Vores uspillede spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
TerrifiedTuna
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 43
Joined: Mon Aug 03, 2015 7:17 pm

Re: Vores uspillede spil

Post by TerrifiedTuna »

Lige da jeg startede med at interessere mig for brætspil var en af de første spil jeg først blev fascineret af Caverna. Jeg fik det i fødselsdagsgave i september og det har stået på hylden siden. En tyk regelbog, for mange brikker og et mere avanceret spil end jeg normalt har fingrene i, har gjort at det føles uoverskueligt.

Jeg er stadig meget interesseret i at få det spillet og håber jeg en dag kan tage mig tid til at få det lært :)
Image
- Michael
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by BlueSwan »

TerrifiedTuna wrote:Lige da jeg startede med at interessere mig for brætspil var en af de første spil jeg først blev fascineret af Caverna. Jeg fik det i fødselsdagsgave i september og det har stået på hylden siden. En tyk regelbog, for mange brikker og et mere avanceret spil end jeg normalt har fingrene i, har gjort at det føles uoverskueligt.

Jeg er stadig meget interesseret i at få det spillet og håber jeg en dag kan tage mig tid til at få det lært :)
Der ER mange brikker i Caverna, men selvom det kan se intimiderende ud er spillet ikke så vanskeligt at gå til, når det kommer til stykket. Nok det vanskeligste at forstå er våbnene (og så kan de mange bygninger virke uoverskuelige). Det hjælper gevaldigt, hvis du har spillet Agricola. Jeg vil anbefale at du ser en regelvideo og derefter prøver solo-varianten for at lære spillet. Så burde det sidde der!

Ellers så tag et smut forbi Helsinge, så skal jeg nok lære dig det! :wink:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
TerrifiedTuna
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 43
Joined: Mon Aug 03, 2015 7:17 pm

Re: Vores uspillede spil

Post by TerrifiedTuna »

BlueSwan wrote:
TerrifiedTuna wrote:Lige da jeg startede med at interessere mig for brætspil var en af de første spil jeg først blev fascineret af Caverna. Jeg fik det i fødselsdagsgave i september og det har stået på hylden siden. En tyk regelbog, for mange brikker og et mere avanceret spil end jeg normalt har fingrene i, har gjort at det føles uoverskueligt.

Jeg er stadig meget interesseret i at få det spillet og håber jeg en dag kan tage mig tid til at få det lært :)
Der ER mange brikker i Caverna, men selvom det kan se intimiderende ud er spillet ikke så vanskeligt at gå til, når det kommer til stykket. Nok det vanskeligste at forstå er våbnene (og så kan de mange bygninger virke uoverskuelige). Det hjælper gevaldigt, hvis du har spillet Agricola. Jeg vil anbefale at du ser en regelvideo og derefter prøver solo-varianten for at lære spillet. Så burde det sidde der!

Ellers så tag et smut forbi Helsinge, så skal jeg nok lære dig det! :wink:
Tak for invitationen :) Jeg tager det med på Djengis Con og håber på det bedste, ellers kunne jeg meget vel tage imod tilbuddet ;)
Image
- Michael
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Der har ikke været liv i denne tråd længe, så man kunne (meget fejlagtigt) tro, at jeg - og andre - har fået spillet alle de spil, der står på vores hylder. Der gør sig bestemt ikke gældende for mit vedkommende selvom jeg dog tror, at mængden af uspillede spil laaangsomt er dalende dels fordi nogle bliver spillet og dels fordi jeg får skaffet mig af med nogle af dem, jeg ikke tror kommer til at blive spiller.

Blandt mine uspillede spil er der en 10 år gammel tysker: Maestro Leonardo a.k.a. Leonardo da Vinci. Det er et af de spil, der aldrig blev så meget snak om, men som der trods alt blev taget rigtig pænt imod og som stadig har en pæn rating. Jeg tror stadig, at der gemmer sig et solidt spil og forhåbentlig er det ikke blevet forældet i mellemtiden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Man kan også finde endnu ældre uspillede spil på mine hylder. Blandt disse er Up Front. Der er nogle spil, der for mig fremstår så meget som klassikere, at jeg tænker, jeg burde få dem prøvet. Men når så man kaster sig over regelsættet kan man jo godt se, at det ikke er så strømlinet, som man forventer idag og tanken om at det samme gælder gameplayet komme let til at nage. Up Front kunne jeg egentlig stadig godt tænke mig at få prøvet, men sandsynligheden for at det kommer til at ske er nok til at overskue...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Mikkel »

Jeg havde selv det nytårsfortsæt at jeg ikke skulle købe nogle spil før jeg havde prøvet alle dem som jeg har på hylden. Det endte nærmest ud i at jeg har fået købt endnu flere spil og ikke fået spillet dem som jeg gerne vil have prøvet.

Min kone er ikke så tændt på hele brætspilskonceptet, så det er ikke med hende jeg får afprøvet dem med. Og når man kommer sent hjem fra arbejde (16-17 stykker), så skal man jo også bruge lidt tid med familien og når ungerne så er kommet i seng, så orker jeg næsten ikke at hive et spil frem, læse regler og sætte det op. Og så er det at det bliver svært at komme igennem dem. Kender nogen til den magiske formel!?

Men af mine uprøvede spil, så drømmer jeg om at få prøvet A few acres of snow, Merchants & Marauders og Legends of Andor...og Mage Knight!
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Vores uspillede spil

Post by Larsine »

Mikkel wrote:Kender nogen til den magiske formel
Fast brætspils aften. Det har næsten virket for mig.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Vores uspillede spil

Post by Mikkel »

Larsine wrote:
Mikkel wrote:Kender nogen til den magiske formel
Fast brætspils aften. Det har næsten virket for mig.
Det ville være perfekt, men det kan desværre ikke lade sig gøre med min gruppe, da vi alle har forskellige ting ved siden af brætspil
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Larsine wrote:
Mikkel wrote:Kender nogen til den magiske formel
Fast brætspils aften. Det har næsten virket for mig.
Jeg kender tydeligvis ikke formlen. Men hårdt arbejde har eftehånden ført mig nærmere. Jeg tror at mådehold og lade selvindsigt i hvad man ved der kommer på bordet og ikke hvad det kunne være interessant at få på bordet får lov til at være mere styrende i indkøbsfasen.

På trods af fast spilgruppe har jeg i hvert tilfælde stadig masser af spil stående uspillet. Endnu et eksempel herpå er Medina, som jeg om ikke andet af æstetiske årsager gerne ville se komme på bordet en dag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by strato »

Jeg har fundet devisen (så er spørgsmålet bare om det rent faktisk lykkes): Hvis man er flink til at opdatere spil på BGG, så har jeg fundet de næste 18 spil (som jeg ikke nogen registrerede plays på) via min collection, owned sorteret efter antal plays ... det da være en metode til at komme i lag med dem der har samlet støv ... ??
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Blandt de uspillede spil er der flere klassikere, som nok er kendetegnet ved, at regelkompleksiteten i.f.t. det der skal opnås ser ud til ikke helt at have fulgt med tiden. Det er et af de steder, jeg syntes der er meget positivt at sige om mange nye spil; at de virker meget strømlinede fordi man er klar over at strømlinethed ofte er at foretrække fremfor detaljerigdom i simulationen. Blandt de titler som jeg tænker dette gælder for er Gunslinger, som ser super-fedt ud, men som jeg tænker, at man i dag ville have lavet noget mere tilgængeligt.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:Blandt de titler som jeg tænker dette gælder for er Gunslinger, som ser super-fedt ud, men som jeg tænker, at man i dag ville have lavet noget mere tilgængeligt.
Jamen, så ville man ikke have fået så godt et spil ud af det. Gunslinger er, efter min mening, en klassiker, og et rigtig godt spil som det er. Det er faktisk ikke særlig svært, og jeg er ikke sikker på hvorfor du synes det er det(?)
Så vidt jeg husker er der ikke mange siders regler der skal læses før du går i gang med det første spil.

Det der så er med Gunslinger, og som måske er det som generer flest i dag, er at det tager en del tid forstået på den måde at den tid det tager at spille er længere end den tid man forsøger at simulere. Det oplever jeg som den primære kritik af spillet.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by BlueSwan »

Update på mine uspillede spil: Battlestar Galactica, Star Wars: Imperial Assualt, Navajo Wars og Shogi. Ikke så galt. Men nu får jeg snart Vinhos, Arkwright og Indonesia ind ad døren - de er nok ikke superlette at få på bordet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Frouvne »

Michael_Olsen wrote:
Frouvne wrote:Blandt de titler som jeg tænker dette gælder for er Gunslinger, som ser super-fedt ud, men som jeg tænker, at man i dag ville have lavet noget mere tilgængeligt.
Jamen, så ville man ikke have fået så godt et spil ud af det. Gunslinger er, efter min mening, en klassiker, og et rigtig godt spil som det er. Det er faktisk ikke særlig svært, og jeg er ikke sikker på hvorfor du synes det er det(?)
Så vidt jeg husker er der ikke mange siders regler der skal læses før du går i gang med det første spil. [...]

Jeg bygger det jo netop ikke på at have spillet spillet. Jeg har åbnet det typiske Avalon Hill regelsæt på 36 sider og har med stigende kuldegysninger bladret igennem til jeg nåede til omkring regel VII.53.32 og måtte lukke hæftet. Så du kan sagtens have ret i, at det slet ikke er så svært. Og at det er en klassiker er jeg sådan set heller ikke i tvivl om - der er i hvert tilfælde det, der i første omgang har fået mig til at anskaffe mig det.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Vores uspillede spil

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:
Michael_Olsen wrote:
Frouvne wrote:Blandt de titler som jeg tænker dette gælder for er Gunslinger, som ser super-fedt ud, men som jeg tænker, at man i dag ville have lavet noget mere tilgængeligt.
Jamen, så ville man ikke have fået så godt et spil ud af det. Gunslinger er, efter min mening, en klassiker, og et rigtig godt spil som det er. Det er faktisk ikke særlig svært, og jeg er ikke sikker på hvorfor du synes det er det(?)
Så vidt jeg husker er der ikke mange siders regler der skal læses før du går i gang med det første spil. [...]

Jeg bygger det jo netop ikke på at have spillet spillet. Jeg har åbnet det typiske Avalon Hill regelsæt på 36 sider og har med stigende kuldegysninger bladret igennem til jeg nåede til omkring regel VII.53.32 og måtte lukke hæftet. Så du kan sagtens have ret i, at det slet ikke er så svært. Og at det er en klassiker er jeg sådan set heller ikke i tvivl om - der er i hvert tilfælde det, der i første omgang har fået mig til at anskaffe mig det.
Nu har jeg det så ikke længere (jeg solgte det, da jeg ikke kunne få det på bordet, suk), men så vidt jeg husker er der "programmed instructions", det vil sige du skal *ikke* læse 36 sider for at komme i gang. Det er vist ikke særlig mange sider der skal til. Det var det jeg refererede til.
Image
Post Reply