
Ursuppe - 10/4-07
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Posts: 15069
- Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Location: 2900
- Has thanked: 635 times
- Been thanked: 933 times
- Contact:
Ursuppe - 10/4-07
Ursuppe er et af de spil, der tematisk har tiltalt mig mest. I Ursuppe styrer hver spiller en type amøber, der fra spillets start flyder rundt på må og få i ursuppen, hvor de lever af hinandens efterladenskaber. Ved at udvikle amøbernes genbeholdning, kan de blive i stand til at bevæge sig mere målrettet omkring, øge deres levealder, at blive rov-amøber, der kan leve af modstandernes amøber og meget meget mere. Selv intelligens kan de udvikle... men det er nu ikke meget bevendt i ursuppen! 

frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Posts: 5309
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 719 times
- Been thanked: 840 times
Ja, det er da en glimrende variation i stedet for de vanlige middelalder / 2VK-spil, som der er så mange af.
Jeg har overvejet at smide nogle penge efter spillet, men kan ikke gennemskue, hvor dyb strategi det lægger op i?
Jeg har overvejet at smide nogle penge efter spillet, men kan ikke gennemskue, hvor dyb strategi det lægger op i?
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Det er begrænset hvor mange valgmuligheder man har. Man kan satse på få amøber og mange gener eller satse på mange amøber.Gunness wrote:Ja, det er da en glimrende variation i stedet for de vanlige middelalder / 2VK-spil, som der er så mange af.
Jeg har overvejet at smide nogle penge efter spillet, men kan ikke gennemskue, hvor dyb strategi det lægger op i?
Derefter skal man vælge hvilke gener man mener er bedst og det afhænger selvfølgelig af hvad modstanderen har. Men jeg tror hurtigt man kan sjusse frem til.
Men jeg synes det var rigtig sjovt at spille. Nogle spil behøver ikke have en dyb strategi del for at være sjove.

Jeg er ikke super enig i at der ikke er så mange variationer. Der findes utallige måder at spille spillet, og én af de metoder jeg med lidt snilde har vundet med, er netop de skæve kombinationer - og de er som regel også de sjove.
Men så igen - jeg vinder som regel ved at have mange og billige amøber, det går sjældent godt at have få amøber som man nærmest har så meget kontrol over at man kan direkte flytte, angribe og forsvare, at det nærmest bliver til et spil Hero Quest.
Vælger man "mange-amøber" tilgangen, får man et nogenlunde kedeligt spil. Man skal ikke overveje utrolig mange ting, og slet ikke hvis man samtidig vælger at de kan tage 3 i skade. Mange amøber og muligheden for at spise forskelligt, eller æde andre amøber, gør spillet lidt mere interessant, men eftersom de gener er så "store", kan det højst sandsynligt ikke betale sig at flytte sine amøber alt efter hvor maden er - derfor er tentakler f.eks. en fremragende ting hvis man bare vil lade sig "drive med strømmen".
Få amøber, men mange gener, skal man næsten altid spille agressivt, da én af de andre spillere så vil have mange amøber. Det irriterende er, at gener kræver man kan opretholde dem med BP OG de giver potentielt færre point end mange amøber netop hvilket leder til den eneste fejl jeg ser der er i spillet - det favoriserer nemlig udbredelse frem for udvikling.
Men så igen - jeg vinder som regel ved at have mange og billige amøber, det går sjældent godt at have få amøber som man nærmest har så meget kontrol over at man kan direkte flytte, angribe og forsvare, at det nærmest bliver til et spil Hero Quest.
Vælger man "mange-amøber" tilgangen, får man et nogenlunde kedeligt spil. Man skal ikke overveje utrolig mange ting, og slet ikke hvis man samtidig vælger at de kan tage 3 i skade. Mange amøber og muligheden for at spise forskelligt, eller æde andre amøber, gør spillet lidt mere interessant, men eftersom de gener er så "store", kan det højst sandsynligt ikke betale sig at flytte sine amøber alt efter hvor maden er - derfor er tentakler f.eks. en fremragende ting hvis man bare vil lade sig "drive med strømmen".
Få amøber, men mange gener, skal man næsten altid spille agressivt, da én af de andre spillere så vil have mange amøber. Det irriterende er, at gener kræver man kan opretholde dem med BP OG de giver potentielt færre point end mange amøber netop hvilket leder til den eneste fejl jeg ser der er i spillet - det favoriserer nemlig udbredelse frem for udvikling.
:::...---== Bananlikør ==--...:::