Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Frouvne »

Måneden er så småt igang ... og det er faktisk lykkedes mig at få spillet et enkelt spil, så lad os få gang i denne tråd! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Goblen »

Jeg er kommet godt i gang med brætspil denne weekend. Masser af hurtige party games med ungerne:

One Night Ultimate Werewolf. Alt for lang tid siden jeg har spillet det, og synes stadig grundpakken er nok.
Love Letter Batman edition. For mig er det utroligt hvad de kan få af sjov ud af så få kort. Glæder mig til at se om den nye deluxeudgave af Love Letter med flere kort og mulighed for flere spillere holder vand (skal prøves på Essen).
Coup fik vi på bordet igen, og det er ikke lige mig. Min yngste bonusdatter synes det er fantastisk så selvfølgelig skal vi spille det. Får så mega tæv i det hver gang.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Andrea »

I går prøvede Jens og jeg en kort udgave af Bloody Inn. Umiddelbart et spil med et sjovt tema, men da vi spillede en forkortet udgave af spillet, var der et par ting ved gameplayet, der var svært at vurdere.

I dag havde jeg et par venner på besøg, der blev udsat for lidt forskellige spil. Vi nåede en omgang Splendor, The Amazing Labyrinth samt Hey, That's My Fish!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Frouvne »

I weekenden fik Severin og jeg taget vores nye eksemplar af Roll Player i brug. Det er et af de få spil, vi har spillet en print and play version af, så det rummede ikke de store overraskelser. Et fint lille spil som jeg forventer vi kommer til at spille en del, da det er et af de få spil min søn gider at spille takket være temaet.

I går var der stor bredde i mit spilvalg. Om formiddagen spillede jeg Guess Who og Vildkatten. Sidstnævnte har jeg aldrig prøvet før men alt i alt var det en positiv oplevelse af et børnespil at være. Om aftenen fik vi spillet vort andet spil Terraforming Mars. Dr var blevet luget ud i de par fejl vi spillede med i første spil og endnu en gang fik vi en god spiloplevelse. Denne gang var vi tre spillere og spiltiden var i hvert tilfælde skåret ned med en timeselvom det var første spil for den ene mand. Lige nu er spillets rating kunstigt højt oppe, men det er et solidt, hyggeligt og ikke mindst tematisk velfungerende spil, der derfor nok skal blive spillet en håndfuld gange. Nogen ny klassiker er der dog ikke tale om, og dette kombineret med at der jo ikke er tale om de mest imponerende komponenter skal nok holde mig fra at anskaffe et eksemplar til de priser det går for i skrivende stund.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har også fået spillet Terraforming Mars, og jeg er begejstret!

Et par solitairespil var min første erfaring med det, og i går fik jeg så også spillet 2 tre-personersspil. Den lange spiltid, som spillet har fået ry for at have, var ikke noget problem: Vi spillede de to spil på omkring 4 timer, inkl. regelforklaring inden første spil. Det skal dog siges at vi spillede "standardspillet", og hvis men introducerer "corporate era" kortene, og den anbefalede draft af kort hver runde, kan man sikkert nemt lægge 1+ timer til spiltiden for et spil.

TM er et kortdrevet brætspil, hvor man opbygger produktion af forskellige ressourcer, og anlægger byer og grønne områder på planetens overflade. Det er mekanisk yderst robust og virker meget velbalanceret - en af Fryxelius-brødrene nævner i en tråd på BGG, at de har udviklet på spillet over de sidste fem år, og har registreret statistikker fra over 1000 spil, og det tror jeg gerne. Det virker bare solidt.

Det der garanteret har medvirket til mange folks begejstring over spillet, er også at det er virkelig tematisk. På den front virker det næsten som om man spiller et Phil Eklund-spil, selvom TM mekanisk er meget mere a la et Terra Mystica-agtigt eurogame, end noget Phil Eklund nogen sinde har designet. Komponenterne synes jeg er fine, især brættet der udvikler sig smukt, efterhånden som grønne og blå områder breder sig på overfladen af planeten. Spilmæssigt er det interessant: Man skal hele tiden træffe vigtige valg, spillet eskalerer pænt, efterhånden som man spiller det, og niveauet af den direkte spillerinteraktion er lige tilpas.

Så, interessante overvejelser, mekanisk solidt og enormt tematisk (og så endda med et tema jeg holder meget af)! Terraforming Mars er nemt årets spil for mig indtil videre, og der skal komme nogle gevaldige positive overraskelser i Essen, hvis det skal vippes af den pind. 9/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Larsine »

Så kom oktober i gang med det første onsdagsspil.

