Hvad har du spillet i dag? December 2008
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Re: Hvad har du spillet i dag? December 2008
Vi lavede vores egen kombination af kort til Dominion, som vi spillede 3 gange .... Det var lidt forskelligt, hvem der kom godt fra start, men jeg oplevede desværre, at på trods af, at jeg lagde rigtigt godt ud, og fik en velfungerende kortbunke, så blev jeg indhentet af Allan, der meget effektivt brugte Chapel til at skille sig af med det meste i hans bunke ... så nogle af de samme gode kort, kom tilbage stort set hver runde .... heriblandt et par guldkort ... et eksempel til efterligning????? Vi har i hvert fald skrevet ned, hvad vi havde valgt af bunker, så vi kan udforske variationen mere ved lejlighed - umiddelbart var vi begge udmærket begejstrede for vores kombination.
Dernæst spillede vi to gange Schotten Totten, hvor vi vandt en gang hver.
Dernæst spillede vi to gange Schotten Totten, hvor vi vandt en gang hver.
- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Var til Consim søndag i går.
Startede med Le Havre - 4 personers spil. Desværre blev en spiller syg, så halvvejs måtte vi afbryde.
Johnatan overtog og et 3 spillers spil blev startet op. Det blev spillet til ende og Johnatan viste hvor effektivtde tunge bygninger kan bygges og benyttes.
Derefter blev det til 6 spil Dominion, tre forskellige sæt, valgt tilfældigt. Det er sjovt at skulle gennemskue hvordan ofte uvægtede sæt kan/skal spilles. Derfor har vi indtil nu valgt at spille sættene 2 gange, uanset hvordan det første spil går.
Og det er absolut meget forskellige spil man får ud af det, selvom det er de samme sæt. Prøv det.
Startede med Le Havre - 4 personers spil. Desværre blev en spiller syg, så halvvejs måtte vi afbryde.
Johnatan overtog og et 3 spillers spil blev startet op. Det blev spillet til ende og Johnatan viste hvor effektivtde tunge bygninger kan bygges og benyttes.
Derefter blev det til 6 spil Dominion, tre forskellige sæt, valgt tilfældigt. Det er sjovt at skulle gennemskue hvordan ofte uvægtede sæt kan/skal spilles. Derfor har vi indtil nu valgt at spille sættene 2 gange, uanset hvordan det første spil går.
Og det er absolut meget forskellige spil man får ud af det, selvom det er de samme sæt. Prøv det.

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 839 times
Frouvne har egentlig sagt det meget godt alleredeHelle wrote:Nåh, nåh hvad er det for titler, der dog sådan får dig til at foretrække noget, som du vist i sidste ende egentlig ikke var særligt begejstret for?Gunness wrote:Men jeg morede mig trods alt godt, og det var en noget større fornøjelse at spille AToE end endnu et blodfattigt Euro med ressourceindsamling i højsædet.

Jeg kan grundlæggende bare bedre lide engagerende spil, hvor man har lov til råbe lidt op og skubbe til sidemanden, end de her matematiske knæbøjninger, hvor man mere eller mindre minutiøst kan beregne og planlægge sine næste fem-seks træk, mens man skubber sine små arbejdere (dvs. blå cubes) rundt på brættet for at tjene flest muligt brune cubes (dvs. tobak/rensdyrskind/træ/beriget uran).
Fx. spillede vi Royal Palace i vores spillegruppe for et par onsdage siden, og spillet er bestemt flot og elegant, men i forhold til AToE vil jeg ikke kalde det voldsomt sjovt - både fordi man har set mekanikkerne i RP så mange gange før i andre varianter, og fordi spillet bare er for sterilt.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Helle
- 5000+ indlæg
Fandt I en god kombination af Dominion kort, der er værd at anbefale????akwlinka wrote:Var til Consim søndag i går.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 634 times
- Been thanked: 929 times
Som Helle allerede har berettet, spillede vi forleden to spil Dominion og i går yderligere tre spil samt to gange Schotten-Totten. De to spil Dominion var med det setup, der hedder Interaction og jeg var umiddelbart positivt overrasket over, at det ikke kom til at virke mere destruktivt, end det gjorde. Et ganske fornøjeligt setup - i hvert tilfælde med to spillere.
De tre spil Dominion, vi spillede i aftes, var alle med samme setup, der blev foretaget ved at vi på skift valgte en kortbunke til. Det var nogle af de mest interessante spil, jeg endnu har haft. Inkluderingen af Witch, som jeg vist ikke har spillet med før, kombineret med at der ikke var nogen Moat gav rig mulighed for at forsøge at komme grus i modspillerens maskine. Det kom vi begge til at mærke. I vort første spil var min maskine på sammenbrudets rand, men efter at have fået inkluderet et Chapel blev der ryddet godt og grundigt op i curses, victory points og små-mønterne... og så kom der ellers gang i spillet. I det sidste spil var det til gengæld Helles maskine, der effektivt brød sammen. Selvom hun nåede at få renset ud i sin bunke, sad hun slutteligt tilbage med 11 curses og måtte lide den tort at passe mindst en enkelt tur fordi hun kun havde point-kort og curses på hånden. Hvis andre skulle have lyst til at prøve vort setup så det således ud, ordnet efter priserne:
2: Chapel, Cellar
3: Village, Woodcutter
4: Moneylender, Throne Room, Smithy
5: Witch, Council Room, Market
God fornøjelse! Lad os endelig høre om dine erfaringer... og husk nu at den kun er testet med to spillere!
De tre spil Dominion, vi spillede i aftes, var alle med samme setup, der blev foretaget ved at vi på skift valgte en kortbunke til. Det var nogle af de mest interessante spil, jeg endnu har haft. Inkluderingen af Witch, som jeg vist ikke har spillet med før, kombineret med at der ikke var nogen Moat gav rig mulighed for at forsøge at komme grus i modspillerens maskine. Det kom vi begge til at mærke. I vort første spil var min maskine på sammenbrudets rand, men efter at have fået inkluderet et Chapel blev der ryddet godt og grundigt op i curses, victory points og små-mønterne... og så kom der ellers gang i spillet. I det sidste spil var det til gengæld Helles maskine, der effektivt brød sammen. Selvom hun nåede at få renset ud i sin bunke, sad hun slutteligt tilbage med 11 curses og måtte lide den tort at passe mindst en enkelt tur fordi hun kun havde point-kort og curses på hånden. Hvis andre skulle have lyst til at prøve vort setup så det således ud, ordnet efter priserne:
God fornøjelse! Lad os endelig høre om dine erfaringer... og husk nu at den kun er testet med to spillere!

frouvne, administrator

- Helle
- 5000+ indlæg
Spillede i dag med en reduceret gruppe, i det drea var syg og tina ... ja, det beretter vi ikke om, men det var vist noget med en heftig weekend.
Lise, Maibritt, Elin og jeg spillede først Tower of Babel og dernæst 3 spil Pandemic - og afslutningsvis, mens Maibritt måtte sørge for mad til den lille, trådte Gunness til ... i 3 gange FlixMix .. så vi lige kunne blive lidt stressede ovenpå en rolig og hyggelig aften.
Lise, Maibritt, Elin og jeg spillede først Tower of Babel og dernæst 3 spil Pandemic - og afslutningsvis, mens Maibritt måtte sørge for mad til den lille, trådte Gunness til ... i 3 gange FlixMix .. så vi lige kunne blive lidt stressede ovenpå en rolig og hyggelig aften.
- Black Sea
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung - Location: 2400 NV
Husk endelig, at man kun inkluderer 10/20 curses i 2/3-spillers spil, så 11 curses er for meget i et 2-spillers spil (hvilket jeg gætter på, det var)Frouvne wrote:Som Helle allerede har berettet, spillede vi forleden to spil Dominion og i går yderligere tre spil samt to gange Schotten-Totten. De to spil Dominion var med det setup, der hedder Interaction og jeg var umiddelbart positivt overrasket over, at det ikke kom til at virke mere destruktivt, end det gjorde. Et ganske fornøjeligt setup - i hvert tilfælde med to spillere.

VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Beklager, men ingen noterede ned hvad der var på bordet, og når vi vælger sker det ved simpelthen at trække 10 bunker af de 25 blindt. Så her kan jeg ikke være behjælpelig. Der ligger ingen store bagtanker bag vores dæk, men jeg tror alle fire spillere synes de var sjovt at skulle kæmpe sig igennem på denne måde.Helle wrote:Fandt I en god kombination af Dominion kort, der er værd at anbefale????akwlinka wrote:Var til Consim søndag i går.
Og som sagt, så spiller vi to spil af hver dæk, sådan for at se om erfaringer fra første spil bringer noget godt til andet spil.

- Helle
- 5000+ indlæg
Aha, se det har regellæseren ikke sagt ... men det ville naturligvis have ændret HELE spillet ... men det var nu egentlig sjovt, som det var ... men vi må også hellere prøve, som det skal være ...Black Sea wrote:Husk endelig, at man kun inkluderer 10/20 curses i 2/3-spillers spil, så 11 curses er for meget i et 2-spillers spil (hvilket jeg gætter på, det var)Frouvne wrote:Som Helle allerede har berettet, spillede vi forleden to spil Dominion og i går yderligere tre spil samt to gange Schotten-Totten. De to spil Dominion var med det setup, der hedder Interaction og jeg var umiddelbart positivt overrasket over, at det ikke kom til at virke mere destruktivt, end det gjorde. Et ganske fornøjeligt setup - i hvert tilfælde med to spillere.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 634 times
- Been thanked: 929 times
Den var smuttet for mig!Black Sea wrote:Husk endelig, at man kun inkluderer 10/20 curses i 2/3-spillers spil, så 11 curses er for meget i et 2-spillers spil (hvilket jeg gætter på, det var)

