Hvad har du spillet i dag? December 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Frouvne »

Så er vi kommet til årets sidste måned, der forhåbentlig byder på muligheder for at få spillet nogle af de spil, der har været gode intentioner om at få på bordet i løbet af året, men som vi aldrig er lykkedes med... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er netop hjemvendt fra en hyggelig brætspils-sommerhusweekend. Udover helt urimelige mængder mad og drikke, blev det til disse spil:

Azul x2
Root x2
Terraforming Mars: Venus Next x2
878: Vikings – Invasions of England x1
Keyper x1
Lovecraft Letter x1
Queendomino x1

Root gav et godt indtryk. Det er et helt vildt asymmetrisk krigsspil, hvor de enkelte fraktioner virkelig kræver forskellig håndtering. I første spil satte jeg The Old Eyrie Order over styr (Marquise de Cat vandt), og i andet spil cruisede The Eyrie til en stor sejr (de havde set i første spil hvordan man ikke skulle gøre!), mens jeg klarede det sådan nogenlunde med the Woodland Alliance. Spillet blev generelt godt modtaget - det var vel også derfor vi vendte tilbage til spillet efter første spil. Print-n-play reglerne i den nyeste version er lettere at forstå end det første regeludkast, men der var nu alligevel mange spørgsmål. Nogle skyldes nok kvaliteten af reglerne, mens andre bare hænger sammen med at spillet er lidt komplekst, med mange små regelhjørner. 8/10

878: Vikings fungerede også fint. Som de andre spil i samme "serie", er det et 2-mod-2 spil. Enorme vikingehære skyller hver runde ind over England, og det er op til de stakkels saksere at forsøge at holde dem stangen. I vores spil var jeg den ene halvdel af sakserne/englænderne, og selvom det undertiden så presset ud, lykkedes det os at holde vikingeinvasionen nede på et fornuftigt niveau. Spillet sluttede med The Treaty of Wedmore i slutningen af 5. runde, og det var med os englændere som vindere. 8/10

Keyper var ikke min kop to. Faktisk var det ikke rigtigt nogen af spillernes kop noget-som-helst. Spillet tog en evighed, og var en endeløst repeterende omgang placer-workers-for-at-få-ressourcer-som-kan-veksles-til-andre-ressourcer. Gab! 5/10

Lovecraft Letter var en velfungerende Love Letter variant, og klart den mest interessante variant jeg endnu har prøvet. 6.5/10.

Queendomino var også fint. Det er grundlæggende Kingdomino med by-terræn hvorpå man kan bygge bygninger. Der er penge og riddere med, og en masse nye måder at få points på. Spillet var velfungerende, og nok mere interessant end Kingdomino. Men har man virkelig brug for en Kingdomino-variant med ekstra kompleksitet? Måske... 6.5/10
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Larsine »

Eik og Gitte kom lørdag aften ind til et par spil, og da Eik havde taget Indian Summer med var det naturligvis det der kom på bordet. Gitte og Lisa havde ikke prøvet det før, og det kunne mærkes i første spil. Eik vandt naturligvis overlegent, og så måtte vi tage endnu et spil nu når pigerne kendte spillet. Men det blev stadig Eik der vandt, dog med Gitte på en andenplads. Jeg er stadig ikke helt glad for spillets afslutning, men jeg kan ikke helt sætte ord på hvad det er der er galt med den.

Søndag aften testede Lisa, Lea og jeg Out of Time, med det formål at få det videre til Chateau Temps. Det gav virkelig noget som jeg kunne arbejde videre med, og nu skal det nok blive til noget.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Goblen »

Den har stået på brætspil i weekenden med Nmbr 9 som det altdominerende. 9 spil er det blevet til, og det har virkelig taget familien med storm. Min topscore i at stable tal er lige over 80, og som den eneste har jeg endnu ikke været over 100. Har bare ikke hjernen til at samle de numre korrekt. Men vi morer os meget :-)

Udover det fik min ældste søn og jeg spillet et spil Vinhos. Tænkte det var en god idé da han er glad for Lisboa der også er Vital Lacerda. Vi var kun to og der er spillet ikke lige så godt som når man er tre eller fire. Hyggeligt pga selskabet.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Jonezy »

Min thrash-buddy Lars var fordi igår og indvie mit Rum & Bones, som er 1st edition, men Lars er en meget flink thrash-buddy, så han havde en Season 1 Upgrade pakke med og vupti, så kunne vi spille med Second Tide regler. :D

Lars nappede bruten (det gør han altid...), quartermasteren og kaptajnen for Bone Devils; som er en slags undead pirat crew med necromancer evner. Jeg tog gunneren, kaptajnen og quartermasteren for Wellsport Brotherhood; som er det mere fordrukne old school pirat crew. Det gik slag i slag indtil Bone Devils og deres irriterende selv-healende quartermaster Porter havde skabt sig en 7-6 føring (man spiller til 8 og det er med instant win). Så gik jeg all-in med min kamp-stive gunner 'Blackout' Bart som gik på total selvmords mission og smadrede 2 deckhands og Bone Devil skibets hoved mast inden han fik skadet sig selv så meget at han måtte på lazarettet (igen :roll: ); hvilket dog lige akkurat gjorde udslaget til Wellsports fordel. :mrgreen:

Rum & Bones er bare meget sjovere end det burde være. Det er total pirat hack'n'slash med terninger med et meget lille grundlag for at lægge en egentlig strategi, men man styrer 3 helte (som man skal vælge på forhånd blandt 5 eller endnu flere, hvis man har nogle udvidelser) og deres opgraderinger. Og det giver bare en masse sjove beslutninger når man skal vælge nye abilities til sine folk og det sammen med en masse herlige terningerul giver bare underholdning i topklasse.

Jeg er udmærket klar over, at det absolut ikke er et spil i alles smag, men når jeg er i det fjollede humør og bare vil have noget ikke tanke-anstrengende underholdning er Rum & Bones (med 2nd Tide regler) virkelig en herlig omgang sjov og ballade.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags fik jeg prøvet John Company, den ene af Sierra Madre Games' Essen-nyheder. Det er ikke et Phil Eklund-design, men er derimod lavet af Cole Wehrle, som jo også er Kickstarter-aktuel med Root. Vi nåede heller ikke et helt spil, for helt kort er det ikke, og med lang regelforklaring og behov for at stoppe tidligt, kunne vi ikke nå helt igennem.

I JC er spillerne (rige, britiske) familier, som forsøger at lade deres familiemedlemmer gøre karriere i det britiske Ostindiske kompagni. "Kompagniet" var som bekendt et firma, der i en lang årrække kontrollerede de britiske besiddelser i Indien, og det agerede nærmest en stat-i-staten, med regering, forvaltning, ja selv krigsførelse helt overladt til firmaet. (Så hvis nogen i dag er lidt bekymrede over f.eks. USA's stigende grad af brug af private firmaers lejesoldater, kan man - som så ofte - sige, at det i hvert fald ikke er nogen ny praksis fra en vestlig magt).

Nå, men i spillet vil man gerne placere sine kuber/familiemedlemmer på forskellige poster i kompagniet. Man starter langt nede i hierarkiet, men kan arbejde sig opad til de rigtigt lukrative poster - typisk de forskellige guvernørposter, hvor man bestemmer over, hvad der skal ske med de forskellige indiske provinser. Og uanset hvordan man styrer Indien, er der god chance for at man får mulighed for at stikke nogle ££ i lommen selv. Men selv de lavere poster giver muligheder: Måske er man bare ham der skal købe handelsvarer eller ham der skal købe kanoner, men i begge tilfælde skulle man være et skarn, hvis ikke man købte varerne fra familiens fabrikker! Eller man er måske bare en simpel officer, som scorede kassen på at være med, da et af de indiske kongeriger fik prygl.

Uanset hvad er penge vigtige, for points gives typisk først, når et familiemedlem bliver pensioneret (hvilket sker tilfældigt, baseret på et terningslag pr. post hver runde). En kube der bliver pensioneret har mulighed for at købe en "prize": Måske køber man et stort slot eller en ø i Skotland, måske lever man bare livet i London blandt de kongelige, og alt sammen giver points (og typisk er de bedste prizes også de dyreste at købe sig ind i).

Alt er ikke lutter lagkage, for inderne har deres egen mening om tingenes tilstand. Hver runde sker der "events", hvor de enkelte provinser kan finde på at bekrige hinanden, eller måske gøre oprør (hvis de allerede er under kompagniets kontrol), og det er naturligvis ikke godt for kompagniets indtjening. Måske gik alt galt for kompagniet denne tur; der var dårligt råd til at dække de faste udgifter, og der var i hvert fald ikke råd til give udbytte til aktionærerne!


JC er et ret komplekst spil, med mange bevægelige dele, der interagerer på ikke altid lige gennemskuelige måder. Det er et hardcore forhandlingsspil ("hvis du udnævner mig til guvernør der, tager jeg en af dine officerer med i krig, og du får nogle £!"), og det er et spil med terninger og tilfældighed. Så måske ikke alle spilleres kop te... Skal man sammenligne det med noget, virker det lidt som en moderne udgave af Republic of Rome, med elementer af Kremlin kastet ind over.

I hvert fald var meningerne omkring bordet delte: Jeg og en anden kunne vældigt godt lide det, men de to andre var ikke meget for det (kombinationen af tilfældigheder og behovet for forhandling). Jeg fokuserede på det historiske indblik spillet gav, og den spilmekaniske "sandkasse" det stillede til rådighed for spillerne, og var i det hele taget godt underholdt.

En forsigtig 7/10 herfra, men det er en karakter der nemt kunne gå op.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Goblen »

Startede med hvad jeg tænkte blev et kort spil Legacy of Dragonholt, men både min kone og ældste datter var så glad for det så vi endte med at spille i fire timer.

Det er et narrativt eventyr hvor du så træffer nogle valg. Disse valg kan være afgrænset af dine skills og tidligere oplevelser, tid på dagen, faktiske dag osv. Det er ret elegant lavet, og herhjemme elsker vi den form for eventyr/spil. Der er meget der skal læses højt og det skal man være klar på :-)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Andrea »

I går havde jeg venner på besøg, og jeg fik introduceret dem til Sagrada. Det blev til to spil, hvor det første dog var yderst svært, da jeg huskede en af reglerne forkert... :oops:

I dag var vi samlet til familiehygge, og her foreslog de mindste, at vi skulle spille banko. Det blev til to omgange, og jeg tror stadig ikke på, at det er et spil, jeg nogensinde kan vinde...!
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Jens_Hoppe »

Endnu en tirsdag, endnu et spil John Company. Igen var vi fire spillere - denne gang var de to lidt modvillige deltagere fra sidst dog skiftet ud med et par med en mere positiv tilgang.

Vi nåede et helt "kort" spil (6 runder) denne gang, men det tog rigtig, rigtig lang tid... Nu er JC selvfølgelig et forhandlings-spil, og der blev sandelig forhandlet om næsten alt, men vi startede regelforklaringen omkring 18:30, og var først færdige med spillet efter midnat. Og i betragtning af, hvor mange tilfældigheder der også var i spillet, virkede det lige langt nok. Ikke mindst for mig, som med en stribe seksere omkring midtvejs i spillet mistede al min indflydelse i selskabet, hvilket jeg aldrig blev i stand til at komme mig over.

Bortset fra det var spillet meget sjovt: Vi udnyttede og bekrigede Indien efter bedste evne, og handlede alligevel så tilpas egoistisk, at selskabet var ved at gå fallit i sidste runde, og måtte reddes med en bailout (en situation som mindst en af spillerne aktivt forsøgte at få til at ske).

For at holde af John Company bliver man nok til at acceptere at det er et typisk Sierra Madre Games-spil: Et langt, tungt, tematisk, tilfældigt oplevelsesspil, hvor man langt hen af vejen bare er med for the ride. Jeg tror jeg indtil videre holder min rating på 7/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Goblen »

Brætspilsgruppen samlet igen i går, og det blev til en klassiker - Battlestar Galactica. Rigtig glad for det her spil, og endte som Admiral Adama. Indtil de første fire jump-point var gennemført var der meget stille fra vores Cylon. Det var der også efter, og en af de andre spillere havde muligheden for at henrette en person. På det tidspunkt fløj beskyldningerne frem og tilbage, og jeg var overbevist om at der var to Cylons, og argumenterede også hårdt for hvem det var.

På det tidspunkt var vi presset på moral, og ham der kunne henrette en valgte den sidste person. Ved stadig ikke hvorfor, men han ramte plet. En cylon afsløret der så skulle give sit andet loyalty card videre. Det gav han så til mig, og det var også en cylon. Nu startede diskussionen så igen fordi de to jeg havde beskyldt ville nu henrette mig i air locken. Og jeg var god til at argumentere - så god at jeg ikke blev stemt ud da den sidste ikke troede på jeg var Cylon.

