Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Jonezy »

Mani og jeg havde besøg af nogle non-gamer venner igår, så nogle af de mere let-tilgængelige spil blev hevet frem.

Vi startede med Ice Cool, da jeg for nylig til en sommerfest på arbejdet lærte, hvor sjovt det egentlig er, at flicke plastic pingviner efter hinanden. Jeg elsker simpelthen at være 'fangeren' og jagte de andre pingviner, men jeg har da virkelig ikke flicke skills, der er gode nok til stabilt at få flicket min pingvin hen over væggene. Men når det lykkedes eller man får roteret sin pingvin igennem 2 dørene, ja så står den på jubel brøl og high fives! Meget underholdende og også pænt fjollet. Vi nåede 3 omgange.

Vi fortsatte med det 'skill'-baseret gameplay og jeg hev stacke spillet Junk Art frem. Holder meget af stacke spil, da jeg ryster lidt på hånden, så de få gange, hvor jeg ikke får væltet det hele, føles det rigtig godt. I Junk Art spiller man 3 mini stacke spil efter forskellige regler (det er tematisk forskellige byer, hvor man laver kunstværker ud af junk); tror der er 10-12 mindre regelsæt i spillet og i et spil kommer man forbi 3 regelsæt. Vi nåede 2 hele spil med grin og kaos.

Så ville jeg have ro og zen på, så jeg støvede mit Tokaido Collector's Edition af. Have så pænt undervurderet, hvor meget non-gamers bliver forvirret, når der er 9 forskellige slags felter og special player powers at forholde sig til (og ja, det bliver næsten ikke mere simpelt end i Tokaido, men det er stadig en håndfuld, hvis man ikke er vant til at game). Det lykkedes dog at få alle guidet igennem en skøn pilgrimsrejse i det feudale Japan med den sædvanlige slåskamp om farm-felterne (der hvor man får penge), men næste gang tror jeg dog vi skal starte med Tokaido istedet for at gemme det til sidst på aftenen. Det var dog et kærligt gensyn og mindede mig om at jeg nok skal på flere zen ture til Japan snarest.

Hyggelig aften. Spil kan sgu noget! :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Her til eftermiddag fik vi spillet yderligere to spil Pandemic: Rapid Response. Det blev to sikre sejre, så vi er klar til et sværere niveau.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

... og til aften fik vi så skruet lidt op for sværhedsgraden i Pandemic: Rapid Response ved at indføre Crisis-kortene. Det blev dog alligevel til tre sejre i træk, så vi må skrue yderligere op næste gang. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Vi havde frokost-gæster og vi (gen-)lærte dem nogle regler, så de kunne være sommerferie-klar. Det medførte to spil LAMA, der nok mest egner sig som et alternativ til UNO eller lignende, men som da er ganske hyggeligt og ligeledes to spil Coloretto, som jeg stadig kan hygge mig med. Da gæsterne var gået tog vi et spil The Ravens of Thri Sahashri, der gik HELT galt. Alligevel hev vi en sejr hjem, men det var godt nok et atypisk spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Goblen »

Den stod på endnu mere Ganz Schön Clever i dag. Tre spil blev det til. Det er konens og mit feriespil. Har sikkert glemt at logge nogle spil, men det går nok.

Her til aften blev det til lidt Coop med Harry Potter: Hogwarts Battle. Efter en lidt hård start fik vi klaret Game 4 der er baseret på Flammernes Pokal. Et skide hyggeligt spil :) Det giver nok ekstra at vi alle er super glade for hele Harry Potter universet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Mon Jul 15, 2019 4:13 pm Vi havde frokost-gæster og vi (gen-)lærte dem nogle regler, så de kunne være sommerferie-klar. Det medførte to spil LAMA, der nok mest egner sig som et alternativ til UNO eller lignende, men som da er ganske hyggeligt og ligeledes to spil Coloretto, som jeg stadig kan hygge mig med. Da gæsterne var gået tog vi et spil The Ravens of Thri Sahashri, der gik HELT galt. Alligevel hev vi en sejr hjem, men det var godt nok et atypisk spil.
... brætspilsdagen fortsatte til den ugentlige spilaften, der blev indledt med afslutningen af vores Descent-kampagne. Det blev lidt af en antiklimaks. Efter at have slået den sidste boss ihjel genopstod han med fuld styrke. Da scenariet oveni det blev ved med at true med at vi alle ville miste seks liv, hvis vi besejrede ham i indeværende runde indtil den fastslog at nu var der gået for lang tid virkede det en smule unfair på en ufed måde.

Det blev til yderligere nogle mindre spil. Ricochet Robots kan altid få en til at føle sig dum - men jeg holder nu alligevel af spillet. Tumblin-Dice er altid sjovt - men meget spil er det måske ikke. Endelig blev det til tre spil Ave Caesar. Et brætspilsdesign jeg har stor respekt for.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Igår fik vi skruet yderligere en smule op for sværhedsgraden i Pandemic: Rapid Response men klarede os alligevel let igennem to spil. Vi startede dog også oprindeligt ud på det allerletteste niveau og det var såmænd rigeligt stresssende, så der er endnu mange muligheden for yderligere at skrue op for sværhedsgraden.

Jeg har nydt roen til morgen til at få prøvet mit første solo-spil Dragonfire. Ingen tvivl om at jeg bedre kan lide temaet i Shadowrun: Crossfire, som det er en videreudvikling af men til gengæld er jeg ret vild med ideen om en længere kampagne i et system, som jeg syntes fungerer rigtig godt. Og så kan D&D-universet da også noget. Glæder mig til at dykke lidt dybere ned i det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Goblen »

Masser af brætspil i juli er fedt :-)

Endnu engang samlet til brætspil i går hvor det blev til tre titler.

Startede med Blood Rage. Stadig et super godt spil - prøvede at satse på ren kamp og få provinserne på den måde, men det virkede ikke desværre. Tror jeg skal lære at bare fordi muligheden er der er det ikke sikkert den skal bruges, og måske prøve at løse lidt quests.

Dernæst blev det et spil Set a Watch, som en af de andre lige havde fået fra KS. Coop spil hvor en person skal passe lejren mens de tre andre tager en watch for at forhinde en horde af monstre i at angribe. Ganske sjovt terningspil med masser af interaktion.

Vi sluttede af med Black Rose Wars, hvor spillerne kæmper og at blive den nye leder af Black Rose guild. Vi var fem spillere til dette og det var for mange. Det tog for lang tid, og var man sidste spiller så var man fucked da alle de lokationer du skulle bruge hurtigt blev taget. Hele spillet virker dog solidt, så jeg glæder mig til at prøve det igen (med mindre end fem spillere).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Jeg har fået spillet et par spil Dragonfire idag - og jeg har tabt lige så mange gange. Suk! Og det skulle være en del lettere end Shadowrunner: Crossfire. :oops: Nå, men undervejs har jeg efterhånden fået samlet nogle XP op, så jeg kan jo vælge at opgradere mine spillere en smule.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Fik spillet yderligere et par spil Dragonfire i aftes og indkasserede endnu et par nederlag. Nå, men egentlig er det meget fedt, at det er så hårdt. Fik kigget lidt nærmere på fjenderne og hvordan jeg kan optimere lidt på de kort jeg erhverver mig. Så jeg tænker, at det er muligt at komme igennem, men det kommer nok til at tage endnu nogle forsøg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Goblen »

Fik prøvet mit nye Corinth i dag :-) Som handlende i byen skal man sikre sig at blive den mest kendte.

Tre spil, og det har jeg lidt mere styr på end Doppelt so Clever. Rigtig godt roll'n'write spil.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Jonezy »

Djengis er en vidunderlig lille con, som skaber brætspils-venskaber på tværs af landet. Derfor havde Carsten og jeg fra Taastrup lavet et kompromis med Tommy fra Vejle om at mødes på halvvejen igår, hvilket gjorde at vi havde en skøn spildag hos Jens og hans Papbar midt i Odense.

Vi startede med Tommy's hjemme-pimpede The Quacks of Quedlinburg, et skønt push your luck spil, som bliver endnu bedre i Tommy's lækre udgave med metal chits. Jeg hygger mig altid med det spil, men som jeg hvis nok har sagt før, så er det sådan et spil, som falder i den dumme kategori, hvor det er lidt for langt og useriøst til at brætspilsgrupperne gider det og lidt for komplekst (alle chits har forskellige egenskaber og regler) for non-gamers. Derfor har jeg holdt mig fra at købe det selv, men hvis jeg kan få lov at prøve Tommy's udgave et par gange om året, så er jeg godt tilfreds. Virkelig underholdende (selv når man taber på tie-break, dumme Carsten... :evil: ).

Så havde jeg udset mig Expedition: Northwest Passage i Papbarens samling. Det er et tile-laying/race/set collection spil med et super tykt tema, hvor man er opdagelsesrejsende, som skal finde Nordvest passagen og tegn på liv fra den forsvundne John Franklin expedition, som forsvandt i 1845. Man lægger så tiles til at forme det isnende øhav med en ret fascinerende mekanik, hvor dele af brættet bliver fuldstændigt frosset til is på forskellige tidspunkter, hvilket gør det ret udfordrende at navigere det skib og den slæde man har til rådighed. Ret mange fede ideer i det her spil, men scoringen er desværre noget wonky og set i bakspejlet kunne man faktisk vinde ved at samle de rigtige sets af tokens fremfor rent faktisk at finde Nordvest passagen og det skar altså gevaldigt ned i det overordnede indtryk af spillet.

Så joinede Papa Jens os og hev et lettilgængeligt slå på hinanden spil frem, Ultimate Warriorz. Det var sådan lidt King of Tokyo agtigt, hvor det handlede om at smadre hinanden og være sidste monster tilbage eller den med flest point efter et vist antal runder. Ganske underholdende, men Carsten havde lidt en øv oplevelse, da han havde valgt et stort monster, som bare endte som en boksebold, da han var nemmest at ramme og få point ud af. Så det virkede ikke umiddelbart super balanceret, men ganske underholdende var det. Dog er King of Tokyo stadig kongen i den genren.

Vi tog derefter hul på dagens lidt større spil, Brook City, som Tommy havde taget med. Det var et sådant lidt sjovt mix af elementer fra Sentinels of the Multiverse (SotM) og Pandemic, hvor man i 80'er film cop-style susede rundt i byen og holdt de kriminelle nede imens, vi forsøgte at løse en overordnede sag omkring en kidnapning. Heltene fungerede lidt ligesom i SotM, med et deck af kort med forskellige actions og passive abilities, hvor man så har en hånd af kort og spiller et i hver runde. Det skal siges at jeg tågede gevaldigt rundt og ikke helt fangede alle de små regler og keywords, hvilket egentlig gjorde det til en noget frustrerende og forvirrende oplevelse, så det er svært for mig at bedømme det udover at det altså ikke lige fangede mig her i første omgang.

Jens stod af og vi fandt Oracle of Delphi frem fra Papbarens samling. Det er et race spil med store muligheder for episke kombo ture, og det kan vi jo godt lide. Jeg er personligt i 'Feld er sgu god nok' - lejren og holder rigtig meget af flere af hans spil, selvom han altså også i min bog har fået lavet en del duds. Med Oracle of Delphi er vi klart ovre i den bedste ende af Feld spil og det kommer nok en i en personlig top 5 sammen med Castles of Burgundy, Bruges, Bora Bora og In the Year of the Dragon. Elsker at have min tur og prøve at få det bedste ud af de terninger, som endnu en gang rullede åndsvagt sammen med de abilities man nu har adgang til. Euro crunchy på den fede måde, stor fan.

Vi sluttede en lørdag, som gik meget meget hurtigt af med 2 omgange af Paper Tales, som ingen af os havde prøvet før. Det er et hurtigt spillende draft spil som giver en del associationer med 7 Wonders. Man drafter kort og har et lille 2x2 display af kort som fører krig mod dine naboer og giver forskillige kombo muligheder. 7 Wonders er stadig kongen i den genre for mig, men Paper Taler var et fint alternativ og et af de spil, som er gode at have til slutningen på en spilaften, når man hverken gider eller har tid til det helt store. Kan anbefales.

Papbaren kan varmt anbefales og selskabet var top hyggeligt, så det er svært at se hvordan sådan en lørdag kunne blive meget bedre. :)
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Gunness »

^ Brian/Goblen introducerede mig til Expedition: Northwest Passage for et par con'er siden - jeg husker det som ret underholdende, men det kan godt være, at jeg ikke har bidt så meget mærke i scoringsdelen.
Og lidt ærgerligt med Brook City. Set på afstand så det ret fedt og tematisk ud. Nå, det kan være, at jeg får det prøvet selv en gang. Ellers en spitze rapport :D

I weekenden fik jeg spillet to styk nyankomne Kickstartere. Det blev til to gange Villagers, som er et helt traditionelt tableau building-spil med cirka det mindst ophidsende tema nogensinde (byg en landsby op med forskellige typer af arbejdere). Men spiller glider ubesværet derudaf, der er nogle interessante mekanismer i forhold til at trække kort kontra at spille dem ned i landsby, overvejelser om her-og-nu belønning kontra slutbonus. Alt sammen med kompakt spilletid og lækkert artwork med intuitive ikoner. Det er ikke originalt, men det fungerer ret godt.

Vi nåede også lige at afprøve Set a Watch. Her er man en gruppe eventyrere, der skal nedkæmpe monstre på en række af ni forskellige lokationer. Og jo, der er både troldmænd, ridder, clerics og dværge.
...
Nej, det her vinder sgu heller ingen priser for originalt tema, men mekanismerne er sådan set interessante nok. Der er tale om et samarbejdsspil, hvor spillerne tilsammen styrer præcis fire eventyrere, der hver har deres eget sæt terninger. I hver runde skal man rydde en lokation for monstre. En af eventyrerne får til opgave at passe lejren, mens de andre får lov til at lave det hårde arbejde. Men ham i lejren er i særklasse vigtig, for ud over at kunne genaktivere eventyrernes forskellige ability-kort, styre hvilken lokation der skal besøges næste gang og give alle mulighed for at slå terninger om, er det hans opgave at styre bålet. I lejren er der et stort bål, og jo større bålet er, desto flere monstre kan man se (og dermed angribe) på én gang. Går bålet ud, er spillet slut.

Jeg skal lige prøve det igen et par gange for at kunne give en endelig dom, men ved første øjekast er der både godt og skidt. Selv om det er et terningspil, er der ganske gode muligheder for at komme uden om dårlige slag. Det er spændende at prøve at planlægge, hvilke abilities og hvilke eventyrere man skal bruge hvornår, og der er gode muligheder for at tilpasse sværhedsgraden. Komponenterne er fine, og spillet er behageligt kompakt - bl.a. bruges æsken (med magnetlukket låg) som spilleplade. Så er man til en omgang klichépræget monster-bashing, er man umiddelbart godt kørende.
Desværre er regelhæftet noget uklart, flere kort er forvirrende eller direkte misvisende, og jeg ved ikke lige, hvor meget variation, der er i det. Men nu hvor vi har fået styr på reglerne, skal det nok blive spillet nogle gange.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

I eftermiddags viste min søn, der er inkarneret rollespiller, interesse for Dragonfire. Så det skulle han naturligvis introduceres for til aften. Jeg fulgte manualens anbefalinger og var Human (Martial Class: Fighter) og havde derfor en del energi. Min søn var også Human, men havde til gengæld meget lidt energi, da han var Arcane Class: Wizard. Vi kom fornuftigt fra start men omkring det punkt, hvor vi burde være omkring halvvejs blev han presset helt ned i energi. Jeg havde mulighed for at hive hans monstre til mig og at heale ham lidt men desværre kom et irriterende Dragonfire-kort på tværs og smadrede det sidste (spinkle) håb. Senere på aftenen spillede jeg et solo-spil med de samme to roller og sandelig om det ikke for første gang lykkedes mig at klare mig igennem mit første Adventure. Fedt! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Goblen »

Et enkelt spil blev det til på mandagsgruppeseancen. Auztralia var på bordet, og har ikke prøvet det før. Sjovt tema hvor vi skal kolonisere Australien samtidig med at vi i vores iver får vækket nogle old ones der helst ikke skal nå til vores havne - de skal dræbes inden. Det er et enten vinder en af spillerne, eller også vinder Old Ones, så semi coop.

Ganske sjovt, og ikke et spil jeg selv behøver at eje.
Post Reply