Civilization VI

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Jeg prøvede en enkelt gang på Diety, men det var jo kun mig og EN anden AI. Jeg prøvede netop at spille den lidt pacifistiske tilgang, og det blev til en ret hurtig kulturel sejr til AI'en. Så på det der ikke er krig, er AI'en stadig "skarp". Og det må jeg jo så skrive i anførselstegn, for det er jo der hvor man "snyder" for at hæve AI'ens styrke. Så hvis jeg laver bygning X der giver mig eksempelvis 3 produktion, så får AI'en eksempelvis 2-5 produktion for den samme bygning afhængig af hvilken sværhedsgrad man spiller på. Så det er ikke fordi den gør det bedre. Den har det bare nemmere. Så der kan man skrue på sværhedsgraden alt efter smag. Og der vil jeg forvente at AI'en er præcis ligeså umulig at have med at gøre, som sværhedsgraden "Diety" forsøger at angive.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civilization VI

Post by Robert »

Mit største problem med Civ VI er de generelle fejl og mangler.
Der er ingen Alert/Sentry funktion. Hvis jeg efterlader en enhed et sted risikerer jeg at den bliver angrebet af barbarer og dør uden at jeg får besked før det er for sent.
Når jeg skal vælge produktion i en by viser den ikke den rigtige tidligere producerede ting. Det ser ud som om den viser den forrige i stedet.
Og selvfølgelig AI'ens ret stupide opførsel.

Jeg tror den bedste taktik er at vente en måneds tid på en patch.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Jeg fik vist lige modbevist min egen tese omkring AI'en og dens formåen til at være økonomisk og teknologisk konkurrencedygtig.

Jeg vandt lige et spil på næsthøjeste sværhedsgrad. En teknologisk sejr i år 2000, hvor jeg ikke en eneste gang i spillets forløb var i krig.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civilization VI

Post by Sir William »

Har kun lige fået spillet og forsøger mig som USA.

Sammen med fire andre nationer, er jeg placeret på et kontinent.

De andre ekspanderer rigtig meget og hurtigt, hvilket jo er reelt nok, men de bygger deres byer rundt om Washington. Beder dem om at undlade at bosætte, hvilket de så siger ok til. Altså kun indtil til perioden af dette er udløbet, så bygger de videre.

Forsøger jeg så at bygge byer i mit nærområde, får jeg pænt besked om ikke at bosætte i nærheden af dem ellers bliver der krig. Gav hurtigt 2 krige tidligt i spillet.

Når jeg så samtidig opbygger militærstyrker i Washington beklager de sig over, at jeg opruster i nærheden af deres grænse.

Andre der har oplevet noget tilsvarende?

Lige nu har Spanien, Norge og Scythia placeret samlet 5 byer rundt om Washington og kan reelt kun komme en vej ud altså hvis ikke jeg erklærer krig. Men både Scythia og Spanien hader mig og har ca. 3 kan så mange militære enheder som mig mens Norge er den eneste der kan lide mig sammen med Rusland.

En anspændt situation :D
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civilization VI

Post by Robert »

Det har jeg også prøvet.
AI'en kan desværre ikke rigtig finde ud af at føre krig, så det er ikke så farligt som det ser ud. Den svage AI er nok spillets største svaghed netop nu.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Sir William wrote:De andre ekspanderer rigtig meget og hurtigt, hvilket jo er reelt nok, men de bygger deres byer rundt om Washington. Beder dem om at undlade at bosætte, hvilket de så siger ok til. Altså kun indtil til perioden af dette er udløbet, så bygger de videre.
Hvis du spiller på et Pangea kort, kan man rende ind i den slags. Nogen skal jo bo inde i midten... Prøv evt. at genstarte et par gange, og tag et spil hvor du starter på kysten. Alternativt kan du slå advanced settings til, når du opretter et nyt spil, og så fjerne et par AI spillere. Så bliver der lidt bedre plads til den enkelte spiller. Det gjorde jeg, så jeg havde fred til at fokusere på de nye aspekter i spillet, uden samtidig at skulle bekymre mig om krigshungrende konkurrenter, da jeg så kunne fokusere på økonomi og teknologi, og knapt så meget på militær.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civilization VI

Post by Sir William »

Er der kommet en opdatering, der har gjort spillet sværere?

Eller fik jeg bare en uheldig start.

Er startet op igen efter en lille pause, men allerede efter tur 30 har barbarerne Horsemen i rigelige mængder og tur 40 også horse archers. De er så langt henne i deres tech træ, at jeg bliver løbet over ende.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Civilization VI

Post by Robert »

Der kom en opdatering i december (november?). Har ikke checket siden. Jeg er gået lidt død i det.
Hvis en Barbar lejr spawner tæt ved en hex med heste så vil de generere masser af Horse Archers. Den bedste kur er formentlig at fjerne den lejr hurtigst muligt.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Civilization VI

Post by Stony »

Jeg kan ikke erindre at være rendt over ende af barbarer. Hverken før eller efter patch. Jeg mener det som regel kan løses med et par Archers og en mur rundt om byen, så byen selv bliver i stand til at skyde på fjendtlige enheder. Men det kræver selvfølgelig at man lige får taget sig tid til at bygge den slags.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Civilization VI

Post by Sir William »

Problemet er bare, at jeg hverken når at researche til mure eller archers. Så havde slingers og warriors, men efter turn 30 er det jo begrænset hvad jeg kan nå at have lavet.

De angreb ikke byen, men angreb alle enheder der ikke stod i byen og der var mange.
Post Reply