Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
- Goblen
- 1000+ indlæg
- Posts: 1381
- Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
- Location: Lundby
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 45 times
- Contact:
Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Torsdagsgruppen var samlet i går til brætspil. På programmet stod Asgaard, et spil jeg havde foreslået og som jeg selv ejer. Det glemte jeg så derhjemme, da jeg så for langt frem og troede vi skulle spille Liberté. Folk havde set videor m.m., og jeg havde glemt det
Men det kunne selvfølgelig løses, og vi fandt Zhanguo frem. Det har jeg kun prøvet en gang før, og skulle lige i gang igen så famlede rundt. Fik en engine op og køre med workers så jeg kunne bygge templer. Disse templer gav ret mange point da jeg havde haft held med at få placeret 10 kort i min engine. De var samtidig samme farve i samme region og det var en af scorekortene. Der var en der var bedre i dag, men det er et rigtig sjovt spil - Det ser jeg gerne på bordet igen.
Vi sluttede med en gang Red7. Synes spillet er utrolig simpelt og hamrende svært. Selvfølgelig styrer de kort du trækker dine muligheder, så der er held med i spillet, og alligevel kræver det meget at vinde. Der skal planlægges og udføres og de vindende regler skal planlægges langt frem.
Men det kunne selvfølgelig løses, og vi fandt Zhanguo frem. Det har jeg kun prøvet en gang før, og skulle lige i gang igen så famlede rundt. Fik en engine op og køre med workers så jeg kunne bygge templer. Disse templer gav ret mange point da jeg havde haft held med at få placeret 10 kort i min engine. De var samtidig samme farve i samme region og det var en af scorekortene. Der var en der var bedre i dag, men det er et rigtig sjovt spil - Det ser jeg gerne på bordet igen.
Vi sluttede med en gang Red7. Synes spillet er utrolig simpelt og hamrende svært. Selvfølgelig styrer de kort du trækker dine muligheder, så der er held med i spillet, og alligevel kræver det meget at vinde. Der skal planlægges og udføres og de vindende regler skal planlægges langt frem.
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3975
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 163 times
- Been thanked: 159 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Vi havde et vennepar på besøg i går, som skulle introduceres til et par spil. Det blev til fire omgange Codenames samt en enkelt omgang 7 Wonders.
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
I dag blev det til 3 gange Match Madness, som jeg stadig finder frustrerende, dog på den gode måde. Jeg vandt selvfølgelig ingen af de tre spil.
- Stony
- 5000+ indlæg
- Posts: 9263
- Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Location: Taastrup
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 119 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Jeg fik prøvet solo-varianten af Terraforming Mars i går. To gange faktisk.
Første spil tog jeg bare helt som jeg plejer at spille det, når vi spiller det med flere spillere. Med virksomheder og Corporate Era udvidelseskortene. Jeg nåede desværre kun næsten i mål. Da den 14. generation var nået til ende, manglede jeg stadig en enkelt sø.
Som kom jeg til at tænke på, at når nu man kun har 14 generationer at gøre godt med, så kan det næppe være nogen fordel at gøre brug af Corporate Era, da den udvidelse overordnet gør spillet lidt længere. Så jeg tog et spil mere, hvor jeg kun havde grundspillet med. Det gik straks meget bedre. Den ekstra basis-indtægt hjalp i hvert fald. Jeg nåede ganske vist først i mål i 14. generation, men der var overskud til at købe et par ekstra byer for pointenes skyld. Jeg landede på 97 point. Det tænker jeg er hæderligt for første gang i mål, men jeg er sikker på at når man lige vænner sig til at man er alene på brættet, så kan man sandsynligvis gøre nogle ting lidt anderledes, for at klemme lidt flere point ud. Jeg har i hvert fald læst om folk der er nået et pænt stykke over 100. Det må være målet for næste spil.
Første spil tog jeg bare helt som jeg plejer at spille det, når vi spiller det med flere spillere. Med virksomheder og Corporate Era udvidelseskortene. Jeg nåede desværre kun næsten i mål. Da den 14. generation var nået til ende, manglede jeg stadig en enkelt sø.
Som kom jeg til at tænke på, at når nu man kun har 14 generationer at gøre godt med, så kan det næppe være nogen fordel at gøre brug af Corporate Era, da den udvidelse overordnet gør spillet lidt længere. Så jeg tog et spil mere, hvor jeg kun havde grundspillet med. Det gik straks meget bedre. Den ekstra basis-indtægt hjalp i hvert fald. Jeg nåede ganske vist først i mål i 14. generation, men der var overskud til at købe et par ekstra byer for pointenes skyld. Jeg landede på 97 point. Det tænker jeg er hæderligt for første gang i mål, men jeg er sikker på at når man lige vænner sig til at man er alene på brættet, så kan man sandsynligvis gøre nogle ting lidt anderledes, for at klemme lidt flere point ud. Jeg har i hvert fald læst om folk der er nået et pænt stykke over 100. Det må være målet for næste spil.
Sidst spillet:
- Jonezy
- 1000+ indlæg
- Posts: 1514
- Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
- Location: Taastrup (København)
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 248 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
I fredags var Taastrup-drengene samlet (Carlei, Stony, Uhre og jeg selv) hos Steen.
Vi spillede Kraftwagen først, som faktisk er et relativt simpelt medium euro-spil, hvor man bygger biler og sælger dem for point. Det har en action mekanik ligesom for eksempel Glen More eller Tokaido, hvor den bagerste spiller kan springe op og vælge en action og så er det den nye bagerste tur samtidigt med at den valgte action fra før bliver flyttet op foran. Var egentlig et meget hyggeligt spil, men det føltes en smule random pga. af måden teknologi kortene kom ud på. Jeg var ihvertfald ikke helt overbevist, men skal prøve det igen i næste uge og så må vi se hvad den endelige dom bliver. Carsten vandt forresten stort selvom om han helt Steen-agtigt påstod at han ikke var helt sikker inden den afsluttende optælling.
Bagefter endte vi med at spille Terraforming Mars, som er ved at udvikle sig til konsensus spillet, når vi ikke rigtig ved hvad vi skal spille (det ville være nemmere, hvis Steen faktisk gad at læse regler til nogle af alle hans uspillede spil, men det går nok, da Terraforming Mars altid er en fornøjelse...) . Det blev tæt og lavt-scorende selvom alle troede jeg ville vinde sikkert, da jeg tog alle 3 milestones og havde et lille forspring på TR tracket, da spillet sluttede. Men til gengæld havde jeg spillet en masse stærke kort for at komme dertil, som gav minus point, så jeg endte faktisk med -4 på kortene, hvilket lige præcis var nok til at hive en 'storsejr' hjem på et 1 point ned til 2.pladsen og 2 point ned til 3.pladsen...
@Stony
Jeg mener faktisk ikke at man får start produktion i solo Terraforming Mars, så ved ikke om det kan betale sig at hive Corporate kortene ud, da mange af dem giver produktion. Jeg fejlede også mit første solo eventyr og hev så en sølle score i 70'erne hjem, da det lykkedes i anden omgang. Kunne være man snart skulle prøve igen... Vi kunne lave et leaderboard herinde med high-scoren for hver corporation.
Vi spillede Kraftwagen først, som faktisk er et relativt simpelt medium euro-spil, hvor man bygger biler og sælger dem for point. Det har en action mekanik ligesom for eksempel Glen More eller Tokaido, hvor den bagerste spiller kan springe op og vælge en action og så er det den nye bagerste tur samtidigt med at den valgte action fra før bliver flyttet op foran. Var egentlig et meget hyggeligt spil, men det føltes en smule random pga. af måden teknologi kortene kom ud på. Jeg var ihvertfald ikke helt overbevist, men skal prøve det igen i næste uge og så må vi se hvad den endelige dom bliver. Carsten vandt forresten stort selvom om han helt Steen-agtigt påstod at han ikke var helt sikker inden den afsluttende optælling.
Bagefter endte vi med at spille Terraforming Mars, som er ved at udvikle sig til konsensus spillet, når vi ikke rigtig ved hvad vi skal spille (det ville være nemmere, hvis Steen faktisk gad at læse regler til nogle af alle hans uspillede spil, men det går nok, da Terraforming Mars altid er en fornøjelse...) . Det blev tæt og lavt-scorende selvom alle troede jeg ville vinde sikkert, da jeg tog alle 3 milestones og havde et lille forspring på TR tracket, da spillet sluttede. Men til gengæld havde jeg spillet en masse stærke kort for at komme dertil, som gav minus point, så jeg endte faktisk med -4 på kortene, hvilket lige præcis var nok til at hive en 'storsejr' hjem på et 1 point ned til 2.pladsen og 2 point ned til 3.pladsen...
@Stony
Jeg mener faktisk ikke at man får start produktion i solo Terraforming Mars, så ved ikke om det kan betale sig at hive Corporate kortene ud, da mange af dem giver produktion. Jeg fejlede også mit første solo eventyr og hev så en sølle score i 70'erne hjem, da det lykkedes i anden omgang. Kunne være man snart skulle prøve igen... Vi kunne lave et leaderboard herinde med high-scoren for hver corporation.
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Posts: 3747
- Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
- Location: Frederiksberg
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 87 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Hive corporate kortene ud? Hvo'n det?Jonezy wrote:Jeg mener faktisk ikke at man får start produktion i solo Terraforming Mars, så ved ikke om det kan betale sig at hive Corporate kortene ud
What are you, like 80?
Senest købt: Burning Banners, Seaside, Sail, Cascadero
Senest købt: Burning Banners, Seaside, Sail, Cascadero
- Stony
- 5000+ indlæg
- Posts: 9263
- Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Location: Taastrup
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 119 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Corporate Era udvidelsen. De kort med en lille rød trekant.Jens_Hoppe wrote:Hive corporate kortene ud? Hvo'n det?Jonezy wrote:Jeg mener faktisk ikke at man får start produktion i solo Terraforming Mars, så ved ikke om det kan betale sig at hive Corporate kortene ud
Sidst spillet:
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Posts: 3747
- Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
- Location: Frederiksberg
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 87 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
OK, hvorfor skulle man ønske at hive dem ud af solo-spillet (når nu solo-spillet specificerer, at man bruger dem)?Stony wrote:Corporate Era udvidelsen. De kort med en lille rød trekant.Jens_Hoppe wrote:Hive corporate kortene ud? Hvo'n det?Jonezy wrote:Jeg mener faktisk ikke at man får start produktion i solo Terraforming Mars, så ved ikke om det kan betale sig at hive Corporate kortene ud
What are you, like 80?
Senest købt: Burning Banners, Seaside, Sail, Cascadero
Senest købt: Burning Banners, Seaside, Sail, Cascadero
- Stony
- 5000+ indlæg
- Posts: 9263
- Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Location: Taastrup
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 119 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Det gør det så sandelig også. Godt gemt lige midt i overskriften for afsnittet...Jens_Hoppe wrote:OK, hvorfor skulle man ønske at hive dem ud af solo-spillet (når nu solo-spillet specificerer, at man bruger dem)?
Sidst spillet:
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3975
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 163 times
- Been thanked: 159 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
I dag havde vi fornøjelsen at have besøg af 2 x Gunness, som var så flinke at introducere os til en række nye spil. Første spil på bordet blev Sagrada - et fint lille fillerspil, som jeg godt kan forestille mig, at vi skal have fingre i på et tidspunkt. Andet spil var noget mere kompliceret og komponent-tungt, for det var Anachrony. Det var dog superhyggeligt at nørkle med og helt sikkert et spil, jeg gerne spiller igen.
Til slut nåede vi også en omgang Space Race. Her var jeg til gengæld 100% forvirret hele spillet igennem og havde ingen fornemmelse af, hvad man skulle satse på (og alligevel gik det ganske godt til sidst). Jeg kunne godt lide temaet, men jeg må desværre indrømme, at jeg ikke var særlig vild med spillet i sig selv.
Til slut nåede vi også en omgang Space Race. Her var jeg til gengæld 100% forvirret hele spillet igennem og havde ingen fornemmelse af, hvad man skulle satse på (og alligevel gik det ganske godt til sidst). Jeg kunne godt lide temaet, men jeg må desværre indrømme, at jeg ikke var særlig vild med spillet i sig selv.
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Søndag eftermiddag foreslog Lilli at vi skulle spillet et spil, og Waggle Dance kom på bordet. Lilli havde aldrig prøvet det før, men det forhindrede hende ikke i at komme meget tæt på at vinde. I sidste runde kunne jeg dog forpurre hende planer, samtidig med at jeg selv fik produceret nok honning til at vinde spillet.
Om aftenen blev det til et spil Ticket to Ride: Europe. Jeg lå rimeligt godt, og fik det hele til at passe og lukkede spillet da de andre stadig havde ufærdige billetter tilbage. Men Lilli byggede dog en sidste strækning som gjorde at Lisa kunne færdiggøre sin sidste billet ved at bygge en station. Det betød naturligvis at hun ikke fik de 4 point for stationen, men i stedet for fik 13 point for billetten, som jo ellers ville have givet -13 point. Alt i alt en forskel på 22 point, og da Lisa gik hen og vandt med 18 point, må man næsten give Lilli skylden. Dagen efter fortalte Lilli så at hun havde set at Lisa havde brug for denne strækning, og at hun derfor havde bygget netop der, og at det var helt bevidst
Mandag fik jeg jo Flamme Rouge af mine døtre i gave, og det skulle naturligvis testes om eftermiddagen. Lilli, Larna og jeg spillede to ture på Firenze-Milano. Lilli vidste naturligvis slet ikke hvad hun lavede i første spil, og det kunne ses på hendes kørsel. Jeg fik til gengæld alt til at passe, og formåede at vinde med min sprinter og blive nummer to med min rouleur. I andet spil var det tydeligt at Lilli havde lært noget, men alligevel kunne de ikke forhindre mig i at tage første- og tredjepladsen.
Om aftenen fik Lilli en veninde på besøg, og vi fik spillet Match Madness som Lilli vandt overbevisende, og Swish som Nanna hurtigt gennemskuede. I det andet spil Swish satte vi dog sværhedsgraden op (minimum 3-pouints scoringer) og så kunne jeg pludselig være med indtil jeg afslørede at den nemmeste måde at lave en 4-points scoring, var at lave 2 x 2-pointsscoring og være lidt kreativ når man lagde kortene sammen, så stoppede den fest.
Om aftenen blev det til et spil Ticket to Ride: Europe. Jeg lå rimeligt godt, og fik det hele til at passe og lukkede spillet da de andre stadig havde ufærdige billetter tilbage. Men Lilli byggede dog en sidste strækning som gjorde at Lisa kunne færdiggøre sin sidste billet ved at bygge en station. Det betød naturligvis at hun ikke fik de 4 point for stationen, men i stedet for fik 13 point for billetten, som jo ellers ville have givet -13 point. Alt i alt en forskel på 22 point, og da Lisa gik hen og vandt med 18 point, må man næsten give Lilli skylden. Dagen efter fortalte Lilli så at hun havde set at Lisa havde brug for denne strækning, og at hun derfor havde bygget netop der, og at det var helt bevidst
Mandag fik jeg jo Flamme Rouge af mine døtre i gave, og det skulle naturligvis testes om eftermiddagen. Lilli, Larna og jeg spillede to ture på Firenze-Milano. Lilli vidste naturligvis slet ikke hvad hun lavede i første spil, og det kunne ses på hendes kørsel. Jeg fik til gengæld alt til at passe, og formåede at vinde med min sprinter og blive nummer to med min rouleur. I andet spil var det tydeligt at Lilli havde lært noget, men alligevel kunne de ikke forhindre mig i at tage første- og tredjepladsen.
Om aftenen fik Lilli en veninde på besøg, og vi fik spillet Match Madness som Lilli vandt overbevisende, og Swish som Nanna hurtigt gennemskuede. I det andet spil Swish satte vi dog sværhedsgraden op (minimum 3-pouints scoringer) og så kunne jeg pludselig være med indtil jeg afslørede at den nemmeste måde at lave en 4-points scoring, var at lave 2 x 2-pointsscoring og være lidt kreativ når man lagde kortene sammen, så stoppede den fest.
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Posts: 3327
- Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
- Location: Sorø
- Has thanked: 1 time
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Er det en invitation til at klikke på dine suspekte links?HungPro wrote:Jeg ser store ting fra dig
tak
- Goblen
- 1000+ indlæg
- Posts: 1381
- Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
- Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
- Location: Lundby
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 45 times
- Contact:
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Satte den på ignore med det samme.Larsine wrote:Er det en invitation til at klikke på dine suspekte links?HungPro wrote:Jeg ser store ting fra dig
tak
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Posts: 5221
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 613 times
- Been thanked: 694 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Bare en spammer. Jeg har slettet ham.
Bestilt: Leviathan Wilds, Deep Regrets, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World
Seneste: Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind, Mycelia, Factory of Dreams, Rise & Fall
Seneste: Through Ice & Snow, Explorers of Navoria, Unconscious Mind, Mycelia, Factory of Dreams, Rise & Fall
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Posts: 3747
- Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
- Location: Frederiksberg
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 87 times
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2017
Jeg fik spillet Near And Far i går. To spil blev det til; et på landkort #1 (introkortet) og et på landkort #2, begge spil med fire spillere.
For dem der ikke kender det, er NAF et sjovt hybridbrætspil (eurogame / eventyrspil) med fantasytema, og en tematisk fortsættelse af designerens foregående spil, Above And Below. Dels kan man (med en worker placement-lignende mekanisme) besøge byen, hvor man kan hyre eventyrere og handle ressourcer, og dels kan man tage sine eventyrere med på ... eventyr på det landkort man spiller på i det aktuelle spil. For i stedet for et fast bræt (eller et modulopbygget bræt, for den sags skyld), har man i stedet et "atlas" med 11 forskellige landkort, og et enkelt spil spilles altid på netop ét af disse kort. Det er desuden muligt at spille en kampagne bestående af en række spil, hvor man kommer igennem alle landkortene fra 2-11 (kort #1 er reserveret til at være introkort). Udover atlasset med alle landkortene indeholder spillet også en historiebog med nummererede eventyr (quests), og når man udlever et eventyr på brættet, slår man op i bogen for at se, hvad der sker. Eventyr indeholder en lille historie, et par muligheder som spilleren skal vælge imellem, og nogle prøver der skal klares for at modtage en eventuel præmie (typisk ressourcer, men nogle gange også unikke præmier og mulighed for at indgå i en længere række af forbundne eventyr). Udover eventyrene i bogen kan spillerne også besejre fjender, finde skatte og bygge lejre på brættet.
Hver spiller starter med et antal telte, og når en spiller har bygget alle sine telte, slutter spillet i slutningen af runden. Points gives for de byggede telte, fjender besejret, artifacts man har erhvervet sig, overskydende ressourcer, og meget mere. Flest points vinder! Spiller man desuden kampagne, giver alle eventyr experience points (XP), som imellem to spil kan bruges til at købe nye evner og fordele til sin karakter.
Det var svært at vide på forhånd, hvordan NAF ville fungere i praksis. Jeg havde egentlig lidt - når jeg på forhånd skulle være mest skeptisk - forventet et mekanisk halvtyndt eurogame, hvor ens overvejelser bliver forpurret af tilfældighederne i eventyrdelen af spillet. Sådan har jeg nemlig fået forgængeren, Above And Below, beskrevet af flere personer.
Men sådan synes jeg nu ikke, at NAF virkede. Måske det til dels var vores gruppe og dens måde at spille på, men eurogame-delen af spillet fyldte langt mere end eventyrdelen. Spillet forklarer klart hvad der skal til for at vinde, og det er selvfølgelig det man som spiller retter sig efter. Jovist, selvfølgelig tog vi på eventyr, og vi havde meget sjov med den del af spillet, men det at tage på eventyr var ligesom ikke formålet med spillet: De enkelte eventyr er alligevel typisk ret usammenhængende, finurlige og ofte groteske, så mens man kan grine af dem, når man får teksten til eventyret læst op, er det ikke sådan, at de fortæller en sammenhængende historie: Et eventyr er typisk noget med at hjælpe en butiksejer med at rydde op, prøve at ride på en snegl, grave et stenhoved op af jorden, eller noget lignende mystisk. Enkeltstående, finurlige oplevelser. Men uanset hvad - det der typisk er output af at udleve et eventyr er bare de ressourcer, som man fik i præmie. Sjovt nok er eventyrdelen af spillet ikke speciel tilfældig, for selvom der er prøver der skal klares med terningslag, er spillet i den grad bygget op om, at man kan kompensere for dårlige slag. Eventyrdelen virkede heller ikke specielt vigtig, når man bare tænker spilmekanik og sejr, og jeg vil ikke udelukke at man godt kan vinde et enkelt spil, uden nogensinde at tage på nogle eventyr.
