Hvordan har I det med varianter? Selv har jeg en tendens til at være temmelig skeptisk overfor dem, hvis de ikke ligefrem er foreslået af designeren selv. Det bygger dels på en - måske nogle gange lidt naiv - tiltro til, at spillene naturligvis er spiltestede og der derfor er tænkt over stort set enhver detalje. Dels har jeg nok også en eller anden romantisk forestilling om, at det er sjovt, at jeg spiller det samme spil som alle andre og derfor hvis jeg møder en fyr i Korea, der har spillet El Grande også straks kan påbegynde et spil uden at skulle afstemme regel-varianter.
Der er dog spil, der ikke er spiltestet godt nok... og nogle gange dukker der naturligvis gode ideer op, der kan rette op på et spil eller måske endda gøre et godt spil endnu bedre.
Hvad skal der til, for at du prøver en variant?
Varianter - eller ej?!
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 719 times
- Been thanked: 840 times
Jeg holder meget af varianter - det er en let og økonomisk attraktiv måde at få variation ind i spil, man ellers efterhånden har "gennemskuet". Det er heldigvis ikke alle spil, der har en perfekt vinderstrategi, men for de der har, kan små justeringer være på deres plads. Vi spillede La Citta i weekenden og havde fornøjelsen af at prøve et par små ændringer.
Det ville bestemt være rart, hvis designeren havde tænkte over alle detaljer, men de mange lister med errata, FAQs og opdaterede regler tyder på, at det ikke lige er tilfældet
Hvis man møder nye spillere, kan det være forfriskende at høre, hvilke regelvarianter de kører med.
Men selvfølgelig - alt med måde. De mange tråde på BGG viser klart, at mange hjemmestrikkede varianter ikke er gennemtænkte og vil ødelægge spillets balance.
Det ville bestemt være rart, hvis designeren havde tænkte over alle detaljer, men de mange lister med errata, FAQs og opdaterede regler tyder på, at det ikke lige er tilfældet

Hvis man møder nye spillere, kan det være forfriskende at høre, hvilke regelvarianter de kører med.
Men selvfølgelig - alt med måde. De mange tråde på BGG viser klart, at mange hjemmestrikkede varianter ikke er gennemtænkte og vil ødelægge spillets balance.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Jeg er også sådan lidt modstander af varianter, men tilgengæld tilhænger af forskellige sværhedsgrader, som fra begyndelsen er bygget ind i spillet - sådan lidt a la - vi har en begynder version, som kan udbygges, når man har fået de grundlæggende ting på plads...
Når jeg synes, at varianter kan være problematiske er det vel fordi, at man skal ville et spil i høj grad - spille det mange gange mv. for at få glæde af det man måske får fundet frem til af varianter og husregler - er det spil, som man oplever store problemer med, så er det en fordel med husregler .... eller hvis det netop er et ofte spillet spil.
Mystery of the Abbey er et spil, som trænger til en opstramning - stringensen og klarheden i spillet kunne ønskes lidt tydeligere - og her har jeg overvejet at finde en variant - men det er igen drevet af en ønske om gerne at ville kunne lide spillet ... selvom der findes langt bedre spil...
Når jeg synes, at varianter kan være problematiske er det vel fordi, at man skal ville et spil i høj grad - spille det mange gange mv. for at få glæde af det man måske får fundet frem til af varianter og husregler - er det spil, som man oplever store problemer med, så er det en fordel med husregler .... eller hvis det netop er et ofte spillet spil.
Mystery of the Abbey er et spil, som trænger til en opstramning - stringensen og klarheden i spillet kunne ønskes lidt tydeligere - og her har jeg overvejet at finde en variant - men det er igen drevet af en ønske om gerne at ville kunne lide spillet ... selvom der findes langt bedre spil...