Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Frouvne »

Håber maj byder på gode spiloplevelser! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

Frouvne wrote: Wed May 01, 2019 6:54 am Håber maj byder på gode spiloplevelser! :D
Det er jeg ret så overbevist om kommer til at ske :-)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

Goblen wrote: Wed May 01, 2019 8:02 am
Frouvne wrote: Wed May 01, 2019 6:54 am Håber maj byder på gode spiloplevelser! :D
Det er jeg ret så overbevist om kommer til at ske :-)
Det starter godt. I går var Skumle på besøg og vi fik spillet to spil Dice Fishing: Roll and Catch og en gang Vinhos (som er et fantastisk spil). Vi har begge spillet det masser af gange og alligevel lavede vi regelfejl. Samtidig kunne jeg ikke finde ud af forskellen på nummeret 4 og nummeret 5 så vinprovinserne blev placeret forkert.

Stadig god og hyggelig oplevelse.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Neumann »

Efter en meget spillefattig april måned, kom maj endelig ordentligt i gang med et spil Uchronia. Det er jo ikke et spil, som der er særlig megen opmærksomhed om - enten kender man det ikke, eller også hader man det for ikke at være Glory to Rome. Sidstnævnte har jeg til min store ærgrelse aldrig spillet eller fået fat på.

Nå, men personligt synes jeg godt Uchronia til nød kan bruges - også fordi jeg vandt dette vores første spil 21-17 :D

Det er meget hyggeligt, og der er da muligheder for at trigge nogle gode bygningseffekter. Temaet ligger tæt op ad originalen modsat de andre alternativer, som tit bliver foreslået. Men de store meget firkantede bygningskort måtte for min skyld gerne have lignet almindelige spillekort lidt mere, end de gør.

Opdatering: Det blev lige til ét spil til, som jeg planmæssigt tabte 15-20 uden på nogen måde at have opdaget, at det bar derhen ad.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

I går fik vi spillet Brass: Birmingham i mandagsgruppen. Spillet er meget lig Lanchashire-udgaven, og det er umuligt at sige hvilken der er bedst. De har hver deres gode elementer, og det virker. Spiloplevelsen var god, og alle var yderst tilfredse med oplevelsen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Frouvne »

Søndag havde min kære kone inviteret spillegæster på mine vegne. De havde en gave med, Wildlands, der straks kom på bordet. Det var ikke et typisk Martin Wallace-spil - men det syntes jeg på godt og ondt jeg har hørt mig selv sige mange gange de seneste år, så måske det er det alligevel. Spillet er et Dudes on a Map spil og det fungerede rigtig fint. Reglerne er simple og der er konfrontation fra start til slut. Spilletiden er passende og så kan jeg se, at der alligevel er lidt mere dybde i det, når man begynder at fokusere lidt mere på de forskelligartede sammensætninger af hærene. Efterfølgende kom Imperial på bordet. Det er jeg stadig begejstret for selvom jeg syntes det er meget svært at lave en god strategi. Inden maden blev det til nogle spil Red7 og så blev aftenen sluttet af med Shards of Infinity og Taluva Deluxe. Sådan noget skulle man gøre noget oftere! :D

Tirsdag aften fik vi igen Imperial på bordet. Denne gang med tre spillere i modsætning til de fire vi spillede om søndagen. Herligt at kunne gå direkte til spillet, nu vi lige havde fået genopfrisket reglerne og det fungerede også fint med tre spillere. Spillet blev længere med tre end med fire og der blev købt rigtig mange aktier. Begge spil bar præg af at det virkede som om en spiller blev lidt presset i spillets første fase men særligt i det sidste spil kunne man se at det er muligt at spille sig ud af den situation, hvis man ikke føler sig for tilknyttet til de lande man starter med at have kontrol over.

