Hvad har du spillet i dag? September 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Frouvne »

Velkommen til september. Hvad har du spillet i dag? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Frouvne »

I aftes spillede vi Steam på Kina-kortet. Oversvømmelserne var meget ujævnt fordelt ... så har jeg vist ikke sagt for meget! På trods af det var jeg nu rigtig godt underholdt. Og hvor er det dog synd, at der går så lang tid imellem, vi får spillet Steam. For oplevelsen ville helt sikkert være større, hvis vi ikke famlede så meget i den indledende del.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Stony »

Frouvne wrote: Wed Sep 04, 2019 8:43 am I aftes spillede vi Steam på Kina-kortet. Oversvømmelserne var meget ujævnt fordelt ... så har jeg vist ikke sagt for meget!
For folk der har lyst til at sysle lidt med sandsynligheder...
Der er nogle centralt belliggende byer, der kan blive oversvømmet i løbet af spillet. Man kan godt forberede sig i forhold til at det eventuelt sker, men det koster...
For at finde ud af om der er oversvømmelse, trækker man et par brikker ud af en pose. I posen er der otte brikker. Fire gule og fire brune. Hvis de to brikker du trækker har samme farve, så bliver byerne i den farve oversvømmet. I næste runde får de to eksisterende brikker lov til at ligge mens du trækker de to næste ud af de seks tilbageværende brikker, hvorefter de gamle brikker returneres til posen.
I spillet i går blev de gule byer oversvømmet i fem ud af otte runder. Der var to runder i træk de var oversvømmet, hvilket vil sige, at de 2 + 2 brikker der var blevet trukket var alle de fire gule. Ud af de i alt seksten brikker der blev trukket i løbet af spillet, blev der kun trukket tre brune.
Allan havde den nordlige ende af kortet næsten for sig selv. Inklusive de to gule byer. Jeppe og jeg var startet i den sydlige ende, hvor de to brune byer lå.
Jeppe og jeg var ikke så søde. Vi nøjedes ikke med at fnise inde i os selv.

Sådan ser det ud når Allan selv har trukket to nye brikker, og de altså har samme farve som de to der allerede er trukket.
IMG_2176.jpg
IMG_2176.jpg (62.16 KiB) Viewed 7793 times
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Frouvne »

Jeg syntes selv, jeg tog det pænt! :cry: :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Gunness »

Jeg havde fødselsdag i lørdags, så mine kære unger var med på at spille lidt. Først Attika derhjemme og senere bl.a. For Sale og Exploding Kittens på Bastarden. Alt sammen i den lette ende, men nu skulle det også gerne være hyggeligt for alle i familien - hvilket også var grunden til, at jeg gik med til at spille EK :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Goblen »

Mandagsgruppen var samlet til hvad vi troede skulle være en gang Escape Plan, men i stedet endte vi med Clans of Caledonia. Det gjorde ingenting, for selvom Escape Plan er godt, så er Clans of Caledonia også godt.

Weekenden var også god og startede med en gang Great Western Trail med udvidelsen Rails to the North. Det var en sjov oplevelse og ikke rigtigt noget jeg behøver at eje. Synes ikke den giver så meget ekstra, andet end den overtager for meget. Så blev det til en gang Dice Throne s. 2 med en god ven, før vi spillede en gang Five Tribes.

Dagen efter spillede konen og jeg et spil Great Western Trail uden udvidelse. Det virker faktisk også godt som to spillere. Gode tre dage med masser af spil.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Goblen »

I torsdags kom to af medbrætspillerne fra Sydsjælland forbi til en gang Edge of Darkness. Det er min egen kopi denne gang. Spillet er ganske sjovt, men jeg ved ikke helt. De opgraderede komponenter er ikke gode, så foretrækker pap, og det tager for evigt at pakke ud og pakke væk.

I går blev det til tre spil Corinth med familien. Altid sjovt med lidt roll'n'write.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Frouvne »

Jeg har ikke fået rapporteret særlig mange spillede spil i denne måned og det af den simple grund, at jeg ikke har spillet særlig mange. Men nogle børnespil er det dog blevet til.

Rory's Story Cubes x3 - et fabelagtigt spil til at sætte gang i historiefortælling.

The Little Orchard x2 - et spil rettet mod de alleryngste (fra omkring 3 år) - men til gengæld rammer det plet hos målgruppen. Et af de bedste introduktionsspil.

Prinzessin Mina: Juwelen-Memo - er der egentlig ikke så meget godt at sige om. Et memory-spil uden nogen interessante mekaniske varianter. Til gengæld laver man en perlekæde af de stik man får. Børnene elsker det måske, men det får spillet til at trække ud.

Schatz der Drachen - er spillet man skal spille, hvis man vil spille en memory-variant.