Men eventyrdelen er selvfølgelig alligevel vigtig for spillet - for det er den der giver spillet sin charme. Om summen af de eventyr man kommer ud for, så også ligefrem skaber en historie eller en levende verden, kan man nok være lidt mere skeptisk over for. På de to første landkort var det som sagt mest enkeltstående humoristiske anekdoter, men et par stykker af dem begyndte da at tegne et overordnet mønster. Forhåbentlig kommer der mere af det!
Eurodelen var der mere kød på end jeg havde forventet, men alligevel - uden alle de unikke landkort og de tilhørende eventyr, ville det ikke være et eurogame der skilte sig specielt ud fra alle de andre på markedet. Spillerinteraktionen er også ret euroagtig: Det er mest noget med købe eventyrere eller bygge telt i et vigtigt felt før modstanderne, og det eneste der sådan rigtigt ligner konflikt er de "dueller" man skal udkæmpe (med terninger!), hvis man vil besøge samme sted i byen som en anden spiller. Men selv disse er ret harmløse, og "angriberen" kan langt hen af vejen sikre sig succes vha. kompensationsmekanismen (og forsvareren er fuldstændig upåvirket af duellens udfald).
De nummererede eventyr i den store bog gør selvfølgelig, at dette er et spil med en begrænset levetid. Der er godt nok flere eventyr på et landkort, end man kommer igennem i et enkelt spil, men efter en 2-4 spil er det nok ved at være slut. Men det er måske også rigeligt! 11 landkort, som hver kan spilles en lille håndfuld gange, giver nok flere spil end de fleste ejere vil komme igennem.
Vi hyggede os alle med spillet, og bare det at vi uden tøven besluttede at tage et spil mere, efter det første var færdigt, taler for sig selv. Jeg kunne vældigt godt lide de finurlige eventyr og det flotte artwork - hele stemningen i spillet - og jeg var positivt overrasket over dybden i den mekaniske del.
7.5/10
For dem der ikke kender det, er NAF et sjovt hybridbrætspil (eurogame / eventyrspil) med fantasytema, og en tematisk fortsættelse af designerens foregående spil, Above And Below. Dels kan man (med en worker placement-lignende mekanisme) besøge byen, hvor man kan hyre eventyrere og handle ressourcer, og dels kan man tage sine eventyrere med på ... eventyr på det landkort man spiller på i det aktuelle spil. For i stedet for et fast bræt (eller et modulopbygget bræt, for den sags skyld), har man i stedet et "atlas" med 11 forskellige landkort, og et enkelt spil spilles altid på netop ét af disse kort. Det er desuden muligt at spille en kampagne bestående af en række spil, hvor man kommer igennem alle landkortene fra 2-11 (kort #1 er reserveret til at være introkort). Udover atlasset med alle landkortene indeholder spillet også en historiebog med nummererede eventyr (quests), og når man udlever et eventyr på brættet, slår man op i bogen for at se, hvad der sker. Eventyr indeholder en lille historie, et par muligheder som spilleren skal vælge imellem, og nogle prøver der skal klares for at modtage en eventuel præmie (typisk ressourcer, men nogle gange også unikke præmier og mulighed for at indgå i en længere række af forbundne eventyr). Udover eventyrene i bogen kan spillerne også besejre fjender, finde skatte og bygge lejre på brættet.
Hver spiller starter med et antal telte, og når en spiller har bygget alle sine telte, slutter spillet i slutningen af runden. Points gives for de byggede telte, fjender besejret, artifacts man har erhvervet sig, overskydende ressourcer, og meget mere. Flest points vinder! Spiller man desuden kampagne, giver alle eventyr experience points (XP), som imellem to spil kan bruges til at købe nye evner og fordele til sin karakter.
Det var svært at vide på forhånd, hvordan NAF ville fungere i praksis. Jeg havde egentlig lidt - når jeg på forhånd skulle være mest skeptisk - forventet et mekanisk halvtyndt eurogame, hvor ens overvejelser bliver forpurret af tilfældighederne i eventyrdelen af spillet. Sådan har jeg nemlig fået forgængeren, Above And Below, beskrevet af flere personer.
Men sådan synes jeg nu ikke, at NAF virkede. Måske det til dels var vores gruppe og dens måde at spille på, men eurogame-delen af spillet fyldte langt mere end eventyrdelen. Spillet forklarer klart hvad der skal til for at vinde, og det er selvfølgelig det man som spiller retter sig efter. Jovist, selvfølgelig tog vi på eventyr, og vi havde meget sjov med den del af spillet, men det at tage på eventyr var ligesom ikke formålet med spillet: De enkelte eventyr er alligevel typisk ret usammenhængende, finurlige og ofte groteske, så mens man kan grine af dem, når man får teksten til eventyret læst op, er det ikke sådan, at de fortæller en sammenhængende historie: Et eventyr er typisk noget med at hjælpe en butiksejer med at rydde op, prøve at ride på en snegl, grave et stenhoved op af jorden, eller noget lignende mystisk. Enkeltstående, finurlige oplevelser. Men uanset hvad - det der typisk er output af at udleve et eventyr er bare de ressourcer, som man fik i præmie. Sjovt nok er eventyrdelen af spillet ikke speciel tilfældig, for selvom der er prøver der skal klares med terningslag, er spillet i den grad bygget op om, at man kan kompensere for dårlige slag. Eventyrdelen virkede heller ikke specielt vigtig, når man bare tænker spilmekanik og sejr, og jeg vil ikke udelukke at man godt kan vinde et enkelt spil, uden nogensinde at tage på nogle eventyr.
Men eventyrdelen er selvfølgelig alligevel vigtig for spillet - for det er den der giver spillet sin charme. Om summen af de eventyr man kommer ud for, så også ligefrem skaber en historie eller en levende verden, kan man nok være lidt mere skeptisk over for. På de to første landkort var det som sagt mest enkeltstående humoristiske anekdoter, men et par stykker af dem begyndte da at tegne et overordnet mønster. Forhåbentlig kommer der mere af det!
Eurodelen var der mere kød på end jeg havde forventet, men alligevel - uden alle de unikke landkort og de tilhørende eventyr, ville det ikke være et eurogame der skilte sig specielt ud fra alle de andre på markedet. Spillerinteraktionen er også ret euroagtig: Det er mest noget med købe eventyrere eller bygge telt i et vigtigt felt før modstanderne, og det eneste der sådan rigtigt ligner konflikt er de "dueller" man skal udkæmpe (med terninger!), hvis man vil besøge samme sted i byen som en anden spiller. Men selv disse er ret harmløse, og "angriberen" kan langt hen af vejen sikre sig succes vha. kompensationsmekanismen (og forsvareren er fuldstændig upåvirket af duellens udfald).
De nummererede eventyr i den store bog gør selvfølgelig, at dette er et spil med en begrænset levetid. Der er godt nok flere eventyr på et landkort, end man kommer igennem i et enkelt spil, men efter en 2-4 spil er det nok ved at være slut. Men det er måske også rigeligt! 11 landkort, som hver kan spilles en lille håndfuld gange, giver nok flere spil end de fleste ejere vil komme igennem.
Vi hyggede os alle med spillet, og bare det at vi uden tøven besluttede at tage et spil mere, efter det første var færdigt, taler for sig selv. Jeg kunne vældigt godt lide de finurlige eventyr og det flotte artwork - hele stemningen i spillet - og jeg var positivt overrasket over dybden i den mekaniske del.
7.5/10
What are you, like 80?
Senest købt: Burning Banners, Seaside, Sail, Cascadero
Senest købt: Burning Banners, Seaside, Sail, Cascadero