Hvilke husregler gør en kæmpe forskel

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: hvilke husregler gør en kæmpe forskel

Post by Mik »

Jeg finder det morsomt at vælger at citere regler til et TYSK spil, som også er udkommet på DANSK, på ENGELSK.
Men er taknemmelig for at du ikke har valgt POLSK...
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 923 times

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Larsine wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg prøver desperat at komme i tanke om bare et eneste spil hvor jeg benytter mig af hus-regler, men jeg kan ikke rigtigt komme på nogle.

Generelt tror jeg bare jeg foretrækker at spille spil med de rigtige regler... :)
Men har du aldrig spillet et spil, hvor to regler modsiger hinanden?

Eller spil hvor CRT i reglerne har et resultat, medens CRT på pladen, eller hjælpe-kort har et andet resultat.

I sådanne tilfælde er man jo nødt til at indføre en hus-regel, i det mindste så man er enig om hvilken CRT man bruger.
Ok, jeg tror du har en bredere definition af "husregel" end mig. Tvetydigheder og mangelfuldt skrevne regler ser man selvfølgelig mange af, men at forsøge at finde ud af hvordan en dårligt skrevet regel egentlig skal forstås, i mangel af officielle afklaringer, ser jeg ikke som at benytte husregler.

For mig er en husregel når man tager en i princippet veldefineret regel, og bevidst vælger at skifte den ud med en anden regel der ikke er en del af det officielle spil.
Ja, min definition af husregel minder nok en del om din, Jens. Og med den brug af begrebet kan jeg heller ikke på stående fod komme på eksempler på spil, hvor jeg anvender en sådan. Jeg undres ofte over så hurtigt nogle er klar til at "reparere" på et spils regler. Som udgangspunkt går jeg ud fra, at et spil er gennemtestet og derfor ikke behøver min indblanden. Det er også ret sjældent, jeg spiller et spil så meget, at der er basis for at vurdere, om jeg har et kvalificeret alternativ til de oprindelige regler. Endelig holder jeg i bund og grund af tanken om, at spille med de samme regler som alle andre; at jeg principielt kunne rende ind i et par mennesker fra et andet kontinent og vi straks ville kunne sætte os omkring bordet og spille et spil med de samme regler.
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Frouvne wrote:Jeg undres ofte over så hurtigt nogle er klar til at "reparere" på et spils regler. Som udgangspunkt går jeg ud fra, at et spil er gennemtestet og derfor ikke behøver min indblanden.
Jeg er enig i at mange - især på BGG - giver udtryk for at et spil burde 'forbedres' stort set inden de overhovedet har prøvet det.

Men derudover ser jeg ingen grund til ikke at spille et spil sådan som man selv foretrækker det. Vi spiller jo trods alt for underholdningens skyld.

Jeg husker tydeligt hvornår jeg selv opdagede at spilregler ikke nødvendigvis er huggede i granit, og derfor kan ændres efter forgodtbefindende. Det var da jeg åbnede mit første spil fra Avalon Hill, og så at der ikke blot var et enkelt sæt regler, men også avancerede regler, udvidede regler samt en hel del valgfrie tillægsregler.

Siden den tid, har gladeligt ændret regler når jeg har lyst.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Mik wrote:Jeg finder det morsomt at vælger at citere regler til et TYSK spil, som også er udkommet på DANSK, på ENGELSK.
Men er taknemmelig for at du ikke har valgt POLSK...
Jeg har desværre ikke reglerne på dansk, og de tysker kun i en trykt udgave. De engelsk var tilgængelige i en elektronisk udgave, og var derfor dem der var nemmest at citere fra, selvom jeg checkede at der stod det samme i den tyske og den engelske udgave (altså bortset fra sproget).

Lars
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

De eneste "husregler" vi bruger er i Settlers of Catan og vedrører primært på hvordan og hvornår brikkerne bliver lagt, både ressourcefelterne og talbrikkerne.

Mest for at give lidt variation fra de almindelige regler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Mik wrote:I Consim har vi vores egne regler for Die Macher. Nogle af dem forbedrer spillet, og går 24 år tilbage til originalspillet. Andre har vi selv indført da genudgivelsen kom for 13 år siden, og disse er mere indført for at tilpasse spillet til hvordan vi opfatter et dansk valg. [...]
Er regelændringerne nedfældet på skrift? I givet fald kunne det være interessant at se dem!
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Frouvne wrote:Er regelændringerne nedfældet på skrift? I givet fald kunne det være interessant at se dem!
Hvis jeg ikke tager fejl....
http://www.brettboard.dk/games/aid/mach2.htm
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Frouvne wrote:Er regelændringerne nedfældet på skrift? I givet fald kunne det være interessant at se dem!
Hvis jeg ikke tager fejl....
http://www.brettboard.dk/games/aid/mach2.htm
Tak for linket! :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply