Hvad har du spillet i dag? Juni 2011
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2011
Fredag aften havde jeg besøg af min "første fredag i måneden" spille-gruppe, men den var væsentlig reduceret, så vi var kun 3 spillere. Vi hev Domnion & Dominion Intrigue frem og trak 10 tilfældige kort. Første spil blev et langt spil, bl.a. fordi der både var Witch og Torturer med i spillet, og der ikke var nogen forsvarskort. Heldigvis var der både Upgrade og Tradingpost så man kunne komme af med sine curses. Slutresultatet blev at jeg fik 33 point, Rune fik 30 og Morten fik 24.
I andet spil fik vi lov til hver at fjerne et kort, og trak tre nye tilfældige kort, hvoraf et var Swindler. Det betød at det igen blev et forholdsvis langt spil, og slutresultatet blev at jeg havde 6 point, Rune havde 5 point og Morten havde 4 point.
Tredie spil, igen med tre nye kort, blev lidt mere normalt, og havde bl.a. Chapel, Counsilroom og Village, og med de tre kort havde jeg hurtigt en hånd bestående af Guld og Sølv, som jeg kunne trække hver gang, og jeg vandt igen med 36 point, mod Runes 20 og Mortens 14.
Fjerde og sidste spil, valgte Rune at fjeren Chapel, så mit deck blev ikke trimmet lige så meget, og på målstregen købte Rune den sidste Province, og slog mig med 36 point, mod mine 33 point og Mortens 15 point.
En rigtig god aften, og alt for lang tid siden jeg sidste har spillet Dominion.
I andet spil fik vi lov til hver at fjerne et kort, og trak tre nye tilfældige kort, hvoraf et var Swindler. Det betød at det igen blev et forholdsvis langt spil, og slutresultatet blev at jeg havde 6 point, Rune havde 5 point og Morten havde 4 point.
Tredie spil, igen med tre nye kort, blev lidt mere normalt, og havde bl.a. Chapel, Counsilroom og Village, og med de tre kort havde jeg hurtigt en hånd bestående af Guld og Sølv, som jeg kunne trække hver gang, og jeg vandt igen med 36 point, mod Runes 20 og Mortens 14.
Fjerde og sidste spil, valgte Rune at fjeren Chapel, så mit deck blev ikke trimmet lige så meget, og på målstregen købte Rune den sidste Province, og slog mig med 36 point, mod mine 33 point og Mortens 15 point.
En rigtig god aften, og alt for lang tid siden jeg sidste har spillet Dominion.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
Torsdag fik vi støvet et par af Gipf-spillene af: Tzaar og Yinsh. Begge spil blev spillet en enkelt gang. Her til morgen tog vi yderligere et enkelt spil Tzaar og to spil Yinsh. Tzaar forekommer mig at være et af de mindre interessante spil i serien. Vi kommer i hvert tilfælde til at spille det meget aggressivt og spillene er indtil nu blevet meget korte og temmeligt uinteressante. Jeg kan godt se, at man via noget positionering kan mindske behovet for at investere træk til at styrke sine brikker og at der kan være andre finesser, men umiddelbart tror jeg ikke, jeg finder det særlig interessant. Det er til gengæld meget let at gå til - måske det kan redde spillet.
Yinsh spillede vi en overgang en hel del. Desværre ligger det nogle år tilbage i tiden og da jeg meget spillede på min intuition føles det lidt som at skulle starte forfra. Men ingen tvivl om, at det stadig er et interessant bekendtskab.
Yinsh spillede vi en overgang en hel del. Desværre ligger det nogle år tilbage i tiden og da jeg meget spillede på min intuition føles det lidt som at skulle starte forfra. Men ingen tvivl om, at det stadig er et interessant bekendtskab.
frouvne, administrator

- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Har vundet et par spil Yinsh de sidste par dage - ellers er det ikke blevet til så meget.Frouvne wrote:Torsdag fik vi støvet et par af Gipf-spillene af: Tzaar og Yinsh. Begge spil blev spillet en enkelt gang. Her til morgen tog vi yderligere et enkelt spil Tzaar og to spil Yinsh. Tzaar forekommer mig at være et af de mindre interessante spil i serien. Vi kommer i hvert tilfælde til at spille det meget aggressivt og spillene er indtil nu blevet meget korte og temmeligt uinteressante. Jeg kan godt se, at man via noget positionering kan mindske behovet for at investere træk til at styrke sine brikker og at der kan være andre finesser, men umiddelbart tror jeg ikke, jeg finder det særlig interessant. Det er til gengæld meget let at gå til - måske det kan redde spillet.
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Det gør den! Jeg synes FTtN er et af de bedste togspil - og et af de bedste Wallace-spil, for den sags skyld - jeg har prøvet i mange år, så det er rigtigt synd hvis I har fået et dårligt førstehåndsindtryk af det. Det er et af de spil jeg har haft fornøjelsen af at forklare regler til en del gange efterhånden, og det er et rasende nemt spil at introducere til - og ikke synderligt fnidret.Frouvne wrote:Men alt i alt var indtrykket nu alligevel rimelig godt og måske en ny gennemspilning vil afsløre lidt af spillets ånd. Hvis den altså findes.

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Nej, spillet er ikke fnidret - men det er nogle af komponenterne til gengæld. Jeg giver det naturligvis en chance til og så håber jeg, at det viser sig fra sin bedste side.Jens_Hoppe wrote:[...] og det er et rasende nemt spil at introducere til - og ikke synderligt fnidret.

frouvne, administrator

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Burgen Land har været forbi spillebordet og det er jo ganske hyggeligt. Men vi har et hav af to-spillers spil og i den sammenhæng får det nok svært ved at presse sig frem i køen.
Black Stories: English Edition har ligeledes været fremme og det er som altid underholdende.
Black Stories: English Edition har ligeledes været fremme og det er som altid underholdende.
frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 839 times
I dag er det blevet til to spil Twilight Struggle. Begge sluttede i Mid War. God oplevelse begge gange. Også selv om min strategi kollapsede fuldstændig i andet spil 

Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Har lige fået spillet et spil Carcassonne the castel. 2 spiller spillet.
Jeg spiller rigtig mange The Castel, da jeg deltager i turneringer på www.brettspielnetz.de, men i aften blev det så et face2face spil og ganske kreperligt tabte jeg 99 til 100.
Jeg spiller rigtig mange The Castel, da jeg deltager i turneringer på www.brettspielnetz.de, men i aften blev det så et face2face spil og ganske kreperligt tabte jeg 99 til 100.

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Tirsdag aften fik vi spillet Volcano og det er da alt for lang tid siden dette udmærkede lille spil har været spillet hos os. Jeg var også lidt rusten i det, men det må snart frem igen. To spil Archaeology: The Card Game kunne det også blive til og i kategorien af mindre kortspil har det allerede indtaget en solid placering i samlingen. Aftenens hovedspil var Mystery Express, der i store træk levede op til forventningerne; et deduktionsspil med lige lovlig meget kaos til min smag men alligevel tilpas hyggeligt til at jeg med fornøjelse vil spille det igen. Vores gæst var på udkig efter spil til spilgruppe, så vi spillede derefter nogle mindre spil for at give en demonstration af, hvad de havde at tilbyde: Tsuro, Dixit og Backseat Drawing. En spilaften med spil i den lidt blødere ende - men det skal der bestemt også være plads til og der blev i det store hele kun tale om gode spiloplevelser.
frouvne, administrator

