For tiden er det svært at komme udenom Days of Wonders kommende titel: BattleLore. Jeg må da indrømme, at det også pirrer mig, selvom min begejstring for forgængeren Memoir '44 har været begrænset. Det er et meget godt og hyggeligt spil - men med et meget stort element af held. Endnu en gang ser det ud til, at der er sket udviklinger med konceptet. Et hurtigt overblik over dette kan man få ved at læse den primer, der netop er blevet gjort tilgængelig:
http://static.battlelore.com/lang/engli ... primer.pdf
Se også spillets officielle hjemmeside:
http://www.battlelore.com/
og BattleLore Chronicles:
http://blog.battlelore.com/en/
BattleLore - 15/10-06
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Man skal have fart på, hvis ikke "dagens spil" skal nå at blive "gårsdagens spil" inden man får set det! 
Da jeg kun var været moderat tilfreds med Commands & Colors: Ancients, og det primært på grund af temaet snarere end implementationen/mekanismerne i spillet, tror jeg ikke BattleLore er noget for mig. Det er dog positivt (for mig) at det er fantasy, om ikke andet fordi jeg så ikke rigtigt kan blive skuffet over hvor dårlig en simulation det er.
Men den sædvanlige Days of Wonder produktion med tonsvis af plastik og kulørte hæfter er et ret stort turn-off for mig. Dog er det positivt at alt i spillet (hvis man skal tro primer'en) kommer fuldstændig klart til at bruge: Ikke noget med at skulle sætte små klistermærker på figurernes flag, og den slags.

Da jeg kun var været moderat tilfreds med Commands & Colors: Ancients, og det primært på grund af temaet snarere end implementationen/mekanismerne i spillet, tror jeg ikke BattleLore er noget for mig. Det er dog positivt (for mig) at det er fantasy, om ikke andet fordi jeg så ikke rigtigt kan blive skuffet over hvor dårlig en simulation det er.
Men den sædvanlige Days of Wonder produktion med tonsvis af plastik og kulørte hæfter er et ret stort turn-off for mig. Dog er det positivt at alt i spillet (hvis man skal tro primer'en) kommer fuldstændig klart til at bruge: Ikke noget med at skulle sætte små klistermærker på figurernes flag, og den slags.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 635 times
- Been thanked: 933 times
Det kan kun glæde mig, hvis det er svært at følge med i de mange ting, der sker her på forum... Det kan selvfølgelig også tænkes, at der er nogen, der har et socialt liv udenfor den virtuelle verden?!Jens_Hoppe wrote:Man skal have fart på, hvis ikke "dagens spil" skal nå at blive "gårsdagens spil" inden man får set det![...]

frouvne, administrator

-
- 500+ indlæg
Jeg er ikke særligt vild med den kortdrevne aktivering i Memoir 44 osv, så jeg var heller ikke så begejstret for Battlelore. Når det er sagt er der tilsyneladende mere mulighed for variation i BattleLore i kraft af spells mm.
Det virker besynderligt på mig at man kan have en hel masse action i en given sektor i mange runder mens tropperne i en anden sektor står stort set som de gjorde da spillet startede. I min verden virker det bare dumt for et taktisk krigsspil, men det er nok fordi jeg har spillet en del Warhammer som ung (og er derfor 'miljøskadet').
Det virker besynderligt på mig at man kan have en hel masse action i en given sektor i mange runder mens tropperne i en anden sektor står stort set som de gjorde da spillet startede. I min verden virker det bare dumt for et taktisk krigsspil, men det er nok fordi jeg har spillet en del Warhammer som ung (og er derfor 'miljøskadet').
Jeg har oplevet at kort har ødelagt spillet fordi der KUN kom højre og al action var i venstre side, men det sker i min erfaring ikke specielt tit.Rune Petersen wrote:Jeg er ikke særligt vild med den kortdrevne aktivering i Memoir 44 osv, så jeg var heller ikke så begejstret for Battlelore. Når det er sagt er der tilsyneladende mere mulighed for variation i BattleLore i kraft af spells mm.
Jeg er stor tilhænger af "Udnyt hvad du får givet" * . I War of the Ring virker det helt suverent. Man kaster terningerne og skal derefter vurdere hvordan man bedst bruger dem.
* I Memoir 44 er det selvfølgelig ikke altid muligt at bruge hvad man får.

-
- 1000+ indlæg
Min ringe erfaring med Battlelore er så ringe at jeg slet ikke har spillet med alle reglerne endnu. Battlelore står i øvrigt på en fin, delt førsteplads på min ønskeseddel.
Men jeg kan se mulighederne i det council man kan lave, og jeg tror kun vi har set toppen af hvad man kan bringe det til med expansions.
Sidst men ikke mindst, så kan man sagtens blive spist af kun at få en slags kort, ingen tvivl om det. Men for mig at se er det ikke anderledes end at blive "snydt" af terningerne i eks. warhammer, hvor der VIRKELIG smides terninger rundt hele tiden.
Men jeg kan se mulighederne i det council man kan lave, og jeg tror kun vi har set toppen af hvad man kan bringe det til med expansions.
Sidst men ikke mindst, så kan man sagtens blive spist af kun at få en slags kort, ingen tvivl om det. Men for mig at se er det ikke anderledes end at blive "snydt" af terningerne i eks. warhammer, hvor der VIRKELIG smides terninger rundt hele tiden.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 635 times
- Been thanked: 933 times
Jeg har kun prøvet spillet en enkelt gang og har derfor også langt fra prøvet alle regler og dermed alle nuancer i spillet. Derfor er mit indtryk også meget præget af, at jeg langt bedre kunne lide temaet i de foregående spil. At kunne genskabe slaget ved Gettysburg overstiger for mig i den grad at rende rundt og gokke orker i nødden, men det har jo intet med spillet at gøre. Rent objektivt er jeg slet ikke i tvivl om, at der er sket en væsentlig videreudvikling af koncepterne og spillet er utrolig lækkert. Det er ikke lige min niche og for mig er en femte-plads på BGG helt hen i vejret... men som altid afspejler det jo så meget andet, blandt andet den brede appel dette spil har. Min konklussion er, at det ikke er noget for mig, men at jeg sagtens kan forstå, at det tiltaler masserne! Og dermed ikke sagt, at det ikke er et spil, jeg ikke ville deltage i. Spiltiden taget i betragtning gør det helt acceptabelt og det er et rigtig hyggeligt lille spil.
frouvne, administrator