frouvne, administrator

- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Der er også andre deteljer om hvor mange af hver kort der skal være med i spillet alt efter hvor mange spillere man er. Det hjalp mig meget at hente et af indlægene til kassen, hvor man kan se hvilke kort der står i hvilke slots, og der samtidig står hvor mange af hver kort der skal med i spillet. F.eks. dette: http://files.boardgamegeek.com/geekfile ... leid=38630
Curses: 2/3/4 = 10/20/30
Vp kort 2/3-4 = 8/12 (inkl. gardens)
alle andre = alle kort i spillet
Jeg havde set det med curses, men ikke det med VP, så første gang vi spillede 2 spillere blev spillet lidt lovligt langt.
Lars
Curses: 2/3/4 = 10/20/30
Vp kort 2/3-4 = 8/12 (inkl. gardens)
alle andre = alle kort i spillet
Jeg havde set det med curses, men ikke det med VP, så første gang vi spillede 2 spillere blev spillet lidt lovligt langt.
Lars
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
KBK bød for mit vedkommende først på et 3-personers Le Havre. 18 runder er lang tid, men da vi alle kendte spillet på forhånd føltes det rimeligt hurtigt. Jeg fik først selv købt skibe ret sent i spillet (klarede mig med brød og bøffer indtil da) - og mit første skib var et stålskib. Til gengæld var jeg ret godt med hvad angår stål og mursten, så helt skidt gik det ikke. Mit spil rakte dog kun til en andenplads, omkring 40 points efter vinderen.
Derefter spillede vi et par spil 2-personers Dominion, begge med random setup. Første setup havde ret dyre kort, og dertil hele 3 attack cards (witch, spy, militia) - og hverken moat eller chapel. Der var mange af de seje flere kort/buys/actions kort med, så spillet eskalerede hurtigt til et punkt hvor vi begge brugte meget lang tid på vores ture, og hvor hver tur uvægerligt inkluderede mindst et attack card spillet på modstanderen.
Næste spil havde stadig meget dyre kort - moat som koster 2 var med, men derudover kostede de billigste kort 4. Der var færre attack cards, og færre "kædereaktions-kort", så dette spil spillede lidt mere roligt.
Begge spil var dog sjove nok, omend jeg synes spillet mister lidt af sin dynamik, når man kun er to...
Derefter spillede vi et par spil 2-personers Dominion, begge med random setup. Første setup havde ret dyre kort, og dertil hele 3 attack cards (witch, spy, militia) - og hverken moat eller chapel. Der var mange af de seje flere kort/buys/actions kort med, så spillet eskalerede hurtigt til et punkt hvor vi begge brugte meget lang tid på vores ture, og hvor hver tur uvægerligt inkluderede mindst et attack card spillet på modstanderen.
Næste spil havde stadig meget dyre kort - moat som koster 2 var med, men derudover kostede de billigste kort 4. Der var færre attack cards, og færre "kædereaktions-kort", så dette spil spillede lidt mere roligt.
Begge spil var dog sjove nok, omend jeg synes spillet mister lidt af sin dynamik, når man kun er to...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- jondifool
- 250+ indlæg
- Been thanked: 1 time
I går blev det til lidt 2 spillers RftG+exp som jeg havde den udsøgte men uvante fornøjelse at tabe klart 2 gange i. Jeg kunne åbenbart ikke administrere at have for mange gode kort på en gang, og slet ikke det at man er nødt til at graspe goals undervejs. Virker til at ekspansion alligevel giver spillet en del replayability, (selvom jeg da var skuffet da jeg pakkede det ud!)
Derefter blev det til et par spil 3 personers agricola med I decket. Som vi vist kun har haft fat i et par gange før.
Og der dukkede et par voldsome well combinationer op. Især i andet spil gik det helt amok, hvor combinationer af well (10), water carrier(262), flagon(87), well builder(220), village well(66) spillet ned før første harvest gjorde at brædtet blev plastret til med food, og at vi alle pludselig havde +12 food før anden harvest uden af have 2 husdyr eller sået noget! Men da det var os alle der have mad nok , blev vi jo alle bare det mere competetive om resource aktions og det førte til et meget lige spil. score blev vist nok 51- 46 - 37.
Derefter blev det til et par spil 3 personers agricola med I decket. Som vi vist kun har haft fat i et par gange før.
Og der dukkede et par voldsome well combinationer op. Især i andet spil gik det helt amok, hvor combinationer af well (10), water carrier(262), flagon(87), well builder(220), village well(66) spillet ned før første harvest gjorde at brædtet blev plastret til med food, og at vi alle pludselig havde +12 food før anden harvest uden af have 2 husdyr eller sået noget! Men da det var os alle der have mad nok , blev vi jo alle bare det mere competetive om resource aktions og det førte til et meget lige spil. score blev vist nok 51- 46 - 37.

- akwlinka
- 500+ indlæg
Fik efter indkøbstur til staden, mulighed for at spille samme med et par gode venner, og uventet blev vi hele fem personer.
Dette medførte at chicago express kom på bordet. Som sagt uventet og desværre blev et par væsentlige regler glem i regel gennemgangen..Det er ikke uvæsentligt at der er aktieudbytte til det selskab der først kommer til Chicago, og spillet stopper først efter et aktieudbytte efter et stop kriterie er nået. Allespillere,selven der ikke er til togspil med penge og aktier,følte sig dog underholdt og spillet skal prøves igen.
Derefterblev det til 4 spil Dominion, på den måde at en spiller på skift sad over. Igen med tilfældigt setup. Denne gang havde vi Witch med og ingen ekstra actions. Dette betød at JEG vandt (og det er jeg ikke vandt til) med hele 4 point. Det var hylende sjovt. I andet spil med samme setup, her sad jeg over, blev alle 30 curses uddelt, da alle kastede sig over witches fra starten, og da der kun var godt 20 pointkort i spil var der flere spillere med mange minuspoint.
Andet setup var mere moderat og med Bureaukraten som eneste angrebskort. Den blev dog benyttet flittigt, så en del sølvpenge kom i spil. Og hvad der så end gik galt denne aften, så vandt jeg også et spil i dette setup.
Dette medførte at chicago express kom på bordet. Som sagt uventet og desværre blev et par væsentlige regler glem i regel gennemgangen..Det er ikke uvæsentligt at der er aktieudbytte til det selskab der først kommer til Chicago, og spillet stopper først efter et aktieudbytte efter et stop kriterie er nået. Allespillere,selven der ikke er til togspil med penge og aktier,følte sig dog underholdt og spillet skal prøves igen.
Derefterblev det til 4 spil Dominion, på den måde at en spiller på skift sad over. Igen med tilfældigt setup. Denne gang havde vi Witch med og ingen ekstra actions. Dette betød at JEG vandt (og det er jeg ikke vandt til) med hele 4 point. Det var hylende sjovt. I andet spil med samme setup, her sad jeg over, blev alle 30 curses uddelt, da alle kastede sig over witches fra starten, og da der kun var godt 20 pointkort i spil var der flere spillere med mange minuspoint.
Andet setup var mere moderat og med Bureaukraten som eneste angrebskort. Den blev dog benyttet flittigt, så en del sølvpenge kom i spil. Og hvad der så end gik galt denne aften, så vandt jeg også et spil i dette setup.

- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Onsdag var det spilleaften igen, og for første gang inkluderede det Carsten som jeg havde fået kontakt med gennem nærværende forum.
Carsten fik lige set de to kasser med spil i stuen, samt kælderen med flere spil inden Michael og Eik dukkede op. Det var få af dem han havde prøvet, men dog også spil han havde hørt om. Det får vi hurtigt lavet om på...
Det blev til et spil Saint Petersburg. Carsten og Michael havde aldrig prøvet det før, og jeg kan ikke huske om eller hvornår jeg havde spillet det med 4 spillere. Eik var tydeligt den der havde spillet det mest, og han kunne ligefrem huske detaljerne i reglerne.
Det var også tydeligt gennem spillet at Eik var mere i træning end os andre. Han brugte til gengæld også meget mere tid en vi andre gjorde, men det er jo ikke nogen stor overraskelse.
Jeg spillede stort set som jeg plejer at spille, men det skal man ikke når man er fire spillere. Det er langt sværere at få mange forskellige aristrokrater når der er mere kamp om dem. Jeg var godt nok den eneste der nåede at få 9 aristrokrater (og dermed 45 bonus point), men det hjælper jo ikke så meget når man kun er nået til 41 point i løbet af hele spillet. Eik havde derimod købt rigeligt af bygninger og det viste sig at han hurtigt kom foran os andre, og blev liggende foran. Eik vandt med 96 point, Michael havde 92 point, jeg endte på 86 og Carsten endte omkring de 60 point (hvis jeg husker rigtigt).
Jeg håber ikke det skræmte Carsten væk, og håber han kommer igen næste onsdag.
Lars
Carsten fik lige set de to kasser med spil i stuen, samt kælderen med flere spil inden Michael og Eik dukkede op. Det var få af dem han havde prøvet, men dog også spil han havde hørt om. Det får vi hurtigt lavet om på...
Det blev til et spil Saint Petersburg. Carsten og Michael havde aldrig prøvet det før, og jeg kan ikke huske om eller hvornår jeg havde spillet det med 4 spillere. Eik var tydeligt den der havde spillet det mest, og han kunne ligefrem huske detaljerne i reglerne.
Det var også tydeligt gennem spillet at Eik var mere i træning end os andre. Han brugte til gengæld også meget mere tid en vi andre gjorde, men det er jo ikke nogen stor overraskelse.
Jeg spillede stort set som jeg plejer at spille, men det skal man ikke når man er fire spillere. Det er langt sværere at få mange forskellige aristrokrater når der er mere kamp om dem. Jeg var godt nok den eneste der nåede at få 9 aristrokrater (og dermed 45 bonus point), men det hjælper jo ikke så meget når man kun er nået til 41 point i løbet af hele spillet. Eik havde derimod købt rigeligt af bygninger og det viste sig at han hurtigt kom foran os andre, og blev liggende foran. Eik vandt med 96 point, Michael havde 92 point, jeg endte på 86 og Carsten endte omkring de 60 point (hvis jeg husker rigtigt).
Jeg håber ikke det skræmte Carsten væk, og håber han kommer igen næste onsdag.
Lars