Mange har svaret i tråden og jeg tænker at diskussionen fint kunne fortsættes her. Jeg har citeret alle de indlæg folk allerede er kommet med i den anden tråd.Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst? [...]
Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
Det kan godt være det ikke hører til her - er ganske enkelt nysgerrig.
For mig er det klart det sociale. Jeg vil gerne vinde, men jeg har det faktisk lige så sjovt selvom jeg taber - hvis bare selskabet har været hyggeligt.
/Brian
Robert wrote:Det er rejsen det handler om, ikke destinationen. Den skulle gerne være underholdende og udfordrende.Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
For mig er det klart det sociale. Jeg vil gerne vinde, men jeg har det faktisk lige så sjovt selvom jeg taber - hvis bare selskabet har været hyggeligt.
/Brian
JoelP wrote:Jeg har tit haft samme tanke. Synes også det er utroligt som folk kan huske hvor mange point de har fået i forskellige spil. Jeg kan mest huske oplevelsen af at spille, og den er som regel uafhængig af om jeg har vundet eller tabt.Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
/Brian
Men jeg er heller ikke statistik-nørd, som logger hvor mange spil jeg har spillet, så det er nok bare et spørgsmål om temperament. Jeg synes helt klart det er sjovest at læse om spil-oplevelser herinde. Alt det med hvem og hvem der scorede så og så mange point på gynger eller karuseller er det heldigvis nemt at spotte og springe over. Så værdifuld er min tid heller ikke, at jeg ikke bare kan trække på skuldrene over det
Jonezy wrote:Når jeg skriver herinde er det mine egne refleksioner over de spil og spil-oplevelser, som jeg har spillet og ikke mindst oplevet. Det er blevet til en del af min proces omkring det at spille brætspil at skrive og reflektere over det igennem denne tråd, og det giver mig mulighed for at fordybe mig endnu mere i de enkelte spil og oplevelser, når jeg formidler det videre herinde.
Jeg skriver ofte hvem der vandt og hvordan jeg selv lå, da det er en naturlig del af reflektionen, men også for at hylde vinderen for godt spil eller drille taberen, da de fleste af dem som jeg spiller med er brugere her på forummet.
Kan sgu godt forstå, hvis folk springer mine ramblings over, men de fungerer altså som en forstærker af mine oplevelser og forhåbentlig er der et par stykker som bliver underholdt eller bliver nysgerrig på et spil, som de ikke havde prøvet før.
Og så er jeg iøvrigt helt enig med Roberts H.C Andersen citat, men derfor prøver jeg da altid at gå efter sejren, selvom det oftest ender med et grin over min egen håbløshed...
JoelP wrote:Ramblings er jo lige præcis det, der er sjovt at læse. Men 'Vi spillede Bubbers Badekar og kronprins frederik scorede 20 point på rockblomster, mens Tommelise scorede 24 point på at finde Holger' ved jeg altså ikke helt hvad jeg skal med. Men det er jo sikkert det, der er essencen at at spille for nogen, så det synes jeg helt sikkert også at der skal være plads til.
Goblen wrote:Det er faktisk en fed betragtning RobertRobert wrote:Det er rejsen det handler om, ikke destinationen. Den skulle gerne være underholdende og udfordrende.Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
/BrianJeg er ikke efter folk der skriver om de vinder og med hvor meget. Det er mere om det er formålet der interesseret mig. Der er mange forskellige årsager til vi spiller brætspil tror jeg.
digter wrote:Jeg er mest interesseret i små spil-anmeldelser (de må også gerne være lange selvfølgelig). Hvordan spillet har udviklet sig, hvor mange point den enkelte har fået og hvemm der har vundet, er jeg bedøvende ligeglad med. Jeg bruger tråden som inspiration.
Jeg har aldrig skrevet herinde, men plejede at opsummere i "månedens spiloplevelse". Det har jeg dog også droppet, da jeg faktisk ikke rigtig orker det, eller var sikker på om mine kommentarer overhovedet kunne bruges til noget.
