Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Håber at endnu en måned med Covid 19 trods alt vil medføre nogle gode spiloplevelser.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

I aftes fik vi taget hul på maj måneds spil med et spil Pandemic Legacy: Season 1. Denne gang drejede det sig om andet forsøg på oktober måned og vi lagde ud med en noget mere håndterbar situation end i vort første forsøg. Vi klarede os igennem måneden og sjovt nok var det som om karakteren af historien ændrede karakter. Jeg syntes i den grad, historien har været præget af at være i et helikopter-perspektiv, hvilket har gjort det lidt svært at engagere sig hundrede procent. Denne gang blev det meget mere personligt, hvilket min karakter også måtte mærke konsekvenserne af. Det virker egentlig lidt besynderligt på mig, men der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg bedre kan lide den måde legacy-delen nu inddrages på. Bedre sent end aldrig. :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by digter »

Jeg har fået spillet en del Zombie Kidz: Evolution med den 6 og 8 årige. Legacy konceptet med udsigten til at åbne nye konvolutter er det der lokker allermest tror jeg. Det er strategisk ikke altid det nemmeste for den 6-årige og man kan hurtigt komme i knibe, hvis man ikke træffer de rigtige valg. Det er dog heller nemt når storesøster er glad for at påtage sig rollen som alfa-gamer :lol: Vi har spillet 16 gange nu og det virker til at de stadig er klar på mere. Tak for anbefalingen Frouvne!
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Goblen »

Den har stået på Terraforming Mars i weekenden. To spil blev det til - begge to bare som 2 player games. Virker fint og vi er stadig underholdt selvom jeg nærmer mig 50 spil.

I dag blev det til et enkelt spil Crokinole. Det er jeg dårlig til, men jeg morer mig meget.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

Onsdag aften bød på første møde med november måned af Pandemic Legacy: Season 1 ... og når jeg skriver første forsøg kan man jo nok gætte, at det ikke gik så godt. Vi sikrede os en lidt bedre start-position til andet forsøg og fik ikke gjort for meget uoprettelig skade. Nu glæder vi os til slutspurten ... og til at kaste os over det næste spil i serien.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

Så er vi klar til finalen af Pandemic Legacy: Season 1. Til aften fik vi spillet os igennem november og fik hevet en sejr hjem. Vi føler os nogenlunde klædt på til december måned, men mon ikke der venter et lille benspænd i optakten til det kommende spil...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Gunness »

Her i starten af maj er der kommet forskelligt på bordet: Paladins of the West (passende brain burn'et men lidt for kabaleagtigt), Planetarium (interessant ide, for simpelt) og Villagers (underholdende tableau builder).

I går var det så tid til at prøve Tang Garden, seneste spil fra spanske Thundergryph, der om ikke andet excellerer i stadigt mere labre produkter. Tao Long var en pæn start, Spirits of the Forest (remake af Richelieu) hævede barren, og nu har vi så tile laying-spillet Tang Garden, der i særklasse har table presence.

Wow, det ser godt ud på bordet. Det er så også godt et år forsinket. Har det været ventetiden værd?

Mestendels ja - heldigvis.

Tang Garden kan vel nærmest beskrives som Carcassonne på zen-steroider. Hver spiller er en form for landskabsarkitekt under det kinesiske Tang-dynasti, der sammen skal indrette den flottest mulige have. I sin tur gør man primært én af to ting. Først og fremmest bygger man haven op af tiles taget fra fire forskellige bunker, og når man danner områder med hhv. grønt, klippe eller vand, får man point på tre tilhørende tracks. Alternativt kan man dekorere haven med fisk, fugle, træer, pagoder og broer. Hvis man lægger en tile på bestemte områder, får man desuden lov til at sætte en lodret landskabsbrik ned i udkanten af haven.
I løbet af spillet har man nemlig mulighed for - via de tre grønt/klippe/vand-tracks - at låse op for nogle fornemme personer, der giver en løbende bonus. Men de kan også sættes ind på brættet, hvor de kigger i en af de fire hovedretninger. Hver person foretrækker forskellige typer udsigt, og hvis man f.eks. vender kejseren, så han kigger hen mod to landskabsbrikker med drager på, så er man lykkens pamjulefis.

Der er flere gode ting at sige om spillet. Som sagt er det virkelig flot og meget farvestrålende - træerne ligner dem fra Photosynthesis, pagoderne er 6-7 cm høje, landskaberne er rigtigt pæne etc. Miniaturerne er dog lidt små og udetaljerede. Spillet har også spændende taktiske valg og en del indirekte interaktion mellem spillerne, og selv om det er ret abstrakt, er den samlede pakke (inkl. medfølgende soundtrack med kliché-kinesisk musik) med til at sætte stemningen. Men...

Er det en fugl? Er det et fly? Nej, det er et mikroskopisk dragesymbol!

Al Tang Gardens laberhed kommer desværre lidt på tværs af spiloplevelsen. De mange flotte komponenter kommer ganske enkelt til at blokere for ens overblik over brættet. Jeg kan ikke se, hvad der er bag en 7 cm høj pagode. Landskabsbrikkerne ser skidegodt ud, men det afgørende på dem er de forskellige ikoner, der viser typen. Med mindre man sidder i fantastisk belysning er det altså svært at se, om et 0,8 cm højt ikon på den anden side af brættet er en gul solopgang eller en orange bygning. Det er lidt ærgerligt. Jeg håber dog, at vi bliver bedre til at afkode det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Goblen »

Den står godt nok ikke på meget brætspil i øjeblikket - desværre.

I går fik vi spillet tre spil Doppelt so Clever. Det gik ganske stærkt - er stadig mere til Ganz Schön Clever, men det er måske bare mig. Håber jeg kan få noget tungere på bordet i weekenden.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Gunness »

I går introducerede min frue mig til COVID-19-scenariet til Pandemic. Jeg har spillet vanilla-Pandemic nogenlunde til kvalmegrænsen, men jeg var positivt overrasket over, hvor meget anderledes det føltes, og hvor godt det er lykkedes dem at indarbejde temaet i regelændringerne. Vi fik læsterlige stryg om eftermiddagen, men prøvede det igen om aftenen, hvor kortene var mere med os.

Bagefter fulgte vi op med Tang Garden, der blev klaret på præcis en time. Det er meget passende for den tyngde og tyder på, at det vil være til at få på bordet på en hverdagsaften. Jeg tabte igen, men på en sjov måde :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

Lørdag formiddag fik vi prøvet det sidste skud på stammen af varianter af The Game, der bærer titlen The Game: Quick & Easy. Det er nok den simpleste udgave af spillet med halvt så mange kort som de øvrige og en spiltid, der let kommer under 10 minutter. Det er hyggeligt, og jeg kan sagtens se mig selv spille det gentagne gange fordi det er så kort, men det er også det mest kaotiske af spillene og bestemt ikke et spil, jeg tænker, man behøver anskaffe sig. Det syntes jeg til gengæld stadig, man bør med det originale. Denne variant kommer jeg dog nok til at beholde, da jeg allerede har lavet første test-spil med min yngste og hun formentlig indenfor et års tid vil være klar til denne udgave. Og så kan det virkelig komme til sin ret med at skulle ordne tallene fra et til ti i rækkefølger af voksende og dalende værdi og med simple strategiske overvejelser bl.a. takket være det lille twist, der er ved alle spillene, hvor man i dette spil, hvor der er fem farver kort med værdierne fra et til ti må placere et hvilket som helst kort ovenpå et andet, hvis det har samme farve.

