Varianter - eller ej?!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15069
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times
Contact:

Varianter - eller ej?!

Post by Frouvne »

Hvordan har I det med varianter? Selv har jeg en tendens til at være temmelig skeptisk overfor dem, hvis de ikke ligefrem er foreslået af designeren selv. Det bygger dels på en - måske nogle gange lidt naiv - tiltro til, at spillene naturligvis er spiltestede og der derfor er tænkt over stort set enhver detalje. Dels har jeg nok også en eller anden romantisk forestilling om, at det er sjovt, at jeg spiller det samme spil som alle andre og derfor hvis jeg møder en fyr i Korea, der har spillet El Grande også straks kan påbegynde et spil uden at skulle afstemme regel-varianter.

Der er dog spil, der ikke er spiltestet godt nok... og nogle gange dukker der naturligvis gode ideer op, der kan rette op på et spil eller måske endda gøre et godt spil endnu bedre.

Hvad skal der til, for at du prøver en variant?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5309
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 719 times
Been thanked: 840 times

Post by Gunness »

Jeg holder meget af varianter - det er en let og økonomisk attraktiv måde at få variation ind i spil, man ellers efterhånden har "gennemskuet". Det er heldigvis ikke alle spil, der har en perfekt vinderstrategi, men for de der har, kan små justeringer være på deres plads. Vi spillede La Citta i weekenden og havde fornøjelsen af at prøve et par små ændringer.

Det ville bestemt være rart, hvis designeren havde tænkte over alle detaljer, men de mange lister med errata, FAQs og opdaterede regler tyder på, at det ikke lige er tilfældet ;)

Hvis man møder nye spillere, kan det være forfriskende at høre, hvilke regelvarianter de kører med.
Men selvfølgelig - alt med måde. De mange tråde på BGG viser klart, at mange hjemmestrikkede varianter ikke er gennemtænkte og vil ødelægge spillets balance.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jeg er ikke vild med varianter bare for varianternes skyld. F.eks. alle de skak varianter der findes. Men et spil hvor man finder ud af der er nogle regler som skal fixes. F.eks. Zertz og flere ringe/kugler. Det synes jeg er en god ting.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jeg er også sådan lidt modstander af varianter, men tilgengæld tilhænger af forskellige sværhedsgrader, som fra begyndelsen er bygget ind i spillet - sådan lidt a la - vi har en begynder version, som kan udbygges, når man har fået de grundlæggende ting på plads...

Når jeg synes, at varianter kan være problematiske er det vel fordi, at man skal ville et spil i høj grad - spille det mange gange mv. for at få glæde af det man måske får fundet frem til af varianter og husregler - er det spil, som man oplever store problemer med, så er det en fordel med husregler .... eller hvis det netop er et ofte spillet spil.

Mystery of the Abbey er et spil, som trænger til en opstramning - stringensen og klarheden i spillet kunne ønskes lidt tydeligere - og her har jeg overvejet at finde en variant - men det er igen drevet af en ønske om gerne at ville kunne lide spillet ... selvom der findes langt bedre spil...
Post Reply