Eik, Laban, Michael og jeg startede med to spil Android: Mainframe, det spil som var min præmie efter Rubi-Con . Spillet minder mest af alt om et avanceret spil Bygge lejligheder, altså det spil man spiller med blyanter på et ternet stykke papir, hvor man skal sørge for at omkredse firkanter. Og så er det sat i Android universet, som jo specielt kendes fra den sidste version af Netrunner. Men det er et meget abstrakt spil, hvor temaet nærmest er usynligt. Hver spiller styrer en fraktion af hackere, og man får 3 ud af 5 specialkort som er det der er forskellen på de forskellige fraktioner. Hver tur skal man enten bruge et af fire synlige kort, spille et af ens specialkort, eller discarde det øverste kort i trækbunken. Disse kort giver så mulighed for at bygge nye linjer på kortet, placer nye ejendomsbrikker på kortet, flytte om på linjer eller brikker, eller gøre alt muligt andet efter hvilke specialkort man har. Nogle fraktioner har specialkort der fokuserer på at bytte rundt på ting, andre på at bygge ting, andre på at fjerne ting, osv. så man kan aldrig helt vide hvad der kan ske. Spillet er umiddelbart lidt for abstrakt for min smag, men da det kun tager ca. 30 minutter at spille er det OK. Desværre endte det også med at der kunne være en del kingmaking involveret i spillet, og det synes jeg er meget uheldigt. I vores første spil spillede vi helt efter reglerne, men i andet spil foreslog Laban at man selv måtte vælge sine specialprogrammer. Da jeg skulle spille med en ny fraktion, valgte jeg bare at trække tre tilfældige kort, men de andre valgte deres og det kunne man godt se. Jeg synes i hvert fald ikke at det er fordrende for spillet.

Jens var ankommet og Machi Koro kom på bordet, med Harbour og Millionairs Row. Jeg gik efter en strategi med at holde mig til en terning, og det gik rimeligt godt. Jeg manglede kun at bygge en bygning for at være færdig, og til det skulle jeg bruge 30 penge til. Jeg havde allrede de 17, og havde en OK maskine der ofte generede 10+ penge på en omgang. Jeg slog en 1'er som kun skaffede mig 1 penge, jeg blev grådig og jeg udbyttede muligheden for at slå slaget om, og slog 5 hvilket kostede mig alle mine penge til de andre spillere, og derved tabte spillet. Surt, men det var i det mindste min egen (og terningens) skyld.

Eik og Laban forlod os, og vi andre fortsatte med Mystic Vale, et spil som jeg slet ikke fik til at fungere. Jens og Michael fik til gengæld begge gang i næsten alt hvad de kunne tænke sig. Jens scorede mange Vale kort som gav point, medens Michael scorede langt de fleste af pointbrikkerne. Pointmæssigt kunne man også se det, idet jeg endte på 26 point, jens på 39 point og Michael på 42 point.

Michael forlod os, og Jens og jeg sluttede af med et spil San Juan (inkl. udvidelser), jeg startede med at byggen en Smithy, og gik den helt klassiske vej med masser af produktionsbygninger, Trading Post, Aquaduct, Harbour, Guild Hall og Palace, og det kunne Jens slet ikke hamle op med selvom han fik et Library.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Andrea »

Vi fik testet La Isla i dag - rigtig hyggeligt som 2-personers spil. Jeg kan dog forestille mig, at der kommer noget mere krig på kniven, hvis man er tre eller fire personer.
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by AndersC »

Fik spilllet Harry Potter: Hogwarts Battle med kæresten for anden gang i går. Indtil videre er det en super god introduktion til deckbuilding; godt flow og god opbygning med mere kompleksitet for hver 'bog'. Og det skader ikke at hun er glad for temaet :)

Ser frem til næste spil og til at åbne næste pakke.. Sjovt som spil med små pakker i (aka. Legacy) kan gøre én begejstret :roll:
Sidst spillet:
Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by APK »

Hvordan har du fået fat i det?

APK
AndersC wrote:Fik spilllet Harry Potter: Hogwarts Battle med kæresten for anden gang i går. Indtil videre er det en super god introduktion til deckbuilding; godt flow og god opbygning med mere kompleksitet for hver 'bog'. Og det skader ikke at hun er glad for temaet :)

Ser frem til næste spil og til at åbne næste pakke.. Sjovt som spil med små pakker i (aka. Legacy) kan gøre én begejstret :roll:
/APK
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Frouvne »

APK wrote:Hvordan har du fået fat i det?

