Deduktionsspil
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 635 times
- Been thanked: 933 times
Jotto - et deduktionsspil med ord
Jotto er et deduktionsspil, hvor man skal gætte et ord som modspilleren har noteret ned. Hver spiller noterer et ord på fem bogstaver. Som udgangspunkt er reglerne, at ordet skal forefindes i ordbogen og at der gerne må være gengangere af det samme bogstav. Man kan naturligvis aftale andre regler. På skift kommer spillerne med et test-ord. Modspilleren skal så fortælle, hvor mange bogstaver i test-ordet der også optræder i det hemmelige ord. Den der hurtigst finder modstanderens hemmelige ord har vundet. Man kan også spille til et givent antal point. I nedenstående hjælpeark er det noteret, hvor mange point man får, når man har gættet det rigtige ord.
Link til Jotto på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/11821
Link til hjælpeark:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=8411
Link til Jotto på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/11821
Link til hjælpeark:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=8411
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
My Word!
My Word! er ligesom Jotto et ord- og deduktionsspil. My Word! er beregnet for to spillere og kan spilles med blyant og papir. Spillerne skal på skift gætte hinandens ord, der afhængigt af hvilken runde man er i er på seks eller syv bogstaver.
Den ene spiller finder på et ord, den anden spiller skal gætte. Dette skrives øverst på siden. Den anden spiller har nu til opgave at gætte det rigtige ord. Han får point for hvert gæt: 250 point for hvert bogstav, der også indgår i det rigtige ord, men som er forkert placeret. Og 1000 point for de bogstaver der er korrekt placeret.
I alt får spilleren, der skal gætte, 11 gæt. Gættene er dog begrænset på den måde, at det første gæt kun indeholder to bogstaver (når der skal gættes et ord på seks bogstaver). Antallet af bogstaver i det ord man gætter på øges løbende. Når man således i fjerde forsøg skal prøve at gætte, skal ordet man gætter på indeholde tre bogstaver. En ekstra finte er dog, at de tre bogstavers placering svarer til 3., 4. og 5. bogstavs placering i det ord, der skal gættes. For at forstå det, vil det vist hjælpe at se lidt nærmere på nedenstående hjælpeark:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=13330
Læs mere om My Word! på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/12137
Den ene spiller finder på et ord, den anden spiller skal gætte. Dette skrives øverst på siden. Den anden spiller har nu til opgave at gætte det rigtige ord. Han får point for hvert gæt: 250 point for hvert bogstav, der også indgår i det rigtige ord, men som er forkert placeret. Og 1000 point for de bogstaver der er korrekt placeret.
I alt får spilleren, der skal gætte, 11 gæt. Gættene er dog begrænset på den måde, at det første gæt kun indeholder to bogstaver (når der skal gættes et ord på seks bogstaver). Antallet af bogstaver i det ord man gætter på øges løbende. Når man således i fjerde forsøg skal prøve at gætte, skal ordet man gætter på indeholde tre bogstaver. En ekstra finte er dog, at de tre bogstavers placering svarer til 3., 4. og 5. bogstavs placering i det ord, der skal gættes. For at forstå det, vil det vist hjælpe at se lidt nærmere på nedenstående hjælpeark:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=13330
Læs mere om My Word! på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/12137
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Coda / DaVinci Code
Coda der siden er blevet udgivet som DaVinci Code. Det er et deduktionsspil i den lettere ende af skalaen, da man ofte ender i situationer, hvor man er nødt til at gætte.
Coda er meget simpelt at lære og kan spille på ca. 15 minutter. Hvad spillet mangler i dybde kan det til gengæld kompensere for ved den hurtige spilletid og ved rent faktisk at være sjovt at spille. Det er ikke altid, at deduktionsspil kan leve op til det!
At spillet ikke er dybt betyder dog ikke, at det ikke er muligt at foretage deduktioner og man oplever således også glæden over at kunne lade sit vid lyse og nedlægge modstanderens brikker!
Endnu har jeg kun spillet spillet med to spillere, hvor det overraskende for mig selv har grebet mig. Min fornemmelse er, at det vil være endnu bedre med tre spillere... og måske også med fire. Endvidere er min fornemmelse, at spillet kan have bred appel med sin kombination af deduktion og held, ekstremt simple regler og en kort spilletid.
Et kort resume af spillet:
Der er to sæt med 12 brikker nummereret fra 0 til 11, den ene med hvid baggrund og den anden med sort. Brikkerne kan stå op, så kun bagsiden er synlig for modstanderen.
Spillerne trækker hver fire tilfældige brikker, der må være både sorte og hvide. De stilles op på en række, så kun bagsiden er synlig for modspilleren. De opstilles således at det mindste tal er placeret til venstre og i stigende talrækkefølge. Er der to ens tal står den sorte brik længst til venstre.
Spillerens tur indledes med, at han trækker en af de brikker, der er tilovers. Med brikken peger han på en af modspillerens brikker og forsøger at gætte dennes værdi. Gætter han rigtigt skal modstanderen vende brikken om. Han kan nu vælge at gætte endnu en gang, så længe han gætter rigtigt eller at stoppe sin tur og sætte den nye brik ind i sin egen kode og dermed vanskeliggøre denne yderligere. Gætter han til gengæld forkert, skal han vende den nye brik om, så den er synlig for modstanderen og indsætte den på den korrekte plads i sin egen kode og dermed gøre den lettere for modstanderen at gætte.
Spillet slutter først, når kun en spiller sidder tilbage med med en skjult kode.
Der findes også en avanceret udgave, hvor man kan placere brikker med streger midt i ens kode og dermed vanskeliggøre løsningen af koden.
Coda er meget simpelt at lære og kan spille på ca. 15 minutter. Hvad spillet mangler i dybde kan det til gengæld kompensere for ved den hurtige spilletid og ved rent faktisk at være sjovt at spille. Det er ikke altid, at deduktionsspil kan leve op til det!

Endnu har jeg kun spillet spillet med to spillere, hvor det overraskende for mig selv har grebet mig. Min fornemmelse er, at det vil være endnu bedre med tre spillere... og måske også med fire. Endvidere er min fornemmelse, at spillet kan have bred appel med sin kombination af deduktion og held, ekstremt simple regler og en kort spilletid.
Et kort resume af spillet:
Der er to sæt med 12 brikker nummereret fra 0 til 11, den ene med hvid baggrund og den anden med sort. Brikkerne kan stå op, så kun bagsiden er synlig for modstanderen.
Spillerne trækker hver fire tilfældige brikker, der må være både sorte og hvide. De stilles op på en række, så kun bagsiden er synlig for modspilleren. De opstilles således at det mindste tal er placeret til venstre og i stigende talrækkefølge. Er der to ens tal står den sorte brik længst til venstre.
Spillerens tur indledes med, at han trækker en af de brikker, der er tilovers. Med brikken peger han på en af modspillerens brikker og forsøger at gætte dennes værdi. Gætter han rigtigt skal modstanderen vende brikken om. Han kan nu vælge at gætte endnu en gang, så længe han gætter rigtigt eller at stoppe sin tur og sætte den nye brik ind i sin egen kode og dermed vanskeliggøre denne yderligere. Gætter han til gengæld forkert, skal han vende den nye brik om, så den er synlig for modstanderen og indsætte den på den korrekte plads i sin egen kode og dermed gøre den lettere for modstanderen at gætte.
Spillet slutter først, når kun en spiller sidder tilbage med med en skjult kode.
Der findes også en avanceret udgave, hvor man kan placere brikker med streger midt i ens kode og dermed vanskeliggøre løsningen af koden.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Eleusis
For dem, der har en svaghed for Zendo, tror jeg, at jeg lige er faldet over det ideelle spil!
Spillet hedder Eleusis og kan spilles af fire til otte spillere. Det kræver at man har nogle sæt kort - fem sæt er ikke urealistisk. Men det skulle vel også kunne lade sig gøre.