- Helle
- 5000+ indlæg
Ja, der var brug for spil til en spilgruppe, som spiller meget 'light' spil, og som tæller 6 personer ...Frouvne wrote:Tirsdag aften fik vi spillet Volcano og det er da alt for lang tid siden dette udmærkede lille spil har været spillet hos os. Jeg var også lidt rusten i det, men det må snart frem igen. To spil Archaeology: The Card Game kunne det også blive til og i kategorien af mindre kortspil har det allerede indtaget en solid placering i samlingen. Aftenens hovedspil var Mystery Express, der i store træk levede op til forventningerne; et deduktionsspil med lige lovlig meget kaos til min smag men alligevel tilpas hyggeligt til at jeg med fornøjelse vil spille det igen. Vores gæst var på udkig efter spil til spilgruppe, så vi spillede derefter nogle mindre spil for at give en demonstration af, hvad de havde at tilbyde: Tsuro, Dixit og Backseat Drawing. En spilaften med spil i den lidt blødere ende - men det skal der bestemt også være plads til og der blev i det store hele kun tale om gode spiloplevelser.
- Sir William
- 1000+ indlæg
Fik spillet 2 x Innovation med kæresten i går aftes, et før og et efter Project Catwalk.
Desværre nederlag begge gange til mig, for selv om jeg var bedst udviklet havde Pernille nogle meget offensive og pointgivende kort som jeg pudsigt nok ikke kunne gøre en dyt ved.
Det første spil var jeg måske lidt for nonchalant, da jeg førte i starten og dermed undlod at tage alle pointkortene tidligt, men meget dum stil da hun pludselig kom farenede uden om. Hun havde et tier 8 kort i lilla farve og en dogma der gjorde, at hun måtte returnere et kort fra sin scorepile og tage et kort til score +2 over sit lilla topkort.
Andet spil kunne jeg bare ikke gøre noget, min pirate code blev pludselig dækket og så kunne jeg ikke holde hende nede mere da mine andre kort var meget passive eller ligefrem skadelige for mig. Men lykkedes mig da at få en hel del tier 10 kort på hånden, men det hjælper jo ikke meget når Pernille kunne fjerne dem gang på gang.
Rigtig fedt at spille en dogma der bytter mine 4 tier 3 kort ud med hendes Tier 4 kort, lægger det ene ned og hun så spiller en dogma der gør, at jeg skal give hende 2 kort fra min hånd. Dårlig handel.
Må vist nok være lidt mere ond
Desværre nederlag begge gange til mig, for selv om jeg var bedst udviklet havde Pernille nogle meget offensive og pointgivende kort som jeg pudsigt nok ikke kunne gøre en dyt ved.
Det første spil var jeg måske lidt for nonchalant, da jeg førte i starten og dermed undlod at tage alle pointkortene tidligt, men meget dum stil da hun pludselig kom farenede uden om. Hun havde et tier 8 kort i lilla farve og en dogma der gjorde, at hun måtte returnere et kort fra sin scorepile og tage et kort til score +2 over sit lilla topkort.
Andet spil kunne jeg bare ikke gøre noget, min pirate code blev pludselig dækket og så kunne jeg ikke holde hende nede mere da mine andre kort var meget passive eller ligefrem skadelige for mig. Men lykkedes mig da at få en hel del tier 10 kort på hånden, men det hjælper jo ikke meget når Pernille kunne fjerne dem gang på gang.
Rigtig fedt at spille en dogma der bytter mine 4 tier 3 kort ud med hendes Tier 4 kort, lægger det ene ned og hun så spiller en dogma der gør, at jeg skal give hende 2 kort fra min hånd. Dårlig handel.
Må vist nok være lidt mere ond

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Det er jo det med 2-personers Innovation: Godt nok er der mindre kaos i spillet end med flere spillere, men der er også mindre mulighed spillerne imellem for at holde en førende spiller tilbage: Hvis f.eks. en spiller i et 4-personers spil får en dræber-combo ned, er der 3 modspillere som har en interesse i at få comboen ødelagt - bedre odds end hvis man sidder ene mand og skal forsøge at kæmpe sig tilbage i spillet. 

