Værdi af jeres spilsamlinger

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Værdi af jeres spilsamlinger

Post by Helle »

Mik wrote:
Og desuden gør det ikke noget hvis det går galt. langt det meste står alligevel og fylder op, og det kunne såmænd være helt befriende hvis man kunne begynde 'på en frisk'.
Det må du slet slet ikke sige .... :twisted:
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Mik wrote:De andre spil? Tja. Larsine har jo vist vejen ved at skynde sig at sælge sine gamle, originale Talisman, Arkham Horror osv. for mange penge på E-bay. Selv hænger fast på mine, og regner ikke med at få mange penge for dem når samlingen engang skal ryddes.
Jeg har kun solgt mine gamle rollespil (AD&D 1st og 2nd edition), samt Talisman (2nd edition, komplet inkl. alle udviddelser) og mine Magic kort (inkl. mange beta-kort), og alt blev solgt inden der var noget der hed eBay.

Desuden vil jeg ikke kalde det mange penge, men jeg har ca. fået lige så meget for mine ting som jeg selv har givet (lidt mere for mine Magic kort) og det er vel ikke helt værst når man også tænker på hvor meget glæde jeg har haft at at spille dem.

Jeg tænker tit på at sælge nogle af mine spil, men hver gang jeg går i gang med at se på dem, tænker jeg... nej det var nu et meget godt spil, og måske en dag...

Jeg er nok en håbløs samler.

Lars
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Sir William wrote:Alternativet var at lave en database, I repræsenterer vel en del hard core brætspilsgamere med viden om pris, popularitet, unikum og antal producerede. Der er godt nok brugtspilspriser på BGG, men mere reelle værdisætninger kunne være gode. Det vil ikke kunne påvirke spillenes salgspris, da de jo stadig vil være mærket af udbud/efterspørgsel.
'Udbud og efterspørgsel' er også en mærkelig størrelse.
Jeg kender folk der lever godt at købe brugte spil i Tyskland og sælge dem på BGG til Amerikanere, som ikke aner (eller er ligeglade med) at de kan købes til en brøkdel af prisen. Og det er ikke fordi de tyske brugtspilsforhandlere ikke ved hvad de skal tage for spillene.

Og så kan man jo spørge hvorfor de samme forhandlere så ikke selv sælger dem på E-bay eller BGG? Det er fordi de ikke har salg af spil som hovederhverv, og de har rigelig travlt med at sælge til at bruge tid og kræfter på at spore forsendelse osv.

Hvordan vil du finde ud af produktionstallene?
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Larsine wrote:Min ven har fundet Ave Caesar i den gamle udgave på et loppemarked. Han fik den med i købet gratis, hvad skal han så sætte den til? Personligt ville jeg jo gerne give kr. 200,- for spillet, men ikke engang den pris vil han sælge til.
Det kan stadig købes på Essen Messen. Jeg købte et 'mint condition' i original folie for 3 år siden for 372 kr. (50 Euro). Jeg ville gladeligt have givet 500 kr. Andre har købt lettere brugte udgaver for noget mindre. For 5-10 år siden var det nærmest umuligt at få fat i fordi Funagain Games støvsugede messen for eksemplarer et par dage før messen åbnede, men nu er det Amerikanske behov heldigvis stinet lidt af.

Hvad angår værdiansættelse af spil svarer det lidt til at værdiansætte øl-etiketter: samlere vil synes at de er uvurderlige. Alle andre at de er værdiløse.
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Mik wrote:
Sir William wrote:Alternativet var at lave en database, I repræsenterer vel en del hard core brætspilsgamere med viden om pris, popularitet, unikum og antal producerede. Der er godt nok brugtspilspriser på BGG, men mere reelle værdisætninger kunne være gode. Det vil ikke kunne påvirke spillenes salgspris, da de jo stadig vil være mærket af udbud/efterspørgsel.
'Udbud og efterspørgsel' er også en mærkelig størrelse.
Jeg kender folk der lever godt at købe brugte spil i Tyskland og sælge dem på BGG til Amerikanere, som ikke aner (eller er ligeglade med) at de kan købes til en brøkdel af prisen. Og det er ikke fordi de tyske brugtspilsforhandlere ikke ved hvad de skal tage for spillene.

Og så kan man jo spørge hvorfor de samme forhandlere så ikke selv sælger dem på E-bay eller BGG? Det er fordi de ikke har salg af spil som hovederhverv, og de har rigelig travlt med at sælge til at bruge tid og kræfter på at spore forsendelse osv.

Hvordan vil du finde ud af produktionstallene?
Hov, tror du misforstod mig. Jeg har ingen planer om at skabe en database, gav bare et alternativ for hvordan man kunne give en vurdering af spils værdi. Opstillede så nogle kriterier for hvad der kunne påvirke spil værdi i en vurdering, mens jeg så ville argumentere for at en sådan liste ikke ville påvirke sælgers/købers marked, da markedsprisen jo netop vil være påvirket af udbud og efterspørgsel.

Mere for at imødegå at en sådan liste kunne påvirke det frie marked for at salg af spil, hvilket jeg ikke synes skulle være tilfældet.

Værdi og markedspris er ikke nødvendigvis det samme.
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Mik wrote:Det kan stadig købes på Essen Messen. Jeg købte et 'mint condition' i original folie for 3 år siden for 372 kr. (50 Euro). Jeg ville gladeligt have givet 500 kr. Andre har købt lettere brugte udgaver for noget mindre. For 5-10 år siden var det nærmest umuligt at få fat i fordi Funagain Games støvsugede messen for eksemplarer et par dage før messen åbnede, men nu er det Amerikanske behov heldigvis stinet lidt af.
Men så ser jeg frem til at du hjembringer et eksemplar af den gamle udgave til mig. Op til 30 euro er helt OK, bare æsken kan holde sammen og alle delene er der.

Lars
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Sir William wrote:Hov, tror du misforstod mig. Jeg har ingen planer om at skabe en database,
:lol: Næh, nej. Et kort blik på de problemer BGG slås med for at holde rede på diverse udgaver skulle få selv den mest ihærdige til at opgive et sådant forehavende :lol:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Larsine wrote:Men så ser jeg frem til at du hjembringer et eksemplar af den gamle udgave til mig. Op til 30 euro er helt OK, bare æsken kan holde sammen og alle delene er der.
Tja, det løber jo ind i det problem at jeg sidder i Annemettes bil sammen med Dorthe og Erik. Og selv med tagbagagebærer er der altså ikke engang plads til de allermest nødvendige spil.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Mik wrote:
Larsine wrote:Men så ser jeg frem til at du hjembringer et eksemplar af den gamle udgave til mig. Op til 30 euro er helt OK, bare æsken kan holde sammen og alle delene er der.
Tja, det løber jo ind i det problem at jeg sidder i Annemettes bil sammen med Dorthe og Erik. Og selv med tagbagagebærer er der altså ikke engang plads til de allermest nødvendige spil.
Det er da bare et spørgsmål om at prioritere. Personligt synes jeg at et Ave Caesar til mig burde stå meget højt på listen over allermest nødvendige spil.
:D
Lars
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,

Post by ozimek »

Som tidligere Magic-spiller er det ikke så meget værdien af spilsamlingen der giver grå hår. Det er mere PLADSEN :)

Man kan få en halv til en hel kubikmeter gode brætspil for dét ét af de dyre Magic kort koster :):)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Mik wrote:... Og selv med tagbagagebærer er der altså ikke engang plads til de allermest nødvendige spil.
Jeg har faktisk en brætspilsven der har et fragtfirma og dermed en særdeles rummelig varevogn. Han og jeg jokede om at han sandsynligvis kunne få overnatninger og adgang til messen betalt hvis han ellers ville fragte spil hjem for alle jer andre :)
Jeg tror selv ikke den sangsomspundne gruppe du nævner der, ville være istand til at fylde hans varevogn :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

netsapiens wrote:Jeg tror selv ikke den sangsomspundne gruppe du nævner der, ville være istand til at fylde hans varevogn :)
Du har vist aldrig hørt om vores rejse med nattoget. På vejen hjem fyldte vi en sovekupe (6 pladser) udelukkende med spil, medens vi sov i kupeen ved siden af.

Og ja, vi har også selv kørt i varevogn et par gange. Og jeg vil da ikke påstå at den var fyldt helt op - men der var nu ikke megen plads tilovers.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Hvis man har lyst til at kende en omtrentlig værdi af sin spilsamling og har opdateret sin BGG-profil, kan man benytte sig af nedenstående link, der hurtigt og smertefrit leverer svaret - om svaret så er forbundet med (lomme-)smerter er en anden historie...

http://tweetreduce.com/bgg
frouvne, administrator

Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Og så skal man endda huske at det er amerikanske priser...ikke hvis man har formastet sig til at købe i DK
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Fik sneget mig op på ca 2.000$ men man skal være opmærksom på måden den beregner det på, så nemlig Formula D til 80+$ og årsagen er at der er to til salg på BGG til over 200$ markeret som new med alle expansions, så det er stadig kun et fingerpeg.

Men lidt spændende at se hvad andre potentiel har til at stå for (host Frouvne med 9.209$).. eller Aldie med en værdi på 48.000+$ :) og det er kun med 2.162 spil :) er sikker på der er større samlinger derude.
Image
Post Reply