APK
AndersC wrote:Fik spilllet Harry Potter: Hogwarts Battle med kæresten for anden gang i går. Indtil videre er det en super god introduktion til deckbuilding; godt flow og god opbygning med mere kompleksitet for hver 'bog'. Og det skader ikke at hun er glad for temaet :)

Ser frem til næste spil og til at åbne næste pakke.. Sjovt som spil med små pakker i (aka. Legacy) kan gøre én begejstret :roll:
Det blev jeg også nysgerrig på. Tematisk er det i hvert tilfælde et spil, der er god sandsynlighed for at jeg kunne få familien til at interessere sig for - måske endda til at spille med mig!

Personligt får jeg ikke spillet meget andet end børnespil i disse uger. Jeg har for første gang fået prøvet spillet Zoo Panic og så er det blevet til en bunke Klods major. Heldigvis holder jeg rent faktisk meget af sidstnævnte, så det er bestemt til at holde ud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by AndersC »

APK wrote:Hvordan har du fået fat i det?

APK
AndersC wrote:Fik spilllet Harry Potter: Hogwarts Battle med kæresten for anden gang i går. Indtil videre er det en super god introduktion til deckbuilding; godt flow og god opbygning med mere kompleksitet for hver 'bog'. Og det skader ikke at hun er glad for temaet :)

Ser frem til næste spil og til at åbne næste pakke.. Sjovt som spil med små pakker i (aka. Legacy) kan gøre én begejstret :roll:
Ja, det er jo desværre ikke så nemt at få fat i.. Da jeg vidste at temaet var et hit og da der endnu ikke er nogen information om hvornår spillet kommer til Europa (hvis de overhovedet får lavet en aftale uden for USA), så valgte jeg at købe det på Amazon.com til den nette sum af 650,- :roll:
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Larsine »

Frouvne wrote:Personligt får jeg ikke spillet meget andet end børnespil i disse uger. Jeg har for første gang fået prøvet spillet Zoo Panic og så er det blevet til en bunke Klods major. Heldigvis holder jeg rent faktisk meget af sidstnævnte, så det er bestemt til at holde ud.
Jeg kan kun anbefale at du får lavet et spil Kæmpe Klods major. Vores venner har et lavet af lægter (f.eks. 38*73 T1-lægter, skåret til i længder af 22 cm, og så malet i tre forskellige farver). Det bliver bare ret meget sjovere når dit tårn nærmer sig 1.5-2 meter og det svajer 5-10 cm hver gang nogen fjerner eller lægger en ny lægte.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Gunness »

Har haft et par feriedage så fik strøget The Ravens of Thri Sahashri og Battle For Souls fra listen over de uspillede titler (to spil hver). Derudover tre gange The Game, plus en gang hver af Hemloch og Timeline: Star Wars.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Jens_Hoppe »

For anden tirsdag i træk blev der spillet Terraforming Mars i KBK. Vi nåede to fem-spiller spil på ca. 5 timer inkl. regelforklaring, og det andet spil tog faktisk ikke meget mere en 1½ time. Jeg klarede mig halvskidt i begge spil - og værst i andet spil - men det var absolut underholdende alligevel.

Terraforming Mars er supersjovt - jeg er vild med det! 9/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2016

Post by Larsine »

Onsdag startede Larna og jeg med et spil Roll for the Galaxy, som Jens havde efterladt ugen før og bedt mig om at læse regler til. Jeg havde dog spillet det 2 gange før for ca. 1½ år siden, så de skulle bare lige genopfriskes. Jeg fik lavet en effektiv maskine der hurtigt kunne producere varer og flyve dem væk igen, og på den måde score 6 point pr. runde, og så var det spil snart forbi med en sejr til mig. Michael ankom og vi tog endnu et spil, hvor jeg gennemførte den samme strategi, og vandt endnu en gang. Larna tog hjem, men Eik var kommet så vi tog endnu et spil, hvor jeg forsøgte samme strategi, men den var ikke helt så effektiv, og jeg tabte med et enkelt point. Nu var Jens ankommet og så tog vi endnu et spil, hvor jeg fik en 6'er udvikling der gav point for alle andre udviklingsbrikker, så det satsede jeg på, og det lykkedes mig da også at få 12 brikker på bordet inden de andre fik tømt pointbrikkerne, og da de 8 af dem var udviklingsbrikker endte det med en sikker sejr.

Så skulle vi lige have et par hurtige spil The City. Jens var egentligt den eneste der ikke havde lyst, men det forhindrede ham ikke i at vinde begge spil overlegent.

Jens og jeg sluttede af med at spil San Juan (inkl. udvidelser), hvor Jens desværre fik lavet en alt for effektive opbygning af produktionsbygninger, og selvfølgelig sluttede af med en Guild Hall. En runde mere og jeg havde fået et Palads ned som kunne have hjulpet mig til en sejr.
Post Reply