What are you, like 80?
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
I KBK blev det først med et gensyn med Endeavor med fem spillere. Jeg fulgte en strategi med en en del shipping, og det gik hverken helt skidt eller fantastisk godt, så til slut kunne det ikke overraske at jeg havnede midt i feltet, omkring 8 points efter vinderen.
Dernæst fik jeg så mulighed for at prøve Letters from Whitechapel, det Scotland Yard-lignende spil om Jack the Ripper. Vi var tre spillere, med mig som Jack og de to andre som politifolk.
Det var en kanon oplevelse! Jeg har nok ikke (heldigvis!) anlæg for at være lusket morder, for i hvert fald blev jeg fanget sidst på anden nat, efter en lang, nervepirrende forfølgelse. Set i bakspejlet havde jeg lavet et par fejl første nat, men mine modspillere spillede også klogt og velovervejet, og det var en fryd at sidde og følge med i hvordan de positionerede sig for at få ny information, og hvor præcist de var i stand til at konkludere det rigtige ud fra den information de fik.
Et par konklusioner:
- Det er et langt spil. Vi spillede kun 2 ud af 4 ture, og det tog stadig et par timer. Detektiverne diskuterede selvfølgelig en del, men det er jo en del af konceptet, om jeg så må sige. For det var jo ikke bare "snak", men væsentlige diskussioner som var afgørende for at de var i stand til at fange mig. Jeg kunne dog forestille mig at spillet med flere spillere vil kunne trække endnu længere ud, da der med mange detektiver nødvendigvis må være mere snak blot for at alle bliver hørt, og for at blive enige om en plan. Og set i det lys vil det meste af spillet for Jack være ren nedetid - omend interessant nedetid, da man kan sidde og følge med i hvad detektiverne snakker om.
- Jeg har set en del udtalelser om at LfW i virkeligheden er et to-spiller spil, men jeg vil tillade mig at være lidt kontrær og sige at jeg tror det er mest underholdende med mere end to spillere. Med kun én detektiv må spillet nødvendigvis blive en meget ... tavs oplevelse, men er man til den slags, kan det selvfølgelig være OK. Til gengæld vil det garanteret gå en del hurtigere med kun to spillere, men det er altså på bekostning af hele samarbejds-delen af spillet.
I virkeligheden er jeg ikke sikker på at LfW rigtigt er "min" slags spil, og det bliver ikke noget jeg får spillet dusinvis af gange, men sjovt var det. Jeg glæder mig til at prøve det igen, ideelt med 3 eller 4 spillere.
Dernæst fik jeg så mulighed for at prøve Letters from Whitechapel, det Scotland Yard-lignende spil om Jack the Ripper. Vi var tre spillere, med mig som Jack og de to andre som politifolk.
Det var en kanon oplevelse! Jeg har nok ikke (heldigvis!) anlæg for at være lusket morder, for i hvert fald blev jeg fanget sidst på anden nat, efter en lang, nervepirrende forfølgelse. Set i bakspejlet havde jeg lavet et par fejl første nat, men mine modspillere spillede også klogt og velovervejet, og det var en fryd at sidde og følge med i hvordan de positionerede sig for at få ny information, og hvor præcist de var i stand til at konkludere det rigtige ud fra den information de fik.

