Hvad har du spillet i dag? Februar 2025

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 542 times
Been thanked: 329 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2025

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Fri Feb 14, 2025 2:36 pm ^Så må vi jo sørge for at lave en aftale, så du kan holde kadencen bare en smule :)
Det er jo så en glimrende idé. :)
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 708 times
Been thanked: 834 times

Post by Gunness »

Weekenden har stået i filmenes tegn (6 stk.), men der blev alligevel tid til fire gange Tranquility: The Ascent med kone og børn i går. Efter syv spil har jeg stadig kun vundet én gang, så på den måde virker det sværere end det oprindelige spil. Men det gør nu ikke noget - tre af gangene har vi tabt i allersidste træk. Man må gerne have følelsen af, at det kan lade sig gøre hele vejen :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 630 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Til aften har der været ro i huset og det udnyttede jeg ved at få Unstoppable af John D. Clair på bordet. Jeg har købt det for at spille det solo og det var da også sådan jeg spillede det til aften. Som solospil er det et af de mest velfungerende, jeg har prøvet, så det giver forhåbentlig blod på tanden til mere. Og så syntes jeg faktisk at CardCrafting-delen fungerede uden at trække spiltiden unødigt ud ligesom det gik overraskende stærkt at rydde op efter spillet, hvor kortene skulle sorteres. Det på trods af at kortene er sammensat af op til fire kort. Dynamikken i spillet hvor man skal besejre et kort for at få det på hånden og at det igen bliver til et kort der på et senere tidspunkt skal bekæmpes igen efter at det er blevet spillet fungerede godt. Særligt den afvejning af at når man så opgraderer sine kort, fungerer det samtidig som en opgradering af den kommende modstander. Det giver nogle interessante dilemmaer undervejs. Meget fint førstehåndsindtryk.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

^Spændende! Jeg kender kun hans card crafting fra Dead Reckoning, men dér fungerer det i alt fald fremragende.

Jeg var forbi min lokale spilbuddy i går for at blive introduceret til Bone Wars, et af de sidste spil Gamebrewer nåede at udgive sidste efterår, før de lukkede ned. Designeren, Wim Goossens, har tidligere lavet Oak, men dette her er noget tungere.

Image

Baggrunden for spillet er den tragikomiske historie om to palæontologer, Cope og Marsh, der konkurrerede om at udgrave dinosaurer o.l. i slutningen af 1800-tallet, men gik så ihærdigt op i at miskreditere og sabotere hinandens arbejde, at de endte med at ruinere sig selv og modparten.

Spillerne er selv palæontologer, der skal grave knogler op og bruge disse til at publicere artikler, hhv. afvise andres artikler. Spillet blander worker placement med noget action selection og en temmelig stram økonomi. Spillerne vil hele tiden være på enten Copes eller Marshs hold, men kan ændre dette løbende - og valget mellem at score "reputation" for den ene eller anden er centralt for, hvor godt man ender med at klare sig.

Spillet flød ganske udmærket, og selv om der var visse regler, som måske nok burde have været strømlinet, var det alt i alt en udmærket oplevelse. Der skal træffes mange valg om, hvor man sender sit udgravningsteam og sine palæontologer hen, og hvilke typer af fossiler, man går efter. Jeg synes dog ikke, at den centrale rivalisering mellem de to kamphaner føltes i tilstrækkelig grad - men det er en mindre detalje.

Jeg tabte med et enkelt point, så for at fejre det snuppede vi et fælles nederlag i Tranquility: The Ascent :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Onsdag spillede vi The Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game. Helt præcis hvor godt jeg syntes om det i.f.t. de forskellige udgaver af The Crew er jeg ikke afklaret på. Jeg syntes, det formåede at gøre noget mere ud af temaet. Til gengæld var det måske lidt sværere at overskue, hvordan man skulle opnå et mål og hvor stor en del af tilfældigheder der var i.f.t. om det var muligt at nå så langt. Men jeg har da i hvert tilfælde fortsat mod på mere, så jeg håber da, at vi lykkes med at spille os igennem spillet.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Mandag aften fik vi afsluttet den sidste sag i Perspectives Blue og det fortsatte i samme spor som resten af spillet, der fra start til slut har budt på en perlerække af skuffelser. Og skuffelserne har naturligvis ikke været større end, at vi nåede igennem hele spillet og skal formentlig ses i lyset af, at vi var rigtig begejstrede for forgængeren Perspectives. Men spillet var ikke nær så godt, så det kan ikke anbefales, hvilket jeg ellers har gjort med Perspectives. Så hermed er den anbefaling / advarsel givet videre!
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I aftes kom vi videre - men ikke i mål - med The Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game. Disse samarbejds-trick-taking spil har imponeret mig rimelig meget. Gang på gang syntes jeg, at vi har formået at løse opgaver der i første omgang så ret uoverkommelige ud. Jeg syntes måske ikke det er det bedste jeg har prøvet af slagsen, men det er det, der har inkorporeret sit tema bedst. Og det betyder også noget.
frouvne, administrator

Image
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 542 times
Been thanked: 329 times

Post by Jonezy »

Var forbi Jesper i går. Det blev til en omgang Pirates of Maracaibo med udvidelsen Commanders.

Jeg er ikke den største Pfister fan, men det originale Maracaibo var jeg egentlig rimeligt underholdt med, de par gange jeg spillede det. Især multiuse kortene gav interessante valgmuligheder, som jeg husker det.

Pirates tager noget inspiration fra storebror, men er egentlig bare en solid medium euro, hvor man også sejler i en slags rondel. 'Brættet' består af kort, som for de flestes vedkommende kan købes til enten permanente egenskaber, aktioner eller slutscoring. Man kan også opgradere sit skib og få bonus aktioner eller andre permanente egenskaber.

Ikke noget mindblowing her, men rigtig fin point salat medium euro, hvis man er det den slags. Og det er Jesper og jeg, så det spiller vi nok også næste gang.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Vi sluttede måneden med en tur til snerige, kolde og meget smukke Lapland, nærmere bestemt Abisko i Nordsverige. Det var småt med bordplads deroppe, og tiden gik da også primært med nordlys, hundeslæder og vandreture med snesko.
Men lidt blev det da til, også på 24 timers togtur hver vej - og selv sådan noget som UNO (gud bedre det) kan være kortvarigt sjovt i en varm pejsestue med varm cacao, når det er minus otte udenfor.

Så vi har fået gamet lidt Scout, 1902 Melies og The Shipwreck Arcana.
Post Reply