Interessant debat! Jens har sådan set sagt det meste af det, jeg ville sige, men for at få lov til at se mit navn på tryk igen...
Stony wrote:Nu vil jeg gerne have noget mere dybde, mekanismer der sætter de små grå på overarbejde og gerne krydret med et tema der supplerer mekanismerne, så de enkelte regler får et søm at hænge på, og bliver lettere at huske og/eller redegøre for.
Mange af de mest succesfulde eurogames har svjv heller ikke altid "et tema, der supplerer mekanismerne".
Og for at tage ameritrash-genren får man da såvel dybde som interessante mekanismer og fint samspil i forhold til temaet i fx. Battlestar Galactica, A Game of Thrones og (ud fra hvad jeg har læst) War of the Ring. Alle eksempler på spil, hvor samarbejde, diplomati, forhandling og andre elementer er i spil (!), og vel ikke noget, der kun appellerer til teenagere. Selvfølgelig kan man ødelægge disse spil ved at spille destruktivt, men det i så fald i lige så høj grad deltagernes som spillets fejl.
Stony wrote:Det hul falder Princes of Florence og de andre ikke ned i. Det kan godt være det ikke ligefrem er en "fantastisk" spiloplevelse - for det er som altid subjektivt - men du får heller ikke den modsatte oplevelse.
Men det er da trist at skulle nøjes med en spiloplevelse, der i mine ører lyder middelmådig ("ikke ligefrem "fantastisk""), blot fordi visse typer af spillere ikke kan finde ud af at håndtere den frihedsgrad, der følger med en række ameritrash-spil. Ja, hvis man sætter fire mand til at spille på hver deres spilleplade, så risikerer man ikke "bash the leader" og andre mere eller mindre ønskværdige tilstande - men man risikerer også at gå også glip af en række mere positive og engagerende oplevelser. Højt at flyve, dybt at falde. (I parentes bemærket har jeg intet mod Puerto Rico eller Princes of Florence).
Stony wrote:Hvis det var den eneste type spil på markedet, ville jeg kunne forstå hans bekymring over at spillene bevæger sig i en retning der ikke tiltaler ham. Men det er jo ikke tilfældet. Der er rigeligt med andre spil som er lige det han søger efter, så hvorfor ikke nøjes med at spille dem, istedetfor at blive ved med at harcellere over eurogames?
Han begræder jo bare, at den type eurogames, han så godt kunne lide, og som amerikanerne ikke selv laver, i følge ham ikke laves i samme omfang mere. Om det er korrekt skal jeg ikke kunne sige.
Nuvel, det kan da tænkes, at jeg ændrer syn på alle disse ting når jeg runder de 40