Månedens spiloplevelse marts 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Frouvne »

Månedens spiloplevelse marts 2016

---

Marts måned var skræmmende inaktiv for mig på brætspilsfronten! Den samlede indsats var:

Patchwork - 3
The Castles of Burgundy - 1
La Granja - 1
Tokaido Collector's Edition - 1

Alle var i og for sig gode oplevelser. Patchwork har en god periode foran sig er jeg sikker på. Bundsolidt. The Castles of Burgundy var det sjovt igen at stifte bekendskab med. Jeg forstår godt, hvorfor vi spillede det en del for en del år siden. Jeg tror dog næppe at gensynet var så fantastisk, at jeg skal gen-erhverve mig spillet. La Granja var en lille skuffelse. Mest af alt fordi jeg havde høje forventninger til det. Og det var et godt spil. Men nok ikke så fantastisk, som jeg havde håbet på. Tokaido Collector's Edition var en æstetisk nydelse og en rigtig hyggelig filler. Jeg glæder mig meget til at få det spillet noget mere. Men jeg venter stadig på at min kopi dukker op! :evil: Patchwork er nok det spil, der har været den bedste oplevelse ... ikke mindst fordi iOS-versionen rigtig er kommet i op i omdrejninger.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Gunness »

Patchwork - 7
Dixit - 2
King of Tokyo - 2
Mr. Jack Pocket - 2
Qwirkle - 2
Timeline: Inventions - 2
Viticulture Essential Edition - 2
Burgle Bros. - 1
The Castles of Burgundy - 1
Dogs of War - 1
Hanabi - 1
Love Letter - 1
Pandemic - 1
Puerto Rico - 1
Sleeping Queens - 1
Timeline: Historical Events - 1
Tokaido Collector's Edition - 1

Måneden var stort set reduceret til småspil. Tokaido var dog et rigtig hyggeligt og æstetisk bekendtskab. Castles of Burgundy er nok bare ikke lige min spiltype, det sagde mig ikke ret meget. Burgle Bros. var en underholdende coop, der i høj grad har brug for at få renskrevet sine regler.
Højdepunktet var Dogs of War, som jeg glæder mig til at prøve igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Carlei »

Jeg glemte helt at skrive efter februar, så her kommer februar+marts

Dem med fed er nye spil:

Ave Caesar 15
Chess 11
Ticket to Ride: USA 1910 9
Pandemic Legacy: Season 1 8
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia & Legendary Asia 7
For Sale 4
T.I.M.E Stories 4
Valeria: Card Kingdoms 4
Jaipur 3
Pickomino 3
Splendor 3
The City 2
Rights 2
Stratego 2
Agricola: All Creatures Big and Small 1
Bomb Squad 1
Burgle Bros. 1
Carcassonne: Expansion 2 – Traders & Builders 1
Det dårlige selskab 1
Evolution 1
La Granja 1
Hansa Teutonica 1
Isle of Skye: From Chieftain to King 1
Lewis & Clark 1
The Little Prince: Make Me a Planet 1
Loony Quest 1
Mombasa 1
Quadropolis 1
Roll for the Galaxy 1
Saint Petersburg 1
Terra Mystica 1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland 1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 3 – The Heart of Africa 1
Titan Race 1
Troyes 1

Der var mange nye titler og også flere som jeg kun havde prøvet en enkelt gang før.

Det var fedt at få klassikere som Carcassonne og Troyes på bordet igen, men de bedste oplevelser var Evolution (fordi det bare er sjovt at lave sine egne dyr, og det er meget længe siden jeg sidst har prøvet det), Mombasa (interessant spil med mange gode beslutninger uden at det blev overvældende) og T.I.M.E Stories (selvom vi ikke klarede den og der var nogle få uklarheder i reglerne, så var det en rigtig god oplevelse. Lidt ærgeligt at man ikke kan gennemspille det igen, men så er det godt der er udvidelser).
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Goblen »

Love Letter: Batman 3
Puerto Rico 3
Alchemists 2
Backgammon 2
Isle of Skye: From Chieftain to King 2
One Night Ultimate Werewolf 2
Orléans 2
Village 2
Ave Caesar 1
Concordia 1
Dead of Winter: A Crossroads Game 1
Dungeon Roll 1
Ghost Stories 1
Love Letter 1
Survive: Escape from Atlantis! 1
Swinging Jivecat Voodoo Lounge 1
Terra Mystica 1
Ticket to Ride: Europe 1
Tokaido 1
Tsuro 1

En måned med en masse gode brætspil, men også med en rigtig fed oplevelse. Endnu engang brugte Red Barnet mig til at spille brætspil med en af deres børnegrupper. Det betød at jeg fik spillet spil som Tsuro, Ave Caesar og Tokaido (desværre ikke collectors edition som jeg rigtig gerne vil have). Den oplevelse tæller som månedens brætspilsoplevelse.

