Hvad har du spillet i dag? Februar 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2011

Post by Mik »

Stunke wrote:Ja, det kan jeg sagtens sluge, det er mere det med at man ikke lige kan hakke et par pinde efter en enhed så den ikke gør tonsernaller at løbe ind i med sit eget infanteri.
Hvis du nogensinde skulle nefinde dig i en krigszone, vil du hurtigt opdage at man ikke
'bare lige kan hakke et par pinde efter en enhed så den ikke gør tonsernaller at løbe ind i'...

Spillet er såmænd mere realistisk end du tror.
Image
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Sveinmain »

Ny mandag i Preikestolengamers:
St. Petersburg - en klassiker som alltid er kjekt å spille
Dice Town - litt langt spill til et terningspill å være, men kort det ned slik vi gjorde:-)
Funkenschlag - Igjen og igjen. Mange elsker dette spillet
7 wonders - Et wonder!
Diamant x 2 - Med 8 spillere, et fantastisk spill:-)

I tillegg ligger det nye spillpresentasjoner av Dixit(video) og Tobago ute på bloggen vår.
Sjekk: www.preikestolengamers.wordpress.com
Enjoy!!!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Schotten-Totten blev reddet op af en flyttekasse i går inden flyttekassen igen forsvandt blandt de mange andre, der stadig står med vores spil. Det kom så frem i dag og blev spillet tre gange. Og det er da et ganske hyggeligt spil - men endnu et af de spil, jeg godt kan fornemme, jeg er ved at have fået nok af. Også Innovation kom frem og det blev spillet to gange - det er jeg til gengæld laaangt fra færdig med!
frouvne, administrator

Image
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Stunke »

Spillede Command & Colors; Ancients 4 gange i dag.
Det første scenarie i bogen er balanceret ret overvældende til "romernes" side. Så efter at have spillet det to gange spiste vi, pakkede det hele ud igen og tog slaget hvor Kartago skal krydse en flod med størstedelen af sin hær, for at komme deres leder og tunge infanteri til undsætning.
Trine spillede Kartago begge gange og tabte det første, men vandt det næste spil.

De kort vi trækker er altafgørende for hvad der kommer til at ske. Der har altid været én af os der har trukket alle sine kort til en sektion af slagmarken hvor man ingen soldater har, eller andre skøre kombinationer til enheder der ikke findes, så det er MEGET tilfældigt hvad der sker når vi spiller (og så øøøh trak Trine "I Am Spartacus" to gange i streg fordi hun lige trak det igen efter bunken med kort blev blandet. :(
To heldige rul i nærkamp og et kort og så har man vundet, fordi den anden ikke kan indhente det man er kommet foran.

Det føles lidt sært når man sidder og analyserer det bagefter, men spillet i sig selv er virkelig godt.

Jeg ved endnu ikke om jeg ville synes at Command & Colors; Napoleonics vil være sjovere, fordi der er mere terræn at fifle med og (virker det til) regulering af enhedens effektivitet som følge af enhedsstørrelsen, samt muligheden for mere taktik ved "combined arms" angreb.

Hvis nogen af jer derude ejer napoleonudgaven vil jeg virkeligt gerne høre en anmeldelse af den sammenlignet med ancients, eller eventuelt prøve et spil eller fem for lige at kigge hesten i munden.
Ancients er dog en låneudgave, så jeg prøver at pumpe spillet for al den information jeg kan få ud af det inden det skal tilbage til ejermanden.

