Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2009

Post by Larsine »

Fredag eftermiddag spillede jeg og Lilli San Juan. Kort fortalt så endte det med at hun scorede 32 point, medens jeg holdt mig på beskedne 22 point.

Søndag eftermiddag besøgte vi Eik og hans kæreste i deres nye hus. Kæresten er ikke den store brætspiller, men det kommer forhåbentligt med tiden.

Vi fik Ticket to Ride: Märklin på bordet, men da det kun var mig, Eik og Lisa der havde spillet T2R før, blev vi enige om at spille uden passagere og varer. Det er klart at dette ændre spillet idet varene og ruterne under normale forhold har stor indflydelse på hinanden. De fleste varer er jo i Ruhr-området, hvilket har betydning for hvilke ruter spillerne har tendens til at vælge.

Første spil gik urimeligt dårligt for mig. Vi var 4 spillere som kæmpede om ruterne i Ruhr-området, hvilket betød at ingen af os fik alle vores ruter. Eik havde valgt noget andet, og vandt en overbevisende sejr. Jeg selv kom ind på en anden plads men kun ned ca. halvt så mange point som Eik. Eik var et pænt stykke over 100, medens en spiller endte på 20 point.

Andet spil var meget anderledes, idet mangel flere af os havde valgt at beholde lange ruter, og vi havde spredt os noget mere ud over kortet. Jeg vand men dog ikke så overbevisende som Eik havde vundet, og der var flere af os der lå omkring de 100 point.

En skam at vi ikke fik mulighed for at spille med alle reglerne.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

I disse dage holder jeg vinterferie med min kære søn. Allerede i går syntes han dog, at det hele ikke skal gå op i fornøjelser og han ønskede at lave lidt hjemmeskole: "... så jeg kan holde det ved lige!", som han formulerede det. Jeg fandt derfor GridWorks frem og vi skiftedes til at løse opgaver. En fin udfordring - også for voksne!

I dag fandt vi M:tG frem og han var frisk på en udfordring med et Chandra-deck mod Morningtide. Han vandt første spil og var derfor straks klar til endnu et spil, som han også vandt.

Sendt på eftermiddagen fandt jeg en nyerhvervelse frem: Cluedo Mysterier. Det var lige noget for den unge mand med de forskellige typer kodeløsere. Det var ren Experimentariums agent-udstilling hevet hjem i dagligstuen! Efter første spil var drengen straks klar på en gentagelse. Da han herefter ønskede yderligere et spil måtte jeg desværre afbryde fornøjelsen. I Cluedo Mysterier er der mindre fokus på deduktionsdelen end i det oprindelige spil, men det er helt perfekt, hvis man er en ung mand i agent-alderen. :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

I dag blev det blot til et enkelt spil Cluedo Mysterier med min søn. Til min fornøjelse har han siden sine første spil i aftes benyttet to lejligheder til at introducere andre til spillet, hvor jeg ikke har været til stede.
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Frouvne wrote: Sendt på eftermiddagen fandt jeg en nyerhvervelse frem: Cluedo Mysterier. Det var lige noget for den unge mand med de forskellige typer kodeløsere. Det var ren Experimentariums agent-udstilling hevet hjem i dagligstuen! Efter første spil var drengen straks klar på en gentagelse. Da han herefter ønskede yderligere et spil måtte jeg desværre afbryde fornøjelsen. I Cluedo Mysterier er der mindre fokus på deduktionsdelen end i det oprindelige spil, men det er helt perfekt, hvis man er en ung mand i agent-alderen. :)
Sikke en skøn knægt du har - jeg øjner allerede potentiale for en kommende deduktionsspiller ....
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Jamen, jeg fik et par spil Dominion med Steen på BSW, hvilket var vældigt hyggeligt ...
hvorefter jeg forklarede reglerne til attika, men havde svært ved interfacet, så det blev noget rodet rodet noget .... med noget famlen ... men det er nu stadig et godt spil ;-)
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Roll Through the Ages er en Yatzee-variant der vil noget.
Jeg har spillet prototypen en del gange på diverse conner i løbet af det seneste års tid, og har glædet mig til at det kom på gaden.

Det er nu sket, og jeg måtte jo straks ha' mit eget eksemplar, som blev prøvet i tirsdags.

