Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Re: Avatar

Post by Gunness »

Ja, det var i 3D (i Imperial - jeg ved, at bl.a. Cinemaxx bruger et andet system). Langt størstedelen af tiden fungerer det overvældende godt, og for en gangs skyld føles det nogenlunde naturligt og integreret i filmen. De tidligere gange, jeg har set 3D, har der altid været et større eller mindre element af gimmick over det, men her behøver man ikke at sidde og dukke sig med regelmæssigt mellemrum, fordi man er ved at få smidt en mursten "i hovedet".

Hvis et af målene med filmen har været, at man skulle føle sig hensat til en helt ny verden, må 3D'en siges at have hjulpet. Der var enkelte steder, ved meget hurtige bevægelser, hvor effekten mudrede lidt, og man skulle lige vænne sig til at fokusere på underteksterne, men ellers var det meget vellykket.

Og det er helt sikkert en film, der fortjener en større skærm end det, folk har derhjemme :)

Et forslag: sid længere fremme i salen, end du normalt ville gøre, så lærredet fylder hele synsfeltet, så er 3D-effekten mest overbevisende. God fornøjelse! :D
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Jeg så Avatar i 3D i Imperial her til frokosttid og var dybt imponeret over filmen som en teknisk bedrift, men temmeligt skuffet over historien. De tager absolut ingen risici med plottet, hvilket er forståeligt eftersom lidt mere kant ville gøre filmen usælgelig til de målgrupper der skal hentes i biografen for at tjene den afsindigt dyre produktion ind.

Flotte billeder og kompetent action, men dødkedelig handling. Danser med Ulve, trods al dens politiske korrekthed, var mere facetteret og engagerende - og som Netsapiens sagde til mig efter filmen er Danser med Ulve jo grundlæggende den samme film som Avatar. Hvilket jeg til dels vil give ham ret i.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Vi så den i går, og på det visuelle plan er den virkelig, virkelig fed! Historien er temmelig traditionel med en lang række arketyper i de bærende roller, men det havde filmanmelderne allerede brokket sig over, så det skuffede mig ikke. Jeg har ikke set Danser med Ulve, men jeg har også hørt sammenligningen fra andre udover Rune. Når det så er sagt, så synes jeg, at historien er ok fortalt - 'tinsoldaten' (aka en af de bærende skurke) er usympatisk, men det er først til sidst, at det kammer over - mange af hans valg undervejs virker troværdige og kunne sagtens have været mere ekstreme, hvis det var det, instruktøren havde ønsket. Og jeg elsker scener a la "ha, så ka' du lære det", uanset hvor banalt det er stillet op, så der var nogle kampe, der faldt i min smag ;)

Det er en effektfilm, og det er det, den skal ses for. Hvis man vil have lidt mere interessant og udfordrende historiefortælling, så vil jeg hellere anbefale Memento, The Usual Suspects eller Fight Club.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Nu er det heller ikke Danser Med Ulve, der har opfundet denne type historie (check fx. Little Big Man, Manden De Kaldte Hest og Pocahontas). Og jo, historien er klassisk/enkel, men den er fortalt med begejstring og er velspillet. Miljø-temaet kunne ikke være mere aktuelt. Og desuden er det lidt imponerende, at et stokkonservativt filmselskab har valgt (er blevet lokket til?) at hælde 300 mio. dollars i en sine steder temmelig stenet film.

Endelig vil jeg personligt hævde, at actionscenerne er meget mere end bare "kompetente". Der er ikke ret mange af dem, hvilket nok vil overraske både Camerons fans og de fleste, der har set trailerne. Men når actionscenerne er der, viser Cameron endnu engang, at han er en af de dygtigste instruktører til at koreografere, filme og klippe dem og samtidig få dem til til at falde naturligt ind i handlingen (den sidste halve time er lige til en filmskole). Det er muligt, at der er ti gange mere action i Transformers, men til gengæld er det tre gange så uoverskueligt og ti gange så ligegyldigt :)

Jeg vil aldrig påstå, at Avatar er et mesterværk - men den er en god film og fand'me lidt af en oplevelse :)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg kunne nok være mere enig med Gunness, men jeg ved ikke helt hvordan :)

Som en ekstra krølle kan nævnes at jeg så Troldspejlets gennemgang af Avatar, og jeg var MEGET overrasket over at se scenerne i 2d. Mest fordi jeg rent faktisk synes at lige pludselig så lignede det computergrafik, langt mere end jeg syntes i biografen, og det overraskede mig markant. Jeg havde slet ikke forestillet mig at 3D effekten kunne være med til at gøre grafikken mere naturtro.. det kan jo også bare være skærmstørrelsen der gør det, men nu er jeg nysgerrig efter at se den i 2D, for at se om der er forskel i indlevelsen.