Men fedt der er nogen som gider
Stony wrote:Det at vinde kan være med til at give fornøjelse. Der er bare en vis tilfredsstillelse i at have vundet over modstanderne. Helst uden alt for meget tilfældighed involveret. Og især hvis spillet er et helt nyt spil, som ingen kender på forhånd, kan man nyde at have været hurtigst til at lure strategien og/eller taktikken i spillet. Men det er kun et af flere aspekter. Jeg har spillet spil jeg vandt, som jeg efterfølgende ikke gider spille igen. Der er spil jeg har tabt eftertrykkeligt, som jeg havde appetit på at spille igen. Er det et spil jeg synes giver mig nogle interessante valg? Og det kan sagtens være valg i spillet som andre finder interessante, men som ikke tiltaler mig. Det er også nogle gange et spørgsmål om hvorvidt spillet er tilpas komplekst. Hvis det er for simpelt bliver det kedeligt. Hvis det er for komplekst, forstår man ikke hvilke valg det er man har. Nogle folk kan lide at finde orden i kaos. Den slags spil tiltaler mig sjældent. Der er vi så forskellige.Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
Og på samme måde, kan folk også have det forskelligt med hvor vigtigt det er at vinde. Nogle skriver altid resultaterne. Nogle skriver dem aldrig. Nogle skriver dem af og til. Jeg gætter på at spilrapporteringen her, et eller andet sted afpejler hvordan man har det med det.
BlueSwan wrote:Jeg holder meget af at vinde, men det er næsten endnu bedre at tabe. Så længe man altså forsøgte at vinde. At tabe uden at forsøge at vinde er dødssygt. Lige så dødssygt er det at vinde uden at gøre noget særligt for det. Det er processen med at forsøge at vinde, der er fed. Når det så mislykkes motiverer det mig bare yderligere.Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
/Brian
Det er en af årsagerne til at jeg er ambivalent overfor at spille med mine børn. Det er for nemt - og dermed kedeligt - at vinde, og prøver man ikke at vinde er det endnu mere kedeligt. Den bedste løsning er ofte at give sig selv nogle begrænsninger og så prøve at vinde under disse.
Jens_Hoppe wrote:Det behøver ikke være så svært:
"CRUSH YOUR ENEMIES. SEE THEM DRIVEN BEFORE YOU. HEAR THE LAMENTATION OF THEIR WOMEN!"
![]()
JoelP wrote:"AND COUNT THE POINTS OF YOUR VICTORY!!"Jens_Hoppe wrote:
"CRUSH YOUR ENEMIES. SEE THEM DRIVEN BEFORE YOU. HEAR THE LAMENTATION OF THEIR WOMEN!"
![]()
Det sidste blev klippet ud af filmen, men det er med i bogen
digter wrote:Det må være udgaven til det europæiske markedJoelP wrote:"AND COUNT THE POINTS OF YOUR VICTORY!!"Jens_Hoppe wrote:
![]()
Det sidste blev klippet ud af filmen, men det er med i bogen
Da Senzai wrote:Til vores faste tirsdagspil er det vigtigste bare, at alle synes, at det er sjovt og der er jeg ligeglad med om jeg vinder eller taber. Specielt når der en sjælden gang er folk med, der egentligt ikke er gamere.Goblen wrote:Mange skriver herinde om de vinder eller ej. Er det elementet der er mest vigtigt for jer eller er det hele det sociale aspekt, chancen for at fordybe sig, eller hvad er det der er vigtigst?
Jeg kan dog godt mærke på mig, at når jeg er inde og spille Magic kort eller de få gange, jeg har været til Netrunner. Der er det meget vigtigt for min fornøjelse om jeg vinder eller taber.
Især i Magic er det er lidt mærkeligt. Ofte i det spil synes jeg ikke, at det er min skyld, når jeg taber og der er også et par gange, hvor jeg vinder og samtidigt sidder tilbage med en tom fornemmelse.
Larsine wrote:Gu gælder det om at vinde, ellers kan vi jo lige så godt bare drikke noget rødvin og snakke socialrealisme.
Citat børneradio:Det gælder jo ik' om at vinde vel, bare om at være med...
gu gør det røv din store nar du har tabt tabt tabt tabt tabt tabt tabt
JoelP wrote:Jeg kan anbefale spillet 'plat eller krone'. Det er et ret hurtigt spil, den første til 1 victory point vinder. Så kan man få sit vinderfix mange gange på en spilaften. Findes også i en Stefan Feld udgave. Her spiller man til 256 point. Det går dog lige så hurtigt som den almindelige variant, hver spiller starter nemlig med 250 point. Den, der gætter rigtigt får så 6 point og dermed sejren, mens den, der gætter forkert, kun får 4 point. Begge spillere får derved følelsen af, at have udrettet noget gennem spillet, og det ender altid med en meget tæt sejrLarsine wrote:Gu gælder det om at vinde, ellers kan vi jo lige så godt bare drikke noget rødvin og snakke socialrealisme.
Citat børneradio:Det gælder jo ik' om at vinde vel, bare om at være med...
gu gør det røv din store nar du har tabt tabt tabt tabt tabt tabt tabt
netsapiens wrote:For mig er spørgsmålet ikke om det handler om at vinde eller ej. Spørgsmålet er nærmere hvorfor nogle spillere i deres gennemgang af hvad de har spillet, mener det er relevant at tilføje hvem der vandt? Jeg kender måske dig, men jeg kender ikke dine venner Yvonne, Theis og Xhiang, så hvorfor er det relevant for mig at vide at Xhiang fik kun 35 point mod Yvonnes 12 i onsdags?
Misforstå mig nu rigtigt. Jeg forstår det er vigtigt for DIG hvem der vandt, og at føre statistikker over hvem der oftest vinder som blå er noget der giver dig ro i sjælen. Men i dette forum, i denne tråd. Hvorfor er det så relevant?
(dig = hvem som helst der har fokus på hvem der vandt på et givent tidspunkt)
Jens_Hoppe wrote:Måske fordi denne tråd, som du siger, jo er et sted til at gennemgå et konkret spillet spil, og fordi slutresultatet af et spil meget vel kan være en del af fortællingen, uanset om læseren kender de involverede eller ej?netsapiens wrote:Misforstå mig nu rigtigt. Jeg forstår det er vigtigt for DIG hvem der vandt, og at føre statistikker over hvem der oftest vinder som blå er noget der giver dig ro i sjælen. Men i dette forum, i denne tråd. Hvorfor er det så relevant?
Personligt er jeg lidt græsk-katolsk i forhold til emnet. Jeg nævner sjældent mine modstandere ved navn, men at jeg f.eks. inkasserede to femtepladser i Terra Mystica for et par uger siden, synes jeg da er en lidt sjov twist på en ellers kort fortælling...
Mik wrote:Jeg skriver om hvem der har vundet i mine poster, fordi jeg ved at jeg har læsere som ikke var til stede, og som interesserer sig for den slags.
Larsine wrote:Fordi en hvilken som helst fortælling om hvilke spil du har spillet i denne måned er relevant i denne tråd. Du kan skrive lige hvad du har lyst til, uden at du skal tænke over om det nu passer til læseren.netsapiens wrote:Misforstå mig nu rigtigt. Jeg forstår det er vigtigt for DIG hvem der vandt, og at føre statistikker over hvem der oftest vinder som blå er noget der giver dig ro i sjælen. Men i dette forum, i denne tråd. Hvorfor er det så relevant?
Skriv dog gerne om du fik lov til at spille blå, eller om moster Oda spildte kaffe ude over spillet, eller om du havde dybe strategiske tanker, eller hvor tæt på sejren du var. Så længe det handler om spillede spil i maj måned, så er det vel relevant i denne tråd.
Hvorfor er det bedre at får en kommentar om at spillet var hyggeligt eller sødt, eller om din Xatio-fraktion er bedre end din modstanderes Hat-Hat kombination, eller at en harvester strategi virker, men kun mod en woodchucker i en bøgeskov?
Jeg springer da også visse indlæg over, men lige præcis i denne tråd synes jeg altså ikke jeg kan tillade mig at brokke mig over ret meget (bortset fra diskussionen om hvad der er relevant i denne tråd).