Fredag fik vi prøvet Origins: How We Became Human for første gang (uden udvidelse). Det blev en lang, men spændende aften, og på intet tidspunkt følte vi at der var nedetid eller man kedede sig - og det på trods af 7 timers effektiv spilletid. Oveni kan vi så lægge 1½ times regelgennemgang (plus de 1½ jeg selv brugte før jeg forklarerede konen det... vi er måske lidt langsomme...).
Jeg havde trukket Homo floreniensis (The Hobbit) og Vivi havde trukket Homo erectus (Peking Man). Da jeg kun kendte til sociale færdigheder havde jeg kun mulighed for at imitere andre hvilket sløvede udviklingen af min hjerne - jeg var ikke for heldig med mine forsøg...
I den første fase af spillet fik Vivi tilsyneladende et godt forspring. Jeg kæmpede konstant med min befolkning og faldt næsten konsekvent i kaos. Det bevirkede at min stamme ikke udviklede sig på verdenskortet og ej heller rent mentalt. Vores infrastruktur var meget lig, men jeg følte mig ikke klar til at gå til Era II. Til sidst fik jeg endelig de slag jeg skulle bruge (med 2/3 chance var det også på tide...), fik sat en udvikling i gang og kom styrket videre til Era II.
Her havde Vivi siddet fast i et stykke tid, da hun ikke havde held med at udvikle sin infrastruktur, samtidig med at klima forandringer vanskeliggjorde hendes ekspansion på kortet. Et enkelt dårligt terningekast kastede hende i kaos og halverede (afrundning til spillerenes fordel) hendes befolkning på kortet fra 9 til 5 og igen til 3 og siden 2...
Det gav mig muligheden for at komme med rent befolkningsmæssigt - inden jeg igen røg i kaos, men så valgte at hoppe videre til Era III. Her var udfordringen så bare at for at komme til periodens gyldne alder skulle jeg bruge infrastruktur energy 2 og det tog sin tid for det kort at komme op... Heldigvis havde jeg muligheden for at gardere mig med mine demografi kort og jeg havde nu lugtet lunten og fået godt styr på min befolkning, så jeg overlevede uden at falde tilbage i kaos.
Mine VP kom fra kultur og administration (kun specielle public kort) hvorfor jeg fornemmede at mine muligheder var ved at være udtømte. Vivi trak VP fra kultur og antallet i hendes gruppe af Elders, hvorfor hun naturligvis ekspanderede kraftigt.
Jeg valgte derfor at gå efter at afslutte spillet, men inden da ville jeg køre Espionage (trak et tilfældigt kort ved en modstander). Den kørte jeg to gange i samme runde og trak 2 administrations kort. Disse kort skal der bydes på og kortene havde - for mig - en værdi på 3 per stk., men der var også en Elder pris på hhv. 2 og 1.
Jeg havde kun mulighed for at byde på ét kort, da betalingen var producerende Elders og jeg kun havde én. Først spillede jeg 3/2 kortet, som Vivi vandt, dernæst 3/1 kortet som Vivi afstod fra. Hun skulle naturligvis have købt dette også da hun havde købt det første... samlet set gav de mig nemlig nu en gevinst i VP på 5.
I samme runde røg jeg i kaos, avancerede til Era III og sluttede min tur. Da vi fra start havde kørt med de originale regler, og ikke dem fra udvidelsen med anbefalede ændringer, betød det at Vivi måtte spille sin tur også. Det udnyttede hun til at få de 2 tabte Elders tilbage.
Pointoptællingen gav mig sejren med 1 sølle point...
Fantastisk spil og klart ét der kommer på bordet igen... omend det skal være en weekend hvor vi har god tid. Vi forventer dog også at vi med øvelse kan skære kraftigt ned på tiden, da der var en del uklarheder undervejs som vi dog efterhånden fik styr på og fik løst.
Vi spillede mere eller mindre med åbne kort og hjalp hinanden med forståelsen og den optimale udnyttelse under de givne forhold indtil vi nåede slutspillet... det hjal på indlæringen, men en stor, stor oplevelse var det.