Hvad har du spillet i dag? September 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2009

Post by Jens_Hoppe »

KBK, 8/9:

Med både Railways of England and Wales og Chaos in the Old World kørende på andre borde, var vi fem der forsøgte os med det Spiel des Jahres-nominerede Fauna. Det er intet mindre end end spil der tester ens viden om dyr: Ud fra navn og billede af et dyr, skal spillerne gætte på hvor det lever, samt hvor tungt og stort det er. Rigtige og næsten-rigtige svar giver points, og første spiller over en bestemt pointgrænse vinder spillet.

Fauna er et hurtigt og sjovt spil, og vi spillede det faktisk to gange. Jeg havde haft spillet med "i bunkeren" (som de plejer at sige i KBK), så med en unaturlig høj paratviden om dyr, kunne jeg vinde begge spil. Af et let hyggespil at være, var det faktisk ret underholdende. Den deltagende biolog undskyldte sine to sidstepladser med at det "ikke var rigtige dyr", mens vores amerikanske deltager dækkede sig under problemer med at konvertere til kilo og centimeter!

Fire af os fortsatte dernæst med et andet af mine nye, tyske indkøb: Det Lovecraft'ske samarbejdsspil Der Hexer von Salem. Spillerne bevæger sig omkring i Arkham, bekæmper monstre og lukker portaler, og skal til sidst forhindre en fæl Great Old One i at blive kaldt til vores verden. Selvom temaet selvfølgelig lyder som Arkham Horror om igen, har de to spil mekanisk ikke noget til fælles. Man kan med lidt god vilje tænke på Der Hexer von Salem som en slags eurogame-udgave af Arkham Horror: Det er simpelt, hurtigt og en temmelig meget mere abstrakt oplevelse end AH. Nå ja, og så er det selvfølgelig på tysk, så vær forberedt på at skulle bekæmpe Untote og Kultisten i massevis... :-) I praksis er sproget nu ikke et problem; der er relativt lidt tysk tekst man skal forstå (en række eventkort er den største hurdle, og det er ikke slemt), og engelske regler kan findes på BGG. De beslutninger der skal træffes virkede interessante nok, men om det holder når man får lidt mere erfaring med spillet, er ikke godt at vide. Umiddelbart indtryk er at man kan forestille sig spillet som en slags "Ghost Stories-light".

Der Hexer von Salem var faktisk en god oplevelse for os allesammen. Selvom vi efterfølgende kunne se at vi havde opnået noget, var vi igennem hele spillet hårdt presset, og vi blev da også til sidst overmandet af Shub-Niggurat uden at være så meget som i nærheden af en sejr. Læser man på Boardgamegeek er der også bred enighed om at det er et uhyre svært spil, men sådan skal det selvfølgelig også være med et coop-spil.

Nu noget senere på aftenen var vi tre der forsøgte os med Ystari's Metropolys. Her skal spillerne via et snedigt indsættelses-system placere bygninger på et kort over storbyen, og til sidst gives points for ... ja, for alt muligt. Nogle felter indeholder point-chits som man får når man bygger i feltet, og derudover er der også en bonus for at have flest høje bygninger i et distrikt, samt to former for hemmelige mål. Spillet er hurtigt, meget simpelt og "rent" når man ser på reglerne, og også meget analytisk, tørt, abstrakt og "brain burning". De sidste ting gør at det nok ikke lige er min type spil (og jeg inkasserede da også en suveræn sidsteplads), men når det er sagt (og med de objektive briller på) virkede det faktisk som et temmelig elegant spil. Den helt centrale mekanisme for at indsætte bygninger (nærmest en slags auktion der bevæger sig omkring på brættet!) er godt tænkt og velfungerende.

Til allersidst kom mit lille Keltis: Der Weg der Steine frem igen. Mand, hvor er det hurtigt (og simpelt). :-)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Post by Taibi »

Vi var rigtig opfindsomme i går og fik Race for the Galaxy på bordet igen... men vi var begge så trætte så det at der kom spil igang var en sejr i sig selv.

Det endte med en snæver sejr til undertegnede på 29-28. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Her til aften kom både Eik, Michael og Carsten.

Michael havde medbragt hans Keltis, som han netop havde købt i KaDeWe i Berlin. et blev til 4 spil, hvoraf jeg fik 2 anden pladser, en tredie pladser og en fjerde plads. Eik vand de to første spil, medens Carsten vandt de to sidste spil.

Et godt spil, men når man har spillet så meget Lost Cities som jeg har, er det svært at vende sig til at man godt må starte med de stor tal og arbejde sig nedad.

Det ser så måske også ud til at Carsten kommer med til VC. Jeg gav ham i hvert fald en af vores hæfter, så han kunen gå hjem og se på det.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Post by Frouvne »

Efter i alt for lang tid at have samlet støv på hylderne, kom Hammer of the Scots på bordet i aftes. Vi nåede ikke igennem et helt spil, da reglerne lige skulle friskes op men nåede dog nogle år ind i spillet og at få blod på tanden. Det skotske tema blev bevaret aftenen ud, da vi afsluttede aftenen med et spil Schotten-Totten.
frouvne, administrator