Som i Zendo er der én spiller, der laver en regel, som de øvrige skal gætte. Et kort lægges på bordet og spillerne skal forsøge at slippe af med de kort, de har. Et kort får kun lov til at forlænge rækken af kort, hvis det overholder den regel, der er blevet konstrueret.
Helt simple regler kan være, at kortene skiftevis skal være sorte og røde, at nummeret på kortet skal øges med én hver gang eller lignende. De kan dog også være væsentligt vanskeligere såsom at hvis du dividerer sidst spillede korts værdi med fire skal det næste kort, der spilles være spar, hvis resten er 1, klør hvis resten er 2, hjerter hvis resten er 3 og hvis der ingen rest er, skal kortet være ruder.
Som i Zendo skal man altid gøre sig klart, at reglen ser meget vanskeligere ud for de andre deltagere... og der er ikke noget mere kedsommeligt og frustrerende end ikke at være i stand til at gætte reglen de første gange, man spiller spillet.
Eleusis stammer tilbage fra 1959, hvor det blev introduceret i Scientific American af Martin Gardner. Det blev ændret til de nuværende regler i 1977.
Link til skaberens hjemmeside (reglerne er ikke fuldstændige! - men til at spille efter...):
http://www.logicmazes.com/games/eleusis.html
Regler og alternative kort:
http://www.terra.es/personal2/u.roth/eleusis.htm#New Eleusis top
Spillet hedder Eleusis og kan spilles af fire til otte spillere. Det kræver at man har nogle sæt kort - fem sæt er ikke urealistisk. Men det skulle vel også kunne lade sig gøre.
Som i Zendo er der én spiller, der laver en regel, som de øvrige skal gætte. Et kort lægges på bordet og spillerne skal forsøge at slippe af med de kort, de har. Et kort får kun lov til at forlænge rækken af kort, hvis det overholder den regel, der er blevet konstrueret.
Helt simple regler kan være, at kortene skiftevis skal være sorte og røde, at nummeret på kortet skal øges med én hver gang eller lignende. De kan dog også være væsentligt vanskeligere såsom at hvis du dividerer sidst spillede korts værdi med fire skal det næste kort, der spilles være spar, hvis resten er 1, klør hvis resten er 2, hjerter hvis resten er 3 og hvis der ingen rest er, skal kortet være ruder.
Som i Zendo skal man altid gøre sig klart, at reglen ser meget vanskeligere ud for de andre deltagere... og der er ikke noget mere kedsommeligt og frustrerende end ikke at være i stand til at gætte reglen de første gange, man spiller spillet.
Eleusis stammer tilbage fra 1959, hvor det blev introduceret i Scientific American af Martin Gardner. Det blev ændret til de nuværende regler i 1977.
Link til skaberens hjemmeside (reglerne er ikke fuldstændige! - men til at spille efter...):
http://www.logicmazes.com/games/eleusis.html
Regler og alternative kort:
http://www.terra.es/personal2/u.roth/eleusis.htm#New Eleusis top
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Re: Code 777
Der har desværre indsneget sig en lille fejl. I grundspillet skal man kun gætte tallene ikke deres farver. I varianten skal man til gengæld gætte begge dele som beskrevet.Frouvne wrote:Hvis man er så heldig at være i besiddelse af et eksemplar af Code 777, kan man se, at det er designet af Robert Abbott. Det er nu en sandhed med modifikationer. Rent faktisk er det Alex Randolph, der har lavet spillet, men han valgte at kreditere Robert Abbott, da spillet var stærkt inspireret af Abbott's spil What's That on My Head?.
Spillet er en lille perle - desværre er den også uopdrivelig... Heldigvis er det et af de spil, man selv kan konstruere med en minimal indsats, så fortvivl ikke!
Hver spiller får tre brikker, hvorpå der på hver af dem står et tal mellem et (1) og syv (7). Endvidere er tallet farvet i en af syv forskellige farver. I alt er der 28 sådanne brikker. Brikkerne er placeret i en holder på en sådan måde at spilleren ikke kan se sine egne tre brikker. Til gengæld kan han se alle de øvrige spilleres brikker.
På skift trækker spillerne et spørgsmålskort med en tekst der refererer til farve og eller tal på de brikker, der er synlige for den spiller, han vælger at stille spørgsmålet til.
