Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Frouvne »

Larsine wrote:
Frouvne wrote:Til aften spillede vi to spil San Juan med de nye bygninger og event-kort fra Alea Treasure Chest. Det er et solidt spil og de nye kort ser ud til at styrke det. Ikke mindst syntes jeg det ser ud som om, at nogle bygninger kunne være med til at gøre Library mindre fantastisk. Spillet mangler dog stadig en Wow-effekt, der får mig til fuldkommen at hengive mig til det. Men absolut et spil der stadig er liv i. :)
Du har ret i at Library er et meget godt kort, men jeg oplever stadigvæk oftest at Guild Hall er kortet der afgør hvem der vinder spillet. Kommer der kort i udvidelsen der gør op med dette?

Lars
Det er svært for mig at sige med nogen autoritet, da jeg nok slet ikke har dyrket spillet i samme grad som så mange andre. I vort hjem har Guild Hall ikke haft den store effekt, da produktionsstrategier ofte er blevet skrottet til fordel for i stedet at gå efter de lilla bygninger. Det hænger nok sammen med, at langt hovedparten af vores spil har været to-mandsspil. Der er nogle stærke bygninger i den nye udvidelse, som der potentielt er rigtig mange point i og det betyder jo da i hvert tilfælde at Guild Hall må blive udfordret af andre strategier, der drager nytte af disse kort. Blandt de nye kort kan således nævnes:

Cathedral (7) at game end owner scores 4-3-2-1-0 VPs for each opponents' cost 6 building

Bank (4) governor phase - once in the game, the owner may put as many as cards from his hand cards under his bank (each scores 1 VP at game end)

Residence (6) at game end - owner scores 4-3-2-1 VPs for each set of three different buildings with the same building cost

Der er flere andre meget interessante kort men de ovenfor nævnte er nok dem, der vil indbringe flest point. Det er dog meget muligt at der skjuler sig overraskelser for mig - man har jo lov at håbe! :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

I dag har jeg spillet fem spil Bakugan Battle Brawlers. Heldigvis spiller vi nu med de rigtige regler - men det er et spil, der er lavet af en legetøjsfabrikant og det er ikke særlig interessant. Så kan det vist ikke siges meget pænere! Heldigvis kan min søn spille andet end med sine Bakugans og indvilgede i at prøve Mr. Jack in New York, som ingen af os havde prøvet før. Strategien var naturligvis meget famlende i dette første spil, men det vil helt sikkert være en kærkommen afveksling fra originale. I hvert tilfælde ser jeg frem til at prøve det igen.

Eftermiddagen bød på besøg - men det er jo ingen hindring for at få et brætspil på bordet! :) Pandemic kom frem og i første spil udelukkende med rollekortene fra Pandemic: On the Brink. Efter første nederlag tog vi også Virulent Strain challenge i brug. Desværre også denne gang med et nederlag til følge.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Jeg havde Kanzler på besøg i eftermiddags. Jeg introducerede først 2 de Mayo, som vi nåede tre spil af. Efter syv spil hidtil er jeg imponeret over graden af variation i de enkelte spil. Herefter blev jeg introduceret til Commands & Colors: Ancients, som jeg har haft stående i et stykke tid uden at prøve. Nydeligt spil med en passende kompleksitet, spilletiden taget i betragtning.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Havde lillebror med kone på besøg ... lillebror spiller egentlig gerne, men får det ikke rigtigt gjort ... men vi tvangsintroducerede Pandemic, hvilket egentlig gik meget godt -det blev da i hvert fald til to spil ...

Her til aften havde gemalen så endelig fået læst reglerne til Mr. Jack in NY, hvilket vi fik prøvet.
Det er noget sværere at være detektiv... men det var et ok spil ... Det skal da i hvert fald nok blive spillet igen :D
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Jeg fik prøvet Last Train to Wensleydale i går på Consim. Det spiller meget bedre end det ser ud - faktisk er det et spil med en meget stort potentiale efter min mening. Det er lige et spil efter min smag (mange balancerede beslutninger, flyder nogenlunde hurtigt, forholdsvis klart tema).
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Robert wrote:Det spiller meget bedre end det ser ud
Det kan vel dårligt andet! :lol: :lol:
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Fredag og søndag blev de store "lege udendørs" dage i Sorø, hvor der blev stået på skøjter, gået tur på søen og kælket.

Men lørdag blev der spillet.

Først blev det til to gange Small World mod Lea, og i begge spil styrede jeg totalt. Jeg spillede ret aggresivt og valgt konsekvent racer der havde mange brikker eller stor mobilitet. Det første spil vandt jeg med 94 point mod Leas 68 point. Det kunne hun ikke have siddende på sig og insisterede på at vi spillede igen, hvilket betød en sejr med 97 point mod Leas 86.

Herefter blev det en gang Super 5 mod Larna, som jeg også vandt.

Mr. Jack blev fundet frem igen. Larna startede som detektiven, og efter første runder havde hun halveret antallet af mistænkte. Efter anden runder halverede hun det atter en gang, og gjorde det samme i tredie runde. Det var således ingen overraskelse at hun fangede mig i fjerde runde.

De jeg skulle spille detektiven, gik det knap så godt. Jeg fik kun elimineret 1 person i første runde, og den person vidste jeg allerede ved hjælpe af Holmes ikke var mistænkt. Ved begyndelsen af ottende runde var der stadig to mistænkte. Jeg havde på fornemmelsen hvem der var den skyldige, men det blev et gæt. Jeg gættede rigtigt og fik stoppet Larna i sidste øjeblik.

Lilli havde en veninde på besøg, og hun ville gerne spille noget. Det blev til en gang Super 5 med Lilli, Lisa, Larna, Jane og mig. Desværre for Jane mistede hun alle 5 live i første runde. Hun fik dog lov til at spille sammen med Lisa, og det var en success, for de gik hen og vandt spillet.

Vi nåede lige at starte på endnu en gang Super 5, men så ringede Janes transportlejlighed og vi var nødt til at afbryde.

Lilli udfordrede mig i Mr. Jack. Hun startede som detektiv, og efter 6 runder fangede hun Jack.

Da jeg skulle spille detektiven gik det knap så godt. I starten af ottende omgang var der stadig 2 personer som ikke havde vist deres uskyld og jeg gættede forkert. 2-0 til Lilli.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Helle wrote:[...] Her til aften havde gemalen så endelig fået læst reglerne til Mr. Jack in NY, hvilket vi fik prøvet.
Det er noget sværere at være detektiv... men det var et ok spil ... Det skal da i hvert fald nok blive spillet igen :D
Ja, dagen nåede at byde på endnu et spil Mr. Jack in New York. Reglerne er i det store hele identiske med forgængeren, men der er en del ændringer via personerne og det ser ud til at gøre spillet en smule mere komplekst. Der er i mine øjne stadig ikke tale om et deduktionsspil, men man får testet sin evne til at forudsige de kombinationsmuligheder de forskellige personer giver modstanderen og en selv for at manøvrere sig i en fordelagtig position. Endnu er det svært at overskue om dette spil bliver en smule for kaotisk - men mit førstehåndsindtryk er overordentlig positivt. Mr. Jack's vinderchancer er noget bedre i denne udgave - det ved jeg ikke om jeg bryder mig om, men sejrsmulighederne skulle være bedre afbalanceret i dette spil og det er vel alt andet lige en fordel i et to-personers spil.
frouvne, administrator

Image
Johan
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by Johan »

I dag stod jeg ansigt til ansigt med den første chance for at spille Werewolves of Miller's Hollow http://boardgamegeek.com/boardgame/2582 ... ers-hollow . Siden jeg fik spillet i julegave har jeg altid haft det med i min skoletaske i håb om, at der en dag ville være en mulighed for at få det op af tasken. I dag havde min klasse så to aflyste engelsktimer midt på dagen, og jeg prøvede så at høre om der var nogen der ville være med. Jeg må indrømme, at jeg ikke ligefrem havde regnet med at folk var til at overtale, men der var heldigvis 10 der var friske :D. Da jeg aldrig har spillet det før var jeg noget nervøs da jeg skulle forklare reglerne, men alle syndes at det lød meget interessant. :D Efter det første spil var alle 100 % opsatte på et spil til, og gerne med nogle nye kort. Jeg tror vi nåede i tre spil før vi igen skulle have time, men det er mit indtryk, at det bestemt ikke bliver svært at overtale folk til at spille det igen, tværtimod. Den del af klassen der ikke var med havde meget svært ved at undgå at opdage hvor sjovt vi havde det, da diskutionerne bliver meget højlydte, og mon ikke også der er nogle nye der vil være med næste gang. :D

Alt i alt var det en meget positiv oplevelse at spille dette spil, af en eller anden grund er det altid sjovt hver gang man anoncerer hvem der bliver hængt eller drabt af ulvene.

Jeg håber lidt at dette kan være startskudet til at få nogle flere fra min klasse til at spille brætspil. I forvejen er der en tre stykker som gerne vil spille, og indtil vidre har jeg indtroduceret dem for Setlers, Pandemic og TTR. En enkelt gang har jeg da også holdt brætspilsaften hvor de kom forbi, og det var super hyggeligt, men det ville ikke skade hvis man kunne overtale endnu flere fra klasse til at komme med (MUHAHAHAHA :D).

- Johan
shh
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by shh »

Efter et stykke tid hvor jeg har smugkigget på forum og senere lavet en bruger vil jeg skrive mit første indlæg.

Jeg er forholdsvis ny i denne verden, men har dog fået en lille bitte spil samling op og stå.
Hertil jul var jeg så, så heldig at en af de hårde pakker var spillet Puerto Rico. Anden juledag fik jeg så chancen for at prøve det og det skuffede ikke. Jeg har siden hen spillet det 4 - 5 gange, og det er ikke blevet ringere.
Har også investeret i udvidelsen men har ikke fået den prøvet.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

shh wrote:Efter et stykke tid hvor jeg har smugkigget på forum og senere lavet en bruger vil jeg skrive mit første indlæg.

Jeg er forholdsvis ny i denne verden, men har dog fået en lille bitte spil samling op og stå.
Hertil jul var jeg så, så heldig at en af de hårde pakker var spillet Puerto Rico. Anden juledag fik jeg så chancen for at prøve det og det skuffede ikke. Jeg har siden hen spillet det 4 - 5 gange, og det er ikke blevet ringere.
Har også investeret i udvidelsen men har ikke fået den prøvet.
Velkommen til ... det er da dejligt at høre, at du har fået nogle spil, som ikke skuffede ....
Nogle gange kan det være lidt træls, hvis man tror at man har lyst til at spille og så ikke kan finde noget, som der lever op til forventningerne ... Jeg fandt også Puerto Rico fedt de første par gange ... men så spillede jeg et spil, der trak uendeligt ud med min mand og et par gamle skolekammerater af hans (som ikke kendte spillet i forvejen) og det var en dræber ... siden da har jeg haft det med spillet som med fødevarer man er blevet syg af ... suk.
Men det kunne være, at det skulle have en chance til? Nu her 5 år efter?