Et par konklusioner:
- Det er et langt spil. Vi spillede kun 2 ud af 4 ture, og det tog stadig et par timer. Detektiverne diskuterede selvfølgelig en del, men det er jo en del af konceptet, om jeg så må sige. For det var jo ikke bare "snak", men væsentlige diskussioner som var afgørende for at de var i stand til at fange mig. Jeg kunne dog forestille mig at spillet med flere spillere vil kunne trække endnu længere ud, da der med mange detektiver nødvendigvis må være mere snak blot for at alle bliver hørt, og for at blive enige om en plan. Og set i det lys vil det meste af spillet for Jack være ren nedetid - omend interessant nedetid, da man kan sidde og følge med i hvad detektiverne snakker om.
- Jeg har set en del udtalelser om at LfW i virkeligheden er et to-spiller spil, men jeg vil tillade mig at være lidt kontrær og sige at jeg tror det er mest underholdende med mere end to spillere. Med kun én detektiv må spillet nødvendigvis blive en meget ... tavs oplevelse, men er man til den slags, kan det selvfølgelig være OK. Til gengæld vil det garanteret gå en del hurtigere med kun to spillere, men det er altså på bekostning af hele samarbejds-delen af spillet.
I virkeligheden er jeg ikke sikker på at LfW rigtigt er "min" slags spil, og det bliver ikke noget jeg får spillet dusinvis af gange, men sjovt var det. Jeg glæder mig til at prøve det igen, ideelt med 3 eller 4 spillere.

What are you, like 80?
- Helle
- 5000+ indlæg
Men begge dele har måske sin charme? Vi har spillet det flere gange som to-spiller spil og jeg synes, at deduktionsdelen, der bliver fremtrædende. Jeg vil slet ikke udelukke, at det kunne være sjovt med flere spillere, men selve deduktionsdelen må alt andet lige komme til at fylde mindre. Men det kunne være, at det skulle prøves med 4 i vores 'snakkespillegruppe'Jens_Hoppe wrote:I KBK blev det først med et gensyn med Endeavor med fem spillere. Jeg fulgte en strategi med en en del shipping, og det gik hverken helt skidt eller fantastisk godt, så til slut kunne det ikke overraske at jeg havnede midt i feltet, omkring 8 points efter vinderen.
Et par konklusioner:

- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Jesper meldte afbud, så vi var kun 3 spillere.
Men jeg havde planlagt at genspille Inca Empire, efter Morten's introduktion på sidste Consimmøde. Og det gav jo så en kærkommen lejlighed til at finde ud af om spillet holder med 3 spillere. Konklusionen må være at der var for god plads, så jeg foretrækker at spille med 4 deltagere.
Vi valgte at spille grundspillet med Pizzaro's Arrival-slutspillet, men uden at bruge "Guds hænder" til at fordele de åbne "3-0"-brikker. Af en eller anden grund er der nemlig også 4 pladser på 3-spiller-pladen, og så frygtede jeg at første spiller ville få en uforholdsmæssig stor fordel.
Martin vandt naturligvis, medens Eivind og jeg kæmpede om andenpladsen. I de sidste runder opgav jeg at følge med Martin, og gjorde til gengæld alt for at kæmpe mig op på andenpladsen. Det var måske lidt ufint, men taktikken lykkedes. 8/10
Bagefter var der lige tid til at spille et par spil Dominion Cornucopia med Turneringskortet. 10/10
Men jeg havde planlagt at genspille Inca Empire, efter Morten's introduktion på sidste Consimmøde. Og det gav jo så en kærkommen lejlighed til at finde ud af om spillet holder med 3 spillere. Konklusionen må være at der var for god plads, så jeg foretrækker at spille med 4 deltagere.
Vi valgte at spille grundspillet med Pizzaro's Arrival-slutspillet, men uden at bruge "Guds hænder" til at fordele de åbne "3-0"-brikker. Af en eller anden grund er der nemlig også 4 pladser på 3-spiller-pladen, og så frygtede jeg at første spiller ville få en uforholdsmæssig stor fordel.
Martin vandt naturligvis, medens Eivind og jeg kæmpede om andenpladsen. I de sidste runder opgav jeg at følge med Martin, og gjorde til gengæld alt for at kæmpe mig op på andenpladsen. Det var måske lidt ufint, men taktikken lykkedes. 8/10
Bagefter var der lige tid til at spille et par spil Dominion Cornucopia med Turneringskortet. 10/10