... så spillede en af de andre et kort der lagde to til skill checket og jeg røg ud. Nu skulle vi så stoppe de pesky humans. Det lykkedes ved at flyve en stor flåde ind hvor vores raiders så kunne smadre en masse civilian ships og få deres population ned på 0. De havde et jump de skulle lave - så spændende spil...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Jens_Hoppe »

I går fik vi prøvet T.I.M.E Stories: Estrella Drive. Det tog det meste af aftenen, men vi kom igennem scenariet (og vi lå nok lidt i den høje ende mht. antal af runs for at gennemføre). Jeg synes scenariet var solidt, velfungerende og underholdende, men det føltes måske også lidt mere scriptet og puzzle-agtigt end de foregående scenarier - som om der kun var én vej igennem, og man brugte sine runs på at finde den.

Og så er scenariet jo markeret som "for mature audiences only" - og det er ikke for sjov! Det hele er ret mørkt, dystert, blodigt og ubehageligt. :shock:

7/10.


Vi fik også lige prøvet en lille Knizia-trick-taker, Voodoo Prince, som af en trick-taker at være faktisk var ok underholdende. Knizia får vendt de gængse konventioner for den slags spil på hovedet, og resultatet er et spil, hvor det ikke så meget handler om, hvor mange stik man får, men i stedet for om hvornår man får dem. Spændende! 6/10
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Andrea »

Jeg prøvede Gloomhaven for første gang i går sammen med spilgruppen. Sindssygt stort spil, men faktisk rimelig tilgængeligt, når man først kom i gang. Vi nåede første scenarie/eventyr, og jeg ser frem til næste spilgang i julen, hvor vi gerne skulle nå nogle flere.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Andrea »

I går besøgte gemalen og jeg familien Gunness og fik - udover dejligt selskab - også muligheden for at prøve Photosynthesis og Blood Rage. Begge var udmærkede spil, som byggede på lidt anderledes ideer ift. tema og spilmekanikker. Vi var fint underholdt, men jeg blev dog lidt overrasket over, at Blood Rage ligger i top 20-listen på Boardgamegeek. Det virkede det ganske enkelt ikke balanceret nok til. Men ellers ganske glimrende spiloplevelser.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Andrea »

Hvad Søren... det må være første gang, at jeg har skrevet tre indlæg i træk i denne slags tråd :)

I dag fik jeg spillet The Labyrinth med svigerfamilien. Min mindste nevø havde fået det i julegave, men han opgav hurtigt, og så overtog jeg hans plads. Det er et spil, der stadig holder, selvom det har mange år på bagen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2017

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Hvad Søren... det må være første gang, at jeg har skrevet tre indlæg i træk i denne slags tråd :) [...]
... det skyldes vist at nogle af os andre er mindre flittige til at skrive end vi er til at spille... :oops:

Udover forskellige børnespil og mindre spil som The Ravens of Thri Sahashri og Queendomino, har jeg også fået spillet Clans of Caledonia, Raiders of the North Sea, America og Pandemic Iberia.

Clans of Caledonia var groft sagt en strømlinet udgave af Terra Mystica i mine øjne. Meget elegant og intuitivt og lige et spil, man skulle tro, der var noget for mig, der egentlig godt kan lide Terra Mystica, men som har spillet det så sjældent, at jeg hver gang kæmper med at forstå de forskellige racer. Men jeg blev simpelthen ikke grebet af spillet. Raiders of the North Sea havde jeg ingen forventninger til, men blev til gengæld rigtig godt underholdt. Ikke et spil jeg skal eje, men det var rigtig hyggeligt. America er efterfølgeren til Fauna og Terra og handler udelukkende om USA og er proppet med spørgsmål til populær-kultur. Det er slet ikke et lige så solidt spil som forgængerne og ikke et, jeg kommer til at anbefale i samme udstrækning, men jeg har været godt underholdt de par gange, vi har spillet det. Rigtig godt underholdt. Pandemic Iberia er en videreudvikling af en gammel kending og vi har kun nået at spille det i sin simpleste form. Men det ser ud til at holde vand. Det glæder jeg mig allerede til at spille igen.
frouvne, administrator

Image
Post Reply