Spil du aldrig får lov at spille

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

Spil du aldrig får lov at spille

Post by Erik Mejer Hansen »

Vi kender det sikekrt alle sammen. Vi har et specielt spil som vi altid forsøger at få folk til at spille med en. Ofte er det et spil folk aldrig har hørt om og når man så fortæller dem om det rynker de på næsen og spørger efter Kalaha (eller være...Ludo)

Så frem med spillet og overbevis verden om hvorfor det er fantastisk. Og kom gerne med en grufuld historie om hvordan det plejer at gå når du prøver at få folk til at spille det.

Jeg skal nok starte med at ydmyde mig selv :D

Crimson Skies(1998)
Det første folk siger er altid "mener du computer spillet?". Det slår aldrig fejl. Og når man så begejstret begynder at forklare om store ark med hexagoner og masser af små pap fly får de et blank udtryk i ansigtet. Her bliver de første så katatonsike og man kan glemme alt om dem.

Skulle der så være enkelte håbefulde som er kommet igennem første fase, taber man dem så ved regel gennemgangen.

Jeg syntes reglerne er nemme og lige at gå til. Man laver en pilot (helten) og en wingman (sidekick) og så skal spillet igang.
Her skal man så i hemmelighed nedskrive sin bevægelse. Så flytter man. Kan man skyde, skyder man. Og så bliver det rigtigt sjovt. Man skal til at lave skade. Det er det bedste ved hele spillet. Skade sker ved at man sætter krydser på fjendens fly diagram. Dette gøres ved hjælp af en skabelon. Så forskellige slags våben laver forskellig skade. Jeg elsker det.
Men der er bare ikke nogen elegant måde at forklare det på. Efter en eller to runder har folk forstået det (Altså dem som ikke er gået hjem eller blevet katatoniske).

Jeg har een gang fået min kæreste til at spille det. Vi var hende, mig og en kammerat. Altså 6 fly ialt. Første runde ender et af mine fly på samme felt som et af min kammerats. Sker dette skal man hver især hemmeligt vælge et nummer mellem 1 og 10. Vælger man det samme er man stødt sammen og flyene er ude af spillet.
Nå! Ikke så slemt, jeg har da et fly endnu. Men det havde jeg bare ikke ret længe. 2 runder senere flyver jeg ind i et af min kærestes fly. Hulk!
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Hej Erik,

generelt er folk i min omgangskreds meget sødende og forstående, så de vælger ofte at bære over med mig. Derfor kan jeg ikke helt leve op til dine fordringer til dette indlæg. Beklager.

Når der er spil, jeg ikke får på spillebordet er det oftest selvforskyldt; den største hindring er antallet af uspillede spil, der ligger og venter på den perfekte lejlighed. Ind imellem må jeg da også erkende, at den nok aldrig indfinder sig. F.eks. valgte jeg for nyligt at skille mig af med mit eksemplar af Empires in Arms. Det havde ellers fulgt mig i 15-20 år uden nogensinde at blive spillet. Mine forsøg på at få det på spillebordet har dog også været meget halvhjertede; spillet er så urimelig langt og komplekst, at der ikke er nogen, jeg ville byde det - og med den selverkendelse jeg er i besiddelse af i dag, vil jeg altså heller ikke engang byde mig selv det.

Den type oplevelser holder mig dog ikke tilbage fra at erhverve mig nye spil - heller ikke dem, der efter dagens målestok er både lange og komplekse. For nylig har jeg således anskaffet mig spil som Republic of Rome og Titan - spil jeg da regner med at få på spillebordet en dag...
Så meget for den selverkendelse... eller hvad?!
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Titan kan også spilles på computeren (hvor det hedder Colossus) mod computermodstandere. Her kan et spil nemt spilles på under en time, og kan derfor meget nemmere passes ind i en almindelige aften.

Det ku' du jo prøve et par gange, bare for at få en idé om hvorvidt det er noget du vil bruge kræfter på at skaffe folk til.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Hej Jens,

angående Titan på computeren, så vil jeg meget gerne høre nærmere, da jeg tidligere har forsøgt at få det til at fungere men desværre uden held. Er du videnede om, at der forudsættes speciel software eller andet for at programmet skal kunne fungere?

Jeg har gennemlæst reglerne med fornøjelse flere gange og spillet appellerer i den grad til mig - men det kunne dog være rart at have prøvet et computer-udgave, før jeg skal introducere andre til det. I øvrigt forestiller jeg mig på baggrund af hvad jeg i øvrigt har læst om spillet, at det kunne være fint at starte med et to-spillers spil. Er det helt galt tænkt?
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Colossus er en Java applikation, og kræver derfor at man har Java installeret på computeren. Der følger et Java Runtime med Windows, som gør at man f.eks. kan køre Java applets i ens browser, men om det duer til at køre Colossus, ved jeg faktisk ikke.

Colossus' hjemmeside er http://colossus.sourceforge.net/

Her kan applikationen downloades i nyeste version fra http://colossus.sourceforge.net/download/ (nyeste version er den nederste .zip-fil).

Java kan downloades fra http://java.sun.com/ (mere specifikt kan den version jeg kører med, en lidt ældre version, downloades fra http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html ). Man kan vælge om man vil have hele J2SE SDK pakken, eller kun runtimet, J2SE JRE.

Colossus .zip-filen udpakkes, hvorefter applikationen kan køres ved at klikke run.bat (alternativt kan man også bare klikke på colossus.jar, som er et eksekverbart arkiv).

Håber det hjælper! Hvis du får det til at virke, kan du jo altid sige til hvis der er specifikke ting i regler/brugerinterface der efterfølgende driller.

Titan (og Colossus) er primært et flerspiller-spil. Alle 6 personer anses som det ideelle, men mindre kan selvfølgelig gøre det. Jeg vil dog anse 3 spillere som minimum, hvis man vil have det rigtige "feel" af Titan.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Mange tak for det fine svar, Jens. Jeg forsøger mig snarest ud fra din opskrift. Jeg har godt nok haft Java installeret, da jeg forsøgte sidst, men arbejder nu på en ny computer, så det kan jo være, at det hele bare fungerer.

Jeg syntes, jeg har set en del anbefale Titan som et udmærket spil for to-spillere - omend sikkert en del anderledes end når det spilles med flere spillere. Der har bare været så meget kritik af spilletiden kombineret med at man åbenbart kan være inaktiv i lange perioder, hvilket fik mig til at tænke, at man ikke skulle starte med for mange spillere. Dine kommentarer er i hvert tilfælde taget til efterretning og får jeg startet computer-versionen op inden jeg introducerer andre for spillet, har jeg nok også lidt bedre fornemmelse for det og kan lettere introducere et par stykker...
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Mon jeg nogensinde får lov til at spille Meisterdiebe ... faktisk har jeg kun spillet dette hundedyre spil få gange - og selvom intentionerne har været der, så er det alligevel endt med at spillet ikke er kommet på bordet - men det er altså heller ikke lige noget man tager underarmen og drager afsted med ... stort er det altså ....
Min mand har mere eller mindre sagt, at det ikke er et spil for ham ...
Post Reply