Min opfattelse af Avatar: Star Wars for den næste generation (hvilket passer chokerende godt, da jeg var 7 da den første Star Wars kom, og min søn er 7 nu :) )
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

netsapiens wrote:Jeg kunne nok være mere enig med Gunness, men jeg ved ikke helt hvordan :)
Haha, det var sgu kryptisk!
Interessant med dine 2D-observationer - det kunne jo tyde på, at det bliver en flad omgang, når den kommer til hjemmebiffen. Den er ganske vist allerede annonceret som en af de første Blu-Ray 3D-titler, men det bliver næppe det store salgshit med det samme ;)
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Rune Petersen wrote:Jeg så Avatar i 3D i Imperial her til frokosttid og var dybt imponeret over filmen som en teknisk bedrift, men temmeligt skuffet over historien. [...]
Tja, jeg kan ikke sige, at jeg var skuffet over plottet, for jeg havde skruet forventningerne helt i bund. Og på det punkt syntes jeg så også, at man må sige, at mine forventninger stemte fint overens med det jeg fik. Jeg var dog langt fra skuffet for det er i sandhed en imponerende produktion, der er kommet ud af projektet. Nu kan vi jo så bare håbe, at nogle vil formå at skabe en fremragende fortælling og samtidig gøre lige så god brug af de seneste tekniske muligheder.
frouvne, administrator

Image
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Om man nu er skuffet over plottet eller ej, afhænger jo ikke kun af om man har skruet forventninger ned, men også af hvilken slags film man tror man skal se!

ser man avatar som en science fiktion film så kan man kun blive skuffet.
Men det er vel egentligt også en fejl.

For er det ikke bare simpelthen en fantasy film (... ok med space marines som skurke) og med et magisk fortryllende univers som en fantasy film rigtig godt må have, og et plot der svarer dertil.

Fantastisk Fantasy Film.
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Var inde at se den i Odeon, da vi var i London.

Havde ellers ikke planlagt at ville se den, men nu når vi var der og så var det jo fristende at se den i netop den biograf

Var en kæmpe oplevelse, havde ikke regnet med at 3D effekten ville være så imponernde. Er jo selv fra den generation som i 80erne sad med rød/grønne briller for at se 3D film i TV.

Handlingen synes jeg også var helt i orden, måske lidt forudsigelig men ikke mindre spændende alligevel. Måske jeg er nem at tilfredsestille, men syntes den havde alt hvad jeg synes er ok for en Sci-Fi film.

I london kunne man også den som "IMAX", ved ikke helt hvad det betød.

SPOILER:

Ham hans lab. ven han ankommer til planeten med, hans avatar bliver skudt i slutningen. Herefter vågner han op i sit kammer og tager udstyr på. Men i slutscenen ser man hans avatar vandre rundt da de "onde" forlader planeten og ved overførelsescerimonien.

Andre der lagde mærke til det?
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,

Post by ozimek »

Jeg var faktisk ret skuffet over filmen. Især historien og de overkarikerede karakterer. Og hvorfor SKAL der partout ryges i sci-fi film for tiden? Det er det samme i Battlestar Galactica. Det giver sgu' ingen mening, at man har lov til at vade rundt og ryge i et fremtidsrumskib eller et hightech laboratorium!?!

Faktisk synes jeg også 3D effekten var elendig. Det var sådan uklart eller tåget. Specielt ude i kanterne. Jeg troede der var noget galt med mine briller, men det hjalp ikke at bytte med konen. Måske er der noget galt med mit synscenter i hjernen eller noget..? ;)
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

3D er åbenbart noget alle generationer synes de skal igennem.
Personligt har jeg aldrig set nødvendigen i denne gimmick,
selvom jeg da et kort øjeblik var ved at lade mig friste at Tim Burtons 'Alice i Eventyrland' - men så besluttede jeg for at genlæse bogen på originalsproget - og se:
jeg dannede straks selv de mest vidunderlige tredimentionelle billeder 8)

Nå, om 2 år kan vi jo se James Camerons genindspilning af Titanic i 3D - så kan vi rigtig se alle deltaljerne i den tragiske ulykke.
Synd at den ikke får et twist af Tim Burtons galskab! :twisted:
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Mik wrote: Nå, om 2 år kan vi jo se James Camerons genindspilning af Titanic i 3D - så kan vi rigtig se alle deltaljerne i den tragiske ulykke.
Jeg mindes nu, at Leo-drengen var ret hvidsminket til sidst ;)

Alice i Eventyrland var eventyrlig smuk i Burtons udgave - men det er ikke en film, som man behøver at se i 3D. Til gengæld bør man se den, fordi Burton laver fantastiske film (jeg er slet ikke forudindtaget), Johnny Depp er en brillant skuespiller, Helene Bonham Carter en formidabel velspillende skurk og sceneriet i det hele taget er storslået, farvelig og dragende. Men jeg savnede nu at blive lidt rørt af historien.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Andrea wrote:
Mik wrote: Nå, om 2 år kan vi jo se James Camerons genindspilning af Titanic i 3D - så kan vi rigtig se alle deltaljerne i den tragiske ulykke.
Jeg mindes nu, at Leo-drengen var ret hvidsminket til sidst ;)

Alice i Eventyrland var eventyrlig smuk i Burtons udgave - men det er ikke en film, som man behøver at se i 3D. Til gengæld bør man se den, fordi Burton laver fantastiske film (jeg er slet ikke forudindtaget), Johnny Depp er en brillant skuespiller, Helene Bonham Carter en formidabel velspillende skurk og sceneriet i det hele taget er storslået, farvelig og dragende. Men jeg savnede nu at blive lidt rørt af historien.
Med risiko for at fjerne sig fra sporet, så er Burton, Depp og Bonham Carter en trio som næsten er garant for godt film. Så for nylig "Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street", hvor trekløveret er med. Hele filmen oser af galskab på en smuk måde, måden som London er genskabt og kombineret med begge skuespilleres talent.

At Depp så ikke er den største sanger, det var egentlig også ganske charmerende.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Mik wrote:3D er åbenbart noget alle generationer synes de skal igennem.
Personligt har jeg aldrig set nødvendigen i denne gimmick
Jeg synes faktisk, at Avatar formår at løfte det op over gimmickstadiet. Netop fordi den bruger effekten til at suge tilskueren ind i filmen, snarere end ved at prøve at tiltrække sig opmærksomhed.

Hvad Tim Burton angår, så synes jeg, at der er blevet længere og længere mellem snapsene - han bærer præg af en instruktør, der ikke længere kender begrænsningens kunst, fordi han har fået større og større budgetter at arbejde med. I kvalitet er der i mine øjne meget langt fra engagerende film som Edward Scissorhands, Batman og Ed Wood til mere eller mindre tomgangsfilm som Planet of the Apes, Charlie and the Chocolate Factory og Sweeney Todd. Bevares, de er flotte alle sammen, men det virker som om, Burton ikke har hjertet med i det længere.
Næ, hvis det skal være iøjnefaldende og skævt, så hellere Terry Gilliams nyeste, The Imaginarium of Dr. Parnassus. Alene titlen tager da kegler :D
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Hvad Tim Burton angår, så synes jeg, at der er blevet længere og længere mellem snapsene - han bærer præg af en instruktør, der ikke længere kender begrænsningens kunst, fordi han har fået større og større budgetter at arbejde med. I kvalitet er der i mine øjne meget langt fra engagerende film som Edward Scissorhands, Batman og Ed Wood til mere eller mindre tomgangsfilm som Planet of the Apes, Charlie and the Chocolate Factory og Sweeney Todd. Bevares, de er flotte alle sammen, men det virker som om, Burton ikke har hjertet med i det længere.
Nu er jeg nok ikke inkarneret Tim Burton fan, ligesom andre herinde, men hvis jeg skal fremhæve nogle af de af hans film der trods alt har gjort indtryk, skal vi også tilbage i tid, til netop film som Ed Wood, Edward Scissorhands eller Beetlejuice.

(Om det faktum at Winona Ryder figurerer prominent i to af disse film har noget med det at gøre, kan man så overveje) :oops:
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply