De seneste dage har jeg fået spillet 2. og 3. scenarie af
Paleo, der har skabt overraskende begejstring i hele familien. Sværhedsgraden har været støt stigende, og med især 3. scenarie fik vi virkelig kam til vores hår. Der var alle mulige vinter-problemer (snestorm, frost etc.), og hver gang man løste en opgave, kom der endnu en monstersulten hulemand til stammen, der kunne æde os fra hus og hjem. Grrrrr

Spillets største hurdle har været regelhæftet - det er vildt dårligt organiseret, og der er nogle spøjse oversættelser i den danske udgave. Men skidt, sjovt er det.
Årets Kennerspiel des Jahres, danske
Living Forest, er blevet lånt fra biblioteket og spillet et par gange. Spillet går ud på, at man som skovånder bekæmper et eller andet ondt væsen, der vil brænde ens skov af. Det gøres med en ganske tilforladelig blanding af deck building og push your luck, som giver én mulighed for at tiltrække diverse dyr, udbygge ens skov, slukke brande og stjæle sejrs-symboler fra modspillerne. Det går ganske hurtigt, og det ser ud til, at to ud af de tre mulige måder at vinde spillet på er ret afbalancerede. Med sin flotte grafik skal det nok blive en succes, men jeg tror ikke, at det er noget der vil blive spillet om fem år.
Da BGG anmeldte spillet, lavede de en halvstor pointe ud af, at spillets grafiske design skulle have småracistiske undertoner, og designer Aske Christiansen var ude og undskylde. Men man skal virkelig se spillet med de forkerte briller, hvis man får dét ud af det.
I går var jeg forbi en kammerat, der introducerede til Oink Games' kortspil
Scout, der var nomineret til Spiel des Jahres. På papiret handler det om at lave det fedeste cirkusshow, men temaet er reduceret til mini-ikoner med trapezer og trampoliner. Hver spiller får et sæt kort med værdier mellem 0 til 9, og så gælder det om hele tiden at spille sæt af kort, der overgår det, der allerede er spillet. Finten er, at man a) ikke må ændre på rækkefølgen af kortene og b) kan rotere kortene, da der er forskellige tal i top og bund. Vi nåede to omgange, og jeg synes, at det har potentiale som en interessant, lille filler - men det fungerer ikke optimalt med to.
Efter et spil Living Forest blev jeg så udsat for
Lord of the Chords: The Geekiest, Punniest Music Theory Card Game, der, som navnet antyder, kombinerer musikteori og dårlige ordspil. Det er, med andre ord, et meget nichepræget spil. Man trækker kort med forskellige toner (C, D, E etc.) og prøver at spille dem som forskellige akkorder, hvilket bl.a. klares ved, at kortenes toner kan justeres en halv tone op og ned i dur og mol (f.eks. D#). Nogle af kortene er "effektkort", der ofte angriber andre spillere og giver mulighed for at stjæle point fra dem.
Spillet er helt sikkert nemmere at forstå, hvis man kan sin musikteori i forvejen - for terminologi og et rodet regelhæfte gør et relativt simpelt og meget tilfældigt kortspil unødigt kompliceret. Men hvis du synes, at take that-kort med rodet design og titler som "I'll be Bach" og "Morezart" er top-dollar humor, så er der helt sikkert meget sjov at hente i den klaviatur-formede æske.
(Det var ikke lige noget for mig).