Hvad har du spillet i dag? November 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

Tirsdag blev der igen spillet Maracaibo. Det gik væsentligt bedre end første spil og jeg syntes at have fået en bedre fornemmelse for spillets flow. Der var dog stadig en del regelopslag; det er fortsat ikonerne, der endnu ikke er kommet helt ind under huden. Håber at få mere styr på dem for så er det virkelig et spil med potentiale.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Jonezy »

Refleksioner over spil, som jeg har spillet her på det sidste....

Spirit Island
Ret cool co-op med ret komplekse regler og særlige player powers. Når man lige får styr på mekanikker og regler giver det mig dog den der mekaniske følelse, som jeg også får, når jeg spiller Pandemic. Det får en solid 'gider godt at spille det, men behøver nok ikke eje det' 7 ud 10 rating.

Zombicide Invader
Terninge hack'n'slash på den fede måde. Zombicide reglerne er blevet streamlinet til det bedre og det er sjovt at splatte rumvæsener fremfor for zombier. Og så gav mission 3 seriøse udfordringer for første gang i lang tid. Vi er ude en underholdende 8 ud af 10'er terninge hack'n'slasher her (enkelte sessions kan dog variere markant i underholdningsværdi).

Maracaibo
Jeg er IKKE i Pfister fan-lejren og kan virkelig ikke forstå GWTs popularitet, men Maracaibo overraskede positivt med relativt intuitivt game-play og masser af valg fremfor optimeringspuzzles. En 'vi starter med en 7 ud af 10'er med mulighed for op- eller ned justeringer i fremtiden' rating.

Ecos: First Continent
Jeg ELSKER Augustus og romer-bingo. Ecos har bingo mekanik, men det føles slet ikke som et hurtigt bingo mekanik spil uden nedetid. Tværtimod har vi mere en kort-combo-synergi ting kørende med noget bingo på sidelinjen. En ikke helt overbevist 7 ud 10 herfra (som sikkert ville være en 6 ud 10, hvis det ikke var mit spil... :D).

Master of Respect
Finurligt lille spil, hvor man er dojo master og få opgraderet sine kæmpere og skal smadre de andre i turneringer. Egentlig bare en ret god take på follow action spil, hvor man kan gøre det de andre gør, hvis man altså har ressourcerne til det, så der skal second guesses lidt. Kan spilles på 20-30 minutter. Det får en ret lækker 'gamer filler' 8 ud af 10 rating.

Seasons
Et kærligt gensyn med dette lidt mærkelige spil, som rummer dice drafting, draft og masser af kort-combo-synergi sjov. Kort-combo-synergi sjov er bare ret fedt (mest når tingene lykkedes), men det får altså også skabt nogle momenter af seriøs AP (myself incl.). Det får en 'måske det nok ville blive bedre, hvis jeg spillede det noget mere' 7 ud 10 rating.

Bärenpark (med udvidelse)
Bärenpark er simpelthen bare go-to tetris tile-layeren for mig og det ændrer sig ikke efter denne oplevelse. Udvidelsen øger kompleksiteten lidt og det ved jeg sgu egentlig ikke om Bärenpark har brug for. Det får 8 ud af 10 for klassisk tile-laying uden åndede scorings regler.

Carpe Diem
Feld er sgu god nok i min bog og Carpe Diem rammer lige efter hans bedste og et stykke foran hans dårligste spil i min bog. Vi har gang i tile-layingen igen og på en dejlig elegant og simpel måde. Lækkert uden at være rigtig wauw 7 ud af 10 rating.

Orléans
Vi har houserulet random set-up og det skaber et fedt set-up, hvor man bare må prøve at få det bedste ud af det. Elsker Orléans og det bliver jeg ved med. 9,5 ud 10. Klassiker.

The Queen of Hansa
Lille filler kort spil. Ganske fint og hurtigt. En 'det er sikkert hurtigt glemt' 6 ud 10 herfra.

Tokaido (Collectors Edition med zen musik i baggrunden)
Det perfekte wind-down spil efter en lang brætspils dag. Det er bare lækkert og skaber glæde. Gameplayet er ikke det store sus, men jeg er ligeglad; jeg elsker en zen-tur i ny og næ. En afslappende 8 ud af 10 rating.

The Quacks of Quedlinburg (Tommys pimpede udgave)
Det her spil er bare underholdning i en box og Tommys udgave er for lækker. Elsker (og hader (fordi det går galt hele tiden...)) push your luck gameplayet og det håbløse forsøg på at lægge en strategi. En særdeles underholdende 8 ud 10'er herfra.

Fantastic Factories
En sjov lille engine builder med kort-combo-synergi sjov og terninger der skal aktivere disse comboer. Det får en 'muligvis en lille gem gemt her' 8 ud 10'er.

Loveace og Babbage
Matematik på tid. Enten hader man det eller også elsker man det. Eller også er man lige som mig og bare synes det er en okey lille 6 ud 10'er filler.

Gode oplevelser! :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

Lørdag afholdt spilgruppen sin årlige julefrokost, hvilket var anledning til at få nogle ikke alt for tunge spil på bordet.

Vi lagde ud med Flick Wars, der er et knipse-spil, hvor hver spiller styrer en hær, som man har begrænsede til at udvide og/eller at anvende til at købe sig yderligere aktioner, hvor man presser materiellet. Grundtanken er, at man har en specifik spiller som sit mål, man vil udrydde. Ligeledes har en anden spiller dig som mål. Så der er to spillere der er fjendtlige mens de øvrige er venligt stemte/neutrale. Spillepladen er en stor dug, der udgør landskabet. Under dugen ligger der genstande, der illustrerer bakketoppe og ovenpå dugen er der andre genstande, man må udenom og som kan anvendes som bander. Selvom vi spillede spillet i den absolut simpleste udgave, hvor der kun var ganske små forskelle hærene imellem syntes jeg, det fungerede overraskende godt. For hvad der var, syntes jeg, man var tvunget til at bruge en del energi på at positionere sig og der var plads til små men ikke uvæsentlige strategiske og taktiske overvejelser. Ikke overraskende et spil, der faldt i min smag.

Inden maden kom en gammel kending på bordet: Lovecraft Letter. En fin variant over et fint lille spil og spillet endte endda med et episk comeback.

Sabotage havde jeg ikke hørt om før. Men det passede virkelig fint til julefrokost-settingen, at man spillede to teams imod hinanden. Det udjævnede spillets sværhedsgrad en del, da vi inkluderede mere komplekse aktioner, hvilket dog også gjorde spillet mere kaotisk. Et rigtig hyggeligt spil.

Aftenen blev sluttet af med den lille filler Why First?, hvor det går ud på at komme ind på en andenplads. Ikke noget stort spil, men til gengæld ganske selskabeligt. Og det har sin charme med spil, hvor man forsøger at spænde ben for hinanden, når de ikke trækker for meget ud og der ikke mangler øl.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

Sådan en ganske almindelig tirsdag formiddag kan jeg godt få spillet en perlerække af hyggelige små-spil takket være nogle entusiastiske fem-årige: Spot it!, Monza, Dr. Eureka, Speed Colors og Highly Suspect.

Aftenen bød på en reduceret brætspilsgruppe. Derfor kom Watergate på bordet. Jeg er imponeret over hvor meget stemningen minder om den jeg oplever med et spil Twilight Struggle. Naturligvis i en noget mindre skala - men til gengæld også et spil det er noget lettere at få på bordet takket være den korte spilletid. Vi sigtede efter at kunne holde tidlig "fyraften", så aftenen blev rundet af med et spil Crokinole. Man kan godt mærke, at vi med årene er blevet skarpere. Flere runder lagde vi begge de første par sten i hullet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Goblen »

Har haft Kingdom Death Monster på bordet - bare mig selv. Fik med nød og næppe overlevet min første hunt efter den indledende kamp. Det spil er fandme godt - stadig... Også som single player.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Jonezy »

Der er sørme blevet spillet lidt brætspil henover weekenden.

I fredags skulle Taastrup-gruppen samles, men så meldte den første fra, så meldte den anden fra og sørme om ikke også den tredje meldte fra. Ja, så man jo trække i netværket og Jesper gad godt lægge hus til en omgang pap-flytteri, så det endte med hyggelig fredag eftermiddag/aften i Hvissinge hvor vi spillede en klassiker, et børnespil og en hypet nyhed.

Klassikeren var et kærligt gensyn med Bruges. Bruges er blandt Stefan Feld's fineste værker i min optik og nok det bedste multi-use-cards spil, som jeg har prøvet. Selvom jeg tabte 2 tætte dyster var jeg stærkt underholdt (og 'lidt' bitter over at Jesper kuppede min 'school teacher' strat i andet spil med et groft misbrug af kanal byggeri og skibene fra udvidelsen), og jeg må melde mig i koret af folk som kræver en snarlig reprint af denne klassiker. Det får en 'reprint det NU!' 8,5 ud af 10 rating.

