Vores uspillede spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

I denne tråd er det tanken, at man er velkommen til at skrive om sine uspillede spil. Præcis hvordan man vil bruge tråden, må være op til den enkelte. Dog er grundideen, at man ikke bare laver en lang liste over sine uspillede spil, men at man kommer med en titel og nogle reflektioner om hvorfor spillet er havnet i ens samling, hvorfor det ikke er blevet spillet eller hvad der nu måtte være relevant i det konkrete eksempel. Forhåbentlig kan det sætte gang i reflektioner om spillets fremtidige skæbne; er det på tide at få det spillet eller skal det finde et nyt hjem, hvor der er større sandsynlighed for at det vil blive spillet?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Så lad mig lægge for! Jeg vil forsøge at lægge et spil op hver dag ... der er - på godt og ondt - rigeligt at tage af, så det skal nok tage sin tid. De retningslinjer jeg vil forsøge at lade mig styre af er, at spillet mindst skal have stået et par måneder på mine hylder for at det kvalificerer sig. Har jeg spillet en andens eksemplar af spillet, kvalificerer det sig ikke. Hvis der er tale om flere udvidelser samler jeg dem alle til et indlæg ... og jeg inkluderer også selve spillet, hvis jeg hverken har spillet spil eller udvidelser.

Det første spil er et af Martin Wallaces spil, nemlig Volldampf. Det er et af de få spil, jeg har fået foræret ... så det er jo ikke rigtig min skyld, at jeg aldrig har fået spillet det! :wink: Retfærdigvis må jeg indrømme, at jeg havde ønsket mig det. Spillet er fra en periode, hvor jeg gerne ville prøve alle Martin Wallaces spil, da de stort set altid havde elementer, jeg syntes var interessante. Der er blevet lidt længere imellem de interessante oplevelser fra ham. Selvom jeg ikke har været særlig begejstret for andre af hans tog-spil end Age of Steam og Steam, så er jeg stadig frisk på at prøve dette spil. Det ser relativt let tilgængeligt ud og har en rimelig rating. Jeg tror til gengæld også, at det sikkert er et spil, jeg kan skille mig af med efter en gennemspilning... men det må vel komme an på en prøve.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Taibi »

Frouvne wrote:Det første spil er et af Martin Wallaces spil, nemlig Volldampf.
Jeg må med skam melde, at jeg ikke har spillet mange af hans spil, da hovedparten af dem henvender sig til flere end 2. Og slet ikke hans tog-spil.

Hvad tænker du adskiller dette fra de andre du nævner som skulle gøre det værd at give forsøget?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Taibi wrote:
Frouvne wrote:Det første spil er et af Martin Wallaces spil, nemlig Volldampf.
Jeg må med skam melde, at jeg ikke har spillet mange af hans spil, da hovedparten af dem henvender sig til flere end 2. Og slet ikke hans tog-spil.

Hvad tænker du adskiller dette fra de andre du nævner som skulle gøre det værd at give forsøget?
De ting der adskiller det fra de andre, vil formentlig ikke tale til Volldampfs fordel. Normalt er det dog det modsatte spørgsmål, vi har stillet os i min spilgruppe: Hvorfor ikke? Vores appetit på brætspil har været så stor, at hvis der ikke var noget, der skræmte os væk fra et spil, har vi normalt været friske til at prøve det. Vi er - heldigvis - blevet lidt mere kritiske. Men som udgangspunkt er jeg meget large med gerne at ville prøve Martin Wallaces spil ... og særligt de tidligere.

Hvis jeg skal kigge lidt videre på mine hylder, så står der f.eks. også et eksemplar af CO₂, jeg købte med fra USA, da jeg på et tidspunkt fik det til en god pris. Jeg havde dog flere gange kigget på spillet og det var klart temaet, hvor man er direktører for energiproducerende firmaer, der skal til at omstille til mere bæredygtige energiproduktion. Sejt tema men mit indtryk har også været, at spillet ikke er så let tilgængeligt. Jeg tænker, at det nok kræver det rette selskab. Og det har åbenbart ikke indfundet sig.
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Vores uspillede spil

Post by netsapiens »

2016 er blevet kåret til "året hvor der skal ryddes op i spilsamlingen". Og for mig betyder det altså både elektronisk og fysisk. Jeg har et Steam library hvor jeg kun har spillet 43% af titlerne, og alligevel sidder jeg og kigger på tilbud nu igen, og er stadig modtager af Humble Monthly Bundle, fordi det er SÅ smart at få seks nye titler ind af døren hver måned...

