Så går året på hæld og det er ved at være på tide at gøre status over årets nytårsforsætter! Først og fremmest vil jeg konkludere, at det brætspilsmæssigt blev et rigtig godt år. Jeg fik spillet rigtig meget i år; dels fik jeg prøvet mange spil, jeg ikke tidligere havde prøvet og dels lykkedes det mig at få genspillet flere spil end det er lykkedes mig de foregående par år. Endvidere begyndte jeg at få øje på nye genrer af spil, hvilket lover godt for fremtidige spiloplevelser!
Frouvne wrote:Så nærmer det nye år sig og der skal naturligvis sættes nogle mål: Årets nytårsforsætter for 2008! Da jeg kun opfyldte to tredjedele af mine forsætter sidste år, vil jeg tage den logiske konsekvens, nemlig at udvide listen med nogle flere mål end sidste år!

[...]
Heller ikke i år nåede jeg helt i mål - men to tredjedele skal jeg nok have opfyldt også i år og så var strategien jo god nok!
Frouvne wrote:[...] Først og fremmest vil jeg følge op på sidste års opnåede mål og få mindst et af de to større spil, det lykkedes mig at få spillet, på bordet igen: Enten Die Macher eller Dune. [...]
Dune nåede ikke at komme i spil men det gjorde til gengæld
Die Macher. Det viste sig også at den korte udgave af
Die Macher gav en rigtig god spiloplevelse, hvilket øger sandsynligheden for at det kan komme så meget på bordet som et så udmærket spil fortjener!
Frouvne wrote:[...] Ligeledes må jeg heller sørge for, at få mindst et af mine andre større spil på bordet. Mit nytårsforsæt på dette felt bliver at få spillet enten Roads & Boats eller Through the Ages: A Story of Civilization. [...]
Through the Ages: A Story of Civilization blev spillet flere gange i årets løb. Det var ikke den store succes for mit vedkommende; dels virkede spillet lige langtrukkent nok for mig og dels var der et eller andet, der ikke virkede helt intuitivt på mig. Jeg håber endnu, at det vil lykkes mig at få det spillet nogle gange som to-personers spil, da jeg har en forventning om, at det kunne mildne mit syn på det.
Frouvne wrote:[...] Blandt årets høst af nye spil befinder sig Brass og 1960: The Making of the President. De må og skal begge på bordet i det nye år! [...]
Brass blev spillet et par gange i løbet af året og selvom det ikke er et af de spil, jeg blev fuldkommen solgt til i første omgang, har jeg stadig høje forventninger til kommende genspilninger.
1960: The Making of the President blev spillet et par gange her i blandt også den 4. november! Spillet udgør nok en lille skuffelse men det har givet mig lyst og mod til ved lejlighed at vende tilbage til
Twilight Struggle.
Frouvne wrote:[...] Blandt Knizias spil med fine - nogle ville sikkert mene påklistrede

- temaer, som det endnu ikke er lykkedes mig at få spillet er:
Lord of the Rings og
Beowulf. Mindst et af dem må komme ud af celofanen og i brug. [...]
Lord of the Rings viste sig at være et stort hit, der blev spillet en del gange indenfor kort tid. Håber, at det bliver genoplivet ved senere lejlighed sammen med nogle af udvidelserne. Det lykkedes en enkelt gang at få spillet det med den første udvidelse og det gjorde ikke oplevelsen mindre!
Beowulf var for mit vedkommende også et hit og kom på bordet en håndfuld gange, hvilket absolut ikke er dårligt hos os. Jeg håber, at få spillet det endnu mere, når jeg en gang får taget mig sammen til at se filmen med samme titel.
Frouvne wrote:[...] To andre spil der har stået for længe ubenyttet er: El Caballero og Hazienda. De skal begge i spil. [...]
El Caballero kom heller ikke i spil i år til gengæld blev
Hazienda spillet rigtig mange gange, hvoraf de fleste var online.
Frouvne wrote:[...] Og så vil jeg forsøge mig med et kvantitativt forsæt. Det lykkes mig sjældent at få gen-spillet de spil, jeg prøver. Reef Encounter skal spilles mindst fem gange i det nye år. [...]
Det viste sig at mine omgivelser beklageligvis ikke var nær så begejstrede for
Reef Encounter som mig...

Det lykkedes mig at få spillet spillet fem gange, hvorefter jeg opgav at kæmpe imod overmagten. For mig handlede dette nytårsforsæt nu også primært om igen at få spillet nogle spil gentagne gange, da mønsteret de seneste år har været, at der hele tiden er blevet prøvet nye spil. Det kvantitative mål blev til overflod opfyldt med andre spil ikke mindst
Hazienda og
Dominion.
Frouvne wrote:[...] Endelig vil jeg sætte mig for, at vores spilsamling, når 2008 er slut, skal være blevet mindsket og dermed gerne opkvalificeret en smule - naturligvis ud fra mine egne helt subjektive standarder!

[...]
Opkvalificeret mener jeg, at den er blevet. Om den reelt også er blevet mindsket er jeg i tvivl om... der er dog blevet sorteret godt i samlingen og dels er en del spil blevet foræret væk og dels står der mindst et par flyttekasser med spil, der venter på at komme ud af huset. Så en god proces er blevet sat i gang!
Alt i alt syntes jeg, at der er blevet gjort en god indsats for målopfyldelse - at det så ikke helt lykkedes generer mig ikke set i lyset af de mange fine spiloplevelser året bød på. Tak til alle dem, der bidrog til at det lod sig gøre!