Brættet til spillet sutter æselkugler! (Det er brættet fra 2nd edition.) Mand hvor er det bare skod at have med at gøre...
It's about playing games, not owning games.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Stunke wrote:Jeg ved endnu ikke om jeg ville synes at Command & Colors; Napoleonics vil være sjovere, fordi der er mere terræn at fifle med og (virker det til) regulering af enhedens effektivitet som følge af enhedsstørrelsen, samt muligheden for mere taktik ved "combined arms" angreb.
Det kan sagtens være at Napoleonics introducerer begreber der giver en større følelse af realisme på de punkter du nævner - selv om det vist var (er?) det mest komplicerede af C&C spillene, forsøger Ancients jo ikke at være nogen stor simulation (du kan jo evt. kigge på GMT's SPQR hvis du vil have noget med en del højere detaljeringsgrad). At der ikke er så meget terræn på Ancients slagmarkerne har vi dog de historiske aktører at takke for, da de havde en forkærlighed for store, flade, åbne vidder når de skulle vælge slagmarken. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Søndag blev til en gang Dominant Species med 6 spillere. Selvom spillet var langt, og med en hel del downtime, var det alligevel positivt at spillet kun tog en halv time længere end spillet i onsdags med halvt så mange spillere: 5.5 time. Selvom jeg var den eneste der havde spillet tidligere.

Der er dog betydelig mere kaos, når fem andre spillere har indflydelse på brættet, så måske er det optimale antal spillere 4 - eller muligvis 3 med 2 dyregrupper hver. Men spillet var stadig vældig underholdene, og jeg er forbavset over at have lyst til at spille det igen - også gerne med 6 spillere. Og da jeg ikke normalt har masochistiske tendenser, må det skyldes at spillet har nogle kvaliteter jeg godt kan lide. Faktisk er min rating steget til 9/10.

Til Morten, som vandt, og de øvrige medspillere må jeg beklage at jeg glemte en væsentlig detalje:
Spillet ender med en slutscoring efter Ice Age-kortet: alle Dominance-kegler fjernes fra brættet, hvorefter samtlige felter scores efter de normale regler!

Jeg tror at Morten ville have vundet under alle omstændigheder, men måske havde det ændret på de efterfølgende placeringer. Men på den anden side ville vi allesammen have spillet de to sidste runder anderledes, så... hvem ved?

Beklager!
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Mik wrote:Til Morten, som vandt, og de øvrige medspillere må jeg beklage at jeg glemte en væsentlig detalje:
Spillet ender med en slutscoring efter Ice Age-kortet: alle Dominance-kegler fjernes fra brættet, hvorefter samtlige felter scores efter de normale regler!
A) Vil det sige at spillet slutter så snart Ice Age kortet er taget og den efterfølgende scoring foretaget? Uden at afslutte runden?

B) Hvad mener du med "scores efter de normale regler"? Alle felter scores med point baseret på antal kuber i feltet?

Begge dele gør helt klart en forskel på hvad man gør i sidste runde, men Morten ville uden tvivl have vundet alligevel.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Robert wrote:
Mik wrote:Til Morten, som vandt, og de øvrige medspillere må jeg beklage at jeg glemte en væsentlig detalje:
A) Vil det sige at spillet slutter så snart Ice Age kortet er taget og den efterfølgende scoring foretaget? Uden at afslutte runden?

B) Hvad mener du med "scores efter de normale regler"? Alle felter scores med point baseret på antal kuber i feltet?

Begge dele gør helt klart en forskel på hvad man gør i sidste runde, men Morten ville uden tvivl have vundet alligevel.
A) Nej, spillet slutter som vi spillede. Når Ice Age-kortet udføres står der på kortet at runden spilles færdig, hvorefter spillet slutter.
Men derefter siger reglerne at alle kegler fjernes, og dernæst scores alle felter efter de normale regler.

B) De normale scoringsregler for et felt: spilleren med flest arter (kuber) i feltet scorer point for førstepladsen, dernæst spilleren med næstflest arter osv.

Så, vi spillede korrekt, bortset fra at samtlige felter skulle have scoret en ekstra gang. Men det er klart at alle ville have spillet anderledes, hvis den afsluttende scoring havde været annonceret.
Og det må også stå klart, at Morten ville have spillet BIOMASS anderledes: fjern 1 kube på hvert felt hvor der er flere kuber end føde-elementer. Eller hvem der nu måtte have taget dette kort i stedet for Morten, nu hvor det ville have været endnu mere ødelæggende for dem det gik ud over...
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

