Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Andrea »

I går besøgte vi familien Gunness, og der kom selvfølgelig brætspil på bordet. Først prøvede vi In the Hall of the Mountain King, hvor man hurtigt kom til at føle sig som en grådig lille trold! Derefter nåede vi også at blive introduceret til The Isle of Cats - et hyggeligt spil men også noget af en udfordring for folk, der gerne vil fylde skibet heeelt ud (hvilket er umuligt).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Frouvne »

Forleden spillede vi os igennem den 7. bog af Harry Potter: Hogwarts Battle. Der var nogle fine benspænd i den sidste episode, men det lykkedes os nu alligevel at klare os igennem i første forsøg. Jeg tror vores strategi med at fokusere på ikke at skride frem i locations har været relativt effektiv måde at gribe spillet an på, Nu må jeg se at få hentet udvidelsen hos den lokale pakkeshop, så vi kan prøve kræfter med en lidt større udfordring.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Frouvne »

Den ugentlige spilaften bestod af to mand, hvilket påvirkede spilvalget. Vi begyndte med Unmatched: Robin Hood vs. Bigfoot. Jeg syntes serien har stort potentiale, men da det ikke faldt i min modspillers smag påvirkede det naturligvis spiloplevelsen. Vi fandt Crokinole frem, som vi begge har fornøjelse af og efter tre spil af det sluttede vi aftenen af med at lede i bunken af ældre spil, hvilket resulterede i, at vi fik YINSH på bordet. Jeg syntes stadig, det er et utrolig elegant abstrakt to-spillers spil og at ideen med at man undervejs får et handicap ved at miste en ring, når man får et point gør at det med fornøjelse kan spilles af to spillere, der ikke er helt jævnbyrdige.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Goblen »

Konen og jeg smed endnu engang Terraforming Mars med Turmoil udvidelsen på bordet i går. Det ligner vi ikke bliver trætte af det spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Frouvne »

I aftes bevægede vi os ind i The Forbidden Forest i Harry Potter: Hogwarts Battle. Der led vi vores første nederlag men det var ret fedt at se de små ændringer i udfordringen, der gav os de nye udfordringer og det sparkede lidt fornyet liv ind i spillet. Så vi er klar til at gøre et fornyet forsøg snarest.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Frouvne »

Lørdag aften bevægede vi os igen ind i The Forbidden Forest i Harry Potter: Hogwarts Battle og da vi endnu en gang led et forsmædeligt nederlag var der ingen vej udenom at gøre det igen søndag morgen. Med samme resultat... :( Nå, men det har da sat gang i nogle flere overvejelser om, hvordan vi skal tilgå spillet og det er også en fornøjelse at måtte gribe spillet lidt mere analytisk an. Jeg glæder mig i hvert tilfælde til at returnere til det snarligt...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Goblen »

Mandagsgruppen var på ekspedition da der var sygdom hvor vi skulle spille. Det gik heldigvis godt, og inden var vi blevet enige om vi skulle prøve In the Halls of the Mountain King. Jeg kendte det ikke på forhånd, og havde ingen forventninger til det. Det var et super godt spil.

Du er leder af en troldeklan der skal genoprette jeres troldebjerggrotte til tidligere tiders ære. I er blevet smidt ud af Goblins men de er nu væk. De har dog raseret alt. Spillet er et tableau builder og tile laying spil. En trolde finder ting du så bruger til at bygge med, men de finder dem kun hvis de bliver "motiveret" til det af en trold over dem. Det betyder man bygger en pyramide af trolde der giver ressourcer og så skal de bruges på at bygge gange, rum, bestikke troldmænd til at kaste formularer, skaffe penge så du kan tiltrække bedre trolde.

Spillet flød rigtig godt selvom vi var fem personer. Der var tilpas meget interaktion, og man prøvede at bygge så dem tættest på dig blev spærret inde. Et spil jeg nu skal se om jeg kan finde.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Frouvne »

Tirsdag aften var en beskeden spilaften med The Quest for El Dorado: The Golden Temples som hovedspillet. Det var mit første møde med denne variant af The Quest for El Dorado og det adskilte sig ikke meget fra originalen. De to største forskelle var at man skal indsamle tre ædelstene og at disse kan indsamles i den rækkefølge man selv måtte ønske og at man kan erhverve sig mønter, der kan anvendes i senere ture. På trods af at vi løb forskellige veje blev der rig mulighed for at blokere hinanden og det var da også en væsentlig del af slutspillet, hvor vi på skift blokerede hinanden. Et rigtig fint spil omend ikke en klassiker. Jeg tror dog nok, jeg kan nøjes med at have det ene i samlingen og tror ikke rigtig jeg gider kombinere dem, da jeg ikke tænker spillet har behov for at vare længere tid end det gør i forvejen. Og så sluttede vi af med et par spil Crokinole, der for tiden er blevet et standardpunkt på menuen, når Stony og undertegnede spiller to-spillers spil. Og det gør bestemt ikke noget!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Goblen »

Frouvne wrote: Thu Feb 27, 2020 10:26 am Og så sluttede vi af med et par spil Crokinole, der for tiden er blevet et standardpunkt på menuen, når Stony og undertegnede spiller to-spillers spil. Og det gør bestemt ikke noget!
I har lokket mig i fordærv. Mit Crokinole-bord skulle ankomme i morgen. Det glæder jeg mig sindsygt meget til.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Frouvne »

Goblen wrote: Thu Feb 27, 2020 10:36 am
Frouvne wrote: Thu Feb 27, 2020 10:26 am Og så sluttede vi af med et par spil Crokinole, der for tiden er blevet et standardpunkt på menuen, når Stony og undertegnede spiller to-spillers spil. Og det gør bestemt ikke noget!
I har lokket mig i fordærv. Mit Crokinole-bord skulle ankomme i morgen. Det glæder jeg mig sindsygt meget til.
Det er nok min bedste spil-mæssige investering, så jeg tror, du kommer til at takke os! :D Når du en gang har fået trænet så neglene bløder, må vi få stablet en lille liga på benene, så du og vi andre kan få noget ud af vores investering!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Gunness »

Sidste fredag havde jeg et par kolleger på besøg. Vi varmede op med to spil For Sale, hvorefter aftenens hovedspil, Vindication, kom på bordet. Jeg har haft det stående og fylde (meget) siden Kickstarteren, men havde ikke fundet den rette lejlighed til at få det prøvet. Heldigvis havde min ene kollega både backet OG prøvet og kunne derfor introducere.

Hver spiller er et dumt svin, der er strandet på en øde ø, hvor de skal fortryde deres fortid og bode for deres synder. Noget i den stil. Baggrundshistorien er kun en lille del af spillets omfattende world building, grafikken er vildt indbydende, komponenterne er superlækre, og det får næsten én til at glemme, at det alt i alt er et meget abstrakt spil. Det blander en masse mekanismer (area control, ressourcekonvertering mm) og benytter seks bunker kort, der hver især kan give point og nye evner.
Der er som sådan ikke noget af det, der er voldsomt originalt, men spilletiden er fin og variationsmulighederne er enorme, bl.a. som følge af de mange medfølgende småudvidelser og varianter. Det har dog også sin pris. Æsken er meget pladskrævende, og helheden virker overproduceret. Det er også lækkert at have mange varianter med, men det ender med at virke en smule udmattende, når man åbner boksen og kigger på myriader af komponenter og overvejer, hvor man dog skal starte. Det andet potentielle issue er vinderkriterierne. Spillet starter med to tilfældige vinderkriterier, og når en spiller passerer bestemte punkter på pointtracket, bliver der afsløret et nyt vinderkriterium - der i princippet kan være med til at lukke spillet med det samme. Det er næsten som om, det bliver for kort.
Nuvel, det skal i alt fald prøves igen :)
Vi lukkede med en omgang Quacks of Quedlinburg.

I går havde vi endnu engang Andrea og Jens forbi til Tainted Grail. Her er vi nået til 4. kapitel, hvor vi prøver at skabe fred mellem tre krigsherrer mens turen langsomt går mod Kamelot/Camelot. Jeg er stadig virkelig imponeret over stemning og skrivestil, men vi har valgt at house rule spillet, da der simpelthen gik for meget grinding i spiloplevelsen. Vi endte med at bruge de fleste ture på at flintre rundt og samle Wealth, som kunne afleveres et andet sted for Magic, samtidig med, at der også skulle hamstres mad til hver dag. Når man står i øverste højre hjørne af kortet og pinedød er nødt til at gå til nederste venstre hjørne for at samle mad OG man så støder ind i drænende Encounters + et monster undervejs OG det forresten lige er dårligt vejr, så man mister energi af at bevæge sig - ja, så er det altså for tungt, og det gavner ikke oplevelsen. Jeg har det ok med, at det skal være svært. Det skal bare ikke være sådan, at man bruger 80% af tiden på at samle ressourcer til mad og at tænde Menhirs.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Goblen »

Fik spillet On Mars i går fra en af mine ynglingsdesignere. Vi var fire samlet til at prøve et spil vi vidste var tungt.

Først - fire er for mange spillere til dette spil hvor du skal kolonisere Mars. Der er alt for lang ventetid mellem dine ture, og jo længere du når jo mere venter du. Spillet er delt op i at du kan enten være In Orbit hvor du har fem actions at vælge mellem, og du kan være On Mars hvor du har fem actions at vælge mellem. Du kan så krydre det med en executive action alt efter hvad du har af ressourcer og/eller forskere.