Nyt: Fik spillet Isle of Skye som en af de nye - Tile laying og det synes jeg jo er fantastisk. Fik endelig spillet mit Ghost Stories, og selvom det smadrede os synes jeg det er sjovt. Thomas fra brætspilsgruppen introducerede os for Villages og Concordia, også gode spil.

Så en del "ældre" titler igen - fedt: Alchemists og Dead of Winter var især fede at få på bordet. Vi fik spillet Terra Mystica. Det spil bliver jeg vist aldrig træt af.

Månedens oplevelse må alligevel være Orléans. Ikke fordi spillet er det bedste i marts, men fordi spillet var et jeg ikke kunne lide; prøvede det igen fordi andre sagde det var godt. Skide god oplevelse der viser at nogle gange skal et spil lige have en chance mere.

Månedens skuffelse er nok mit Jivecat Voodoo Lounge. Spillet er godt; jeg er bare en røv til at læse og forklare regler så nogle misforståelser ødelagde spillet. Skal prøve det igen dog.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Larsine »

I marts måned blev det til 40 spil, fordelt på følgende:

Las Vegas x5
Jumping Frog x4
7 Wonders: Duel x3
Dead of Winter: A Crossroads Game x3
No Thanks! x3
Steampunk Rally x3
The City x2
Klunker x2
Rosenkönig x2
Ticket to Ride: Märklin x2
Catan Card Game x1
Lap Dance x1
Mamma Mia! x1
My Village x1
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x1
Smash Up x1
Würfel Bohnanza x1
Café Life x1
Orbit x1
A Dishonest Adventure x1
Ia! Ia! x1


Alle dem med rødt er nye spil, og i tilgift er der dem med lyserødt hvor det enten er en helt ny version eller der er først gang jeg har prøvet med alle reglerne.

Min absolutte favorit blev Café Life et af designerbrætspillene til Fastaval 2016, lavet af Kåre Werner Storgaard. Kåre forklarede regler, og jeg fattede dem lige med det samme, og i hele spillet syntes jeg bare alt gav mening, et eurogame for hele familien, som kan spilles på 1 time. What's not to like, jeg har i hvert fald sat penge af til at købe det når/hvis det bliver udgivet.

Orbit af Troels Vastrup var også et designerbrætspil fra Fastaval, som også fungerede rigtig godt i store træk. På vores bord havde vi dog et lille problem i at vi begyndte at sabotere hinandens moduler tidligt og meget i begyndelsen af spillet, og det trak spillet ud, gjorde vores engine langsommere og havde tendens til at medføre kingmaking. Noget som designeren dog pure afviste og sagde at det nok var noget gruppetænkning for det havde han aldrig oplevet i sine mange spiltest. Lige præcis der faldt min fascination af spillet, som jeg ellers syntes var OK.

Men ellers var jeg også vældig glad for Steampunk Rally, Lap Dance og Smash Up. Ticket to Ride: Märklin var også betydeligt bedre når først man spillede med alle reglerne som ikke var meget vanskeligere end specialreglerne i andre Ticket to Ride varianter.

Til gengæld skuffede A Dishonest Adventure (af Stefan Nordborg Eriksen, Sarah Iversen Damm, Jonas Boel og Christian Kajsing) i stor stil, måske er det bare ikke min type spil. Ia! Ia! (af Martin Bødker Enghoff) var meget sjovt men på en useriøs måde, som måske ikke helt passede, og der var i hvert fald nogle mekanisk uhensigtsmæssigheder i nogle af kortene.
TerrifiedTuna
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 43
Joined: Mon Aug 03, 2015 7:17 pm

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by TerrifiedTuna »

Med min første tur til Bastard Cafe og en kæreste der, som altid, overgiver sig og flytter brikker med mig, er det blevet til 71 spil i marts måned, med en del nye bekendtskaber.

Las Vegas x7
Ticket to Ride: Europe (inkl. Europa 1912) x6
Celestia x4
Shanghaien x4
Clue (2-6 players) x4
KLASK x3
No Thanks! x3
Qwixx x3
Würfel Bohnanza x3
Brick Party x2
The City x2
Drachen-Rallye x2
Klunker x2
My Village x2
Rhino Hero x2
Rory's Story Cubes x2
The Rose King x2
Sushizock im Gockelwok x2
Ticket to Ride: Nordic Countries x2
6 nimmt! x1
Catan Card Game x1
Catan Junior x1
Coconuts x1
Dead of Winter: A Crossroads Game x1
Die kleinen Drachenritter x1
Lap Dance x1
Mamma Mia! x1
Qwirkle x1
San Juan x1
Sheriff of Nottingham x1
Spyfall x1
Steampunk Rally x1
Takenoko x1