Mens vi ventede på pizza væltede vi dyr i Tier auf Tier, hvilket er et hyggeligt lille børne stacking spil og som faktisk er ret perfekt som 'vente 10 minutter på pizza' spil. Det er dog sikkert ikke vildt godt med 2 personer, da der ikke kommer dyr nok på stakken til at man kunne blive rigtig nervøs for at vælte det hele. Det får en hurtigt og hyggeligt 6 ud af 10'er (dog nok en 9 ud 10'er , som 'vent 10 minutter på pizza' spil... ;))

Så tog vi fat på at gøre noget ved Jesper's KS-addiction og Black Rose Wars kom på bordet. Det er så sådant et kaotisk slå på hinanden spil, hvor man kaster spells til højre og venstre og laver point ved at slå på hinanden, gøre rum ustabile og løse quests. Reglerne er sådan set enkle nok, men så har man lige 20 rum med forskellige actions, spells fra 6 forskellige magic schools (som alle er 2 sidet!) og en programmerings mekanik, som gør at ens hjerne går i seriøs smelt på sådan en fredag aften, hvor 'nogle' har haft klippe-/klistre dag med en ordentlig flok 9-årige... :smileymedrøgudaførerne: Komponenterne var vildt lækre og med nogle spil spillet og bedre forståelse for hvad der foregår, tror jeg at man finder et ret sjovt slå på hinanden spil med mulighed for masser af udforskning af kombier i de forskellige spell skoler. Jeg er dog personligt meget mere til, at sådanne nogle spil (hvor vi skal smadre hinanden) skal have nogle flippin terninger og et relativt mere simpelt gameplay. Det får et 'der er noget potentiale her, men det er sgu nok ikke for mig' 6 ud af 10'er rating.


Igår mødtes jeg så med en kammerat på en café inde i byen, hvor vi slog os løs med 3 spil i den lette ende imens vi løste verdens situationen.

Vi startede med dex spillet Panic Mansion, hvor man med sit eget stykke pap-mansion skal få bestemte brikker ind i bestemte rum før dine modstandere. Det få en 'dejligt sjovt og dumt' 7 ud af 10 rating.

Så rå-dyrkede vi Kingdomino, hvor vi efter et par prøvespil tog hul på den særlige 2-spiller 7x7 variant. Kingdomino er bare dejligt simpelt og underholdende med god puzzle tile-laying. Elegant og simpelt uden at blive det helt store sus 7 ud af 10'er.

Vi sluttede med Ganz Schön Clever og en masse terningerul og beslutninger. Det er det bedste roll'n'write er det ikke? Jeg synes faktisk det er rigtig godt og sjovt, og ender sgu nok med endelig at købe det selvom roll'n'write bølgen er ved at være overstået. De der komboer man fyrer af sted i den sidste halvdel af et spil er bare SÅ tilfredsstillende. 8 ud af 10 rating.

Brætspil er bare godt! Og hvis du har et Bruges spil på hylden som samler støv og ikke får nogen kærlighed, så sender du lige en PB så vi kan lave en handel ikke... ;)
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Gunness »

^En af mine venner har lovet at introducere mig til Black Rose Wars på et tidspunkt. Flot ser det ud, men som du er inde på også lidt til den overlæssede side.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by goldbaek »

Jonezy wrote: Sun Dec 01, 2019 1:21 pm Vi sluttede med Ganz Schön Clever og en masse terningerul og beslutninger. Det er det bedste roll'n'write er det ikke? Jeg synes faktisk det er rigtig godt og sjovt, og ender sgu nok med endelig at købe det selvom roll'n'write bølgen er ved at være overstået. De der komboer man fyrer af sted i den sidste halvdel af et spil er bare SÅ tilfredsstillende. 8 ud af 10 rating.
Ganz Schön Clever er super-godt! Det mister dog lidt sin charme når man først har knækket "koden" og det bare gælder om at få optimeret sine slag... Men så er det godt, at der er lidt mere bid i Doppelt So Clever! Og så er der selvfølgelig også de 2 nye challenges, som jeg dog endnu ikke har fået afprøvet. Uanset hvad, så er det nogle virkelig gode roll+writes.
Image
Post Reply