I går havde vi endnu en brætspilsdag, hvor nye udvidelser blev afprøvet. En af vores gæster havde taget Agricola-udvidelsen Farmers of the Moor med, og det var en interessant oplevelse. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg skal synes om den. På den ene side savnede jeg, at kortene ikke længere inspirerede synderligt til, hvilken strategi man skulle vælge (generelt var det de færreste, der for alvor kunne få noget ud af deres kort, men en enkelt havde fået kort, der passede rigtig godt sammen, så det udnyttede han selvfølgelig). På den anden side var der nogle gode overvejelser mht. de skov- og mosebrikker, som brættet pludselig var fyldt med, ligesom hele optændingsdelen, hvor man også skulle kunne opvarme sit hus, også gav mere kamp om visse ressourcer.

Derefter to vi to omgange med den nyeste udvidelse til Dominion: Prosperity. Det var sjovt med nye kort, men til gengæld virkede de ikke helt så balancerede som i de to første udgivelser. Vi endte i hvert fald med et par grimme kombos, som de resterende spillere ikke kunne gøre noget ved, og det virkede ikke helt gennemtænkt, at en spiller kunne styre så meget allerede fra starten af spillet.

Det sidste spil den dag blev Bangkok Klongs - et spil en af gæsterne havde hjembragt fra Tyskland. Det var et pudsigt lille spil, hvor du placerer en masse asiatiske fiskerbåde og forsøger at score points ved at 'høste både' (!). Den form for spil er ikke lige mig, og det var heller ikke den store spiloplevelse.
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Stunke »

Jens_Hoppe wrote:Det kan sagtens være at Napoleonics introducerer begreber der giver en større følelse af realisme på de punkter du nævner - selv om det vist var (er?) det mest komplicerede af C&C spillene, forsøger Ancients jo ikke at være nogen stor simulation (du kan jo evt. kigge på GMT's SPQR hvis du vil have noget med en del højere detaljeringsgrad) ...
Tak for anbefalingen, men jeg har sådan en lille lidt skør mand inde i maven der ikke bryder sig om realisme i mine krigsspil. Jeg synes ofte at forsøget på at gøre et spil mere realistisk enten gør nogen reglelinteraktioner HELT tovlige, eller også koster det på den front hvor man holder op med at spille et spil, og begynder at simulere. Og jeg kan bedst med at det stadig er et spil.
Især når jeg skal vinde over kæresten er det vigtigt at vi ikke skal sidde i tre timer og gnide vores hære i stykker med regelfnidder, men ret hurtigt kan tage to kampe hvor vi bytter side, eller prøver en anden strategi.

Napoleonics virker bare til at have alt det fede fra commands and colors serien, samt lidt mere regelsnyderi/fedteri/osteri/taktik.

---

Trine og jeg spillede i øvrigt to gange i dag.
Første gang med scenariet hvor kartago har en SVÆRM af kavaleri med light/heavies imod Roms sværm af light infanteri og nogen medium heste.
Trine fik høvl. Jeg havde held med at lokke hende til at angribe med en flok af sine light cavalry og kunne omslutte hendes enheder med infanteriet så de døde på retreats. Uheldigvis fik hun punkteret den ene flanke så hun kunne stikke af med to enheder hvor der kun var én hest tilbage.
De stod så nede på hendes baglinje resten af spillet og pænt ventede på at kampen var ovre så de ikke gav victory banners væk til mig (hun lærte ret hurtigt at køre damage control på sin hær).
Til sidst fik jeg dog nasset en langt charge af sted og vandt med to banners i overskud.

