Anbefaling søges ... af bøger
- Sir William
- 1000+ indlæg
Re: Anbefaling søges ... af bøger
Har snakket med Pernille og hun anbefaler, at din søn forsøger sig med "Cheerub" af Robert Muchamore. Det skulle være en super serie, du kan læse mere om ham og hans serie her http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Muchamore
Han har også skrevet andet.
Angående Trudy Canavan, mener Pernille at den nok vil være for avanceret for en på 9 år. Men da Andrea også har læst den serie og kender din søn bedre end os, så kan hun måske tages med på råd.
Angående Trudy Canavan, mener Pernille at den nok vil være for avanceret for en på 9 år. Men da Andrea også har læst den serie og kender din søn bedre end os, så kan hun måske tages med på råd.
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Avanceret ... sprog eller indholdsmæssigt?Sir William wrote:Har snakket med Pernille og hun anbefaler, at din søn forsøger sig med "Cheerub" af Robert Muchamore. Det skulle være en super serie, du kan læse mere om ham og hans serie her http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Muchamore
Jeg tjekker straks op på Cherub ... Edit: gjort - vores bibliotek har et udvalg af hans bøger både på dansk og engelsk. Jeg tror, at Allan havde nogle af Muchamore med hjem for et par år siden, men der fængede de ikke rigtigt - ved dog ikke om det var i denne serie. Men umiddelbart lyder det som noget, han ville gide læse. Nu har jeg lånt den første på engelsk, så vil jeg lige vurdere, om den skal præsenteres på dansk i stedet .... vender tilbage hvis de er et hit, så kan det jo være, at Pernille kan give et hint mere. Hils og sig tak.
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 917 times
Jo, det er den serie, jeg et par gange har forsøgt at sælge - uden held. Men de er aldrig blevet åbnet og nogle gange skal han bare have at vide, han skal læse de par første sider og så ser man ham ikke resten af den eftermiddag fordi han er blevet opslugt. Så det er måske på tide at hive dem hjem igen.Helle wrote:[...] Jeg tjekker straks op på Cherub ... Edit: gjort - vores bibliotek har et udvalg af hans bøger både på dansk og engelsk. Jeg tror, at Allan havde nogle af Muchamore med hjem for et par år siden, men der fængede de ikke rigtigt - ved dog ikke om det var i denne serie. Men umiddelbart lyder det som noget, han ville gide læse. Nu har jeg lånt den første på engelsk, så vil jeg lige vurdere, om den skal præsenteres på dansk i stedet .... vender tilbage hvis de er et hit, så kan det jo være, at Pernille kan give et hint mere. Hils og sig tak.
frouvne, administrator

- Allan Jacobsen
- 100+ indlæg
Jeg husker den ikke som videre udpenslet. Men der er måske lidt med sex i.Helle wrote: Jeg vil tjekke Frøstrup ud for at se om de indholdsmæssigt går i spænd til en 10 årig - der skal ikke være for meget vold, sex, gys og det der er værre.
Dragonlance skulle jeg måske selv genlæse et par bind af - for at se, om det er egnet ... jeg husker det som, at der var noget vold og slås, men jeg er jo også en pige ...[/quote]
Der er vold i, men det er ikke speciel grafisk.
Har ikke læst The Magician af Trudy Caravan, men har læst hendes Age of the Fives-trilogi, og der er en del politik og filosofi med.
Kom lige i tanke om en bogserie på 9 bøger - Jarastavens Vandring(1. bog hedder Vølvens Datter), men er ret sikker på, der er for meget sex i den...
Det er ret fedt, du har en søn, der er så glad for at læse. Læste selv en hel del i folkeskolen, men nu bliver det til alt for lidt. Læser vel 3-5 bøger om året...
- Sir William
- 1000+ indlæg
Pernille har kun læst den på engelsk og hendes anbefaling er nok at han skulle vente et par år. Hun har ikke nogen begrundelse.Helle wrote: Avanceret ... sprog eller indholdsmæssigt?
Jeg tjekker straks op på Cherub ... Edit: gjort - vores bibliotek har et udvalg af hans bøger både på dansk og engelsk. Jeg tror, at Allan havde nogle af Muchamore med hjem for et par år siden, men der fængede de ikke rigtigt - ved dog ikke om det var i denne serie. Men umiddelbart lyder det som noget, han ville gide læse. Nu har jeg lånt den første på engelsk, så vil jeg lige vurdere, om den skal præsenteres på dansk i stedet .... vender tilbage hvis de er et hit, så kan det jo være, at Pernille kan give et hint mere. Hils og sig tak.
Hun skal gerne anbefale andre såfremt at Muchamore bliver en succes, hun elsker nemlig at anbefale. Hun bruger så bare den viden om, hvad der er populært på hendes skole dog. Cheerub skulle faktisk fange de fleste aldersgrupper.