Image
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Frouvne wrote:Efter i alt for lang tid at have samlet støv på hylderne, kom Hammer of the Scots på bordet i aftes. Vi nåede ikke igennem et helt spil, da reglerne lige skulle friskes op men nåede dog nogle år ind i spillet og at få blod på tanden.
Er det et spil der er værd at investere i - hvis det kan findes? Konens favoritfilm er Braveheart... så hun har lusket rundt om det flere gange - men er det også en oplevelse for dem der ikke elsker den film?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Taibi wrote:Hammer of the Scots
Er det et spil der er værd at investere i - hvis det kan findes? Konens favoritfilm er Braveheart... så hun har lusket rundt om det flere gange - men er det også en oplevelse for dem der ikke elsker den film?
Det er jo et krigsspil, så det vigtigste må vel være om hun finder det interessant at udkæmpe slag.
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Taibi wrote:
Frouvne wrote:Efter i alt for lang tid at have samlet støv på hylderne, kom Hammer of the Scots på bordet i aftes. Vi nåede ikke igennem et helt spil, da reglerne lige skulle friskes op men nåede dog nogle år ind i spillet og at få blod på tanden.
Ud fra, hvad jeg husker, at du og din kone spiller, så ville jeg sige nej. Det er halvstort, halvlangt, halvkompliceret ... og man skal gide blive slået på, og gide kæmpe sig op igen ... kort sagt, det er et krigsspil, og det er nok egentlig ikke lige min kop te ... Det er nogle firkantede brikker uden særligt meget fikumdik på et kort ....

Men jeg gad godt finde et kompliceret 2 spiller spil, som man kunne dyrke og lære godt at kende, men jeg er faktisk ikke rigtigt til at blive tæsket på ... så som par-spil vil jeg ikke umiddelbart anbefale det - medmindre din kone godt gider krigsspil, at blive slået ned og være forfulgt af dårlig krigslykke (tåbelige terninger!).
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Mik wrote:
Taibi wrote:Hammer of the Scots
Det er jo et krigsspil, så det vigtigste må vel være om hun finder det interessant at udkæmpe slag.
Det er jo det - for umiddelbart tror jeg det er temaet der tænder hende.

Jeg har anskaffet Warriors of God på et tidspunkt - vi prøver med det først - så må vi se. :)

Og når det ikke er nogen visuel ekstravaganza kan det godt være interessen kølner - men er det så noget bevendt som krigsspil - hvis vi tænder på genren?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Taibi wrote:[...] Og når det ikke er nogen visuel ekstravaganza kan det godt være interessen kølner - men er det så noget bevendt som krigsspil - hvis vi tænder på genren?
Det er i mine øjne et fabelagtig godt spil. Spillet er i mine øjne ligeledes utrolig lækkert udformet - men jeg er også helt vild med blokkene og ideen om fog of war. Kortet er af pap og i forhold til mange eurogames selvfølgelig af en ringere kvalitet end man så er vant til, men sammenligner man med krigsspil i øvrigt tror jeg da bestemt også denne del er i den bedre ende. Det er klart, man skal kunne lide et krigsspil, men i mine øjne er det ikke et hardcore krigsspil. Skal det absolut være lækkert, så vent lidt endnu, da der ser ud til at ville komme en specialudgave med opdateret grafik. Og når man ser hvad brugere på BGG har kreeret af egne designs har jeg høje forventninger til denne udgivelse.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Helle wrote:
Taibi wrote:[...] Men jeg gad godt finde et kompliceret 2 spiller spil, som man kunne dyrke og lære godt at kende [...]
Du kunne jo starte med at kigge på dine hylder! :) F.eks. kunne jeg anbefale at kigge nærmere på 1825 Unit 3. Eller hvad med 1960: The Making of the President eller måske endnu bedre: Twilight Struggle, når vi får det på hylderne igen? Endelig kunne det være en mulighed at kaste sig over et spil som Through the Ages: A Story of Civilization (der egner sig godt til 2 selvom det ikke udelukkende er beregnet hertil) eller f.eks. War of the Ring. Gode ideer er der mange af, kan du høre! :D
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Helle wrote:
Taibi wrote:[...] Men jeg gad godt finde et kompliceret 2 spiller spil, som man kunne dyrke og lære godt at kende [...]
Du kunne jo starte med at kigge på dine hylder! :) F.eks. kunne jeg anbefale at kigge nærmere på 1825 Unit 3. Eller hvad med 1960: The Making of the President eller måske endnu bedre: Twilight Struggle, når vi får det på hylderne igen? Endelig kunne det være en mulighed at kaste sig over et spil som Through the Ages: A Story of Civilization (der egner sig godt til 2 selvom det ikke udelukkende er beregnet hertil) eller f.eks. War of the Ring. Gode ideer er der mange af, kan du høre! :D
Godt ... War of the Ring ... det har da et tema, man kan forstå ... :D
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Helle wrote:
Reglerne til War of the Ring er printet ... og jeg vil gå i gang med at læse - hvis du mener udfordringen alvorligt!!!
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Helle wrote:Reglerne til War of the Ring er printet ... og jeg vil gå i gang med at læse - hvis du mener udfordringen alvorligt!!!
Naturligvis! Er det også dig, der maler figurerne? :D
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Helle wrote:Reglerne til War of the Ring er printet ... og jeg vil gå i gang med at læse - hvis du mener udfordringen alvorligt!!!
Er det nødvendigt?
Så opgiver jeg igen...
Men faktisk var der så ikke nogen, der sagde, at man bare kunne give den en gang spray eller dyppe fødderne i maling, så de var til at kende forskel på?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Helle wrote:
Frouvne wrote:
Er det nødvendigt?
Så opgiver jeg igen...
Men faktisk var der så ikke nogen, der sagde, at man bare kunne give den en gang spray eller dyppe fødderne i maling, så de var til at kende forskel på?
Selvfølgelig kan vi spille det, hvis blot du dypper fødderne i maling!?! :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply