I KBK fik jeg udfyldt et hul i min almene Phil Eklund-dannelse, idet jeg fik prøvet hans civ-spil
Origins: How We Became Human. Bedre sent end aldrig!
Spillet udspiller sig gennem tre æraer (som hver spiller avancerer igennem separat), og på et kort over hele verden. I første æra repræsenterer spillerne forskellige menneskeracer (cro-magnon, neanderthal, osv.), og fra anden æra og frem antages det at cro-magnon "vandt", og det nu er forskellige kulturer man har med at gøre. Som i PE's nyere spil, er hver spillers brikker en række kuber, som opfylder forskellige roller, alt efter hvor de er placeret (f.eks. befolkning, "elders", inaktive dele af hjernen, osv.). I æra 1, hvor spillerne jo er forskellige racer, er der forskellige funktioner i hjernen der endnu ikke er udviklet, hvilket begrænser hvilke actions man kan lave.
Centralt i spillet er hver spillers
innovation track og
population track, som er startsted for de fleste af ens kuber. Jo flere tomme pladser man får på innovations-tracket, jo mere innovativ er ens kultur, hvilket giver anledning til flere innovations-actions hver tur - det er en god ting! Nye kuber på brættet tages derimod fra
population track, og jo flere tomme felter der er der, jo mere ustabil er ens kultur (men jo flere
population actions får man også). Ustabilitet øger risikoen for at ens kultur fejler og ender i kaos, og mens det normalt er noget man vil forsøge at undgå, kan det nogle gange være nødvendigt (fordi spillet understøtter teorien om at kulturer skal fejle, før de kan udvikle sig til et nyt trin).
Innovations-actions bruges i starten primært til at trække kort (som kort fortalt repræsenterer forskellige idéer og opfindelser), men senere bliver det også aktuelt at forsøge at domesticere dyr og planter. Kort kan f.eks. give elders, mulighed for at avancere på de forskellige
infrastructure tracks, udføre forskellige ekstra actions, og i æra 1 kan de afdække de inaktive centre i ens hjerne.
Population actions bruges generelt til at øge og bevæge befolkningen på brættet, hvilket også omfatter krig og belejringer.
Når en spiller rykker ud af æra 3 slutter spillet, og der tælles points: Hver spiller får points for elders og/eller kort i op til to kategorier, og deruover scorer alle points for tomme felter på deres innovation og population tracks.
Der er en masse andre regler i spillet, som jeg ikke vil gå særligt meget ind på: Klimaændringer kan ændre hvilke felter der er beboelige, avancement på de forskellige infrastructure tracks giver forskellige fordele (våben, sejlads, immunologi, osv.).
Origins overraskede ved - til trods for det ovenstående - ikke at være specielt kompliceret. De enkelte regler og processer er, når man først får dem prøvet, ret simple.
Sammenhængen mellem dem derimod er selvfølgelig en anden sag, men så er vi også ude af den egentlige regelforståelse, og inde i læringen af hvordan man spiller godt og konstruktivt - og det er jo netop det der er sjovt i et spil som dette.
Spillet er også tydeligt - som vi er vant til fra PE's side - bygget for at illustrere nogle teorier. Her har han skævet til Jared Diamonds "Guns, Germs & Steel", om hvorfor forskellige kulturer har udviklet sig så forskelligt, alt efter hvor de boede. Desuden fylder Julian Jaynes' teori om
The Bicameral Mind meget i designet, uagtet at den lyder som noget vås.
Nu ville det jo ikke være et klassisk PE spil uden rigelige mængder kaos og tilfældige uretfærdigheder. Og det er der, skulle jeg hilse at sige. Et par af racerne kan f.eks. i princippet blive låst til deres startfelt (inden de har haft deres første tur!), hvis nogle specielle klimaændringer indtræffer. Et andet centralt aspekt i spillet er domesticering af dyr og planter og udvinding af ressourcer, og det afgøres med et terningslag. Der er altså rig mulighed for at føle sig uskyldigt forfulgt af et sadistisk spilsystem, og spillets lange spilletid gør det ikke bedre (vi nåede f.eks. ikke at blive helt færdige med vores tre-personersspil i går).
Men jeg morede mig faktisk glimrende med
Origins. Man skal nok ikke være for mange spillere, hvis ikke nedetid og samlet spilletid skal gå helt over gevind, men 3-4 stykker er nok fint. Jeg var overrasket over hvor relativt elegante spilmekanismerne faktisk var, og synes faktisk at
Origins gav et aldeles positivt første indtryk.
8/10.