Man skal bygge vand, living quarters, mines osv osv. Til det bruger man sine bots. Samtidig skal man udforske Mars med sin rover.

Spillet blev desværre skæmmet af fire spillere. Det skal spilles igen, men det er jeg vist ene om at synes i den gruppe...
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Fri Feb 28, 2020 11:16 am Sidste fredag havde jeg et par kolleger på besøg. Vi varmede op med to spil For Sale, hvorefter aftenens hovedspil, Vindication, kom på bordet. Jeg har haft det stående og fylde (meget) siden Kickstarteren, men havde ikke fundet den rette lejlighed til at få det prøvet. Heldigvis havde min ene kollega både backet OG prøvet og kunne derfor introducere.

Hver spiller er et dumt svin, der er strandet på en øde ø, hvor de skal fortryde deres fortid og bode for deres synder. Noget i den stil. Baggrundshistorien er kun en lille del af spillets omfattende world building, grafikken er vildt indbydende, komponenterne er superlækre, og det får næsten én til at glemme, at det alt i alt er et meget abstrakt spil. Det blander en masse mekanismer (area control, ressourcekonvertering mm) og benytter seks bunker kort, der hver især kan give point og nye evner.
Der er som sådan ikke noget af det, der er voldsomt originalt, men spilletiden er fin og variationsmulighederne er enorme, bl.a. som følge af de mange medfølgende småudvidelser og varianter. Det har dog også sin pris. Æsken er meget pladskrævende, og helheden virker overproduceret. Det er også lækkert at have mange varianter med, men det ender med at virke en smule udmattende, når man åbner boksen og kigger på myriader af komponenter og overvejer, hvor man dog skal starte. Det andet potentielle issue er vinderkriterierne. Spillet starter med to tilfældige vinderkriterier, og når en spiller passerer bestemte punkter på pointtracket, bliver der afsløret et nyt vinderkriterium - der i princippet kan være med til at lukke spillet med det samme. Det er næsten som om, det bliver for kort.
Nuvel, det skal i alt fald prøves igen :)
Jeg har fået prøvet Vindication 3 gange nu og det er faktisk et ret så solidt spil, som jeg rigtig gerne spiller igen. Det er i bund og grund ret traditionelt med at få resourcer og bruge dem til forskellige ting, som giver spillets VP'ere; men det hele er sådan vendt lidt på hovedet. Den ene hoved aktion hver tur får man ved at gå hen til en tile på brættet og din movement er begrænset og den anden hoved aktion er at aktivere et af dine kort (som man kan få ude på de tiles der), som giver dig resourcer og måske en lille ability. Det er ret streamlinet når man lige fanger det. Det er ikke vinderkriterier Jacob mener, men end game kriterier (da det er meget muligt at trigger dem uden at vinde... ;)), som så er meget variable, men dog til at overskue. Jeg tror ikke vi har brugt udvidelser, og tænker også umiddelbart at base spillet er bundsolidt og ikke behøver det lige med det samme.

En ret elegant oplevelse, dog med en portion card draw randomness, som jeg godt kan anbefale. Spil det igen snart Jacob. ;)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Frouvne »

Så lykkedes det os at nå igennem "Box 1" af Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion. Fedt at der blev ydet lidt modstand - vi ser frem til de næste udfordringer.

Min datter ønskede at spille Beasts of Balance, så det blev naturligvis fundet frem fra gemmerne. Meget fint spil. Synd og skam at firmaet pt. er lukket ned, så der ikke udvikles videre på det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2020

Post by Andrea »

Goblen wrote: Fri Feb 28, 2020 12:38 pm Fik spillet On Mars i går fra en af mine ynglingsdesignere. Vi var fire samlet til at prøve et spil vi vidste var tungt.

Først - fire er for mange spillere til dette spil hvor du skal kolonisere Mars. Der er alt for lang ventetid mellem dine ture, og jo længere du når jo mere venter du. Spillet er delt op i at du kan enten være In Orbit hvor du har fem actions at vælge mellem, og du kan være On Mars hvor du har fem actions at vælge mellem. Du kan så krydre det med en executive action alt efter hvad du har af ressourcer og/eller forskere.

Man skal bygge vand, living quarters, mines osv osv. Til det bruger man sine bots. Samtidig skal man udforske Mars med sin rover.

Spillet blev desværre skæmmet af fire spillere. Det skal spilles igen, men det er jeg vist ene om at synes i den gruppe...
Er det din vurdering, at det vil være fint med tre spillere, eller skal man hellere være to?
Post Reply