The Magic Labyrinth - mener jeg ikke så meget om i skrivende stund...

Klodsmajor x2 - kender vi vel alle. Personligt kan jeg stadig fornøjes over at spille det.

Socken zocken - endnu et solidt børnespil, der kan spilles med et yngre publikum.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Stony »

Vi var fuldt bemandet til tirsdagens brætspil, og Allan havde læst op på Barrage, som både han og jeg har kickstartet.

Temaet er firmaer der skal bygge dæmninger og turbiner, for at kunne udvinde strøm fra de floder der løber ned fra bjergene. Det er et økonomispil i den lidt tungere ende. Ikke Arkwright tungt. Brass tungt eller deromkring. Og spillet gav mig på nogle punkter associationer til Brass, i det du kan bygge her-der-og-alle-vegne, men at du af og til også er nødt til at holde øje med timingen i hvornår du gør det.

Det kan uden tvivl være et tarveligt spil, hvor du kan have mulighed for at gå direkte ind og gøre en modspillers investeringer væsentligt mindre værd, ved at bygge en dæmning længere oppe ad floden, og så lede vandet udenom hans/hendes dæmning/turbine, som ellers ville have nydt godt af det vand der ville være havnet dernede. Men det er ens for alle. Din modspiller kan og vil gøre det samme ved dig.

Efter en meget famlende start, havde jeg begået mindst to større fejl. Den ene fejl var at jeg ikke byggede det der kunne bringe mit firmas specielle evne i spil hurtigst muligt, og den anden var at jeg ikke fik en dæmning/turbine kombination op og køre, hvilket gjorde at jeg reelt var ude af ræset omkring kontrakter i spillets første halvdel. Så jeg var en anelse mismodig da vi var midtvejs i spillet, da jeg havde svært ved at få øje på en vej op ad sumpen, mens især Allan høvlede kontrakter ind, producerede strøm, og etablerede et komfortabelt pointforspring.

Jeg fik dog luret mig frem til en 1-2 combo, som jeg sandsynligvis kunne få lov til at bygge og holde for mig selv, og samtidig bringe mit firmas specielle evne i spil. Det var lidt en Hail Mary, men det lykkedes faktisk. Og til min egen overraskelse, gjorde det så meget af en forskel, at jeg på spillets to sidste runder (ud af fem runder totalt) strøg fra en sidsteplads, frem til for en stund at ligge forrest. Og efter slutscoringen tabte jeg med blot et enkelt point.

Jeg tænker spillet har potentiale. Det vil afgjort hjælpe både på oplevelse og tempo, hvis alle mand omkring bordet har spillet det før. Det vil også reducere risikoen for at en spiller bliver kørt ud på et sidespor. Hvis jeg skal introducere spillet for nye spillere, vil jeg på forkant sigte efter at der kun spilles de tre første runder, da det er nok til at få en føling med spillet. Og såfremt der ikke er nogen der er blevet "sat i svinget", kan man overveje at tage de to sidste runder med også.

Økonomispil. Et af de bedre. Med potentiale for at være rigtig godt. Jeg vakler i skrivende stund mellem en 7'er og en 8'er. Det er i første ombæring blevet til 7/10. Det skal blive interessant at få spillet igen, og desuden tilføjet de ekstra ting, som man anbefales at udelade i første gennemspilning. Og så er der jo udvidelsen...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Frouvne »

Barrage levede i det store og hele op til mine forventninger. Der er ingen tvivl om, at det er et spil, hvor man kan få kørt sig ud på et sidespor - men det kan nok ikke rigtig være anderledes i et spil, hvor man skal opbygge en produktionsmaskine. Efter første gennemspilning er jeg stadig meget nysgerrig på spillet. Umiddelbart er det et spil, der trække i mig på linje med spil som Steam og Brass - om det kan holde pusten oppe efter flere gennemspilninger må tiden vise, men interessant er det i hvert tilfælde.

Desværre har der været så meget bøvl med Kickstarter-kampagnen og Cranio Creations, at jeg vil anbefale folk at købe spillet brugt, hvis man ønsker at eje det. Der har været så mange problemer både i kampagnen og med det endelige produkt og da Cranio Creations ikke ser ud til at gøre noget for at løse folks problemer med manglende og beskadigede komponenter ville jeg klart holde mig til at købe et produkt, jeg på forhånd kan sikre mig er i en tilstand, så man rent faktisk også kan spille det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Andrea »

I weekenden blev det til brætspil begge dage. Om lørdagen spillede gemalen og jeg endnu et Sherlock Holmes-scenarie, og vi er stadig ret begejstrede for den nye udgave. Har på fornemmelsen, at vi må købe en af de andre, når vi løber tør for scenarier.

I går nåede vi tre scenarier af Betrayal Legacy, som vi spiller med et vennepar. Stadig et hyggeligt og rimelig hurtigt spil, men føles ind imellem lidt for random (ligesom det originale spil). Elsker dog at historien bygger op, og at man bliver 'hjemsøgt' af tidligere spilgange.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Goblen »

En begivenhedsrig uge for mig i sidste uge :-)

I tirsdags var der Game Night, og ud over at forklare regler til en række spil (Wingspan, Robo Rally m.fl.), så fik jeg selv spillet et enkelt spil Lords of Waterdeep. Det er sjovt at denne gamle titel stadig er så fantastisk sjov. Er lidt ærgerlig over det ikke kommer mere på bordet.

I lørdags var den gruppe der skal til Essen samlet for at koordinere det sidste. Det blev også til en hel del brætspil.

Vi startede med Edge of Darkness. Fik min egen KS version (stærkt forsinket), og har nu haft det på bordet tre gange. Tror jeg sælger det, for jeg kan godt lide det, og ved ikke om det holder i længden. Seriøst over-produceret spil :-) Stadig en sjov måde at bygge kortene op på.

Efter det spillede vi Castle Dukes. Du skal opbygge dit slot med rum, pillars, tag, våben osv. Alt det tiltrækker forskellige royale og riddere, og så angriber dragen selvfølgelig også. Et rigtig godt dexterity spil hvor du bygger opad, og dragen futter det af :-) Har pre-ordered det til Essen efter at have prøvet det.

Vi spillede så Cryptid. Find monsteret på baggrund af det clue du har og hvad du kan få ud af de andre. Sådanne spil kræver overblik - det har jeg intet af. Morede mig dog stadig, og falder jeg over det billigt på et tidspunkt så ryger det sikkert i samlingen - dog primært til Game Night og frivilligt arbejde. Der vil det virke godt :-)

Dagens eneste coop blev Set a Watch, som er et lille terning- og kort-spil. Det er ret så sjovt hvor man skal afværge invasionen af en masse onde monstre. Har prøvet det før, men det var sjovt at prøve igen. Behøver ikke eje det dog.

Aftenens næstsidste spil blev City of Spies: Estoril 1942. Et spil hvor du skal forsøge at gætte hvordan dine modstandere placerer deres spioner så du kan få det du vil og forhindre dem i at få deres ved at placere dine spioner strategisk bedst på et 2x3 kort over byen. Kortet ændrer sig fra omgang til omgang. Ganske fornuftigt spil som overraskede positivt. Et spil jeg gerne spiller igen.

Det sidste blev en gang Islebound. Jeg tror det er et rigtig godt spil, men jeg var så træt at jeg nok ikke fik det optimale ud af det.

I dag mandag var mandagsgruppen samlet. Her blev det til Endeavor: Age of Sail. Fornuftigt spil.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Andrea »

Tredje dag i træk med brætspil - I'm on a roll! :P

I går fik jeg spillet Evolution: Climate - et yderst smukt spil, der introducerer klima som en faktor i spillet Evolution (det er dog et standalonespil og ikke en udvidelse). Jeg synes, det er bedre end det originale spil, da det umiddelbart virker til, at det ikke er nær så stor en fordel at være kødæder i denne udgave.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Frouvne »

I aftes spillede jeg Barrage med Stony. Når man forsøger at se bort fra en horribel Kickstarter-kampagne og nogle grotesk ringe komponenter - og det kan være svært, kan I næsten høre! :wink: - så er Barrage lige min type spil. Jeg kan fascineres og forføres af mange spil, men det er dog spil som Brass: Lancashire og Steam, jeg vil vende tilbage til igen og igen. Og Barrage har potentialet til at snige sig ind i det selskab. Jeg er langtfra sikker på at det vil ske, men det skulle ikke overraske mig. Vi havde et langt mere flydende spil i denne uge dels fordi vi kun var to spillere og dels fordi vi nu havde en bedre forståelse for spillet. Barrage er meget konfrontationelt og helt sikkert også et spil, hvor man kan komme så skævt fra start at man i praksis ikke har nogen mulighed for at indhente det. Men ligesom Stony i sidste uge gjorde et solidt comeback lykkedes det også for mig at komme stærkt igen i spillets afsluttende fase i aftenens spil. Ikke i en grad så jeg på nogen måde udfordrede førstepladsen men i en grad så jeg også fik lov til at føle lidt af sejrens sødme.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Frouvne »

I løbet af den forgangne uge har det udover et enkelt spil The Ravens of Thri Sahashri udelukkende stået på en perlerække - af i øvrigt udmærkede - børnespil: CLACK!, Dr. Eureka, Speed Colors, Sardines og Mmm!
frouvne, administrator

Image
Post Reply