Innovation - spørgsmål

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Innovation - spørgsmål

Post by Helle »

Sir William wrote:
Helle wrote:Åhhh ... gad vide om der er en regel, vi har spillet forkert her.
Som regel undgår vi dogma, hvis andre kan deltage, men jeg husker det helt klart som, at man har kunnet vælge om man ville deltage. Men måske er de fleste kort med teksten 'you may' ????
Ellers har vi en potentiel regelfejl hos os her - eller en kone med dårlig hukommelse.
Der er vist nok en del dogma uden "You may..." i, nogle gange kan de dog være ganske skadende for de andre hvis de udfører dem, og det giver trods alt en et ekstra draw. Så der kan være muligheder selv om det sjældent er tilfældet 8)

Beroliger mig, hvis der er andre der måske har spillet forkert især hvis det så samtidig er en så erfaren Innovation gamer som dig :)
Altså når man får rettet en regel, så er det jo som at få et nyt spil og med 50+ spil, så måtte det da også være på tide med noget fornyelse. :D
Men hvad kan vi lære af det??????
At spildesignere skal skrive deres regler bedre!
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Helle wrote:
Sir William wrote:
Helle wrote:Åhhh ... gad vide om der er en regel, vi har spillet forkert her.
Som regel undgår vi dogma, hvis andre kan deltage, men jeg husker det helt klart som, at man har kunnet vælge om man ville deltage. Men måske er de fleste kort med teksten 'you may' ????
Ellers har vi en potentiel regelfejl hos os her - eller en kone med dårlig hukommelse.
Der er vist nok en del dogma uden "You may..." i, nogle gange kan de dog være ganske skadende for de andre hvis de udfører dem, og det giver trods alt en et ekstra draw. Så der kan være muligheder selv om det sjældent er tilfældet 8)

Beroliger mig, hvis der er andre der måske har spillet forkert især hvis det så samtidig er en så erfaren Innovation gamer som dig :)
Altså når man får rettet en regel, så er det jo som at få et nyt spil og med 50+ spil, så måtte det da også være på tide med noget fornyelse. :D
Men hvad kan vi lære af det??????
At spildesignere skal skrive deres regler bedre!
Ja, regler er ikke skrevet for at vi almindelige dødelige skal kunne forstå dem som de forstår dem.

Så inde på BGG, at der er en FAQ undervejs som en slags opvejning af det lidt "svage" regelsæt.

Får snart bil, så der er nok ikke så længe til at jeg kommer et smut forbi Hellerup :P
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Ved Draw står der, at du skal trække et kort højere hvis det ikke er muligt at trække den eksakte værdi mens ved "Draw + X" skal du trække den specifikke værdi og ingen angivelse om, at du må trække et tal højere.
Nu har jeg fået checket referencekortet selv, og det der står er - ganske som formodet - blot en forklaring om at det kort man draw'er også skal være det kort man efterfølgende X'er. Som det står afklaret i alle de henvisninger jeg gav tidligere, gælder det for alle former for draws fra bunkerne at man "kigger opad" hvis den aktuelle bunke er tom.

Mht. reglerne til Innovation må jeg stille mig lidt på bagbenene og sige, at jeg synes reglerne er aldeles glimrende og præcist skrevet. Det der er vigtigt med Innovation er at man ikke falder tilbage på fortolkninger af reglerne og forsøger at få paradigmerne til at give mening i forhold til andre spil man måtte kende, for i så fald ender man nok med at få forkert fat i noget. Innovation er et spil hvor terminologien er brugt meget præcist (der er en ganske lille håndfuld kort som undtagelser), og hvor man næsten aldrig går galt i byen hvis man blot gør præcist som der står, uden at forsøge at rationalisere om det nu også "giver mening".
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Brugen af "you" på kortene kan være ganske forvirrende, måske nemmere at forstå hvis man læser dem højt men ikke når man læser dem for sig selv.

Nok fordi kortene skal læses højt og ikke for sig selv, men når man sidder og lægger strategi, så skal man liiiige have i mente at med "you" kan det relateres til dig eller til den som du rammer. I demand kortenes brug af "you" relaterer sig til den angrebne og de konsekvenser der så opstår herunder trække et kort som konsekvens af angrebet som regel også relaterer sig til den angrebne. Mens ved de almindelige dogma, refererer "you" som regel til den som spiller kortet.

Efter et par spil, så har man styr på det, men de første par gange kan det virke forvirrende.

Nok også derfor at den fremtidige FAQ vil tage hånd om dette.
Post Reply