Og min brætspilsamling er jo på ingen måde stor i dette forum (lige over 100 spil), men der er stadig for mange. Der er mange som bare altid bliver valgt fra, og som derfor burde sælges. Så i år går jeg gennem samlingen stille og roligt, og beslutter mig for om det skal gemmes eller doneres/sælges.
Og der skal ikke købes spil før jeg har prøvet dem jeg har. Heldigvis er det ikke SÅ mange der er uspillede, jeg har bare mange som er spillet for lidt gennem tiden.

Lige nu har jeg to(tre) titler der står højt på min test-liste: Battle of Five Armies og Prodigals Club/Last Will. Førstnævnte skal spilles snart fordi jeg elsker systemet fra War of the Ring. Det er episk, og det skal testes så jeg ved om det skal bevares. Og Prodigals Club/Last Will skal prøves fordi jeg finder det interessant at der er mulighed for at kombinere dem. Så så snart jeg har muligheden så skal de spilles enkeltvis og samlet henover en lørdag tænker jeg.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Taibi »

netsapiens wrote:2016 er blevet kåret til "året hvor der skal ryddes op i spilsamlingen". Og for mig betyder det altså både elektronisk og fysisk. Jeg har et Steam library hvor jeg kun har spillet 43% af titlerne, og alligevel sidder jeg og kigger på tilbud nu igen, og er stadig modtager af Humble Monthly Bundle, fordi det er SÅ smart at få seks nye titler ind af døren hver måned...
Held og lykke - kender især den sidste følelse... :D
netsapiens wrote:Lige nu har jeg to(tre) titler der står højt på min test-liste: Battle of Five Armies og Prodigals Club/Last Will. Førstnævnte skal spilles snart fordi jeg elsker systemet fra War of the Ring. Det er episk, og det skal testes så jeg ved om det skal bevares. Og Prodigals Club/Last Will skal prøves fordi jeg finder det interessant at der er mulighed for at kombinere dem. Så så snart jeg har muligheden så skal de spilles enkeltvis og samlet henover en lørdag tænker jeg.
Jeg syntes egentlig Last Will var ganske underholdende, men det var ikke fantastisk med 2 i vores hus, så det røg ud. Det lyder dog ganske interessant med kombien mellem de to spil. Spændende når det kommer på bordet at høre udfaldet.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Og min brætspilsamling er jo på ingen måde stor i dette forum (lige over 100 spil), men der er stadig for mange. Der er mange som bare altid bliver valgt fra, og som derfor burde sælges. [...]

Lige nu har jeg to(tre) titler der står højt på min test-liste: Battle of Five Armies og Prodigals Club/Last Will. [...]

Meget imponerende at du har formået at begrænse din samling så meget, særligt når du har haft så tilpas let tilgang til indkøb af spil. Respekt for det!

Battle of Five Armies står desværre også uspillet på mine hylder. Jeg fik spillet straks det var udgivet og satte mig ind i reglerne, der som jeg havde håbet virkede lidt lettere tilgængelige end War of the Ring. Og så missede jeg de par muligheder for at spille det, som jeg havde håbet på og pludselig var det ved at være noget tid siden reglerne var læst og så,var der ikke længere det samme momentum i bestræbelserne på at få set på bordet. Det er en skæbne to-spillers spil lidt for ofte udsættes for hos mig, da jeg kun sjældent får lejlighed til at spille spil med to personer, hvis man ser bort fra det, jeg spiller med min kone, som oftest bliver en gentagelse af et spil vi har spillet før, der helst ikke skal være alt for tungt. Men det er nu synd og skam at Battle of Five Armies aldrig kom i spil, da det så virkelig lovende ud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Taibi »

Jeg må også hellere komme med et indspark. I første omgang ser jeg bort fra den række af spil, som jeg har vurderet til at skulle sælges - også selvom vi aldrig har spillet dem. Der er mestendels tale om spil der virkede interessante, men som jeg har erkendt ikke kommer på bordet. De spil jeg nævner her vil være spil jeg gerne vil spille, men som altså ikke har fået lov til at nyde pladsen i solen endnu.

Det første er det der har stået længst på hylden - Pax Porfiriana - og som Phil Eklund fanboy var det jo et must. Jeg har endda også købt Deluxe udgaven...

Hvorfor er det ikke spillet? Jeg tror mest, det er pga. reglernes umiddelbare kompleksitet og spillets længde. Måske endda mest det sidste. Jeg forestiller mig egentlig et spil lidt ligesom Innovation, men har intet at have det i. Mine geekbuddies er generelt vilde med det og jeg har også lysten, men...

Umiddelbart kan jeg faktisk ikke lige se en situation hvor det skulle kunne komme på bordet - det skulle være en længere ferie-periode uden børnene, hvor der er plads til og lyst til større fordybelse. Ellers bliver det nemlig oftere de kortere, mere kendte spil der kommer på bordet.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Thomzen
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 25
Joined: Sat Dec 05, 2015 4:16 pm
Favoritspil: Russian Railroads, Terra Mystica, Stone Age, Avalon, Powergrid, Pandemic, Euphoria, Alien Frontiers.
Location: Ry

Re: Vores uspillede spil

Post by Thomzen »

Har også en del spil som ikke har været spillet ;) muligvis fordi geek faktoren er for høj til at min kæreste vil spille med eller fordi min løse spilgruppe ikke har fået mandet sig op.

Dominare som er en del af tempest serien står urørt hen, men er helt sikkert et spil som skal afprøves hurtigst muligt da jeg godt kan li take that spil som også er tight.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

På mine hylder befinder sig et eksemplar af deckbuilderen El*Alamein. Umiddelbart lød det voldsomt interessant med en kompliceret deckbuilder, hvor man bygger hære og som godt nok har en lang spilletid. At kortene er på japansk skulle vel ikke være noget større problem, hvis man påklistrede nogle oversættelser og puttede kortene i kortlommer. Men det er nu nok mest sådan noget, man siger til sig selv, for det skete i hvert tilfælde aldrig og spillet er derfor stadig ikke i en spilbar tilstand.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

På hylderne står der et eksemplar af PitchCar Mini og flere udvidelser til det. Det er et levn fra da vi solgte brætspil. Jeg har aldrig spillet det, da vi har PitchCar stående og jeg har svært ved at forestille mig, at den mindre version skulle være lige så sjov. Men hvorfor har jeg det så stående? :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Goblen »

Hos mig står bl.a. Mythotopia fra Martin Wallace. Det er aldrig spillet, og jeg købte det fordi det var Martin Wallace. Irriterer mig at jeg laver sådanne stunts. Bliver lige lidt grebet at det, og så står det på hylden uden at blive spillet.

På samme måde som jeg kraftigt overvejer atbacke Vinhos Deluxe fordi det er Lacerda (det har jeg dog prøvet).
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Gunness »

Goblen wrote:Hos mig står bl.a. Mythotopia fra Martin Wallace. Det er aldrig spillet, og jeg købte det fordi det var Martin Wallace. Irriterer mig at jeg laver sådanne stunts. Bliver lige lidt grebet at det, og så står det på hylden uden at blive spillet.
Det lyder ikke godt - har lige modtaget mit eksemplar i dag :P
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by BlueSwan »

Dagens uspillede spil: Navajo Wars

Velrenommeret GMT spil (dog ikke et wargame), primært til solo. Har haft det fremme flere gange, men damn, det spil er svært at gennemskue. Nu er det desværre et par måneder siden jeg sidst havde det fremme, så er nok nødt til atter en gang at se regelvideoer m.m. før jeg kommer i gang med det. Men det skal ske. Snart. Måske endda i denne uge... :roll: Men lad os nu se. Det skulle jo være superfedt.

Image
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Goblen »

Gunness wrote:
Goblen wrote:Hos mig står bl.a. Mythotopia fra Martin Wallace. Det er aldrig spillet, og jeg købte det fordi det var Martin Wallace. Irriterer mig at jeg laver sådanne stunts. Bliver lige lidt grebet at det, og så står det på hylden uden at blive spillet.
Det lyder ikke godt - har lige modtaget mit eksemplar i dag :P
Tror ikke der er noget galt med spillet, er bare træt af at jeg køber uden at sætte mig ind i spillet :-)
Post Reply