Eftermiddagen bød på Pandemic Legacy: Season 1, hvor vi nu var kommet til december måned og altså finalen på spillet. Vi startede vores spil i 2015, så vi har været længe undervejs. Efter at have spillet os igennem den første del af spillet (måske en fire til seks måneder) mistede vi gnisten. Da vi for alvor genoptog det for nyligt holdt vi fast i at spille et spil hver søndag og så måske et ekstra i løbet af ugen, hvis lyst og mulighed bød sig til. Og denne faste kadence har bestemt tilført noget godt til oplevelse ligesom historien i den sidste del også kom til at fungere bedre for mig. Vi kom godt fra start men endte i dette spil dog med et nederlag. Vi var dog så opsatte på at nå i mål og grebet af stemningen, at vi besluttede os for straks at kaste os over andet forsøg på december måned og denne gang lykkedes vi i let stil at spille os frem til en sejr, så alt kunne ende godt. Jeg syntes historien blev rundet elegant af, så mit syn på spillet har ændret sig markant efter at vi igen tog fat på det. Planen er at vi allerede i dag - dagen efter - vil kaste os over sæson 2. Nu er vi jo nødt til at have noget nyt at udfylde vores søndag eftermiddage med...!!! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

Nå, tingene forløb ikke helt som forventet (hvilket man jo efterhånden er Europa-mestre i disse Covid 19-tider), så Pandemic Legacy: Season 2 kom ikke på bordet søndag. Til gengæld blev Mr. Jack fundet frem fra gemmerne og blev spillet tre gange. Det er et spil, jeg faktisk har savnet. Efter den første skuffelse over at det ikke var et deduktionsspil i traditionel forstand, kom vi i den grad til at sætte pris på det for de mange kvaliteter, der gemmer sig i det. Første spil var i høj grad et spil for lige at komme ind i det igen. Men nu har vi snuden i sporet igen og det skal da bare gen-oplives...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Gunness »

Frouvne wrote: Sun May 17, 2020 8:04 amThe Game: Quick & Easy. Det er nok den simpleste udgave af spillet med halvt så mange kort som de øvrige og en spiltid, der let kommer under 10 minutter
Jeg er mystificeret :) Er The Game ikke allerede quick & easy? Reglerne kan i min verden ikke gøres meget simplere, hvis det stadig skal være et spil.
Og mht. de halv så mange kort - kan man ikke bare selv sortere 51-99 fra?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Tue May 19, 2020 9:30 am
Frouvne wrote: Sun May 17, 2020 8:04 amThe Game: Quick & Easy. Det er nok den simpleste udgave af spillet med halvt så mange kort som de øvrige og en spiltid, der let kommer under 10 minutter
Jeg er mystificeret :) Er The Game ikke allerede quick & easy? Reglerne kan i min verden ikke gøres meget simplere, hvis det stadig skal være et spil.
Og mht. de halv så mange kort - kan man ikke bare selv sortere 51-99 fra?
Reglerne er på samme niveau. Til gengæld skal man kun kunne håndtere tallene fra 1 til 10. Der er to bunker, hvorpå man skal lægge kort fra hhv 1 til 10 og 10 til 1. Der er fem kulører hver med cifrene fra 1 til 10. I dette spil kommer muligheden for at springe tilbage/frem i talrækken fra at man må spille et hvilket som helst kort, hvis det har samme kulør som det kort det placeres ovenpå.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Frouvne »

Inden aftensmaden tog vi os tid til et spil Mr. Jack. Det blev et af de - for os - sjældne spil, hvor Jack vandt ved at tiden løb ud.

Da den yngste var blevet lagt i seng gik resten af familien i gang med at tilegne os reglerne til Pandemic Legacy: Season 2. Vi spillede os igennem prologen og førstehåndsindtrykket var måske ikke det bedste. Nogle ting er vendt lidt på hovedet i forhold til det sædvanlige Pandemic og derfor kom nogle handlinger til at virke som et værre Sisyfos-arbejde. Men sådan har Pandemic vel altid været - tænker jeg. Jeg håber, at vi indenfor et par dage kan få taget vores første rigtige spil og at der i den forbindelse kommer lidt mere kød på oplevelsen, så vi alle kan blive engageret i oplevelsen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2020

Post by Goblen »

I mandags var mandagsgruppen i gang for første gang i lang tid.

Architects of the West Kingdom ramte bordet, og jeg er en af dem der ikke er glad for Garphill games. De er da OK, men der er så mange andre. Det ændrede oplevelsen ikke helt på. Det der gjorde det mega fedt var at det var første brætspil med den faste gruppe i MEGET lang tid.
Post Reply