Min datters yndlings spil er for tiden Cluedo/Clue. Hun kæmper dog med ikke at afsløre oplysninger hun får undervejs, hvilket endte med at koste hende sejren i en af spillene :D
Jeg fik endelig udvidelsen til Ticket to Ride: Europe, hvilket gjorde spillet meget bedre, da det tilføjede en masse nye ruter - Vi har dog stadig til gode at prøve depoterne fra udvidelsen.
Generelt har der været rigtig mange gode spil i denne her måned. Hvis jeg skal fremhæve nogle af spillene jeg har spillet for første gang i marts bliver det; Dead of Winter, My Village, Steampunk Rally og udvidelsen til Ticket to Ride: Europe.
Image
- Michael
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Jens_Hoppe »

Marts måned var rimeligt afslappende:

Patchwork x4
Quadropolis x4
Mombasa x3
Deep Sea Adventure x2
Take it Easy! x2
Carcassonne: Star Wars x1
Glen More x1
Mage Knight Board Game: The Lost Legion x1
The Quiet Year x1

Som man kan se, fortsætter Mombasa med at være yndlings-eurospillet fra sidste Essen. Og jeg kan stadig ikke finde ud af det, hvilket måske er en af årsagerne til at jeg klør på i en sådan grad som jeg gør - for det må da lykkes at knække koden til sidst, eller hvad?

Quadropolis er hyggeligt, men noget stort spil er det ikke. Det var desværre ikke nogen succes på hjemmefronten, så med mindre det bliver et hit i KBK kunne jeg forestille mig at det ryger til salg på et tidspunkt. Måske. :)

Patchwork var en nyhed for mig i marts. Jeg startede med app'en, og viste den til datteren. Der gik ikke lang tid, før der var krav om at skaffe spillet "rigtigt" også.

Jeg fik også spillet Mage Knight, et af scenarierne fra den store udvidelse, hvor en farlig krigsherre hærger omkring på brættet. Vi spillede et coop scenarie, hvor vi skulle standse hans fremmarch, men til trods for at det blev en lang tirsdag aften, nåede vi ikke at blive helt færdige. Jeg er lidt splittet omkring Mage Knight: På den ene side er der mange ting jeg rigtigt godt kan lide i det, men det har det altså også med at være lidt tørt og langt, og potentielt med massiv nedetid.


Månedens spil må næsten være Patchwork, for det er sgu godt skruet sammen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Jonezy »

Min marts blev reddet af en påskeferie, som gav tid til en masse spil....

T.I.M.E Stories x4
Pandemic Legacy: Season 1 x3
Ave Caesar x2
Karuba x2
One Night Revolution x2
Quadropolis x2
Sanssouci x2
Zombicide: Black Plague x2
Agricola: All Creatures Big and Small x1
Arcadia Quest x1
Cacao x1
Eine Frage der Ähre x1
King of Tokyo x1
Ticket to Ride x1
Ticket to Ride: Europe x1
Titan Race x1
Tokaido Collector's Edition x1
Troyes x1
Valeria: Card Kingdoms x1

Nyheder i orange, men jeg har faktisk spillet Tokaido før, men ikke i lækker luksus udgave.

Månedens klart bedste oplevelse var T.I.M.E Stories, som bare var lige mig. Vi spillede Asylum scenariet i grundspillet, og jeg kunne godt lide hele explore delen i de første runs, hvorefter det blev en stor puzzle, man skulle løse. Der var lige nogle gråzoner i reglerne, som forvirrede os lidt, men oplevelsen sad fast i flere dage efter og jeg glæder mig helt vildt til de næste ture i tidsmaskinen.

Zombicide: Black Plague var federe end almindelig Zombicide, da det bare er federe at nakke zombier med fireballs end med shotguns. Quadropolis er endnu et hit fra Days of Wonder, men tror ikke vi er helt oppe i must-have kategorien. Titan Race har potentiale til at supplere Ave Caesar i dril og ræs genren. Tokaido Collector's Edition var lækkert og hvor helvede bliver min kopi af Funforge...? Agricola: All Creatures Big and Small var en helt ok lille thinky 2-spiller og One Night Revolution fik egentlig bare bekræftet mig i, at jeg faktisk ikke er så vild med de der social deduction spil, som jeg troede.

Alle gengangerne var stort set alle en fornøjelse og det var faktisk særlig rart at trille terninger i King of Tokyo igen selvom min Mecha Dragon fik top bøllebank! :)
Image
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Da Senzai »

Smash Up 3
Gruff 2
Pixel Tactics Deluxe 2
Ashes: Rise of the Phoenixborn 1
Eldritch Horror 1
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island 1
Sentinels of the Multiverse 1


Det bedste spil var Pixel Tactics! Jeg elsker Level99 Games og det laver spil, der går lige i hjertet på mig! Jeg bliver ved med at være imponeret over, hvor meget de kan få ud af en kortbunke på 25 kort.