Kunne du ikke have lyst til at lave en præsentation af dig under 'smalltalk' ?
Ikke at du skal føle dig presset, men det kunne da være fedt at vide bare to ord mere om, hvem der gemmer sig bag s'et :D

Men i hvert fald velkommen til, og du må jo sige til, hvis du har brug for forslag til andre spil ... så er der som regel altid nogle, der har nogle gode bud udfra de kriterier man har til tid, spillere og kompleksitet samt mekanismer ...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I de seneste dage er det blevet til nogle spil Coloretto og ... Bakugan Battle Brawlers.
frouvne, administrator

Image
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Har pudsigt nok også spillet Puerto Rico efter et par års pause.
Det blev til 3personer 2 spil igår og det er jo altså et superspil, så det var ganske fornøjligt.
I spil nr. 2 peppede vi det op med et par bygninger fra expansionen.
Mine 2 modstandere købte begge en Trading Post (privat marked), hvilket bevirkede at jeg havde umådeligt svært ved at få fyldt Trading House op og dermed nulstill det. Bad luck for mig.
Til gengæld lod de mig gafle 6 majs-marker, så det blev alligevel et close race til sidst.

Idag fik jeg så prøvet mit nyligt ankomne Twilight Struggle Deluxe. Har spillet 2.edition til hudløshed, så dette var også et glædeligt gensyn.
Det er rigtigt lækker kvalitet og rart med et ordenligt tykt kort!
Til gengæld led jeg som USA et af de største nederlag længe set da jeg tabte i 3. runde efter USSR nåede 20 point. Jeg var lidt rusten og lavede for mange dårlige træk. Og de nye kort der skulle hjælpe USA kom ikke rigtigt i spil. Det må blive en revanche.
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 712 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

MesterLars wrote: Til gengæld led jeg som USA et af de største nederlag længe set da jeg tabte i 3. runde efter USSR nåede 20 point.
Ok, jeg er imponeret - det var hurtigt ;)
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

I går havde jeg besøg af min bror, og vi fik prøvet mit senest anskaffede blokspil, Richard III. Det er jo et spil der handler om Rosekrigene i England, hvor husene Lancaster og York kæmpede om kongemagten i landet. Hver side har i spillet fem "heirs" - potentielle kongsemner - og i starten er det Lancasters kong Henry VI der er konge, mens lederen af huset York, Richard, er "pretender" til tronen og starter i eksil i Irland. Dynamikken i spillet er opbygget således at et af husene altid er det regerende (og deres heir med højest "anciennitet" er konge), mens det andet hus er udfordrer til tronen (deres ledende heir kaldes "the pretender"). En lang række adelige ("nobles") udgør desuden hver sides militære magt. For at simulere konfliktens karakter, med en skiften mellem perioder med oprør og krig, fulgt af perioder med mere fredelige tilstande, bliver spilpositionerne nulstillet efter hver kampagne (7 ture): Spilleren med flest adelsbrikker og heirs i England tiltvinger sig kongemagten, og den anden side skal nu sende sine heirs i eksil, hvorefter alle nobles tager tilbage til deres hjemområder. En spiller kan vinde ved at eliminere alle fem af modstanderens heirs (så er den dynastiske strid ligesom afgjort), eller ved at være konge efter tredie kampagne.

En lang række andre aspekter af konflikten er repræsenteret i spillet: Begge sider har udover deres adelsfolk adgang til supplerende tropper i form af en række lejesoldater, bymilitser og sågar blokke der repræsenterer kirkens indflydelse. Et specielt twist er at mens en del nobles er loyale over for den side de tilhører, kan en del af dem godt overtales til at gå over til fjenden: Dette kan spillerne prøve ved hjælp af "treachery rolls", som kan forsøges i forbindelse med kamp! Det er situationer som denne (beskrevet i regelmarginen) der forsøges simuleret med dette:
Reglerne wrote:Most famous of all was the Battle of Bosworth Field where Stanley defected to the Lancastrian side before the battle, and Northumberland, declined to fight on a pretext that took one third of Richard III's army out of the fight.
I vores spil var jeg York, mens min bror var Lancaster. Jeg startede første kampagne hårdt og kontant og sendte pretenderen Richard til England med en stor gruppe tropper, hvor de straks kastede sig over de spredte Lancaster nobles. Det fungerede fint, og min bror kom sig aldrig helt over min gode start. Godt nok mistede jeg sidst i kampagnen min leder Richard (og var dermed bagud 1-0 i "dræb alle heirs" kapløbet), men det gjorde ikke så meget, for min position var ellers stærk. En anden konsekvens var at York-slægtens nye leder nu var the Earl of March (den historiske Edward IV) som spillet beskriver som "One of England's best military commanders", hvilket spilmekanikkerne afspejler meget præcist. ;-) Han blev efter farmands gode arbejde i første kampagne udnævnt til ny konge, og de detroniserede Lancasters måtte gå i eksil (to Lancaster adelige var blevet overtalt til at gå over til York-siden, hvilket forskubbede magtbalancen til Yorks fordel).