Så er det for alvor blevet hverdag igen og igår fik jeg således spillet Enchanted Cupcake Party Game. Et af de spil der kun bliver reddet af det gode selskab man spiller i! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Tirsdag aften fik vi igen Imperial på bordet. Denne gang med tre spillere i modsætning til de fire vi spillede om søndagen. ... Begge spil bar præg af at det virkede som om en spiller blev lidt presset i spillets første fase men særligt i det sidste spil kunne man se at det er muligt at spille sig ud af den situation, hvis man ikke føler sig for tilknyttet til de lande man starter med at have kontrol over.
Den sidste sætning må jeg jo tage på min kappe, da det åbenbart godt kan lade sig gøre at kæmpe sig ud af det kviksand, jeg synes jeg var landet i søndag aften. Jeg følte mig nu ikke synderligt knyttet til de to lande, jeg endte med at have ejerskab over, men når ingen af dem rigtig genererer penge, er det svært at få råd til at købe aktier i lande, der faktisk er fremtid i. Det kan sagtens tænkes, at jeg greb det helt forkert an, men når man er for længe om at sadle om, kan spillet let udvikle sig til en langstrakt affære, hvor man ikke synes, at man kan gøre fra eller til. Men som sagt er det meget muligt, at jeg bare spillede mindre godt.
Frouvne wrote:Igår fik jeg således spillet Enchanted Cupcake Party Game. Et af de spil der kun bliver reddet af det gode selskab man spiller i! :D
Det ser meget lyserødt ud :D Du mangler at rate det på BGG!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

God brætspilsweekend og mandag.

I lørdags var den gruppe der tager sammen til Spiel '19 samlet for at spille lidt brætspil. Det blev til en række super gode oplevelser.

Vi startede med Pixie Queen. Det spil har jeg længe gerne ville spille - alene på baggrund af temaet. Det blev en super god oplevelse, for spillet var lige så godt som temaet er sjovt. De små pixies gør alt hvad de kan for at gøre deres dronning tilfreds. Hun er bare ikke så rar, så det er rimelig svært. Man stjæler mad til hende, sølv og guld, og prøver hele tiden at undgå for meget opmærksomhed fra hende. Vil jeg meget gerne spille igen.

Efter det blev det til et spil Robin Hood and the Merry Men. Det var faktisk et OK spil, dog skæmmet af mange små nørklede regler. Var dog godt underholdt med at prøve at stjæle fra de rige og give til de fattige i et semi-coop spil.

Ned og spise på den lokale havnecafé i Præstø, og så op til en gang Chronicles of Crime. Ikke helt sikker her. Var mega underholdt og spillet er tungt på interaktion for at opklare det første scenarie (vi fik prøvet det ud over tutorial). Alligevel følte jeg at spillet måske er bedre som et solo spil. Man har hver en rolle men det er lidt ligegyldigt for alle taler alligevel om alt. Skal sikkert prøves igen.

En af de spil der virkelig fik mig i gang med brætspil igen var Among the Stars. Det havde de andre ikke prøvet så et hurtigt spil med masser af card drafting, hvor du skal opbygge den bedste rumbase er altid sjovt. Ikke så avanceret som Fields of Green, men det gør intet.

Vi sluttede med et spil Isle of Skye. Det kan jeg virkelig godt lide, for tile laying er bare godt, og hele prioriteringen med hvad skal købes, og hvad vil jeg have for mine egne tiles virker rigtig godt.

I går i mandagsgruppen stod den på Brass igen - denne gang tilbage til Lancashire. Er nok mest til denne version da jeg synes den er mere ubønhørlig og med svære valg. Vil dog ikke sige nej til at spille hverken Birmingham eller Lancashire.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Gunness »

Goblen wrote: Tue May 14, 2019 12:58 pmChronicles of Crime. Ikke helt sikker her. Var mega underholdt og spillet er tungt på interaktion for at opklare det første scenarie (vi fik prøvet det ud over tutorial). Alligevel følte jeg at spillet måske er bedre som et solo spil. Man har hver en rolle men det er lidt ligegyldigt for alle taler alligevel om alt. Skal sikkert prøves igen.
Det er vel lidt som Sherlock Holmes Consulting Detective og lignende spil. Det er 100% holdspil, men det er alligevel fedt at være flere om dem, fordi man har andre at diskutere sagen med og få gode ideer af.
Jeg har kun prøvet et enkelt scenarie i CoC, og jeg ville ikke have haft det nær så sjovt, hvis det havde været solo. Tror jeg.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Neumann »

Så fik jeg bank i Uchronia igen i dag med cifrene 14-25 :oops:

Det begynder at dæmre for mig, at man ikke skal regne med, at ens monopoler holder stand uden angreb fra modstanderside. Og nogen gange skal man nok også koncentrere sig mere om at blokere og ikke kun have gang i puslerierne på egen banehalvdel. Jeg har nok spillet for meget euro til at være rigtig opmærksom på aggressive modstandere. Men udmærket spil og en mekanik, som ikke ligner noget andet, jeg har prøvet (har ikke prøvet San Juan, Race for the Galaxy eller Glory to Rome).
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Stony »

Jeg fik Quodd Heroes på bordet her til aften.

Som jeg tidligere har skrevet andetsteds, så virker spillet som om det er inspireret af RoboRally. Det er bare om muligt endnu mere kaos.

Du har en terning-formet helt, som du styrer rundt på brættet. Hver af dine seks sider har tildelt en bestemt handling. Du starter altid med at "trille" din terning ind i et tilstødende felt. Det bevæger dig dels et felt i en retning, men det vender også din terning. Den side der nu vender op, udløser nu din anden handling i din tur. Du har lov til at udføre den handling der nu vender op på din terning. Både før og efter du flytter, har du mulighed for at spille et eller flere kort fra hånden, som kan gøre alt muligt. Afslutningsvis trækker du kort fra et display, som du så kan benytte i de efterfølgende runder.

Det er ligesom skelettet i det. Så er der forskellige måder at spille på. Der er klassisk (RoboRally) race, hvor du skal være den første til at nå rundt på en række checkpoints. Så er der "item-race", hvor man stormer rundt på en bane, og skal samle et antal ting og bringe et sted hen. Man kan stjæle fra hinanden, og køre tingene i mål lige foran næsen på sin modstander. Der er mulighed for at spille "Capture the Flag". Og en form for fodbold. Og der var nogle flere, som jeg endnu ikke har fået kigget på. Nogle spil er alle mod alle. Andre er hold. Andre igen er coop. Og endelig er der nogle Overlord scenarier, hvor en spiller er den onde boss, som de øvrige spillere skal have has på.

Der er meget kaos, og det bliver man nødt til at omfavne. Ellers får man ikke en god spiloplevelse. Jeg tænker det som et fint øl, chips, fis og ballade spil. Men nok ikke mere end det. Jeg tænker de nye spil-modes vil kunne udgøre fin underholdning, men som rent race-game, vil jeg nok foretrække at hive originalen frem.

Det bliver en forsigtig 7/10 herfra. Men med potentiale for mere, når jeg får prøvet nogle af de øvrige måder at spille på.
Last edited by Stony on Wed May 15, 2019 12:13 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Mikkel »

Goblen wrote: Tue May 14, 2019 12:58 pm
Man har hver en rolle men det er lidt ligegyldigt for alle taler alligevel om alt. Skal sikkert prøves igen.
Som jeg har forstået det, så deler man rollerne tilfældigt ud blandt spillerne - det er ikke som sådan din rolle. Jeg tror det også er med til at alle får muligheder for at gøre noget undervejs, så man måske kommer lidt ud over det med en Alpha i gruppen der gør det hele.

Vi ligger rollerne samlet ved siden af hinanden på bordet når vi spiller.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik prøvet to nye spil i går:

Først var det Res Arcana, Tom Lehmanns nye kortbaserede fantasy-engine builder. Mekanisk er der ikke noget at sætte en finger på: Som man forventer af Lehmann, er balancen lige i skabet, og der er gjort noget ud af testen - alt kører som en velsmurt maskine.

Desværre er maskinen i dette tilfælde en maskine, hvor man bruger ressourcer på at spille kort, som giver flere ressourcer og måder at konvertere ressourcer på. Med flere og/eller anderledes ressourcer kan man nu spille kort som giver endnu flere ressourcer og måder at konvertere dem på, og lur mig om ikke man til sidst bliver i stand til at spille kort der faktisk giver points.

Ja, det er en ressource-konverterings engine. Interaktion er der kun ganske lidt af, så det er også et "fixed fun" spil, hvor flere spillere stort set bare betyder længere spilletid og mere nedetid. Jeg ved at den type spil har sine fans, men jeg bliver altså ikke en af dem. En forsigtig anbefaling skal det dog have: Hvis man leder efter en interaktionsløs resource converter, fungerer Res Arcana rigtigt godt. Man kan være mere eller mindre heldig med synergierne i sine kort, men heldigvis er spillet så tilpas hurtigt, at det ikke gør så meget, hvis man er uheldig i et spil. 5/10.


Næste spil var til gengæld næsten udelukkende spillerinteraktion: Startups fra japanske Oink. Her trækker og spiller man kort som repræsenterer andele i 6 forskellige selskaber, og til sidst skal aktionærerne betale penge/points til hovedaktionæren i hvert selskab. Et hurtigt og sjovt - og meget interaktivt - spil, hvor man helst ikke vil have aktier i et selskab, medmindre man kan ende som hovedaktionær. Et spil tager 10 minutter, er en sjov blanding af evner og held, og hos os blev der grint meget. Absolut et af de bedste Oink spil til dato. 6/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Frouvne »

Goblen wrote: Tue May 07, 2019 10:20 am I går fik vi spillet Brass: Birmingham i mandagsgruppen. Spillet er meget lig Lanchashire-udgaven, og det er umuligt at sige hvilken der er bedst. De har hver deres gode elementer, og det virker. Spiloplevelsen var god, og alle var yderst tilfredse med oplevelsen.
Goblen wrote: Tue May 14, 2019 12:58 pm[...]I går i mandagsgruppen stod den på Brass igen - denne gang tilbage til Lancashire. Er nok mest til denne version da jeg synes den er mere ubønhørlig og med svære valg. Vil dog ikke sige nej til at spille hverken Birmingham eller Lancashire.
Personligt bakker jeg klart op om dit andet udsagn. Brass: Birmingham er da en sjov variant, men jeg har slet ikke samme behov for at spille det igen som jeg har for at få Brass: Lanchashire på bordet.
Gunness wrote: Thu May 09, 2019 11:43 am
Frouvne wrote:Tirsdag aften fik vi igen Imperial på bordet. Denne gang med tre spillere i modsætning til de fire vi spillede om søndagen. ... Begge spil bar præg af at det virkede som om en spiller blev lidt presset i spillets første fase men særligt i det sidste spil kunne man se at det er muligt at spille sig ud af den situation, hvis man ikke føler sig for tilknyttet til de lande man starter med at have kontrol over.
Den sidste sætning må jeg jo tage på min kappe, da det åbenbart godt kan lade sig gøre at kæmpe sig ud af det kviksand, jeg synes jeg var landet i søndag aften. Jeg følte mig nu ikke synderligt knyttet til de to lande, jeg endte med at have ejerskab over, men når ingen af dem rigtig genererer penge, er det svært at få råd til at købe aktier i lande, der faktisk er fremtid i. Det kan sagtens tænkes, at jeg greb det helt forkert an, men når man er for længe om at sadle om, kan spillet let udvikle sig til en langstrakt affære, hvor man ikke synes, at man kan gøre fra eller til. Men som sagt er det meget muligt, at jeg bare spillede mindre godt. [...]
Jeg skal ikke gøre mig klog på vinder-strategier i det spil. Taber-strategierne er lidt lettere at få øje på. :wink: Jeg tror bestemt, du har ret i, at man kan spille sig hen i en situation, hvor der er meget svært om ikke umuligt at komme igen fra. Kunsten må være at slippe tøjlerne i god tid inden da. Det er et af de spil, jeg har med mig i tankerne i dagene efter at det er blevet spillet. Og det er altid et godt tegn for mig. Tror godt man kan havne i en situation, hvor det bliver en langstrakt affære, hvor man ikke føler man har særlig meget indflydelse hverken på spillets gang eller sin egen skæbne. I det konkrete spil ser jeg det nok som et mindre problem, da jeg af flere årsager spiller det som arvtager til Diplomacy og der kan du jo med langt større sandsynlighed ende op i en situation, hvor du kun har en enkelt brik, der ikke kan gøre andet end at holde i de resterende otte timer af spillet... Og det er jo slet ikke i den grad, at man ikke har indflydelse på spillet i Imperial - selv fra en ydmyg(ende) sidsteplads.
Gunness wrote: Thu May 09, 2019 11:43 am
Frouvne wrote:Igår fik jeg således spillet Enchanted Cupcake Party Game. Et af de spil der kun bliver reddet af det gode selskab man spiller i! :D
Det ser meget lyserødt ud :D Du mangler at rate det på BGG!
:D Det er meget lyserødt! Jeg er bange for, at det ikke giver meget mening at rate det; det er et spil, jeg ville nægte at spille med nogen andre end min tre-årige datter. Til gengæld elsker jeg at spille det med hende.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

Den stod på en overraskelse i torsdags da jeg fik muligheden for at prøve Dinosaur Island. Et spil hvor du skal gensplejse dinosaur og så udstille dem i din park. Spillet var faktisk ganske godt, og alt for langt. Det slutter når der kun er et unclaimed objective tilbage. Sjov måde de har lavet de forskellige faser på, men med tre af de fem objectives som "long" blev det lige præcis det. Kan være det er bedre når de ikke er med - alt for meget rinse and repeat.

I går fik jeg spillet Memoire '44 med en fra mandagsgruppen. Jeg skulle som japaner bryde igennem et russisk forsvar. Det gik ikke så godt, men jeg morede mig meget :-)
Post Reply