
viewtopic.php?t=323
Nu er det (heldigvis) nogle år siden jeg sidst har spillet det, så derfor er det jo godt jeg skrev lidt om det i sin tid.Andrea wrote:[hvad er det, der er så slemt ved det spil?]
Andet spilVores spil, som foregik på Tysklandskortet, tog lang tid - op imod tre timer - og endte med en sejr til Sune. Mit første indtryk var, at spillet var rimeligt sjovt (eskalerende økonomispil er jo en gammel favoritgenre), men at der måske var problemer med kraftværksauktionerne, samt at der var en masse små mimreregler, som virkede som om de var blevet tilføjet for at forhindre spillet i at "knække" - ikke overraskende er de fleste mimreregler introduceret i forbindelse med kraftværksauktionerne. Så et blandet 7-tal fra mig som første rating.
Som jeg skrev dengang, er eskalerende økonomispil en af mine favoritgenrer, men jeg syntes simpelt hen ikke at Power Grid var "stabilt" nok: Det virkede som om spillet nogle gange fungerede fint, men andre gange var det som om tilfældighederne i spillet fik det til at køre helt af sporet, så det enten stagnerede fuldstændigt, eller endte med at føles for "rushed".... Vi spillede igen på Tysklandskortet.
Denne gang blev mine bange anelser bekræftet, idet spillet bare ikke duede denne gang. Kort fortalt var kraftværkerne meget mærkeligt fordelt i bunken, med det resultat at et par spillere tidligt fik købt nogle enorme kraftværker, hvorefter kraftværksmarkedet døde fuldstændigt med små, dårlige værker. Dette ledte til en ubalance i spillet fra et tidligt tidspunkt, og da de spillere der kunne desuden - med en vis fornuft - valgt ikke at eskalere spillet til næste step, resulterede det i at spillet tidligt stagnerede fuldstændigt. Faktisk sad vi op imod en time, hvor det eneste vi foretog os var at købe ressourcer og lave indtægt fra vores byer. Da vi til sidst tømte banken, blev det HC for meget, og han valgte at forcere spillet til næste step, hvilket kostede ham enhver chance for sejr. Turen efter sluttede spillet, med en overvældende sejr til Anders, som havde haft flest penge på hånden. Jeg var blevet mimret i kraftværksauktionerne, og var derfor ikke i nærheden af at være med i konkurrencen.
Selv Sune [spillets ejer] syntes det havde været et frygteligt spil. Kraftværkerne var kommet meget mærkeligt, hvilket havde forstærket effekten af, at når en spiller køber et værk, sætter han muligvis noget meget bedre til salg til de andre. Men dræberen havde selvfølgelig været, at spillet havde stået stille så længe som det gjorde.
Min bedømmelse af spillet faldt markant. Jeg synes kraftværksauktionerne er alt, alt for vigtige i forhold til alle andre dele af spillet, og i sidste ende er der alt for meget tilfældighed i dem. Måden de er designet på - med alle kraftværker blandet sammen - gør også at spillet kræver et hav af små specialregler, som mildest talt ikke er særligt elegante: Fjern det lavest kraftværk hvis 1) en spiller har lige så mange byer som kraftværkets pris, 2) alle spillere passer i auktionen, 3) i administrationsfasen i hver step 3 tur, 4) ved overgang til et nyt step. Og sikkert mere endnu...
Vores indtryk i den efterfølgende diskussion var, at spillet sikkert kunne have været mere elegant (og virket bedre!), hvis man havde seedet kraftværkerne i bunken, så de små generelt kom før de store. En slags seedning a la Tikal kunne måske have virket. Som det er nu, synes jeg spillet varer for længe og er alt for mimret til at retfærdiggøre en spilmekanisme der virker så ubalanceret som den nuværende kraftværksauktion.
Stony wrote:Man kan mærke det er et...... modent publikum her i forummet. De fleste har forlængst glemt indholdet af tidligere tråde...
Kan du uddybe, hvad udtrykket 'mimreregler' dækker over?Jens_Hoppe wrote: [...]
Mit første indtryk var, at spillet var rimeligt sjovt (eskalerende økonomispil er jo en gammel favoritgenre), men at der måske var problemer med kraftværksauktionerne, samt at der var en masse små mimreregler, som virkede som om de var blevet tilføjet for at forhindre spillet i at "knække" - ikke overraskende er de fleste mimreregler introduceret i forbindelse med kraftværksauktionerne. Så et blandet 7-tal fra mig som første rating.
Mja okay. Det var slet ikke et problem under vores spil, så det er ikke noget, jeg har tænkt på kunne forekomme.Denne gang blev mine bange anelser bekræftet, idet spillet bare ikke duede denne gang. Kort fortalt var kraftværkerne meget mærkeligt fordelt i bunken, med det resultat at et par spillere tidligt fik købt nogle enorme kraftværker, hvorefter kraftværksmarkedet døde fuldstændigt med små, dårlige værker.
Det kan du tro.Andrea wrote:Kan du uddybe, hvad udtrykket 'mimreregler' dækker over?
Jeg tror også jeg kan finde på at bruge begrebet lidt mere generelt, om regler der bare er unødigt komplekse og bøvlede (bed mig ikke om at forklare "bøvlet"!Jeg bruger det også om regler som jeg ser som uelegante, f.eks. små specialregler der virker som om de prøver at lappe noget i designet, og den slags.
Nej hvorfor dog det - det er da interessant at blive bekendt med ord, der dækker elementer i brætspilsverdenen, så må vi uvidende jo bare spørge, og når du faktisk altid svarer, så bliver vi jo klogere....Jens_Hoppe wrote:
Men jeg vil prøve i fremtiden at checke mine skriverier for indforståede ord.