Er det virkelig den samme designer, der har lavet de spil?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Er det virkelig den samme designer, der har lavet de spil?

Post by Frouvne »

Det er så let ... og praktisk ... at sætte folk i kategorier. Sådan har jeg det åbenbart også med designere. I hvert tilfælde har jeg nogen gange taget mig selv i at blive meget overrasket over en designers spil, fordi jeg forventede at de lavede spil indenfor en bestemt niché. Et eksempel på en sådan designer kunne være Friedemann Friese. Mine første møder med hans spil var Fearsome Floors og Felix: The Cat in the Sack og disse oplevelser kombineret med ideen om altid at skulle rende rundt med grønt hår og navngive sine spil med F'er gjorde, at jeg ikke rigtig tog ham alvorlig. Da først jeg fik prøvet Power Grid og siden Power Grid: The First Sparks og Power Grid: Factory Manager fik jeg noget større respekt for manden og hans evne til at skabe holdbare designs. Da han så for nogle år siden udkom med Fauna blev jeg endnu en gang imponeret over bredden i hans designs. Hvilke designere har I haft tilsvarende overraskelser med?
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Er det virkelig den samme designer, der har lavet de spi

Post by netsapiens »

Vlaada Chvatil vinder vist den kategori.

at; Mage Knight, Bunny Bunny Moose Moose, Dungeon Lords, Space Alert og Tash-Kalar kommer fra samme designer er fandme ikke til at se. Jeg tror ikke der er EN mekanisme der går igen i de spil.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Er det virkelig den samme designer, der har lavet de spi

Post by Mik »

Før han blev berømt havde Friedemann jo ikke grønt hår, og hans spil var heller ikke så anderledes and andre spil.

Vlaada kendte jeg først med hans Talisman-klon (Prophecy) i 1997, men det rigtigt at han har vist en lignede tendens til ikke at lade sig putte i bås.

Det har Allan Moon og Bruno Faidutti, men har vist sig at have en lige så rig spændvidde fra krigsspil over strategispil til partyspil.
Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Er det virkelig den samme designer, der har lavet de spi

Post by AndersC »

netsapiens wrote:Vlaada Chvatil vinder vist den kategori.

at; Mage Knight, Bunny Bunny Moose Moose, Dungeon Lords, Space Alert og Tash-Kalar kommer fra samme designer er fandme ikke til at se. Jeg tror ikke der er EN mekanisme der går igen i de spil.
Vlaada var også den første jeg tænkte på. Også med den omtale Codenames får for tiden..
Sidst spillet:
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Er det virkelig den samme designer, der har lavet de spi

Post by Fod »

De vi på Spiel 13 spurgte Vlaada hvordan det det kunne være at Tash-Kalar ikke mindede om nogen af hans tidligere spil. Svarede han blot at det var der jo ikke nogen af hans spil der gjorde.

Måske med undtagelse af Dungeon Lords og Dungeon Petz. Men det er trods alt også meningen. :)
- Nick
Image
Post Reply