Hver spiller opbygger sin egen civilisation af byer, monumenter og udviklinger. Hver by giver ret til at kaste en terning, monumenter og Udviklinger giver point, og sidstnævnte har desuden hver deres specielle egenskab. F.eks. giver den mindste udvikling 'Lederskab' mulighed for at kaste en enkelt terning om - udover de tre kast man normalt har.

Spillet slutter når alle 7 monumenter er færdigbyggede et eller andet sted i verden, eller når en civilisation har 'udviklet' sig mindst 5 gange (= har tilegnet sig 5 udviklinger).

Hver civilisation (spiller) starter med 3 byer (terninger), og maksimum er 7 byer.
Hver terning har 6 sider med følgende symboler:

3 Kornaks (mad)
3 Mænd (arbejdskraft)
2 Kornaks / 2 Mænd (valgfrit enten/eller)
1 Krukke (vare)
2 Krukker plus Dødningehoved (katastrofe!)
1 Mønt (penge)

Man må kaste sine terninger 3 gange, inkl. dem man tidligerer har sat til side. Dog skal Dødningehoveder sættes til side uden mulighed for omkast.

Når man er færdig med at kaste terningerne, bliver de brugt til følgende:
Hver by skal bespises med 1 mad for at undgå Hungersnød (1 minuspoint pr. by).
Arbejdskraften bliver brugt til at bygge nye byer og monumenter. Hver by/monument består af et antal bokse (3-6 for byerne, 3-15 for monumenterne) som krydses af for hver mand man har til rådighed.

Krukkerne giver varer, der altid uddeles i samme orden: første vare er altid Træ, næste vare er Sten, derefter Potter, Klæde og Pilespidse. Har man flere end 6 krukker, får man endnu en træ for den syvende osv. Varerne registreres på et træbræt med små pinde i huller. Og varerne har stigende værdi, både indbyrdes og i forhold til hinanden. Således er værdien på træ: 1, 3, 6, 10, 15, 21, 28, 36 medens værdien på pilespidser er 5, 15, 30, 50. For at opnå 4 pilespidser skal man dog samle 20 krukker i et hug, og det er naturligvis umuligt. Heldigvis kan man gemme op til 6 varer fra tur til tur - men da det jo heller ikke helt er nok, er det godt at spillet har indbygget mulighed for at handle med de andre spillere (på Settlers-manér).

Hver Mønt er 7 penge værd, indtil man har opfundet møntvæsenet (øh - hvorfra kom så mønterne så før?) som gør hver mønt 12 penge værd. Penge for varer og mønter bruges til at købe udviklinger for. Disse kan forbedre terningslag, forhindre katastrofer osv.

Katastroferne bliver værre og værre jo flere dødningehoveder man kaster, dog med den pudsighed at Pesten (3 skaller) rammer alle modstanderne (-3 point) og ikke en selv. Desuden kan man beskytte sig mod Oprør (mist alle varer) ved at få Religion, som gør at fremover vil alle Oprør ramme mosstanderne istedet!

Alt i alt et simpelt spil, som er den bedste Yatzee-variant jeg har spillet til dato.
Ganske underholdende!
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går aftes var vi kun mig og Carsten til vores onsdagsspil, så Memoir'44 kom på banen igen.

Carsten havde prøvet det en enkelt gang for et stykke tid siden, og havde spillet et strand-scenarie (formentligt Sword Beach). Men vi startede forfra, så han ville blive introduceret gradvis til enheder, terræn og regler.

Vi startede altså med Scenarie 1: Pegasus Bridge og Carsten fik lov til at starte som allieret. Det gik OK for mig som tysker, og jeg var kun bagud 3-2 inden Carsten scorede de sidste to point, så kampen endte 5-2.

Så skiftede vi sider og jeg skulle styre de allierede. Jeg havde lykkelig glemt hvor meget pigtråd irritere når man kun har infanteri at gøre godt med. Jeg startede med at koncentrere mig på den højre flanke, udrydde Carstens to enhede og tage broen. Herved stod det 3-0. Carsten var dog tæt på at udrydde en af mine enheder på den anden flanke, men en enkelt man overlevede, og han skyndte sig at flygte væk fra de farlige tysker. Herefter udryddede jeg endnu en tysk enhed, og vandt derved kampen 4-0.