Når en spiller tror, at han kan gætte hvilke brikker han har (tal og farve) får han et point og tre nye brikker. Gætter han forkert får han tre nye brikker men ingen point. Den første der når til tre point har vundet.
Link til spillet på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/game/443
Link til fil med alle kort:
http://www.boardgamegeek.com/fileinfo.php?fileid=13335
Beklager fejlen!
frouvne, administrator

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 190 times
Re: Sherlock Holmes Consulting Detective
Findes der nogle udvidelser online, eller skal man på jagt på Ebay for at finde dem?Frouvne wrote:Sherlock Holmes Consulting Detective [...]
Får man virkelig mod på spillet eksisterer der også nogle større udvidelser, så man kan sætte en hel dag af til at gennemspille et scenarie. Endnu er det ikke lykkedes mig at få taget mig sammen til - men jeg glæder mig inderligt til den dag, det sker!![]()
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Mig bekendt findes der ikke nogen udvidelser online... men jeg er måske bare ikke stødt ind i dem. Jeg tror, at jeg har tre af udvidelserne liggende... de venter på, at vi en dag får taget os sammen til at kaste os over dem.
Som et kuriosum kan jeg fortælle, at der blev lavet et computerspil til PC baseret på brætspillet. Som jeg erindrer det, talte skuespillerne desværre udpræget amerikansk, hvilket ødelagde en del af oplevelsen...
Som et kuriosum kan jeg fortælle, at der blev lavet et computerspil til PC baseret på brætspillet. Som jeg erindrer det, talte skuespillerne desværre udpræget amerikansk, hvilket ødelagde en del af oplevelsen...

frouvne, administrator

- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Jeg tror, at jeg har spillet det ... så vidt jeg husker kom jeg ingen vegne, det var som om det gik i stå ... og man kunne prøve alting igen igen igen og intet skete ... var det ikke lidt gammeldags i stilen (dårlig grafik med nutidens øjne???) eller ... helt præcist, hvad hed den version, der er lavet over brætspillet?
- Helle
- 5000+ indlæg
Denne tråd med deduktionsspil er vist blevet helt glemt. Jeg skulle lige til at spørge til erfaringer, men svagt i erindringen havde jeg, at det vist allerede var taget op ...
Selv har jeg sidenhen fået prøvet Old Town og mon egentlig ikke også at MasterThieves et eller andet sted kunne komme i nærheden af at være lidt deduktion?
Har andre fået erfaringer med deduktionsspil i mellemtiden, så hører jeg det rigtigt gerne
Har tænkt mig at få stablet et par deduktionsaftner på benene - det tog meeeeeeeeeget lang tid at finde spillere til den første (som blev annonceret under spillevenner på et tidspunkt) men det lykkedes dog til sidst
Så hvis man er til deduktionsspil, så skal man være meget velkommen til at sende en pb - fordi jeg synes det kunne være interessant at udforske genren lidt .... yderligere forslag og erfaringer til spil, skal naturligvis altid være velkomne.
Selv har jeg sidenhen fået prøvet Old Town og mon egentlig ikke også at MasterThieves et eller andet sted kunne komme i nærheden af at være lidt deduktion?
Har andre fået erfaringer med deduktionsspil i mellemtiden, så hører jeg det rigtigt gerne

Har tænkt mig at få stablet et par deduktionsaftner på benene - det tog meeeeeeeeeget lang tid at finde spillere til den første (som blev annonceret under spillevenner på et tidspunkt) men det lykkedes dog til sidst

- Helle
- 5000+ indlæg
OK - så kalder vi det Memory for voksne med tyve, detektiver, juvelkendere og smuglere som spiller hovedrollerne!Frouvne wrote:For mig ligger det i genren åbn-en-skuffe-og-se-hvad-der-sker... men det siger nok mere om mit forhold til et kaotisk memory spil end om spillet i sig selv.Helle wrote:[...] MasterThieves et eller andet sted kunne komme i nærheden af at være lidt deduktion? [...]