- Helle
- 5000+ indlæg
Det lyder godt. Nu har jeg bestilt den og så kan jeg jo læse selv først ... det er jo en af de 'meget sure'Sir William wrote:Pernille har kun læst den på engelsk og hendes anbefaling er nok at han skulle vente et par år. Hun har ikke nogen begrundelse.Helle wrote: Avanceret ... sprog eller indholdsmæssigt?
Hun skal gerne anbefale andre såfremt at Muchamore bliver en succes, hun elsker nemlig at anbefale. Hun bruger så bare den viden om, hvad der er populært på hendes skole dog. Cheerub skulle faktisk fange de fleste aldersgrupper.

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Jeg synes faktisk, at serien er blandt de lettest-tilgængelige bøger på engelsk, som jeg har læst - både sprog- og indholdsmæssigt. Men glimrende bøger i øvrigt - det er virkelig rart med rigtige goodguys i persongalleriet - i modsætning til en del af det nye danske fantasy, der er skrevet, hvor der har været en tendens til at bruge hovedpersoner, der ikke var særlig sympativækkende.Helle wrote: Avanceret ... sprog eller indholdsmæssigt?
Apropos danske bøger så kan jeg også anbefale Djævlekrigs-serien af Kenneth Bøgh Andersen. De er velskrevne og sjove. Især hvis Severin kan sin bibelhistorie

Hvis han ikke allerede har læst Amuletten fra Samarkand-serien, så er den også et absolut must (men har han ikke det??).
Skyggens lærling-serien er fantastisk underholdende - har både interessante og sympatiske personer samt sjov dialog og en del action.
... og så skulle der også være læsning nok til et par uger

- glorn
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.
men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie. - Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s
hmm...
erik menneskesøn er en fantastisk bog og der er to efterfølgere. (2'eren er lidt af en pigebog...)
men et par fantasy serier der burde falde i god jord til en 9 årig med super læsekunskaber?
troldmanden fra jordhavet af ursula le guin
den sorte trillium af marion zimmer bradley
og måske gene wolfes serie... du skal dog nok lige tjecke den selv da den måske er lige barsk nok.
nogle enkeltbøger
shamran af bjarne reuter og dragemælk af susan fletcher er begge super.
dragens gobeling kan jeg også huske som rigtig god
magikerne i caprona af diana wynne jones. (i det hele taget er hendes bøger nok i den rigtige aldersgruppe og har nogle fantastiske historier)
den uendelige historie af michael ende (også hans mindre kendte værker)
terry prattchetts tæppefolket og serien om gnomerne. mange af hans bøger er skrevet til børn.
oh well, ikke flere for denne gang.
erik menneskesøn er en fantastisk bog og der er to efterfølgere. (2'eren er lidt af en pigebog...)
men et par fantasy serier der burde falde i god jord til en 9 årig med super læsekunskaber?
og måske gene wolfes serie... du skal dog nok lige tjecke den selv da den måske er lige barsk nok.
nogle enkeltbøger
magikerne i caprona af diana wynne jones. (i det hele taget er hendes bøger nok i den rigtige aldersgruppe og har nogle fantastiske historier)
terry prattchetts tæppefolket og serien om gnomerne. mange af hans bøger er skrevet til børn.
David.
- Helle
- 5000+ indlæg
Tak, det lyder super, dem vil jeg kigge på. Ursula le Guin læste jeg også som barn, så dem tror jeg på - omend jeg husker at jeg oplevede at de var lidt langsomme i det undervejs. Den uendelige historie er også en ide (og vi har den allerede stående). Prattchett har han læst en enkelt af, som vi også fik anbefalet og den faldt i god jord, så han kunne også tages op igen.glorn wrote:hmm...
nogle enkeltbøger
Det fede ved et forum som dette her er, at folk ikke kun er brætspilsinteresserede, men kan hjælpe med alt muligt og mange er kvalitetsbevidste læsere også. I løbet af 1 døgn har vi fået ideer og titler nok til et godt stykke tid. Ca halvdelen falder sikkert i hak, men det er slet slet ikke en dårlig statistik.
- Allan Jacobsen
- 100+ indlæg
Troldmanden Fra Jordhavet kan jeg sagtens stå inde for!
Der denne udgave med tre bøger, som sikkert kan købes billigt
- Helle
- 5000+ indlæg
Jep, det var den jeg læste, men som jeg havde glemt alt om ... den har jo også mange år på bagen efterhånden.Allan Jacobsen wrote:Troldmanden Fra Jordhavet kan jeg sagtens stå inde for!
Det biblioteker og boghandlere anbefaler i dag er jo noget nyere, så input herfra har fundet gode gamle ting frem også ...
- glorn
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.
men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie. - Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s
da jeg sad og skrev kom jeg netop til at tænke på at de gamle bøger jo nok havde lige så meget at byde på. 
C. S. Lewis' Narnia bøger er jo også en mulighed og det kunne eventuelt følges op med i sad og så filmene sammen bagefter.
de 4 bøger af Anne McCaffrey der er oversat til dansk er også rigtig gode og jeg læser dem stadig fra tid til anden. ildøglernes sang, skjaldenes hal, dragetrommer og dragevinger.