Bagefter startede vi på Scenarie 2: Saint Mère-Église. Jeg skulle spille allieret først. Jeg startede med at droppe mine 4 faldskærmstropper. En af dem kom desværre til skade medens de tre andre landede omkring Neuville-au-Plain. Det betød at jeg havde overtaget på venstre flanke, og jeg fik hurtigt også omringet Saint Mère-Église. Men desværre lykkedes det slet ikke for mig at få udryddet en eneste af Carstens enheder. De var ellers på det nærmeste skudt fuldstændig i smadder, men de forblev i live. Desværre lykkedes det for Carsten af få hans kampvogn frem, og den afgjorde slaget til Carstens fordel. Han vandt 4-0 :cry:

Desværre var tiden nået efter 22, så vi blev enige om at jeg måtte have revancen til gode til en anden gang.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I aftes ville min svoger gerne introduceres til M:tG. Hårdt presset indvilgede jeg og øste jeg af min sparsomme kunnen og viden igennem tre spil. Da jeg senere på aftenen kom hjem ville min kære kone spille Dominion. Endnu en gang viste jeg mig fra min gode side og gik med på spøgen og spillede også tre spil af det.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

PitchCar Mini kom til at være på bordet det meste af eftermiddagen. Det er naturligvis en stor fordel, at det kan stå i den ene ende af bordet på trods af at et par udvidelser var inkluderet - men det er nu ikke det samme, som den store version. Min søn og jeg spillede et par spil sammen og kørte der udover bare lidt rundt på må og få.

Da hans mor kom hjem, skulle hun introduceres til Cluedo Mysterier. Vi spillede alle tre to spil.

Imens knægten var optaget af andre ting spillede vi andre 3 spil Dominion. Et enkelt spil Wasabi!, der som to-spillers spil skuffer noget, blev det også til.

Senere på aftenen kom Attika frem og det blev til to rigtigt gode spil.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I aftes blev der spillet et par spil Dominion. Noget tyder på, at spillet begynder at kede mig...
frouvne, administrator

Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Der var åben brætspil i går i Århus, hvor vi (min bedre halvdel og jeg) fik spillet Acquire og Timbuktu. Sidstnævnte kan godt gå hen og blive en rigtig brain-burner, omend vi også spillede det lidt forkert... men måske det går bedre næste gang... :D

Til slut fik vi afprøvet Carcassonne - den oprindelige - og det var en fin oplevelse, og nok et vi selv vil investere i på et tidspunkt - omend med Hunters + Discovery på hylden så er det jo blot mere af det samme...
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I dag kom M:tG endnu en gang på bordet. Der blev spillet en række forskellige kombinationer, hvoraf nogle var markant mere interessante end andre. I alt blev det til 9 spil.
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Skiferien bringer heldigvis altid en del spilletid med sig, så jeg har fået spillet:

Flere gange Saboteur (med den bedste gode dværg nogensinde (han løj om hvor guldet var, så de gode tabte - meget, meget overraskende for alle inklusive de onde, der var noget usikre på hvem der egentlig var sammen).

Heck Meck - hyggeligt med børnene.

Steel Driver - det var et rigtigt godt spil og endda med 3 der aldrig havde prøvet det før.

Ticket to Ride - Europe. To spil, heriblandt et hvor jeg vandt suverænt, men det bliver aldrig mit yndlingsspil. Thurn & Taxes gør i mit hoved det samme hurtigere og helt uden direkte konflikt.
Jesper Rugård Jensen
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Det tæller næppe rigtigt, men jeg havde den udsøgte fornøjelse at spille Dominion med qute på BSW i går - og det fascinerende var, at et spil kan komme helt ned på noget i retning af 6:29 ... det er da hurtigt.... ikke noget med at trække pinen ud. Og spillet bliver ikke dårligere .... :D når man har spillet flere spil.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Helle wrote:Det tæller næppe rigtigt, men jeg havde den udsøgte fornøjelse at spille Dominion med qute på BSW i går
Hvorfor skulle det egentlig ikke tælle? Du spiller et brætspil. Du spiller det med andre mennesker. Den eneste forskel er at det ikke er "face to face", hvilket naturligvis vil være at foretrække. Men i en travl hverdag, hvor der nogle dage "kun" er en enkelt time eller to om aftenen, hvor man så lige kan logge på eksempelvis BSW, og spille lidt, der er det jo helt i orden.
Sidst spillet:
Image
Post Reply