I går i KBK lykkedes det mig endelig at få Ragnar Brothers'
Promised Land: 1250-587 BC på bordet.
PL er et klassisk territorie-spil, som mest af alt minder om en blanding af RB's eget
History of the World, og et spil som
Britannia: Spillerne aktiverer en række forskellige kongeriger på brættet, og modtager nye enheder til at forstærke og ekspandere med kongerigerne.
Kongerigerne på brættet er delt op i de
hebræiske (dem er der kun to af) og de
hedenske (en masse forskellige). Halvdelen af spillerne råder over de hebræiske kongeriger, den anden halvdel styrer de hedenske. En spiller har ikke monopol på et kongerige: En række aktiveringskort fordeles blandt spillerne. Kortene aktiveres derefter i en bestemt rækkefølge, og indehaveren af kortet får nu en spillertur med det kongerige som kortet udpeger. Som hebræer kan jeg f.eks. have første aktivering med den nordlige kongerige, men næste aktivering af samme rige kan meget vel være faldet i hænderne på min hebræer-makker, og han får dermed lov til at bygge videre på den succes jeg forhåbentlig havde med kongeriget, første gang det blev aktiveret.
Da spillerne ikke som sådan er bundet tæt til de forskellige kongeriger, er det heller ikke direkte rigernes succes der gives VP for. I stedet råder hver spiller over seks patriarker: Disse placeres på brættet, og giver indkomst (tre forskellige valutaer), hvis de står rigtigt placeret: Farmere giver mest indkomst i lavlandet, handelsfolk giver inkomst på veje eller ved havne, og præster giver indkomst hvis de står i en by, sammen med et tempel, eller sammen med Arken.
I en spillers tur kan han avancere på
royal track (koster penge, og giver VP og specielle, permanente evner), på
kingdom track (giver VP, avancement kræver at det aktive kongerige har opnået forskellige mål), og
artefacts (koster penge, giver VP og engangsevner til ejeren).
Spillerne styrer altså de forskellige kongeriger som en slags dukkeførere: Ikke fordi kongerigernes succes i sig selv giver points, men fordi de kan bruges til at skabe gode vilkår for ens egne patriarker, hjælpe med at hælde modstandernes patriarker af banen, og for at opfylde kravene til
kingdom track avancement.
I alt indeholder spillet 54 aktiveringskort, fordelt med 18 kort i hver af tre "bøger"/epoker. Af de 18 kort i en epoke er de ni hebræerkort, og de andre ni er "hedenske" kort. Med to spillere på hver side, får hver spiller i starten af hver epoke fire af hans fraktions ni kort, hvoraf han må beholde de tre. I et firespillers-spil vil der altså være seks hebræiske aktiveringer og seks hedenske aktiveringer i hver epoke - 12 spillerture pr. epoke, eller 36 spillerture i hele spillet.
I vores spil var vi tre spillere, med mig som enlig hebræer, og i det tilfælde er det lidt anderledes: Jeg måtte se seks af de ni kort i en epoke, og måtte beholde de fire af dem.
Det virkede dog som en fordel af være ene spiller i en fraktion: Fraktionerne indikerer jo ikke at nogle spillere er "sammen", men udpeger alene hvilken delmængde af kongerige-aktiveringerne man får kort fra. Der er altså ikke noget der forhindrer at et hedenske rige angriber et andet hedenske rige, eller for den sags skyld at det ene hebræer-rige angriber det andet. Men som ene spiller på hebræer-siden, havde jeg fuld kontrol over "mine" kongeriger, og vidste at de ville arbejde for mig til enhver tid.
Det blev da også til en stor sejr: Hebræerne er generelt meget stærke i første epoke, i anden epoke bliver de lidt svagere mens de forskellige hedenske kongeriger bliver stærkere, og i tredie epoke er hebræerne en skygge af sig selv, mens det vælter ind med morderiske assyrere og babylonere. Men min dominans i den første halvdel af spillet var ikke til at gøre ugjort. Jeg havde opbygget en solid position på brættet, havde en kæmpe indtægt, og kunne avancere til tops på begge tracks, samt købe et hav af artefacts. Ja, mine nationer blev stort set ryddet af brættet af babylonerne til sidst, men på det tidspunkt var det ligegyldigt for mig.
Spillet var sjovt og spændende, og virkede som en sjov blanding af et old-school Britannia-agtigt spil med nyere mekanismer tilført. Mekanisk virkede det rigtigt fint. Men det var
langt (vi spillede 3-4 timer), og nedetiden var undertiden meget voldsom. Tilføjer man flere spillere, vil både den samlede spilletid og nedetiden mellem ens ture desuden stige.
Så en forsigtig anbefaling herfra: Spillet er rigtigt sjovt, men jeg tror det fungerer bedst med netop fire spillere, og det tager altså en halv evighed at spille...