Næste spil var et af de store scenarier hvor der er helt åben plads, Kartago har 6 kort of Rom har 4. Hele Roms hær pakkede jeg sammen i en tæt moralsk støttet klynge med ledere fordelt så næsten hele linjen fik gavn af deres tilstedeværelse.
Trine fik en god portion banners, 4 tror jeg, så kneb jeg mig op på 5. Så fik hun lusket to mere i land med et ordentligt modercharge på den ene flanke hvor der var både auxilia, og tunge heste og ledere og hele pivtøjet, der stod rigtigt godt til at tromle mine light enheder ned fra flanken. Hun endte på 6 banners og med mig der havde en enlig leder stående, samt nogen enheder hvor der kun var en eller to mand tilbage.
Så spillede jeg "Line Command" der rykkede noget der ligner 10 enheder, fordi de alle stod i en enorm tæt klynge på midten!!!
Jeg voldsmadrede en enhed i nærkamp med en infanterienhed med en leder i (6 banners nu) og forsøgte at følge op og tæve endnu en decimeret enhed. Enheden flygtede med en mand tilbage som jeg skød efter med stationære bueskytter men de kunne ikke ramme.
Til sidst måtte jeg forsøge med et stormløb på den venstre flanke. En auxiliaenhed med to mand i chargede en warriorenhed med én mand i. I røven på mine auxilia var en leder så jeg kunne ramme på hjelme også. Men ak! Der var kun flag så Trines warriors stak af.

Nu stod det lige og Trine spillede Counter Attack (der tillader hende at gøre det samme som jeg lige gjorde) men hendes infanteri var ikke nær så godt pakket.
Et uheldigt rul senere, fra Trines side og en af mine medium infantry kunne slå tilbage mod hendes leder og hesteenhed og myrdede dem alle sammen på det mest ulækre nærkampsrul jeg har præsteret i CCA indtil videre.

8-6 og en neglebidende afslutning.

Det er fandme et godt spil!
It's about playing games, not owning games.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

En fredelig aften der bl.a. bød på et par spil Innovation. Det må efterhånden siges at være en af sidste års bedste investeringer! :D
frouvne, administrator

Image
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Sveinmain »

Bursdager må feires, selvsagt med brettspill, så også denne gangen i Preikestolen Gamers:
Samurai- Et av de beste spillene for 3 personer!
Tobago- Vakkert, tilfeldig, men moro...
Kardinal og kongeKjapt, men dypt
DomaineIntriger og taktikk på sitt beste! Anbefales!!!
VikingsEn gjenganger i PG
7 wondersFortsatt et wonder, særlig med mange personer tilstede!

Se full rapport med bilder på:
www.preikestolengamers.wordpress.com
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Mandag var der stemning for at prøve Dominant Species, så jeg fik prøvet spillet med 5 spillere, og heldigvis betød den manglende spiller ikke det store - eller gjorde det? Det var i hvert fald de to spillere som havde en fri flanke der kom nummer 1 og 2 (med kun et point imellem dem), hvorefter vi andre kom dryssende langt bagefter. Men det var såmænd nok blot de skarpeste hjerner kombineret med det sædvanlihe problem med manglene føde for os andre.

Det er ret hårdt at skulle bruge 25-50% af ens handliger på at skaffe føde, når de førende spillere kan bruge 75% at deres handlinger på at score, og 25% på at forstærke sin position...

Nå. Vi spillede den forkortede officielle variant, hvor de 4 Action Pawn-kort var taget ud af spillet. Det fjernde i det mindste denne uretfærdighed! 9/10
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Vi spillede Sun, Sea and Sand i går med 4 spillere. Spillet er let, men spiller man for at vinde, så kræver det at man tænker sig godt om. Nogle personer kan være lang tid om at tænke sig om, og det kan dræbe lidt af "flow'et" i spillet. Så spiller man sammen med "chess-move-optimiser"-personer, så skal nok indføre en tidsgrænse.
Danny

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Man vil jo gerne vinde, så det kan være svært at indføre tidsbegrænsing i strategispil.

Tirsdag var vi 3 personer til at spille Magnum Sal. I følge æsken er spiilet for 2-4 spillere med en spilletid på 1-2 timer. Vores 3-mands spil tog 3.5 time! Det var klart for længe for sådan et spil, men noget der er svært at undgå når man ikke kender konsekvenserne af ens handlinger.

Spillet fungerer fint, men bringer egentlig ikke noget nyt til bordet - og så kan man jo lige så godt spille noget i samme stil, som kan færdiggøres på kortere tid. Så fint spil, men kun gennemsnitligt godt: 6/10.
Image
Post Reply