Hvad har du spillet i dag? August 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Frouvne »

Forhåbentlig venter en ny god spillemåned! God fornøjelse! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Frouvne »

Idag startede måneden for mig på den spilmæssige front. Den faste spilgruppe mødtes og det gav mulighed for at få en god sjat spil på bordet.

Efter at vi i den forgangne uge fik prøvet Edge of Darkness var jeg blevet nysgerrig på Mystic Vale, der var spillet, der introducerede Card Crafting-mekanismen. Jeg syntes faktisk spillet fungerede rigtig fint og jeg tænker, at det primært er et spil, jeg ville kunne finde på at spille med to personer.

Så kom Crokinole på bordet og som så ofte før måtte Stony og jeg igennem tre spil, da vi hver tog en sejr i de to første.

Artemis Project havde jeg ikke hørt på forhånd. Jeg fik mange associationer til Alien Frontiers undervejs. Alt i alt et fint lille spil..

Efter at vi havde haft tændt op i grillen tog vi først et spil Rapid Response. Efter det fik vi spillet Dragonfire, hvilket det var første gang jeg fik prøvet med tre spillere. Jeg kan virkelig godt lide spillet. Aftenen blev Escape the Dark Castle, der ikke er det store spil, men som jeg finder fint underholdt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Goblen »

Frouvne wrote: Sat Aug 03, 2019 11:56 pm Efter at vi i den forgangne uge fik prøvet Edge of Darkness var jeg blevet nysgerrig på Mystic Vale, der var spillet, der introducerede Card Crafting-mekanismen. Jeg syntes faktisk spillet fungerede rigtig fint og jeg tænker, at det primært er et spil, jeg ville kunne finde på at spille med to personer.
Venter stadig på mit Edge of Darkness. Det glæder jeg mig sgu til...

Fik spillet et spil Underwater Cities med min kone og ældste datter i dag. Vi er ret glade for engine building herhjemme så vi hyggede os gevaldigt.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Neumann »

Agricola er et fantastisk spil, som desværre har ligget lidt underdrejet herhjemme alt for længe. Nu fik jeg så chancen for at genintroducere det med nogle nye udvidelser (Artifex og Bubulcus).

Vi var klart ude af træning og endte med en uafgjort på usle 32-32.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Andrea »

Jeg glemte helt at skrive, hvad jeg spillede i sidste måned (men det blev blandt andet til Wingspan med tøserne og UNO med nevøerne), så jeg må hellere komme i gang med august-spiloplevelserne.

I dag fik vi spillet Welcome back to the Dungeon med en af vores venner, som vi tidligere spillet meget med (men som har været ret optaget af familielivet de seneste år). Jeg synes, at det spil fungerer bedre med to personer, men jeg bliver nok aldrig fan, da betting-spil ikke lige er mig. Det er byggespil til gengæld, så jeg hyggede mig fint med Blueprints, som vi spillede to gange bagefter. At jeg så gjorde det unødigt kompliceret for mig selv ved at insistere på kun at bygge i samme farve i højden, er så en anden sag - men det var dog ingen hindring for at vinde ;)
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Cosworth »

Jeg har lagt hårdt ud i august med mit første besøg på GenCon.

Det blev til en del introspil af noget jeg ikke havde prøvet før:
Legendary - James Bond (ikke den store forskel ift. de andre i serien)

Grimslingers - Scifi-western kort spil. Virkede for kompliceret ift. udbyttet, men en demo er ikke nok tror jeg.

Fireball Island - Meget sjovt de første 5 minutter, men derefter går det ned ad bakke (badadum :D )

Broadsword Adventures - Et indie dungeon-crawl/RPG light. Lidt for få nyskabelser i denne.

Dragonfire - Fangede mig slet ikke. Der var dog voldsom larm og spillederen var lidt udkørt på det tidspunkt, så det kan have påvirket oplevelsen.

The WitchBorn: Enter Perdition - et figur skirmish spil med kraftige RPG elementer. Spillede genererede en god fortælling og i en kampagne kan jeg sagtens se hvordan der nemt kan skabes spilleminder man senere vil referere tilbage til. Skal klart prøves mere.

Freeblades - Et nyt figur skirmish spil jeg ikke kendte. En meget positiv overraskelse som der blev kaster lidt $ efter.

Så var der gensyn med nogle mine favorittitler:

Conan - Fedt at få spillet igen. Vi fik bank til sidst som spillere, men havde det sjovt.

Shadows of Brimstone megaevent. - Der blev spillet 11 m/k høj på 4 borde og undervejs skiftede man borde og generelt blev der introduceret en masse kaotiske hændelser. Superskægt. Min toptunede assassin løb med flest XP og udløste en præmie som dog slet ikke var vigtig for nydelsen af begivenheden. Det er klart mit foretrukne dungeoncrawl.

Dice Throne - Det var en turnering som jeg ikke vandt en eneste kamp i. Jeg forærede min anden kamp væk til en 9-årig efter han havde spillet forkert og misforstået nogle ting for derefter at rulle en ultimate. Jeg nænnede ikke at sige den Ultimate ikke var reel. Pyt med det for hovedformålet var at have det sjovt.

Star Wars mega battle - Et scenarie med 6x AT-AT og en række troopers plus Darth Vader mod rebellerne på Hoth planeten (isplaneten)
Simplificerede SW miniatures regler som fungerede fint og gav en god fremdrift selvom vi var 8 spillere rundt om bordet.
De der store spilleevents med 8+ spillere kan noget særligt med at skabe en speciel stemning. Meget positivt.

Hvis jeg havde en bucket list var der nu sat kryds ud for GenCon. En dejlig tur som kan anbefales.
Sidst spillet
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Gunness »

Fortæl lidt mere om con'en! Her i denne del af verden er der jo klart mest fokus på Essen. Hvordan er stemning, størrelsen sf messen etc.?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Cosworth »

Ok Jakob jeg skal prøve,

GenCon har kørt i over 50 år og var de første mange år en Rollespils Con. De er der stadig, men Brætspil fylder meget. Der er også stor deltagelse fra Cosplay siden, så der er en masse at kigge på.

Lidt tal:
70.000 besøgende over 4 dage
16000+ events man kan tilmelde sig
Fylder både convention center og det lokale Lukas Oil Stadium.

En af de specielle ting er "True Dungeon" hvor du går igennem en fuld størrelse dungeon med dig selv som karakter og løser gåder (a la escape rooms) og møder fjender derinde (kamp foregår via terninger plus noget mere. Der er mange som er helt vilde med det. Når man deltager finder man loot og noget at det sælges for 700$ for en enkelt pokerchip man KUN kan bruge i True Dungeon spil!

Alle de store amerikanske spilproducenter er der med demoer. Der holdes foredrag om kommende ting og der afsløres nye ting på selve Con'en.

Lokalsamfundet indretter sig efter Con'en og en hel gade dedikeres til food trucks til de hungrende masser. Restauranterne har special menu'er med genkendelige navne som "fried beholder" (et D&D monster) og den slags.

5-6 hoteller omringer Con'en og har skywalks over til kongrescenteret.

Alt i alt forsvinder man dybt ind i et nørdunivers og behøver ikke komme til overfladen medmindre man gerne vil.
Sidst spillet
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Gunness »

Ok, det lyder da sjovt :) 16.000 events til 70.000 deltagere lyder også ret voldsomt!
Man kommer selvfølgelig til at læse en del om det i forhold til annonceringer mv., men det er fint at få et indtryk af selve arrangementet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Andrea »

Vi var forbi familien Gunness i går, og efter en hyggelig middag nåede vi også en omgang Holding On - et ret interessant og anderledes brætspil (først og fremmest på grund af temaet). Ikke et spil jeg forestiller mig, at man spiller mange gange, men bestemt et jeg gerne spiller igen.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Goblen »

I torsdags fik jeg endelig prøvet Martin Wallaces London 2nd edition. Da jeg er kæmpe fan af temaer som det her havde jeg høje forventninger. Spillede med to der ikke var så interesseret i temaet, så jeg syntes spillet var skide godt, og de vil nok hellere spille noget andet i fremtiden. Endte med at købe det af den ene da det var hans spil vi spillede.

Det glæder jeg mig til at få prøvet igen :-)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Stony »

Jeg har været på Rubicon denne weekend. Traditionen tro stod min spilmenu primært på spil som jeg selv havde med og introducerede til. Men det gør ikke så meget. Så får jeg lov til at spille lige det jeg har lyst til. :)

Det blev i år først til Edge of Darkness. Det hjalp på spiloplevelsen at få det spillet anden gang. Det gav et andet overblik ift. hvilke handlinger der kunne supplere hinanden.

Så fik jeg prøvet den nye Venus variant af Concordia. Det synes jeg fungerede fint. Men fremadrettet vil jeg nok holde mig fra at spille det med seks spillere, når det for de flestes vedkommende er første gang de spiller Concordia. Det blev for langt. Jeg tror sagtens det kan fungere fint med seks spillere, såfremt alle deltagere har mindst et par spil under bæltet forinden. Men intro-spil vil jeg fremadrettet sætte til fire spillere.

Så blev det for mit vedkommende til anden ombæring af The Artemis Project. Det virker som en solid euro. Det giver mig associationer til Coimbra, hvor man benytter terninger som sine "workers" der sættes ind, og deres værdi har så betydning for hvor mange gange du kan gøre den pågældende handling, samt hvilken plads i køen du får. Jeg ser det ikke som nogen nyklassiker, men jeg tænker det har nogle flere spil i sig, før jeg bevæger mig videre til andre spil.

Endelig blev der spillet en del Doppelt so Clever, og der blev også fundet en anledning til at hive Arboretum frem. Så alt i alt en fin weekend i pappets tegn.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Goblen »

Haft et par gode dage.

I forgårs spillede jeg og min ældste datter en gang Underwater Cities. Det fungerer faktisk fint til to personer. Vi fik bygget vores by under havet, og forhåbentlig hjulpet med at løse overpopulationsproblemet. Ganske underholdende.

I går var mandagsgruppen så samlet og det blev til en gang Brass: Birmingham. Et super godt spil; er stadig mere til Lancashire, men det her er altså også rigtig godt. Satsede lidt for tidligt på øl, og hver gang jeg skulle bruge min egen øl til at levere goods eller cotton var der en der lige fik brugt det inden. Det er nok et spil jeg aldrig siger nej tak til at spille.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Frouvne »

En sløv måned - men hvad betyder det, når man får Twilight Struggle på bordet?! :D I aftes introducerede jeg en gammel ven for spillet og da vi nåede til vejs ende, var han straks optaget af at lave en ny aftale.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2019

Post by Goblen »

Frouvne wrote: Fri Aug 16, 2019 5:45 pm En sløv måned - men hvad betyder det, når man får Twilight Struggle på bordet?! :D I aftes introducerede jeg en gammel ven for spillet og da vi nåede til vejs ende, var han straks optaget af at lave en ny aftale.
Det er også et super godt spil :-)
Post Reply