Det "negative" ved deres spil er, at jeg føler, at man skal tænke helt vildt meget. Om det er BattleCon eller Pixel Tactics! :P.

Jeg købte Pixel Tactics Deluxe udgaven og på trods af at spillet er monsterfedt, så er lidt skuffet. Det var jo meningen, at det skulle komme i en "hold it all" æske. Jeg er synes, at den er lidt lille. Jeg er gammel MTG spiller og Sleever alt, hvilket betyder, at æsken næsten allerede er fyldt op. De kunne godt havde lavet æsken ligeså står som f. eks Smash Up Big Geeky Box eller Summoner Wars Alliances æsken - i tilfælde af, at der kommer mere Pixel Tactics.

Robinson Crusoe var også godt. Vi havde en nemlig en Kollega med for første gang, som ikke er gamer. Han havde nemlig overhørt Torben og Jeg tale om Eldritch Horror eller lignende. Min Kollega kunne slet ikke forstå, at vi kan få så meget ud af at brætspil og var overbevist om, at det var nødt til at være et Computerspil vi talte om. Så han spurgte om han ikke måtte være med, så han kunne se, hvad søren det var for noget!

Han så ud som om, at han hyggede sig, så det var rigtigt fedt. Især da vi tabte og jeg og Torben var lige ved at pakke sammen og min Kollega var like; LAD OS PRØVE IGEN!!
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by digter »

The Resistance 2
Archipelago 1
El Grande 1

Shiiieeet! Det var ikke mange spil. Så mængden af nye brætspil i samlingen er mere eller mindre eksploderet, men samtdig er antallet af spillede spil faldet tilsvarende :( Nå, det er vist gamet, når man åbner en brætspilscafé :)

Månedens oplevelse var at spille de første spil nede i caféens lokaler. Vi glæder os afsindigt meget til at vi kan åbne op for offentligheden El Grande er jeg blevet rigtig glad for, og jeg synes det simplere design er så meget mere attraktivt, end nyere kloner som fx. Blood Rage
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Sveinmain »

17 spill i mars, og kun 8 forskjellige og nye spill i rødt
Splendor 7
Ooga Booga 2
Patchwork 2
Trans Europa 2
Broom Service 1
Grand Austria Hotel 1

Lost cities 1
Morels X1(Fungi)

Beste spill: Grand Austria Hotel - kun 2 player og virker godt. Litt lang spilletid 2+timer, men en meget kjekk opplevelse.
2. Patchwork - kjekt lite abstrakt spill med skreddertema kun for 2!
3. Splendor - ett av få spill kona mi liker og har blitt hektet på.
17. Plass - Ouga bouga - kjekt, men kun i korte bolker.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Tigrillo
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 178
Joined: Fri Jan 03, 2014 11:04 pm
Favoritspil: Pax Porfiriana, ZÈRTZ, Container, Glory to Rome, London, Eufrat & Tigris, Small City
Location: Aarhus og Aalborg

Re: Månedens spiloplevelse marts 2016

Post by Tigrillo »

Dead Man's Draw - 6
Pairs - 5
7 Wonders: Duel - 4
Kakerlakenpoker Royal - 3
Neue Heimat - 3
Age of Industry - 2
Glory to Rome - 2
Kashgar: Händler der Seidenstraße - 2
Koi-Koi - 2
MarraCash - 2
Yardmaster Express - 2
ひとひら (Hitohira) - 2

Agricola - 1
Carcassonne: The Castle - 1
Deep Sea Adventure - 1
Exoplanets - 1
Food Chain Magnate - 1
High Society - 1

Keyflower - 1
London - 1
Neanderthal - 1
Puerto Rico - 1
Samurai - 1
Witness - 1

Dem med fed er nye for mig, så 9 nye ud af 24 forskellige spil med 47 spil i alt. De bedste spiloplevelser var uden tvivl Neanderthal, Food Chain Magnate, Neue Heimat, Hitohira og MarraCash for mig. Dejligt at få spillet Age of Industry igen og få prøvet New England og Belgium-kortene af, men dem jeg spillede med var ikke så begejstrede for spillet så det tog lidt af glæden fra mig. Glory to Rome, Samurai og London er klassikere der altid er en nydelse at få på bordet for mig. De dårligste nye spil var uden tvil Witness og Yardmaster Express. Føj. 7 Wonders Duel var ok at prøve men 4 spil var nok og det er solgt videre.
Post Reply