C. S. Lewis' Narnia bøger er jo også en mulighed og det kunne eventuelt følges op med i sad og så filmene sammen bagefter.
de 4 bøger af Anne McCaffrey der er oversat til dansk er også rigtig gode og jeg læser dem stadig fra tid til anden. ildøglernes sang, skjaldenes hal, dragetrommer og dragevinger.
David.
- Allan Jacobsen
- 100+ indlæg
Jeps. Og der kan jeg hvert fald ikke være medHelle wrote:Det biblioteker og boghandlere anbefaler i dag er jo noget nyere, så input herfra har fundet gode gamle ting frem også ...

Kender - overraskende nok - kun til gammelt fantasy og sci-fi, hvis det skal være til yngre...

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Hov ja! Den havde jeg helt glemt! Den serie var blandt de første fantasybøger, jeg tyggede mig igennem - mmmm, gode minderglorn wrote: den sorte trillium af marion zimmer bradley

Enig og enig - Narniabøgerne er også børnevenlig læsning - og så er jeg glad for at høre, at der også er fyre, der har læst McCaffrey. Har ellers mødt hankønsvæsner, der mente, at den dragefetisch bare var en tøseting... psh! *as if*glorn wrote: C. S. Lewis' Narnia bøger er jo også en mulighed og det kunne eventuelt følges op med i sad og så filmene sammen bagefter.
- Sir William
- 1000+ indlæg
Drager er seje!!Andrea wrote:Enig og enig - Narniabøgerne er også børnevenlig læsning - og så er jeg glad for at høre, at der også er fyre, der har læst McCaffrey. Har ellers mødt hankønsvæsner, der mente, at den dragefetisch bare var en tøseting... psh! *as if*
Vil altså også anbefale Eragon af Paolini som er "light" udgave af Ringenes Herre universet, men synes den er god. At trilogien så er på 4 bind er en anden snak.
Læste faktisk en del faglitteratur da jeg var barn - total underlig - men serier som "Århundredes krimisager", "uskyldig og dødsdømt" af Randall Adams, "giv agt - Højspænding" og Sabotører, krigshelte og spioner". Måske ikke ekstremt børnevenligt, men det er autentiske historier og ikke fulde af vold og sex m.m..
Ellers er der Alistar MacLeans bøger, C.S. Forresters Hornblower eller Dudley Popes "Ramage". De er mere historiske og gode til at drage en ind i en fantasyverden, synes jeg.
Tror jeg læste alt for mange bøger som barn