortæller om tiden er løbet ud eller ej, og det fører til unødige diskussioner.

De fleste almindelige elektroniske æggeure fungerer. Men ofte kan det være svært at nulstille uret hurtigt. Så hvis man har 30 sekunder, men kun bruger de 17 af dem, vil man være nødt til at vente de 13 sekunder før den næste spiller kan starte. Ikke særlig godt, men dog brugbart.

G8 Timeren var i mange år min foretrukne timer til Das Motorsportspiel. Den har store tal som er nemme at se, og en store central nulstillingsknap, som man næsten ikke kan undgå at ramme. Men den er i virkeligheden alt for avanceret, idet den kan indstilles til meget mere end man har brug for i spillet.
Image
Desværre har det også vist sig at displayet ikke er verdens bedste, og efter noget tid forsvinder visse af stregerne. Jeg er på min tredje G8 Timer, og den er også begyndt at svigte.

DGT Cube lød som et godt alternative, med muligheder for forskellige indstillinger for forskellige spillere.
Image
Men i praksis fik jeg den aldrig til at fungere.

Men så for nogle år siden kom der en App til Andriod telefonerne: Das Timer, som kan henter på BGG. Den er simpelthen så fantastisk simpel, at det næsten er til at græde over. Nogle telefoner dog lidt følsomme over for hvor hårdt man tapper skærmen, og i virkeligheden skal man bare berøre skærmen let for at nulstille. Og så har de fleste telefoner en tendens til at løbe tør for strøm når deres display er i brug hele tiden. Nogle spillere er også lidt ømme over for deres smartphones, men jeg har endnu ikke oplevet en telefon der er røget på gulvet, eller en skærm der er blevet knust.

Biler

De biler der kommer med spillet er udstillingsbiler fra Herpa. De ser flotte ud, men er lavet af tynd plastik, og med alt for mange detaljer. I mit tilfælde betød det at de efter et par spil begyndte at falde fra hinanden. Hækspoileren faldt af og hjulene faldt af, og så begyndte jeg at se mig om efter alternativer. Desuden var Herpa modellerne lige lovlig store til banerne.

Mine foretrukne biler er helt klar Micromachines. Man kan få alle tænkelige biler og andre køretøjer, så det burde kunne tilfredsstille enhver. De kan holde til at 6-årige drenge leger med dem, og så passer de størrelsesmæssige meget bedre til banerne.

Desværre er det ikke så nemt at finde de rigtige biler, så enten skal man prøve lykken i diverse legetøjsbutikker, på ebay, dba, guloggratis, eller på loppemarkeder. Loppemarkeder er der hvor man får mest for pengene, men man kan altså også risikere ikke at finde noget som helst brugbart.

Den fedeste samling af biler er helt klart Indianapolis 500 1996 Starting Grid, hvor man får 33 biler samt en pace car:
Image

Den kan jævnligt findes på ebay, hvor der i skrivende stund er 6 sæt til salg til priser fra kr. 267,53 til kr. 1.899,81.

To be continued...
Last edited by Larsine on Tue May 05, 2015 2:32 pm, edited 4 times in total.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Das Motorsportspiel

Post by digter »

:D
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Das Motorsportspiel

Post by Stony »

En reference eller to til hvor man med fordel kan kigge, hvis man gerne vil udbygge samlingen af biler som man kan spille med, tænker jeg ville være dejligt. (Jeg overvejer eksempelvis selv at få fat i nogle Formel 1 biler.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Das Motorsportspiel

Post by Mik »

Jeg har 24 F1-biler til mit eget spil i serie Micro-Machines. MM-biler passer perfekt i størrelsen til de officielle baner.
Serien er vanskelig at få fat på, men kan jævnligt findes på loppemarkeder o.lign.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Das Motorsportspiel

Post by Stony »

Mik wrote:Serien er vanskelig at få fat på, men kan jævnligt findes på loppemarkeder o.lign.
Det kommer for mit vedkommende aldrig til at ske. Jeg kan ikke forestille mig en meget værre måde at spendere en dag på. :lol: Så hellere betale lidt ekstra for det, og så få præcis det der er på billedet på [indsæt-hjemmeside-her].
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Das Motorsportspiel

Post by Larsine »

Opdateret med en sektion om biler...
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Das Motorsportspiel

Post by digter »

Fedt. Hvad var problemet med DGT Cubettimeren?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Das Motorsportspiel

Post by Mik »

De fleste timere nulstiller når man "nulstiller" den. :shock:

En timer til Motorsportspillet skal helst gå tilbage til udgangspunktet - altså "nulstille" til 20 sekunder - eller hvad man nu har fastsat. Det er det der gør G8-timeren perfekt til spillet (ikke så underligt, da den jo er skabt til formålet)
Image
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Das Motorsportspiel

Post by Pejk »

Kan man stadigvæk købe spillet, og forslag til hvorhenne, i så fald?

På forhånd, tak!
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Das Motorsportspiel

Post by Helle »

Magnus-spiele.de ser ud til at have det.
Men der er sikkert også mange andre steder.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Das Motorsportspiel

Post by Mik »

Helle wrote:Magnus-spiele.de ser ud til at have det.
Men der er sikkert også mange andre steder.
Det tror jeg såmænd ikke. Magnusspiele har formodentlig en kontakt til Martin Wieland (designeren) som har restlageret liggende...
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Das Motorsportspiel

Post by Helle »

Mik wrote:
Helle wrote:Magnus-spiele.de ser ud til at have det.
Men der er sikkert også mange andre steder.
Det tror jeg såmænd ikke. Magnusspiele har formodentlig en kontakt til Martin Wieland (designeren) som har restlageret liggende...
Garanteret - men du kan slå spillet og en pris op på deres hjemmeside. Hvilket må betyde, at det kan bestilles der ... de nærmere detaljer kender jeg ikke til :D
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Das Motorsportspiel

Post by Mik »

Der er ingen tvivl om at første sætning er korrekt.
Det var den anden sætning jeg stiller mig tvivlende over for - indtil andet er bevist :-)
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Das Motorsportspiel

Post by Helle »

Mik wrote:Der er ingen tvivl om at første sætning er korrekt.
Det var den anden sætning jeg stiller mig tvivlende over for - indtil andet er bevist :-)
Helt i orden. Du ved nok bedst :D .
Post Reply