Anden kampagne var dermed lidt ligesom første, bare med modsat fortegn: Nu sad York på magten, mens det var Lancaster-slægten der måtte drage tilbage fra eksil og starte et nyt oprør. Desværre for Lancasterne havde de ikke nær så mange og gode midler at gøre dette med, som York havde haft i første kampagne, så anden kampagne endte uden den store dramatik, og stadig med March/Edward IV som Yorkernes konge. I tredie kampagne forsøgte Lancaster sig så med et - skulle det vise sig - desperat angreb på London. Tropper blev kastet ind i kampen, men York trak det længste strå og kunne dermed i et fælt hug gøre en ende på hele Lancaster-huset. Midt i tredie kampagne var det hele overstået.

Med de seneste blokspil fra Columbia jeg har prøvet, har jeg været lidt lunken (eller værre!) i min bedømmelse. Det tror jeg ikke jeg er med Richard III: Efter at have læst reglerne var jeg lidt skeptisk - der er mange små undtagelser og specialtilfælde nævnt i reglerne og jeg var bange for at spillet skulle vist sig at være for bøvlet og mimret at spille. Det var dog ikke tilfældet: Richard III er både et af de hurtigste og mest "rene" designs jeg har set fra Columbia Games nogensinde. I vores spil havde vi stort set ingen regelspørgsmål undervejs (og de par stykker der var, stod klart besvaret i reglerne), og hele spillet tog kun 2-2½ timer at spille. Med yderligere erfaring kan jeg ikke se det vare meget længere end 2 timer pr. spil, og det betyder at selv hvis spilbalancen er lidt suspekt (en poll på BGG giver pt. langt flere der tror det favoriserer York end Lancaster) er det mindre væsentligt for et spil, som man i princippet godt kan nå et par gange på en almindelig spilaften.

Og nu jeg er inde på spilbalancen: Ja, i vores spil virkede det som om York var favoriseret, og jeg kan godt forstå det når min bror siger det føltes op ad bakke hele vejen for Lancaster. Men jeg ved ikke hvad man kan konkludere af dette? Er spillet virkelig generelt til Yorks fordel? Havde jeg bare et par specielt gode startture i første kampagne? Er York nemmere at spille end Lancaster, så spillets sande balance først afsløres når spillerne har mere erfaring med det? Eller er spillet bare lille nok til at balancen i det hele taget kan svinge til den ene side med bare et par heldige terningkast? Jeg ved det ikke... Hvad jeg kan sige er at der tydeligvis var strategiske elementer i det som man først opdager når man spiller det i praksis: Skulle jeg spille det igen, ville jeg gøre en del anderledes anden gang, og jeg ville tage hensyn til ting, som jeg ikke anede jeg skulle tænke på første gang. :-)

Så jeg kunne rigtigt godt lide spillet! Det gav et meget mere positivt indtryk end de andre "nyere" Columbia spil jeg har prøvet; spil som Hammer of the Scots, Liberty, Crusader Rex. Det er et renere design end nogle af disse (hvilket man ikke skulle tro, når man ser de sidste par sider i reglerne, som er plastret til med specialregler der kun gælder for ganske få blokke), og det er ikke mindst hurtigt. Jeg glæder mig til at spille det igen, og modsat de andre spil jeg nævnte er der en god sandsynlighed for at det vil ske.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply