Hvad har du spillet i dag? August 2008
-
- 1000+ indlæg
Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008
anden gang var klart bedre end første.
Jeg synes figurernes styrker og svagheder stod mere klart og især mulighederne for udnyttelsen af styrkerne var tydeligere
en Thief med move 5, der ræser rundt og drikker speed potions som giver yderligere 4 Actions (20 move points) er altså svær at bremse, og en Troll med regen, og armor kan sagtens holde fjenden væk, hvis placeringen er i orden.
Items kom langt mere i spil denne gang også. Det var mere et positionsspil end et kamp spil.
Meget interessant.
Jeg glæder mig allerede nu til tredje gennemspil, og hvis du sidder tilbage med en række ekspansions du ikke ved hvad du skal gøre med, så sig lige til.
Jeg synes figurernes styrker og svagheder stod mere klart og især mulighederne for udnyttelsen af styrkerne var tydeligere
en Thief med move 5, der ræser rundt og drikker speed potions som giver yderligere 4 Actions (20 move points) er altså svær at bremse, og en Troll med regen, og armor kan sagtens holde fjenden væk, hvis placeringen er i orden.
Items kom langt mere i spil denne gang også. Det var mere et positionsspil end et kamp spil.
Meget interessant.
Jeg glæder mig allerede nu til tredje gennemspil, og hvis du sidder tilbage med en række ekspansions du ikke ved hvad du skal gøre med, så sig lige til.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Ja, du har godt af at få spillet lidt mereHelle wrote: Synes du???? Jeg har spillet en gang, og fik da købt nogle udvidelser, men aldrig om spillet kom på bordet igen - der er åbenbart mange spil, der skal have en chance mere ...

Til gengæld passede ovenstående spil slet ikke til Jens' og min smag, så det skilte vi os af med igen.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 634 times
- Been thanked: 929 times
netsapiens wrote:.. og jeg fik spillet Dungeon Twister.
Dejligt spil der bare SKRIGER på alle udvidelserne
Grundspillet er i hvert tilfælde et super-spil! Jeg er en smule mere betænkelig med udvidelserne, som jeg ville skulle spille det en del gange, før jeg ville have lyst til at tage på bordet... og formentlig ville det aldrig komme i brug med mere end to spillere, da jeg forventer, at det ville blive for kaotisk.
frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Den ugentlige spilaften bød på to spil, der på det seneste er dukket op en del gange: Agricola og Glory to Rome. Med fire mennesker er det lige på nippet til, at jeg syntes, Agricola bliver lidt langtrukkent. Det er absolut spilbart med fire spillere, men jeg vil nok foretrække det med færre. Spredningen var stor og det stod ret hurtigt klart, hvem der var den sandsynlige vinder. I den bagerste ende var der lidt mere trængsel og placeringerne her overraskede mig en smule. Agricola er heldigvis langt fra så kompliceret, som det lige kan se ud... men det virker næsten intimiderende med de mange komponenter på bordet, så jeg kan godt forstå, hvis relativt uerfarne brætspillere flygter skrigende bort. Og det er jo synd og skam. Glory to Rome var som altid interessant og her er fire spillere måske også lige i overkanten. Eller måske skal det blot være fire mere erfarne spillere. Men spillet var interessant og endte meget tæt. Spillet tydeliggjorde en af de giftige kort-kombinationer og var langt mere krigerisk end tidligere spil, jeg har deltaget i. For første gang oplevede jeg, at spillet standsede ved at kortstakken blev tømt.
frouvne, administrator

- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Var blevet inviteret i byen i går, og det endte med at blive en spilleaften. Hyggeligt.
Først et spil Glory to Rome for fire spillere. Mit start spil gik helt i vasken, men man kan ikke altid være sikker på hvem vinderen er. Mette var tydelig foran på point da hun havde bygget mange bygninger, men at anders endte foran hende sket pga. bonus chips. Ja en chip altså 3 point skilte dem tilsidst.
Derefter Phoenicia. Det er bare et godt spil. Svære beslutninger, betrængt økonomi, og så er det essentielt at man ved at folk er meget sparsomme, men endnu vigtigere at man ved hvornår man skal skifte fra at forbedre økonomien til at sikre sig pointkort. Det spil skal dyrkes igen. Normalt er jeg ikke til budspil men her virker det godt.
Tilsidst fik jeg endnu et spil Glory to Rome men nu kun for 2 personer. Vi valgte med det samme at bruge 3 in town sites. Det giver et længer spil, så man har bedre tid til at udvikle sine bygninger.
Jeg førte længe men på et tidspunkt begyndte min modstander at lave købmænd, så jeg kom i tvivl, og valgt derfor i stedet at bygge et forum, og vinde på den måde.
Først et spil Glory to Rome for fire spillere. Mit start spil gik helt i vasken, men man kan ikke altid være sikker på hvem vinderen er. Mette var tydelig foran på point da hun havde bygget mange bygninger, men at anders endte foran hende sket pga. bonus chips. Ja en chip altså 3 point skilte dem tilsidst.
Derefter Phoenicia. Det er bare et godt spil. Svære beslutninger, betrængt økonomi, og så er det essentielt at man ved at folk er meget sparsomme, men endnu vigtigere at man ved hvornår man skal skifte fra at forbedre økonomien til at sikre sig pointkort. Det spil skal dyrkes igen. Normalt er jeg ikke til budspil men her virker det godt.
Tilsidst fik jeg endnu et spil Glory to Rome men nu kun for 2 personer. Vi valgte med det samme at bruge 3 in town sites. Det giver et længer spil, så man har bedre tid til at udvikle sine bygninger.
Jeg førte længe men på et tidspunkt begyndte min modstander at lave købmænd, så jeg kom i tvivl, og valgt derfor i stedet at bygge et forum, og vinde på den måde.

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 839 times
Hovhov, hvad skal det nu betyde?Frouvne wrote:Agricola ...I den bagerste ende var der lidt mere trængsel og placeringerne her overraskede mig en smule.

Agricola var ret sjovt og skal helt sikkert prøves igen. Temaet virker mildest talt lidt tamt (gulerødder? grise?), men de mange kort giver masser af variation, og mulighederne for at påvirke hinanden gør spillet væsentligt mere engagerende end de lidt for mange eurogames, hvor hver spiller i princippet kan sidde i et hjørne og nørkle med sit bræt.
Men om Agricola ligefrem burde ligge som #2 på BGG ....
I sidste uge blev det også til mit første rigtige spil 1960, hvor Nixon (moi) endte med en habil sejr på 351 vs. 186. Der er meget, der skal læres endnu, og jeg forventer da også væsentlig større modstand næste gang. Jeg havde Midtvesten og Vesten for mig selv det meste af spillet igennem, mens kampen hovedsageligt stod i Syden samt omkring New York. Kennedy brugte en del points på at gøre sig gældende i Advertising og Issues, men det ændrede ikke nok ved det samlede resultat.
Sjovt spil (selv om begivenhederne ikke siger mig ret meget) med en del genspilningspotentiale.
Last edited by Gunness on Thu Aug 07, 2008 2:34 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Hæ, i Agricola sidder man jo faktisk og nørkler med hvert sit bræt!Gunness wrote:og mulighederne for at påvirke hinanden gør spillet væsentligt mere engagerende end de lidt for mange eurogames, hvor hver spiller i princippet kan sidde i et hjørne og nørkle med sit bræt.

Men ja, der er da interaktion i Agricola, selvom jeg mener at den er så indirekte at spillet stadig hører til i den lave ende, rent interaktionsmæssigt.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Hæ selvJens_Hoppe wrote:Hæ, i Agricola sidder man jo faktisk og nørkler med hvert sit bræt!
Men ja, der er da interaktion i Agricola, selvom jeg mener at den er så indirekte at spillet stadig hører til i den lave ende, rent interaktionsmæssigt.

Du har ret i, at interaktionen er ret indirekte - der blev stort set ikke sagt et ord under hele spillet - men der er i alt fald mange muligheder for at blokere de andre spillere (hvis man bare kunne overskue mulighederne!)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
For tiden dyrker familiens yngste på 6 år Lego Star Wars: The Complete Saga på Nintendo DS. I den anledning har undertegnede ved flere lejligheder venligst udlånt figurerne til Star Wars Epic Duels. I dag fik jeg så lokket den yngste til at spille Star Wars Epic Duels. Først tørnede Yoda med to Clone Troopers ind i Darth Maul, der blev akkompagneret af to Battle Droids. Herefter blev det til en duel mellem Han Solo og Chewbacca på den ene side og Darth Vader og to Stormtroopers på den anden side. I første omgang løb de gode af med sejren mens de mørke kræfter vandt i anden runde.

frouvne, administrator

-
- 1000+ indlæg
Agricola kom på bordet herhjemme. Og jeg kan da godt se at det er en lille strategisk "perle" med masser af fine valgmuligheder rent strategisk. Og jeg vil da meget gerne spille det en del flere gange.
Men det er bare ikke SJOVT på samme måde som en god gang Ameritrash er.
Det meste sjov vi kunne vride ud af det var at synge og lave grin med felterne. eks: Duran Duran: Wild Boars (ja, jeg ved godt at det ikke er det den hedder), DAD: Counting the cattle, Tears for Fears: Sowing the seeds of love... og så er der jo også en hvis underholdning i at kigge på sin modstander og råbe SO når man tager Sow action.
Det er et spil som jeg hyggede mig med, som jeg gerne vil spille igen, men også et spil som ligger retning af skak eks. Det er spændende, det er udfordrende.. meeeen man får ikke mange grineflip ud af det.
Bagefter fik vi lige smidt Race for The Galaxy på bordet, hvor jeg vanen tro blev pulveriseret. Jeg ved ikke hvorfor enhver strategi jeg prøver i det spil fejler totalt, men spillet er stadig sjovt, og jeg vil mene at det er optimalt med tre spillere som vi gjorde det igår.
Men det er bare ikke SJOVT på samme måde som en god gang Ameritrash er.
Det meste sjov vi kunne vride ud af det var at synge og lave grin med felterne. eks: Duran Duran: Wild Boars (ja, jeg ved godt at det ikke er det den hedder), DAD: Counting the cattle, Tears for Fears: Sowing the seeds of love... og så er der jo også en hvis underholdning i at kigge på sin modstander og råbe SO når man tager Sow action.
Det er et spil som jeg hyggede mig med, som jeg gerne vil spille igen, men også et spil som ligger retning af skak eks. Det er spændende, det er udfordrende.. meeeen man får ikke mange grineflip ud af det.
Bagefter fik vi lige smidt Race for The Galaxy på bordet, hvor jeg vanen tro blev pulveriseret. Jeg ved ikke hvorfor enhver strategi jeg prøver i det spil fejler totalt, men spillet er stadig sjovt, og jeg vil mene at det er optimalt med tre spillere som vi gjorde det igår.
Sjov > regler .... HVER gang
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Synes du Race for the Galaxy er mere "sjovt" end Agricola er, og hvis ja, hvorfor?
For mig er begge spil eksempler på ret tørre eurogames.

What are you, like 80?
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Formiddagen har budt på et par spil Star Wars Epic Duels. Begge spil var konfrontationer mellem Mace Windu og hans Clone Troopers på den ene side og Darth Vader og hans Stormtroopers på den anden side. Første konfrontation endte allerede i første spillerunde, da Darth Vader straks angreb Mace Windu, der var ude af stand til at forsvare sig. Andet slag var langt mere jævnbyrdigt men med samme udgang.
frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
Jeg kom vist også til at kalde Agricola "sjovt" i min post - det er nok en tilsnigelse
Det er mere underholdende på sin egen "mental gymnastik"-agtige måde - og ja, en smule tørt.

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Det er fordi du glemmer at vande markerne.Gunness wrote:og ja, en smule tørt.

What are you, like 80?
- Gunness
- 5000+ indlæg
Touché